PDA

View Full Version : Hoogte Kinman pick ups



Piet (Tele)
30 april 2009, 20:13
Ik heb sinds kort kinman woodstock pick ups, de hoogte van de pick ups kan volgens de kinman site maximaal 2mm tussen de snaar en de pick up, maar als ik deze zo afstel komt er een slecht geluid uit (veel te dicht op de snaren) of ik moet het verkeerd lezen. Mijn vraag, hoe hebben jullie de hoogte van de kinman pickups afgesteld

barno
30 april 2009, 20:53
voor dit soort dingen bestaan er geen regels, behalve de regel die zegt: stel ze af zodat ze het best klinken naar jouw voorkeur.
Hangt ook af van snaardikte enz...
Als ze te brullerig klinken: lager

Algemene regel is wel: wil je een helder, transparant geluid:laag afstellen, je verliest wat decibels maar wint aan tone

aaronstonebeat
30 april 2009, 22:53
Ik heb wel al eens gemerkt, vooral bij single coils, dat als ze heel dicht bij de snaren staan er een 2de toon kan klinken tegelijk met de toon die je aanslaat; dit door de 'stringpull' van de magneet/magneten in het element. Dat klinkt afschuwelijk. Je zult het eerder hebben bij elementen waarvan de polepieces zelf magneten zijn dan bij elementen met ijzeren polepieces en een onderliggende magneet.

Er is dus wel een grens aan hoe dicht het element bij de snaren kan staan (alhoewel, als je maar experimenteel genoeg bent ingesteld ... :)) en dat hangt van het soort element af.

Beneden die grens is het idd puur een kwestie van smaak: verderaf is mooier, dichterbij is vetter.

espike
1 mei 2009, 08:44
Wat ik zelf altijd graag doe met affstellen, is zo laag mogelijke beginnen, en m omhoog draaien tot ie lekker klinkt.
Ik gok alleen dat ze bedoelen dat de elementen niet dichterbij, dan 2 mm mogen staan.

fred dons
1 mei 2009, 11:49
Ik heb sinds kort kinman woodstock pick ups, de hoogte van de pick ups kan volgens de kinman site maximaal 2mm tussen de snaar en de pick up, maar als ik deze zo afstel komt er een slecht geluid uit (veel te dicht op de snaren) of ik moet het verkeerd lezen. Mijn vraag, hoe hebben jullie de hoogte van de kinman pickups afgesteld

kinman zegt dat de gap minimaal 2 mm moet zijn en dat je moet beginnen met de pups flush aan de slagplaat te zetten en dan langzaam de pup omhoog schroeven totdat je de sweetspot vind