PDA

View Full Version : Welke monitors



Durden
30 april 2009, 16:42
Hallo,
Hopelijk zit ik op het goede forum

Ik ben op zoek naar goede (prijs/kwaliteit) monitors, maar het gaat me niet echt om het afmixen en er voor te zorgen dat hetgeen ik opneem overal goed zal klinken. Maar eerder om een goede/correcte sound te krijgen en samen met bvb ezdrummer te spelen of andere opgenomen riffs.
Mijn interface is een Pod Studio UX1 van Line 6 en daar zat Ableton Live bij (waar ik nu hier en daar mee opneem)

Concreet: zijn bvb de monitors van m-audio type Bx5a overkill en zoek ik beter in een lagere 'prijs'-klasse (bvb : Edirol MA15D)?
Ik heb nu pc speakers en dit klinkt echt niet goed, een vriend van me heeft een studio en heeft er Yamaha HS50's in staan en dat klinkt goed (zeer goed) maar is me net een beetje te duur.

Ik hoop dat jullie het begrijpen, dit is zowat het eerste wat ik in een forum plaats maar op aanraden doe ik toch een poging :)
Dank voor een komend antwoord

Roman
30 april 2009, 18:01
Als budget je zorg is, kijk dan eens naar de phonic, behringer of dergelijke monitoren. Voor de beginner/amateur meer dan prima spul voor weinig geld.

Ik heb zelf een setje Phonic PA8 staan, klinken bijna net zo geil als mijn Genelec 1030A's

Durden
30 april 2009, 20:29
Bedankt voor de het antwoord

Heb de Behringer TRUTH B1030A gevonden die me wat lijken... kan ik ook voor deze gaan of moet ik me misschien toch wenden tot de iets hogere (duurdere en meer Watt) modellen om een betere sound te krijgen ?

Zoals bvb de Phonic P8A die jij voorsteld?

pol
30 april 2009, 23:20
hoeveel wil je uitgeven ? Ik heb laatst nog de m-audio Bx8's gehoord en die vond ik echt niet goed klinken.

Krk rokits G2 vond ik wel prima. de krk's VXT's nog wat beter, maar dan spreken we al over 500 per box.

ga eens luisteren in een winkel anders ?

occassie hifi boxen + versterker is ook een aanrader, kost niet zoveel en gaat al veel beter zijn dan pc speakers.

Han S
30 april 2009, 23:41
Ik heb nog een paar IMF Compact Monitor 2's voor je, ik heb daar namelijk vier paar van staan. Die spelen de meeste goedkopere monitoren helemaal zoek. Je koopt via Marktplaats een stel van die speakers voor 75 a 100 euro. Als je ze wilt horen en vergelijken met dure monitoren moet je langs komen.

Durden
1 mei 2009, 00:20
hoeveel wil je uitgeven ? Ik heb laatst nog de m-audio Bx8's gehoord en die vond ik echt niet goed klinken.

Krk rokits G2 vond ik wel prima. de krk's VXT's nog wat beter, maar dan spreken we al over 500 per box.

ga eens luisteren in een winkel anders ?

occassie hifi boxen + versterker is ook een aanrader, kost niet zoveel en gaat al veel beter zijn dan pc speakers.

Mijn eerste gedacht was rond de 200 € (totaal), die Bx5 was een beetje meer. Het zal eerder 300 € worden geloof ik, maar meer niet.
Die krk's zijn blijkbaar redelijk populair zo te lezen (na wat rondsurfen), die zal ik inderdaad eens moeten gaan beluisteren.

Ja, een versterker + hifi boxen dit kan ook een optie zijn, maar hier op m'n home versterker (yamaha en oudere boxen) klonk het niet zo lekker, zeker niet toen ik het hoorde bij mijn maat in zijn studio/kelder (wel, yamaha's hs50's).

Durden
1 mei 2009, 00:26
Ik heb nog een paar IMF Compact Monitor 2's voor je, ik heb daar namelijk vier paar van staan. Die spelen de meeste goedkopere monitoren helemaal zoek. Je koopt via Marktplaats een stel van die speakers voor 75 a 100 euro. Als je ze wilt horen en vergelijken met dure monitoren moet je langs komen.

Vriendelijk bedankt voor het aanbod, hier zal ik zeker over nadenken, het is misschien geen vergelijking maar hier thuis is dit niet echt gelukt (het klonk helemaal verkeerd)

Han S
1 mei 2009, 00:39
PC speakers heb je niks aan om te mixen, de meeste hi fi speakers zijn ook niet geschikt hoewel sommigen heel goed klinken. De IMF ALS40 en de CM 2 echter zijn behoorlijk geschikt om als monitor te dienen. Iedere monitor heeft zijn sterkere en zwakkere punten en je moet ze allemaal leren kennen. Bovendien doet de ruimte waarin ze staan ook altijd mee, de beroemde Yamaha NS10 wordt door velen gehaat, maar ook door velen geprezen. Het is een vrij moeilijke discussie en iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeur. Persoonlijk kan ik geen mix maken zonder ook de NS10 daarbij te gebruiken, je moet vreselijk je best doen om het goed te laten klinken op de NS10 en daar zit ook zijn kracht.

Als je geweldige producties hoort en je komt er achter waarmee het is gemonitord, dan sla je van verbazing achterover. De NS10 klinkt standaard bagger, tot je er achter komt dat hij ook best goed kan klinken en dan heb je de strijd gewonnen.

meul
1 mei 2009, 10:47
PC speakers heb je niks aan om te mixen, de meeste hi fi speakers zijn ook niet geschikt hoewel sommigen heel goed klinken. De IMF ALS40 en de CM 2 echter zijn behoorlijk geschikt om als monitor te dienen. Iedere monitor heeft zijn sterkere en zwakkere punten en je moet ze allemaal leren kennen. Bovendien doet de ruimte waarin ze staan ook altijd mee, de beroemde Yamaha NS10 wordt door velen gehaat, maar ook door velen geprezen. Het is een vrij moeilijke discussie en iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeur. Persoonlijk kan ik geen mix maken zonder ook de NS10 daarbij te gebruiken, je moet vreselijk je best doen om het goed te laten klinken op de NS10 en daar zit ook zijn kracht.

Als je geweldige producties hoort en je komt er achter waarmee het is gemonitord, dan sla je van verbazing achterover. De NS10 klinkt standaard bagger, tot je er achter komt dat hij ook best goed kan klinken en dan heb je de strijd gewonnen.

Hey Han, ik mix over Samson Resolv 80a, ken jij deze monitoren? en wat zijn jouw ervaringen ermee?

Han S
1 mei 2009, 10:51
Die ken ik niet Jan, maar ik heb wel vier Samson microfoons waar ik erg tevreden mee ben.

harrie-beton
1 mei 2009, 11:21
heel low budget vind ik de Behringer ms16 voor 49 euro niet slecht en hij is zeker beter dan alle computer speakers die ik ken.
http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=MS16
Wat is je budget precies?

Ik ben ook de trotse eigenaar van de NS-10, ik had laatst een audiofiel op bezoek (dat zijn rare lui hoor met hun kabels van 100 euro enzo) en die viel stijl achterover toen hij de ns-10 hoorde met een zeer goede opname van Mahler zijn wunderhorn lieder...

guhlenn
1 mei 2009, 11:48
Zie mijn handtekening. Die van HAn hebben wat fijner hoog (minder schel) die van mij hebben meer bass. EN ik heb een sub voor erbij. Sorry voor de shameless self-plug.

Han S
1 mei 2009, 12:01
heel low budget vind ik de Behringer ms16 voor 49 euro niet slecht en hij is zeker beter dan alle computer speakers die ik ken.
http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=MS16
Wat is je budget precies?

Ik ben ook de trotse eigenaar van de NS-10, ik had laatst een audiofiel op bezoek (dat zijn rare lui hoor met hun kabels van 100 euro enzo) en die viel stijl achterover toen hij de ns-10 hoorde met een zeer goede opname van Mahler zijn wunderhorn lieder...

100 euro voor een kabel kan in audiofiele kringen 'niks zijn'. Een Nordost 'interlink' (tulp/tulp snoertje) kan €13.400 kosten en 8 meter speakerkabel van het zelfde merk kan €34.500 kosten.

Wat mij aan de NS10 opvalt - en dat had ik al toen ik ze net binnen had- is dat ze klinken als een natte krant. Maar draai je dan Lateralus van Tool, of Fear of a Blank Planet van Porcupine Tree, dan klinken ze plotseling heel erg goed.

Neemt niet weg dat het moeilijke monitoren zijn die je goed moet leren kennen. Ook opvallend is dat hoewel er beneden de 80 hz niet veel meer gebeurt, je er toch een bas heel goed mee in de mix kunt zetten. Voor het sublaag moet je dan goed kijken hoe ver de conus naar buiten komt. :D

Han S
1 mei 2009, 12:05
Zie mijn handtekening. Die van HAn hebben wat fijner hoog (minder schel) die van mij hebben meer bass. EN ik heb een sub voor erbij. Sorry voor de shameless self-plug.

De ALS40 is een prima midfield monitor, uitermate geschikt voor akoestische muziek. De CM2 is nog iets gedetailleerder, maar mist iets in het laagmidden waar de NS10 zo sterk in is, bagger openbaren zeg maar.

Als je het echt gioed wilt doen kun je beter niet vertrouwen op maar één stel monitoren. Luister vooral ook naar de speakers die je goed kent omdat je er al jaren naar luistert in de huiskamer bijvoorbeeld. En in de auto luisteren kan ook geen kwaad.

degrotepeter
1 mei 2009, 12:12
alesis monitor one MKII
120 eurootjes voor een paar, superdingen.

Maar waarom ga je niet gewoon na de muziekboer bij jou in de buurt met een cdtje en ga je verschillende monitors beluisteren?

meul
1 mei 2009, 12:20
Hey han,

Okai, ik was gewoon even benieuwd of jij ervaring met deze jongens had en wat je er van vond. het lijkt alsof in de professionele wereld de samson's geen optie zijn omdat ze nooit genoemd worden. ik dacht dat hier misschien een kwaliteits oordeel aan vast zat.

Ik weet niet of wat de topic starter wil relevant is voor een een monitor discussie. Als het doel niet is het goed klinken op elke hifi speakerset lijkt het me een smaak gebonden kwestie. je luisterd af op wat jij lekker vind klinken in jouw specifiele thuis situatie. ik denk dat een een hifi setje dan lekkerder uitpakt dan een monitor set.

Ik heb hier overigens een zelfbouw speaker pakket staan, de quint mk5 van speaker en co. deze speakers voelen en horen als een soort middenweg tussen een monitor en standaard hifi set. relatief goedkoop doordat je de meuk zelf in elkaar zet. maar sec loopt het toch aardig in de kluiten. misschien wil de topic starter hier ook eens naar kijken.

Han S
1 mei 2009, 12:32
Jan, ik heb ook altijd het idee dat een merk als Samson wordt gezien als een min of meer inferieur merk. Maar Audio Technica had ooit zo'n status en deed erg zijn best om zich een plaats in de markt te veroveren, tot een aantal bekende mensen het merk begonnen te roemen en nu is het een groot merk.

Ik zag van Samson een shockmount, als twee druppels water met een Neumann, maar het prijsverschil is enorm. Ik heb zoals ik zei vier CO2 microfoons en die zien er A prima uit en B klinken ook meer dan goed.

meul
1 mei 2009, 12:53
Ik ken alleen maar de monitoren en dan ook nog eens alleen mijn eigen setje.
aangezien ik geen mic's gebruik kan ik hier niet over meepraten. maar ik weet dat jij dat wel kan dus neem dit gewoon klakkeloos van je aan.

Durden
1 mei 2009, 13:29
heel low budget vind ik de Behringer ms16 voor 49 euro niet slecht en hij is zeker beter dan alle computer speakers die ik ken.
http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=MS16
Wat is je budget precies?

Ik ben ook de trotse eigenaar van de NS-10, ik had laatst een audiofiel op bezoek (dat zijn rare lui hoor met hun kabels van 100 euro enzo) en die viel stijl achterover toen hij de ns-10 hoorde met een zeer goede opname van Mahler zijn wunderhorn lieder...

Wel ik dacht aan maximum 300€

Durden
1 mei 2009, 13:32
alesis monitor one MKII
120 eurootjes voor een paar, superdingen.

Maar waarom ga je niet gewoon na de muziekboer bij jou in de buurt met een cdtje en ga je verschillende monitors beluisteren?

Tuurlijk en dat ben ik zeker ook van plan, maar ik had graag ook al een voorkennis van wat er reeds in gebruik is en de meningen hierover.

Fenderwim
1 mei 2009, 14:49
Onder de €400.-- zijn de monitors maar matig, maar altijd nog een stuk beter dan computer of Hifi speakers.

De KRK zijn dan de beste, maar omdat ze zo klein zijn is de bas respons beperkt.

Beste is even door te sparen voor een set Yamaha's. Ik heb de ervaring dat als ik home recording nummers, die op mijn gitaar site geplaatst worden beluister, ik vaak nog onvolkomenheden hoor die de meeste van de andere leden niet horen. Hij zijn dus heel goede analyse apperaten!

Zie overzicht

http://i421.photobucket.com/albums/pp293/Fenderwim/Monitors.gif

Groeten

Wim

Bins
1 mei 2009, 16:56
Ik heb nog een paar IMF Compact Monitor 2's voor je, ik heb daar namelijk vier paar van staan. Die spelen de meeste goedkopere monitoren helemaal zoek. Je koopt via Marktplaats een stel van die speakers voor 75 a 100 euro. Als je ze wilt horen en vergelijken met dure monitoren moet je langs komen.


Die heb ik pas ook van marktplaats gescoord (voor ietsjes minder zelfs nog). Ik heb nog maar weinig ervaring, maar ik vind ze echt top klinken. Voor het geld kun je je er geen buil aan vallen. Ok, ze zijn best wel 70's-lelijk zeg maar, maar dat boeit me niet echt.

Speeddemon
6 augustus 2009, 15:15
Onder de €400.-- zijn de monitors maar matig, maar altijd nog een stuk beter dan computer of Hifi speakers.

De KRK zijn dan de beste, maar omdat ze zo klein zijn is de bas respons beperkt.

Beste is even door te sparen voor een set Yamaha's. Ik heb de ervaring dat als ik home recording nummers, die op mijn gitaar site geplaatst worden beluister, ik vaak nog onvolkomenheden hoor die de meeste van de andere leden niet horen. Hij zijn dus heel goede analyse apperaten!

Zie overzicht

http://i421.photobucket.com/albums/pp293/Fenderwim/Monitors.gif

Groeten

Wim
Wim, ik heb gisteren een luistertest gedaan, en met 2 bevindingen uit je lijstje ben ik het verre van eens.
Yamaha HS80: ik vond ze weinig definitie in het mid hebben, te aggressief hoog en ze waren ook enigzins midscooped. Voor 500 euro per paar moet je beter kunnen doen: KRK RP6 G2, zijn nog eens 80 euro goedkoper ook.

Mackie HR824 MKII:
Totaal niet meer qua klank zoals de oude versie, die ik wel goed vond.
De nieuwe missen HEEL VEEL mids en klinken bijna als auto-speakers voor een dance/hiphop doelgroep.

Van de monitors tot 1400 euro per paar, vond ik de ADAM A7's duidelijk de lekkerste, gevolgd door de Dynaudio BM6aMKII en Genelec 8030's. KRK VTX6 was ook niet slecht, maar aangezien die even duur zijn als de ADAM A7's, wel minder...

guhlenn
7 augustus 2009, 08:30
De mackie smooth and accurate. HA! ;)

gerrekat
7 augustus 2009, 09:50
De Yamaha HS 50 of als je iets meer budget hebt HS 80 zijn perfecte monitors voor een zeer schappelijke prijs (HS 50 € 159 per stuk, HS 80 € 250 per stuk). Ik vind ze beter dan vergelijkbare KRK monitoren en al helemaal dan al die budgetmerken (beringer, ESI etc.).

Ik gebruik zelf de HS 80's terwijl ik eigelijk dead set was op VXT's van KRK. maar vond de yamaha's neutraler en uitgewogener klinken. dat ze goedkoper waren was meegenomen maar absoluut geen beslissende factor.

Noctiis
7 augustus 2009, 18:00
Ik ben erg gecharmeerd van de Yamaha HS50 monitors, maar heb ook even een vraagje. Is de bass wel voldoende aanwezig met 5" speaker? Het is voor een kleine homestudio dus erg hard hoeft het allemaal niet te gaan.

Nog een vraag:
Ik zal ze aansluiten op een Line 6 Toneport KB37 en die heeft als uitgang 2 maal 1/4-inch balanced line outputs. Kan dit? Heb ik hier nog speciale jack kabels voor nodig, speakerkabels zoals ik ook van gitaar head>top gebruik o.i.d.?

Merci!

gerrekat
7 augustus 2009, 18:46
Ik denk dat voor een kleine home studio 5" woofers absoluut voldoende bas hebben. Natuurlijk zal een 8" een iets betere basweergave hebben maar ik denk dat de HS 50 prima zal voldoen.

Ja ik zou wel speciale speakerkabels gebruiken voor je monitors!

Noctiis
7 augustus 2009, 19:22
Thanks :) Nog maar eens een luisterronde en dan de knoop doorhakken!

Speeddemon
8 augustus 2009, 00:23
@Noctiis (en gerrekat);

Bij mijn luistertest woensdag vielen de HS50's mij (na alle hype op Gearslutz.com) ontzettend tegen. Niks aan laag, krasserig hoog. Voor 300 euro per paar (prijs van HS50's) ben je beduidend beter af met de KRK RP5 G2, die een stuk evenwichtiger klinken, milder en met een iets uitgebreidere laagweergave (zonder het neppe laag van bijvoorbeeld een Alesis M1 Activ MKII).

Ik heb een lijstje gemaakt met alle enigzins interessante kleinere speakers (nog niet allemaal gehoord) onder of rond de 300 euro per paar. De meeste hebben een 5" woofer, sommige een 5,25" en enkele een 6,5" woofer. (prijzen PER PAAR komen van Thomann.de)

Alesis M1 Activ 620. 222 euro*. 6,5" woofer, 1" tweeter. 100W bi-amped.
Behringer Truth B3030A. 279 euro. 6,75" woofer, 2" ribbon tweeter. 75W/35W.
Fostex PM0.5 MKII. 295 euro. 5" woofer, 1" tweeter. 40W/30W.
KRK RP5 G2. 309 euro. 5" woofer, 1" tweeter. 75W bi-amped.
Mackie MR5. 290 euro. 5,25" woofer, 1" tweeter. 55W/30W.
Samson Resolv A5. 245 euro. 5" woofer, 1,25" tweeter. 50W/20W.
Samson Resolv A6. 295 euro. 6,5" woofer, 1" tweeter. 75W/25W.
Tascam VL-A5. 289 euro. 5,25" woofer, 1" tweeter. 90W bi-amped.
Yamaha HS50. Fuck 'em. :soinnocent:

* Alesis 620's=die kosten overal 349-369 euro, maar nu bij Thomann 222 euro. Lijkt me een erg goeie deal, alleen heb ze nog niet gehoord. De 520's wel en die waren redelijk van klank qua detail in mid en hoog, alleen klonken ze wat dun en fel. Maar ze hebben van die switches voor Hi -2 en dat haalt al wat felheid weg. De 620's zouden volgens enkele recensies wat milder in het hoog klinken en beduidend voller in het laag dan z'n kleine broertjes.

Noctiis
8 augustus 2009, 08:37
Speeddemon, handige lijst, dankje!

Speakers testen blijft lastig, bij gitaarcabinetten vind ik het ook enorm moeilijk.
Helaas kan ik die Alesis M1 620 nergens testen op het moment, maar het is wel een enorm koopje natuurlijk.

KRK RP5 vond ik ook zeer gebalanceerd klinken maar erg duur in de winkel. Bij Thomann scheelt het alweer enorm in de prijs. Toch een optie.

gerrekat
8 augustus 2009, 09:42
@Noctiis (en gerrekat);

Bij mijn luistertest woensdag vielen de HS50's mij (na alle hype op Gearslutz.com) ontzettend tegen. Niks aan laag, krasserig hoog. Voor 300 euro per paar (prijs van HS50's) ben je beduidend beter af met de KRK RP5 G2, die een stuk evenwichtiger klinken, milder en met een iets uitgebreidere laagweergave (zonder het neppe laag van bijvoorbeeld een Alesis M1 Activ MKII).

Ik heb een lijstje gemaakt met alle enigzins interessante kleinere speakers (nog niet allemaal gehoord) onder of rond de 300 euro per paar. De meeste hebben een 5" woofer, sommige een 5,25" en enkele een 6,5" woofer. (prijzen PER PAAR komen van Thomann.de)

Alesis M1 Activ 620. 222 euro*. 6,5" woofer, 1" tweeter. 100W bi-amped.
Behringer Truth B3030A. 279 euro. 6,75" woofer, 2" ribbon tweeter. 75W/35W.
Fostex PM0.5 MKII. 295 euro. 5" woofer, 1" tweeter. 40W/30W.
KRK RP5 G2. 309 euro. 5" woofer, 1" tweeter. 75W bi-amped.
Mackie MR5. 290 euro. 5,25" woofer, 1" tweeter. 55W/30W.
Samson Resolv A5. 245 euro. 5" woofer, 1,25" tweeter. 50W/20W.
Samson Resolv A6. 295 euro. 6,5" woofer, 1" tweeter. 75W/25W.
Tascam VL-A5. 289 euro. 5,25" woofer, 1" tweeter. 90W bi-amped.
Yamaha HS50. Fuck 'em. :soinnocent:

* Alesis 620's=die kosten overal 349-369 euro, maar nu bij Thomann 222 euro. Lijkt me een erg goeie deal, alleen heb ze nog niet gehoord. De 520's wel en die waren redelijk van klank qua detail in mid en hoog, alleen klonken ze wat dun en fel. Maar ze hebben van die switches voor Hi -2 en dat haalt al wat felheid weg. De 620's zouden volgens enkele recensies wat milder in het hoog klinken en beduidend voller in het laag dan z'n kleine broertjes.


Tja zal wel weer die verdomde persoonlijke mening zijn, ik vind de Yamaha's ongeevenaard in hun prijsklasse. Al heb ik wel de HS80's. KRK vond ik veel te gekleurd klinken en geen mooi hoog.

Steven Otto
8 augustus 2009, 12:28
Hey,

Binnenkort wordt er weer opgenomen, alleen zijn we de vorige keer de mist in te gaan om te mixen met de speakers van een 40 euro sony stereo-installatie setje :seriousf:

Deze keer gaan we dat dus anders aanpakken en dus andere speakers gebruiken. We hebben geen echte studio monitors. Ik heb wel goede 12" inch speakers van een hifi set, 20 jaar oud.
Op zich ben ik best bereid om wat te investeren in monitors, maar ik heb er niet zo heel veel geld voor over.
Ik kwam deze (http://www.thomann.de/nl/maudio_studiopro_3.htm) monitors tegen.
Mijn vraag is nu of ik nu deze 'cheapo' monitors zou kopen (freq bereik 100-20k hz)
of de speakers van van mijn enigszins 'hifi' installatie waar ik al enkele jaren vertrouwd mee ben.

200 euro is mij te veel geld.

bert k
8 augustus 2009, 12:48
66 euro koop je niet veel voor. En 20 jaar oud wil niet zeggen dat het rommel is, dus ik zou maar eens wat proberen met die ouwe speakers.

Speeddemon
8 augustus 2009, 13:08
KRK RP5 vond ik ook zeer gebalanceerd klinken maar erg duur in de winkel. Bij Thomann scheelt het alweer enorm in de prijs. Toch een optie.
Overal waar ik gekeken heb zijn ze nagenoeg even duur als de kleine Yamaha HS50's; +/- 300 euro per paar.

@Steven Otto: die M-Audio's worden zo'n beetje overal afgeraden.

Steven Otto
8 augustus 2009, 13:23
Overal waar ik gekeken heb zijn ze nagenoeg even duur als de kleine Yamaha HS50's; +/- 300 euro per paar.

@Steven Otto: die M-Audio's worden zo'n beetje overal afgeraden.

Hm, dan leen ik ze wel een maandje bij de duitsers :sssh:

guhlenn
13 augustus 2009, 15:24
Op zich ben ik best bereid om wat te investeren in monitors, maar ik heb er niet zo heel veel geld voor over.

Haha. Begrijp je zelf wat je bedoeld met deze zin?


@Steven Otto: die M-Audio's worden zo'n beetje overal afgeraden.

De BX-8 zijn destijds zeer goed ontvangen. En ik vind ze zeker niet verkeerd klinken gezien de prijs. Dat gearslutz zo ongeveer alles weet af te zeiken doet niet zo heel veel ertoe.

Noctiis
14 augustus 2009, 08:34
Even een practische noob-vraag over het aansluiten van monitors.
Stel, ik bestel deze monitors: http://www.thomann.de/nl/alesis_m1_active_620.htm

Die zal ik aansluiten op een Toneport KB37 die balanced jack line outputs heeft.

Heb ik dan twee van deze kabels nodig: http://www.thomann.de/nl/cordial_cfm_15_mv_klinkexlr_kabel.htm ?

Een welgemeende handdruk voor degene die mij kan adviseren :)

bert k
14 augustus 2009, 09:35
Ja, volgens mij helemaal goed. Gebalanceerd uit, gebalanceerd in. Alesis heeft ook gebalanceerd jack in, dus je kan ook met een jack-jack snoer werken, als het maar stereo is. Zoals deze. (http://www.thomann.de/nl/cordial_cfm_60_vv.htm)

Roman
14 augustus 2009, 09:36
Even een practische noob-vraag over het aansluiten van monitors.
Stel, ik bestel deze monitors: http://www.thomann.de/nl/alesis_m1_active_620.htm
Zoals je ziet heeft de monitor 2x een gebalanceerde input mogelijkeheid; XLR en TRS ("stereo" jack).
http://images1.thomann.de/pics/bdb/182507/832322_800.jpg


Die zal ik aansluiten op een Toneport KB37 die balanced jack line outputs heeft.Dan heb je dus gebalanceerde kabels met 2x Jack (TRS) of 1xXLR(male)/1xJACK nodig.


Heb ik dan twee van deze kabels nodig: http://www.thomann.de/nl/cordial_cfm_15_mv_klinkexlr_kabel.htm? Jup :)

Noctiis
14 augustus 2009, 10:22
Bert K, Roman, bedankt! :-)

Speeddemon
14 augustus 2009, 22:04
De BX-8 zijn destijds zeer goed ontvangen. En ik vind ze zeker niet verkeerd klinken gezien de prijs. Dat gearslutz zo ongeveer alles weet af te zeiken doet niet zo heel veel ertoe.
Grappig dat je dat zegt, ik was namelijk een van de eerste die ze had, en heb er destijds op mojopie.com een uitgebreide recensie over geschreven, die vaak gekopieerd is op veel andere rec.-sites.
Daarvoor had ik de SP-8B's, ook niet verkeerd, alleen met een zeer smalle sweet spot. Vocals waren wel beter te plaatsen, dan op de BX-8's, aangezien de crossover-freq. bij de BX-8's anders lag; precies in de high-mids van de vocal range (ik meen 1.2kHz, t.o.v. 2kHz of 2.5kHz bij de SP-8B's).
Vandaag weer een test gedaan bij Musicstore Koln;
HS-50's en HS-80's opnieuw beluisterd... de HS-80's klonken minder slecht dan bij Feedback deze keer (dus ruimte heeft veel invloed, maar dat wisten we al...), alleen nog steeds ontzettend mid-forward en aggressief (al niet zo erg als bij een Alesis M1 Activ MKII).
Grootste verrassing: Mackie MR-5's! Heerlijke monitors, die goed diep in 't laag doorgaan, zonder fake laag te hebben. Ze doen me denken aan de milde, brede klank van de oude HR824's (de nieuwe klinken nergens naar!).
Ik was met een vriend van me, en we vonden allebei de KRK RP5 G2's beter klinken dan de RP6 G2's deze keer.

Grootste flater (dus grote boog omheen lopen): M-Audio BX5A. Jezus, wat klinken die kut! Toen vond ik de HS50s bijna goed... :(

Noctiis
15 augustus 2009, 07:58
Toevallig ook nog Alesis M1 Active 620 kunnen testen?
De Alesis M1 Active MKII vond je maar niks dus?

Speeddemon
15 augustus 2009, 12:55
Toevallig ook nog Alesis M1 Active 620 kunnen testen?
De Alesis M1 Active MKII vond je maar niks dus?

Nee helaas, die 620's hebben ze ook niet bij Musicstore Köln.
De M1 Active MKII's wel nog eens gehoord, en die vielen wederom tegen.
Voor 't totaal ongetrainde oor klinken ze groots, maar dat laag is te gehyped en de mids zijn ook forward en niet 100% sjofel.

Als ik die 620's nergens kan testen, ben ik bijna geneigd ze bij Thomann te bestellen, samen met de Mackie MR5's en dan het mindere paar terug te sturen.

Misery Signals
16 augustus 2009, 02:46
Ik heb nu KRK Rokit RP6 G2's nieuw, maar ik ga ze voor iets kleiners inruilen als ik kan, ze zijn gewoon te groot voor mijn kleine living. Wel zeer goed geluid.

MS

Noctiis
29 augustus 2009, 12:45
Zojuist binnengekomen via Thomann: 2 Alesis M1 Active 620 monitors.
Indrukken tot nu toe: Ze zijn een stuk groter dan ik had verwacht, haha.
Ik moet nog goed aan de speakers wennen maar tot nu toe klinken al mijn favoriete mixen echt waanzinnig goed. Bij mijn eigen mixen merk ik direct de foutjes die ik heb gemaakt, wat natuurlijk een pluspunt is.

Ook voor gewoon casual muziek luisteren (en games spelen) klinken ze waanzinnig. Voor 222 euro zeker een perfecte keuze voor de amateur mixer! :)

Speeddemon
29 augustus 2009, 16:34
Hey Noctiis, ik heb ze (de Alesis 620's) toevallig deze week in Utrecht even kunnen beluisteren, maar ik had m'n test-CD's niet bij.

Mijn indruk is dat ze enigzins vergelijkbaar met de oudere M1 Activ MKII's klinken; dus redelijk fel in 't hoog/mid en gehyped/rommelig in 't laag.
Ik denk als je de High switch op -2 zet, Midboost op + en Room op 1/2, dat ze een stuk evenwichtiger zullen klinken.

Voor mij gaat 't momenteel tussen de Mackie MR5's, KRK RP6 G2's, RP5 G2's en evt. de Tascam VL-A5's en Samson A6's (die laatste heb ik ook gehoord, best o.k.!)

Maar idd, voor 222 euro zijn die Alesissen gewoon veel waar voor je geld, aangezien ze hier overal rond de 350-370 kosten.

Noctiis
29 augustus 2009, 17:39
Cool, ben benieuwd welke het uiteindelijk gaan worden!
Voor mij zijn deze Alesis monitors voorlopig dik in orde, al moet ik natuurlijk toegeven dat de prijs ook mee heeft gespeeld.
Het is echt tof om de vorige paar Amorphis cd's (met name Eclipse) te luisteren op deze speakers, wat een detail en sfeer. Leerzaam allemaal :)

MarkS
30 augustus 2009, 00:44
Tannoy anyone?
Ook de kleine actieve Fostexjes zijn hele fijne dingen voor het geld.

Roman
30 augustus 2009, 19:03
ja ik heb een ergens nog een setje reveal van Tannoy, best te pruimen hoor.

gitaarhaantje
30 augustus 2009, 20:55
Grootste verrassing: Mackie MR-5's! Heerlijke monitors, die goed diep in 't laag doorgaan, zonder fake laag te hebben. Ze doen me denken aan de milde, brede klank van de oude HR824's (de nieuwe klinken nergens naar!).


Helemaal mee eens! Ikzelf heb de keuze gemaakt uit: mackie MR-5, Yamaha HS50 en de KRK Rokit 5 en 6... ( wel met een budget van maximaal 500 euro in gedachten)
Ik ben uitgekomen bij de MR-5, mede door bovenstaande omschrijving geen "fake" laag. Ik vond de KRK dat wel een beetje hebben.

Wat speeddemon ook zegt en wat uiteraard ook al bekend was: ruimte maakt veel uit.
Ook ik heb dat enorm gemerkt. Had eerst een grote kamer bij mn ouders en daar klonk het perfect. Ik woon nu bij mn vriendin en die kamer is kleiner en je hoort echt veeeeeeeeel meer bas:O. Hiermee komt dan ook meteen het nadeel van de MR-5 naar voren. Er zitten switches op om frrequenties te corrigeren maar helaas niet om de bas te minderen. De MR-5 geeft van zichzelf met neutrale instellingen dus al veel bas.....
Maar verder ben ik er erg tevreden mee. ( Heb ze nu ongeveer een half jaar in mijn bezit).

Speeddemon
5 september 2009, 00:58
Heb vandaag een 2e test bij Feedback gedaan;
met name gefocussed op de MR-5, KRK RP5 G2 en RP6 G2.
Ik moet zeggen dat de KRK's toch prefereer boven de Mackie. Het hoog van de Mackie is iets te terughoudend, wat weliswaar een stuk beter wordt met de HF switch in de +2dB positie.
Maar luisterend naar Iron Maiden's "Losfer Words", wat begint met een enkele (distortion) gitaar, viel het me op dat de Mackies een paar 'notches' in het mid hebben, die de sound van detail en definitie beroofden. Niettemin zijn de MR-5s zeker beter dan de Alesis en Yamaha monitors, maar mijn 'benchmark' was de ADAM A7, en de KRK RP5 kwam het meeste in de buurt van die sound.
De punten waar de ADAM z'n meerprijs t.o.v. de RP5's rechtvaardigt zijn laag-weergave, transient response (ze klinken strakker), mid-detaillering en stereo imaging.

Ik twijfel nu heel erg om ofwel nu RP5's te kopen en later een keer een setje serieuze monitoren (Focal Solo, ADAM P11A/P22A, PMC, K&H...) te kopen, of for the time being met ADAM A7's aan de slag te gaan en evt. later nog een sub toe te voegen.

Han S
5 september 2009, 10:26
In de goedkope ADAM's zitten Monacor woofers, in de duurdere zitten Eton woofers en dat klinkt nog weer beter. Je zou die grootse eens moeten horen, kosten 32.000 per stuk. Heb ik op de AES gehoord, is echt kicken.

Mathidal
7 september 2009, 23:24
Koptelefoon is mijn opinie anders ook niet slecht.

Ik gebruik sennheiser HD-25 1. Kwaliteit!!

Om je maar een idee te geven: ik kocht ze in februari 2007 en ze werken nog steeds. :cooler:

Voordeel is dat je de kabel en de oorkussentjes kunt vervangen als ze kapot zijn, kost natuurlijk wel een flinke duit, maar is goedkoper dan een nieuwe kopen.

Nadeel is wel dat je in het begin moet wennen aan de druk, eerst zitten ze echt zacht, maar ze doen al snel pijn. Heb ik minder last van nu ik eraan gewend ben. Ook in het niet aan te raden als je je kapsel goed wilt houden. :p