PDA

View Full Version : ibanez jem 77fp - 555



fredv
29 april 2009, 21:34
Heb ca. 20 jaar gelden op een jem 77 gespeeld -super gitaar - en daarna nooit meer een in handen gehad. Ben eigenlijk best wel geinteresseerd, maar de prijzen stijgen en stijgen. Ik heb me nooit verdiept in Ibanezzen, weet er dus helemaal niets van af, maar: is een jem555 (bijna de helft van de prijs) een goed alternatief, of totaal niet vergelijkbaar?

Die jem77 waar ik destijds op heb gespeeld, had overigens een blank houten body - met de bloementakken op de hals - maar wel erg mooi. Zou de verf zijn verwijderd, of zijn ze ooit zo gemaakt?

Bram+
29 april 2009, 21:57
De JEM555 is een goedkoop alternatief. Het heeft wel een aantal van de visuele kenmerken van de JEM7V en heeft ook DiMarzio Evolution pickups. De body is van basswood, net zoals alle andere JEMs behalve toevallig weer de JEM7V (Alder). Achilleshiel is de tremolo, dat is er op de JEM555 altijd eentje van tweederangs kwaliteit. Dat staat in schril contrast met de prijs, want je betaalt er wel een bedrag voor waar je ook een goede RG nieuw voor hebt met een goede tremolo incl. eventueel een setje Evolution pickups.

Er is over de JEM555 overigens al het een en ander geschreven de afgelopen tijd, dus misschien is het het waard om even de zoekfunctie te raadplegen.

Betere opties zijn dus:
Een nieuwe RG (bijvoorbeeld RG1570)
Een tweedehands RG uit de 500 serie of hoger (meestal weer voor de helft van de prijs van een nieuwe JEM555)
Een tweedehands JEM7, 77 of 777. Met een beetje geluk voor 1100 á 1200 euro te scoren, soms zelfs goedkoper.

Bij die JEM77 is trouwens wel zeker de verf verwijderd (of de body is geswitched). Alle JEM77s hadden een bloemen- of een swirlpatroon.

mesaman
2 mei 2009, 09:03
ik vind het super gitaren.Het geluid is goed en de bespeelbaarheid is fantastisch.
En probeer er eens ergens een oude uit als je de kans hebt.Die zijn anders dan de nieuwe jems (witte/zwarte)Inderdaad je ziet ze niet veel maar er staan wat te koop op een bekende site voor een nette prijs(zeer net).T moet gewoon voor jou NU ook een goede gitaar zijn.Mischien heeft bram ook wel een beetje gelijk met zn vergelijk met de rg serie maar het hals profiel is wel heel anders,ander gevoel als je er op speelt vergeet dat niet.
er is heel veel te koop zoek goed uit wat je wilt.voor je je vergist.

Bram+
2 mei 2009, 11:15
Het gaat niet over de JEM series als geheel, maar over de JEM555, het miskleuntje van de familie. Als je de bespeelbaarheid van een JEM555 wil, kun je net zo goed een RG350DX of tweedehands RG450DX kopen. Grappig is overigens dat de Wizard II wél op het standaard JEM nekprofiel lijkt (kijk maar eens naar de afmetingen), maar ze verschillen weer in afwerking/vorm.

prinspatrick
2 mei 2009, 11:33
...Alle JEM77s hadden een bloemen- of een swirlpatroon.

uitzondering: JEM77BRM

http://static.keebali.com/jemsite.com/gallery/files/1/2/4/0/9/21042007538_thumb.jpg

Bram+
2 mei 2009, 11:36
We hadden het dan ook over oude JEM77's, die van ca. 20 jaar geleden (FP, BFP, GMC, PMC), niet over de JEM77B (2005-2006). De JEM77V (2007-nu) is bijvoorbeeld ook zwart.