PDA

View Full Version : lp-speler op gitaarversterker



Portel
30 april 2009, 20:53
Ik heb een vraagje, :-D
Ik heb vanochtend op de rommelmarkt 3 LPs gekocht van The Beatles, Wings en Paul McCartney.
Hoofdzakelijk voor de sier, maar nu ik ze heb, en de plaat vast kan houden en er al een paar uur naar heb zitten staren...
...Wil ik ze toch wel heel graag aanzetten,

Probleem: Ik heb geen platenspeler.
Oplossing: Een vriend van mijn vader heeft er een over, die ik misschien kan krijgen.

Ik helemaal blij, komt mijn vader mijn blijheid verstoren door te zeggen dat je dan ook een versterker nodig hebt.
Mijn eerste vraag is: Is dit zo? Ik dacht dat het geluid gewoon gemaakt werd door de naald die in de groeven loopt.

Dan is mijn andere vraag, kan ik die platenspeler op mijn gitaarversterker (Roland Cube 30x) aansluiten?
Misschien d.m.v. een of andere plug ofzo.

B.v.d.

Dastard
30 april 2009, 21:52
je kan geloof ik een platenspeler niet zomaar op een versterker aansluiten, laat staan een een gitaarversterker.
Het heeft geloof ik een aparte voorversterking nodig om te werken.

Marco5150
30 april 2009, 22:06
Ik helemaal blij, komt mijn vader mijn blijheid verstoren door te zeggen dat je dan ook een versterker nodig hebt.
Mijn eerste vraag is: Is dit zo? Ik dacht dat het geluid gewoon gemaakt werd door de naald die in de groeven loopt.

Ja, je hebt idd een versterker nodig...


Dan is mijn andere vraag, kan ik die platenspeler op mijn gitaarversterker (Roland Cube 30x) aansluiten?
Misschien d.m.v. een of andere plug ofzo.

Nee, dat kan niet. Het signaaltje van een platenspeler is heel zwak. Je hebt eerst een voorversterker nodig om het op line niveau te krijgen. Heeft de cube een line ingang trouwens?

Evt. zou je het kunnen proberen via de gitaarinput. Maar ook al zou het signaal sterk genoeg zijn (een gitaar element heeft natuurlijk ook niet zoveel output), dan nog kan het niet, omdat op een plaat niet alle frequenties even hard zijn opgenomen. Om de plaat te kunnen afspelen moet je dat corrigeren. Daarom zit in een phono voorversterker een correctiefilter hiervoor (RIAA correctie).

Portel
30 april 2009, 23:44
Een vriend van mijn vader had het over bepaalde plugs, waar je een rode en een witte stekker indoet, zodat het dan wel op je gitaarversterker kan.

Ik heb trouwens wel een versterker beneden staan, van mijn ouders.
Heb geen idee wat voor versterker. Gewoon een algemene versterker voor de DVD-speler, radio, tv etc.
Misschien kan ik hem (LP-speler) daar op aansluiten?

cluseau
30 april 2009, 23:48
Ik dacht dat het geluid gewoon gemaakt werd door de naald die in de groeven loopt.

Tot voor de tweede wereld oorlog was dat inderdaad zo. Later is men versterkers gaan gebruiken, dat gaf toch meer luisterplezier beweren sommigen.

PU elementen van platenspelers zijn er in diverse uitvoeringen welke ieder hun eigenschappen hebben. De versterkeringang is daarop aangepast.

Een kristal element zal waarschijnlijk gewoon werken op je gitaaringang.

Moderne platenspelers hebben meestal een magnetisch element (MC of MM). Deze geven veel minder spanning af en hebben ook een veel lagere impedantie vergelijkbaar met een microfoon. Als je daar een ingang voor op je versterker hebt zou je die kunnen proberen voor MM/MC elementen.

Vergeet niet dat een beetje platenspeler stereo is dus L en R aan elkaar verbinden!

Frans.

Portel
1 mei 2009, 00:01
Ja, ik weet dat platenspelers meestal stereo zijn.
Aansluiten op mn gitaarversterker gaat dus niet lukken,

Maar zou het niet lukken op de 'algemene versterker' van mn ouders?
Dat is een redelijk modern ding, met allerlei interessante knopjes en kabel-inputs.

Marco5150
1 mei 2009, 00:46
Ja, ik weet dat platenspelers meestal stereo zijn.
Aansluiten op mn gitaarversterker gaat dus niet lukken,

Maar zou het niet lukken op de 'algemene versterker' van mn ouders?
Dat is een redelijk modern ding, met allerlei interessante knopjes en kabel-inputs.

Als er een phono ingang op zit wel. Er moet dus een speciale ingang voor platenspelers aanwezig zijn.

RolandT
1 mei 2009, 08:09
Maar zou het niet lukken op de 'algemene versterker' van mn ouders?Dat is een redelijk modern ding, met allerlei interessante knopjes en kabel-inputs.Ik voel me plots heel oud. Toen ik jong was hadden de versterkers nog geen iPod docking station maar een echte phono input:-) Als de versterker van je ouders een phono input heeft neem die dan.
http://www.totalaudiorecorder.com/help/rca%20connectors2.png

cluseau
1 mei 2009, 09:53
Ja, ik weet dat platenspelers meestal stereo zijn.
Aansluiten op mn gitaarversterker gaat dus niet lukken,

Je begrijpt me dan niet goed, het feit dat de platenspeler stereo is en de versterker mono is juist geen probleem. De aanpassing van de ingang zou dat wel kunnen zijn. Verder is er ook nog de karakteristiek van een gitaarversterker. Als je daar een gewone audiobron op aansluit klinkt het voor geen meter. Maar werken doet het wel.

Frans

Nitefly7
1 mei 2009, 10:36
Ja, ik weet dat platenspelers meestal stereo zijn.
Aansluiten op mn gitaarversterker gaat dus niet lukken,

Maar zou het niet lukken op de 'algemene versterker' van mn ouders?
Dat is een redelijk modern ding, met allerlei interessante knopjes en kabel-inputs.

is het een groot 'blok', of zo'n all-in-1 home cinema set?

het gaat niet alleen om de aansluitingen (cinch/tulp, rood/witte plugjes), maar ook om het feit dat de meeste hi-fi/audio-apparaten op 'line-niveau' zitten (line-in/line-out), je gitaar zit op 'instrument-niveau', een microfoon op 'mic-niveau' en een platenspeler op 'phono-niveau'..
de 'algemene versterker' van je ouders heeft dus een 'phono-ingang' nodig, deze ziet er uit als een cd-speler ingang/tape-ingang/line-in, maar is verbonden met een extra platen/phono-voorversterker..
op deze manier hoef je enkel een kabeltje te kopen, en niet wakker te liggen over het verschil in niveau/signaal..

deze 'niveau's hebben te maken met de hoeveelheid signaal/ruis;
een platenspeler heeft (zonder voorversterker) een dermate LAAG niveau, dat je dit eerst moet 'opkrikken' (voorversterken), om het op een line-ingang aan te sluiten...

om diezelfde reden kun je een cdspeler/iPod ook niet op een gitaarversterker aan te sluiten, zonder de versterker wat harder te zetten dan je gewend bent van je gitaar...

je kan de platenspeler dus aansluiten, maar het zal te zacht klinken..

het enige dat je nodig hebt, is een phono-voorversterker of LP/platen-voorversterker..

zoiets als deze:
http://www.behringer.com/EN/images/products/PP400_P0492_RightPerspective_web.jpg

Portel
1 mei 2009, 10:49
is het een groot 'blok', of zo'n all-in-1 home cinema set?

het gaat niet alleen om de aansluitingen (cinch/tulp, rood/witte plugjes), maar ook om het feit dat de meeste hi-fi/audio-apparaten op 'line-niveau' zitten (line-in/line-out), je gitaar zit op 'instrument-niveau', een microfoon op 'mic-niveau' en een platenspeler op 'phono-niveau'..
de 'algemene versterker' van je ouders heeft dus een 'phono-ingang' nodig, deze ziet er uit als een cd-speler ingang/tape-ingang/line-in, maar is verbonden met een extra platen/phono-voorversterker..
op deze manier hoef je enkel een kabeltje te kopen, en niet wakker te liggen over het verschil in niveau/signaal..

deze 'niveau's hebben te maken met de hoeveelheid signaal/ruis;
een platenspeler heeft (zonder voorversterker) een dermate LAAG niveau, dat je dit eerst moet 'opkrikken' (voorversterken), om het op een line-ingang aan te sluiten...

om diezelfde reden kun je een cdspeler/iPod ook niet op een gitaarversterker aan te sluiten, zonder de versterker wat harder te zetten dan je gewend bent van je gitaar...

je kan de platenspeler dus aansluiten, maar het zal te zacht klinken..

het enige dat je nodig hebt, is een phono-voorversterker of LP/platen-voorversterker..

zoiets als deze:
http://www.behringer.com/EN/images/products/PP400_P0492_RightPerspective_web.jpg

Ja, de versterker van mn vader is een soort 'blok', maar wel met boxjes erop aangesloten die door de hele kamer hangen.
Ik heb een foto gemaakt, maar kan het kabeltje niet vinden om de foto up te loaden.
Komt waarschijnlijk vanmiddag.

Er zit dus een draaiknop op de versterker, en die kun je op standje 'video 1', 'video 2', 'video 3', 'md/dat', 'cd/sacd', nog een paar en 'phono' zetten!
Er zit dus een 'phono-functie' op, maar ik heb geen idee hoe ik daar dan een platenspeler op aansluit. Waarschijnlijk ergens een stekkertje achterin, maar mijn vader zou dat wel weten.

Nitefly7
1 mei 2009, 11:48
Ja, de versterker van mn vader is een soort 'blok', maar wel met boxjes erop aangesloten die door de hele kamer hangen.
Ik heb een foto gemaakt, maar kan het kabeltje niet vinden om de foto up te loaden.
Komt waarschijnlijk vanmiddag.

Er zit dus een draaiknop op de versterker, en die kun je op standje 'video 1', 'video 2', 'video 3', 'md/dat', 'cd/sacd', nog een paar en 'phono' zetten!
Er zit dus een 'phono-functie' op, maar ik heb geen idee hoe ik daar dan een platenspeler op aansluit. Waarschijnlijk ergens een stekkertje achterin, maar mijn vader zou dat wel weten.

gewoon een tulp (rood/wit) kabeltje halen die van je LP-speler naar de 'phono'-ingang gaat; klaar...! (niet vergeten ook stroom aan te sluiten..)

nielsnielsniels
1 mei 2009, 13:24
Ik heb sinds dinsdag een nieuwe LP speler, maar die kan je gewoon via USB aansluiten en speel je af met de speakers van je PC (en er zitten ook nog rood/wit kabel bij voor als je het aan iets anders wilt aansluiten). En je kan alles wat je afspeelt meteen opnemen, heel erg handig en het klinkt geweldig :)

Portel
1 mei 2009, 17:03
Ja, de versterker van mn vader is een soort 'blok', maar wel met boxjes erop aangesloten die door de hele kamer hangen.
Ik heb een foto gemaakt, maar kan het kabeltje niet vinden om de foto up te loaden.
Komt waarschijnlijk vanmiddag.

Er zit dus een draaiknop op de versterker, en die kun je op standje 'video 1', 'video 2', 'video 3', 'md/dat', 'cd/sacd', nog een paar en 'phono' zetten!
Er zit dus een 'phono-functie' op, maar ik heb geen idee hoe ik daar dan een platenspeler op aansluit. Waarschijnlijk ergens een stekkertje achterin, maar mijn vader zou dat wel weten.

Hier de foto: KLIK (http://i44.tinypic.com/2rpzmgg.jpg)

dodeboboeror
1 mei 2009, 17:23
Op de achterkant van de versterker (Sony str db1070) zitten allerlei ingangen, zo ook een phono ingang http://hifi-leipzig.de/ebaybilder/8589.jpg

Portel
1 mei 2009, 21:04
Ok, ziet er ingewikkeld uit.
Maar ik kan dus mijn platenspeler hierop aansluiten?

Trocar
1 mei 2009, 21:16
Ja. Zoek achterop de rode en witte tulp-aansluitingen waar Phono bij staat en de schroef met het aardeteken (een "harkje/drietand") zoals je die allebei op de foto's van RolandT en Dodeboboeror kunt ontdekken. Stekkertjes in de ingangen, aardedraad achter het schroefje vastdraaien, presto!

Thoon_Loque
1 mei 2009, 23:03
Als de foto van portel overeenkomt met het model van de versterker van je vader, heb je zo te zien geluk! ook zie ik dat er een schroef voor de 'aarde' opzit. dit is bij sommige pickups intern geregeld maar bij de meeste niet. Als je die niet aansluit kun je een brom krijgen, of zelfs vonkjes van je naald afkomen.....

Portel
1 mei 2009, 23:15
Als de foto van portel overeenkomt met het model van de versterker van je vader, heb je zo te zien geluk! ook zie ik dat er een schroef voor de 'aarde' opzit. dit is bij sommige pickups intern geregeld maar bij de meeste niet. Als je die niet aansluit kun je een brom krijgen, of zelfs vonkjes van je naald afkomen.....

Bedoel je de foto die ik postte?
Ja, die komt overeen met de versterker van mijn vader. Het is zelfs de versterker van mijn vader :)

Thoon_Loque
1 mei 2009, 23:52
oohhh hahaha