PDA

View Full Version : Gitaar upgraden



Flitser
30 april 2009, 17:41
Hallo iedereen. Ik heb nu een Stagg gitaar, en ik wil graag wat custom onderdelen toevoegen, namelijk:

- Tremolo systeem(double lock)
- Humbuckers(Ik speel voornamelijk Rock en Metal)
- Een nieuwe hals(Ik heb een gitaar met een schroefhals, kan ik die dan eigenlijk wel vervangen door een nieuwe? En is het sowieso wel verstandig? Ik heb nu een hals van Palissander hout. Welk houtsoort is aan te raden?
- Kleine accesoires(nieuwe knoppen enz..)


Het mag ongeveer rond de 200 euro komen(wat meer of minder is niet erg). Ik wil het liefste onderdelen met gouden lak.

Hebben jullie suggesties? Ik heb die 200 euro pas na de zomervakantie, dus ik hoef geen aanbiedingen van particulieren ;) Ik bezit geen creditcard, dus ik zoek een Nederlandse winkel.


PS: Ik weet niet zeker of dit onderwerp in het goede topic geplaatst is. Als het fout geplaatst is, wil 1 van de mods het dan verplaatsen naar de juiste sectie?

Kellet
30 april 2009, 17:54
Al dat voor 200 euro? Denk niet dat het gaat lukken.

Ik heb zelf een projectje recent gedaan (ook met gouden hardware) en ik zat aan de 600 euro aan onderdelen.

Van:
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/kareemb0/Schecterc1frs.jpg

Na:
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/kareemb0/P1010082.jpg

Wat je ook doet, probeer geen geld aan een tremolo te besparen want als je een slechte neemt, onstemt de boel voordat je het hebt gestemt.

Maar ik denk eerlijk gezegd in jouw geval, dat je beter voor een nieuwe gitaar kan sparen.

Frustastic
30 april 2009, 17:55
Ik denk eerder dat je een betere basis nodig hebt(Jouw gitaar zelf) Een Squier Affinity ofzo. Of misschien nog beter; spaar voor een ''echte'' gitaar. Voor 350 heb je tweedehands een Mexicaanse Fender of voor 300 een Squier Classic vibe en London city niet vergeten.

200 euro uitspenderen voor een gitaar dat niet eens 100 euro waard is, is niet echt verstandig:sssh:

joelvereycken
30 april 2009, 18:00
Mee eens, spaar door voor een echte gitaar, doe geen moeite voor een stagg... Je zal snel toe zijn aan een betere en dan zit je met een slechte gitaar die weliswaar geupgrade is voor veel geld, waar je dan niks meer aan hebt....

joelvereycken
30 april 2009, 18:02
mee eens spaar door vorr een echte gitaar want na mate je beter wordt kom je er wel achter dat stagg gitaren niet geweldig zijn en dan ben je al snel toe aan een betere, en daar zit je dan met een geupgrade gitaar die niet goed is...

aan Kellet: Vette schecter (volgens mij) man!!!

Flitser
30 april 2009, 18:52
Ik heb ook een Epiphone SG hoor ;) Maar die is nu helaas wel kapot, nek gebroken :( Ik wil de Stagg meer als Metal gitaar gaan gebruiken. Nu speelt de hals echt ruk, en het klinkt ook niet echt super. De gitaar ontstemd voortdurend als ik de Tremolo gebruik. Daarom wil ik die dingen dus veranderen. Is dat verstandig? Ik wil ook nog een basgitaar en een elektronisch drumstel kopen, en het geld groeit mij ook niet op de rug.

macwilliams
30 april 2009, 19:08
Je wilt dus eigenlijk van alles net niks.

Gothra
30 april 2009, 19:11
Ik zou zoals vele al zeggen, eerst een betere gitaar kopen, om die later te kunnen upgraden...
Ben zelf met zo'n projectje bezig op een ibanez van 250 euro ofzo. En die was kwalitatief al veel beter dan een stagg.

aaronstonebeat
30 april 2009, 19:26
Ik zou de hals eerst eens proberen af te stellen. Dat kan heel erg veel schelen qua bespeelbaarheid en kost niets.

Flitser
30 april 2009, 19:43
Ik zou de hals eerst eens proberen af te stellen. Dat kan heel erg veel schelen qua bespeelbaarheid en kost niets.

Hoe doe je dat? Het gaat er mij meer om dat het niet zo geweldig speelt als mijn Epiphone. Soms gaat het wat stroef.

Maar het is dus niet verstandig om mijn gitaar te upgraden?

aaronstonebeat
30 april 2009, 20:03
Moeilijk te zeggen of het wel of niet verstandig is; dat is helemaal aan jou. Bij eventuele verkoop zal die Stagg er niet noemenswaardig meer waard door worden, maar ik zou niet weten waarom het door een upgrade voor jou niet een prima gitaar kan worden. En je kunt onderdelen eventueel later op een andere gitaar overzetten (bewaar de oude, dan kun je altijd nog een paar tientjes voor de Stagg proberen te krijgen).

Hals afstellen is niet moeilijk. Je moet eerst de rechtheid ervan beoordelen door bv. een stalen lineaal (een lekker lange) tegen de frets te houden (met een van de scherpe kanten. Als het goed is, heeft de hals een heel lichte holling; de lineaal zou een fractie van een millimeter boven de middelste frets moeten zweven. als de hals bol staat, staat de trussrod waarschijnlijk te strak (of de fretslots zijn te krap of het hout van de hals heeft gewerkt, maar dat zijn andere verhalen); maar veel aannemelijker is dat de hals te hol staat en dat de trussrod te weinig tegenspanning levert.

Verwijder de truss rod cover en draai met een geschikte sleutel (bijna altijd imbus) de moer van de truss rod maximaal een kwart slag aan (naar rechts dus). Meet weer met de lineaal en herhaal dit tot de hals voor het oog recht lijkt, maar nog net die kleine holling heeft.
Niet teveel tegelijk draaien (maximaal een kwart slag ineens) en eventueel tussendoor even wachten.

Als de holling maar een klein beetje te groot is, laat ik de snaren op spanning staan; als het wat drastischer is, draai ik ze eerst flink losser. Truss rod wat aandraaien, snaren weer aandraaien en meten.

Normaal gesproken zou je zo in korte tijd je hals goed moeten kunnen afstellen

Flitser
30 april 2009, 22:22
Ok. Ik zal dan ook even het een en ander aan mijn gitaarleraar vragen. En ook bij de lokale muziekwinkel. Ik zou niet weten hoe je een gitaar in elkaar moet zetten, en dan doe ik het liever door een vakman dan dat ik het fout doe. Bedankt voor de hulp iedereen! Dit slot kan op slot.

guitarkid
1 mei 2009, 11:55
Ok. Ik zal dan ook even het een en ander aan mijn gitaarleraar vragen. En ook bij de lokale muziekwinkel. Ik zou niet weten hoe je een gitaar in elkaar moet zetten, en dan doe ik het liever door een vakman dan dat ik het fout doe. Bedankt voor de hulp iedereen! Dit slot kan op slot.

Hallo Flitser.

Hoewel ik denk dat je de beste adviezen al gehad hebt, doe ik die van mij er maar even bij, want volgens mij is het kwartje nog niet gevallen...
Wat je ook doet, geen geld in die Stagg investeren. Kijk naar een betere gitaar (tweedehands misschien, via internet of in de winkel), neem die 200 euro mee en ruil die Stagg in of verkoop 'm voor een redelijk bedrag.
Geloof me, daar krijg je geen spijt van. En als jouw gitaarleraar ook maar een beetje verstand van zaken heeft zal hij jou hetzelfde advies geven. Net als de adviezen in vele posts voor de mijne....

@aaronstonebeat: hals af laten stellen door iemand die echt niet weet wat en hoe... Is dat een goed idee? :???:

Gr. C.

aaronstonebeat
1 mei 2009, 12:04
@aaronstonebeat: hals af laten stellen door iemand die echt niet weet wat en hoe... Is dat een goed idee? :???:

Gr. C.

Waarom niet? Voor mij is er ook een tijd geweest dat ik nog nooit een hals had afgesteld. De eerste keer dat ik het deed was op basis van een beschrijving vergelijkbaar met die die ik hierboven geef.
Tenzij er iets mis is met een hals is het heel simpel. En gratis.

geert1976
1 mei 2009, 12:07
Tja flitser, mijn advies:

niet investeren in een Stagg.

Koop dan bv een redelijke Ibanez (bv een 2e hands RG 320 FM) waar je lekker op kunt spelen en spaar effe door om er leuke upgrades op te doen.

Op de Veluwe hebben wij het spreekwoord: "al geef je een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding"

En die "aap" is in dit geval jouw Stagg.
Wat voor een geld je er ook insteekt, het is en blijft een Stagg

guitarkid
1 mei 2009, 13:08
Tja flitser, mijn advies:

niet investeren in een Stagg.

Koop dan bv een redelijke Ibanez (bv een 2e hands RG 320 FM) waar je lekker op kunt spelen en spaar effe door om er leuke upgrades op te doen.

Op de Veluwe hebben wij het spreekwoord: "al geef je een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding"

En die "aap" is in dit geval jouw Stagg.
Wat voor een geld je er ook insteekt, het is en blijft een Stagg

De meesten van ons hadden het niet beter kunnen verwoorden... :)

@aaronstonebeat: Ik vind het toch een delicaat klusje, vandaar. Maar misschien heb je gelijk, hoor. Ik laat juist het afstellen van de hals, met al mijn verdere ervaring, toch liever over aan "mijn" gitaarafsteller/reparateur.

Gr. C.

snaarplukker
1 mei 2009, 23:30
waarom niet? Voor mij is er ook een tijd geweest dat ik nog nooit een hals had afgesteld. De eerste keer dat ik het deed was op basis van een beschrijving vergelijkbaar met die die ik hierboven geef.
Tenzij er iets mis is met een hals is het heel simpel. En gratis.
+ 1.......23456789;)