PDA

View Full Version : onderschatte en overschatte gitarist



acoustic2rock
29 april 2009, 20:55
Als er al een topic is hierover sorry hiervoor.

Ik zou het leuk vinden om te weten welke gitaristen jullie overschat en onschat vinden.

Ik vindt Eric Clapton heel erg overschat. Ik vind zijn muziek erg mooi maar als gitarist stelt hij niet veel voor, en sommige noemen gitaargod daar snap ik weer niks van.

Ik vindt John Frusciante erg onderschat. Als je goed naar rhcp luister dan hoor je echt wel geniaale dingen. en sommige zeggen niks speciaals maar dat vind ik wel.

Ik hoop van jullie te horen

Walter

Trocar
29 april 2009, 21:12
Hoi,

'De meest overschatte gitarist' bestaat al en ik geloof dat 'de meest onderschatte gitarist' is samengevoegd met 'de beste gitarist' toentertijd, maar dat laatste weet ik niet zeker.

Meest overschat:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81293&highlight=meest+overschatte

Jouw meest over/onderschatte gitarist:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=111441&highlight=onderschatte+gitarist

De beste gitarist van de wereld:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=55707&highlight=onderschatte+gitarist

Riste
30 april 2009, 11:29
Ik geloof niet dat Eric Clapton als gitarist overschat kan worden. De solo die hij neerzet in het nummer 'Badge' van Cream is een van de mooiste uit de rockgeschiedenis.

Di Stefano
30 april 2009, 12:20
Wel grappige stelling. Zeggen dat Clapton als gitarist weinig voorstelt en dan als tegenvoorbeeld Frusciante geven.

bastiaanvanbeek
1 mei 2009, 07:56
onderschatte gitaristen:

Robert Fripp (King Crimson)

Fripp is niet alleen technisch heel goed, maar ook heel creatief en veelzijdig.
luister naar de albums Discipline en In The Court of the Crimson King, en je snapt waarom ik hem onderschat vind.

Josh Homme (QOTSA)

het is geen solist, maar hij heeft een uitzonderlijke unieke stijl. met name ...And Circus Leaves Town van Kyuss en Songs For The Deaf van Queens zijn albums waarop je goed kunt horen wat hij in huis heeft.

overschatte gitaristen ken ik niet echt, de meeste gitaristen worden wel goed beoordeeld.

wat Eric Clapton betreft, ik denk dat de mensen die Clapton overschat vinden niet echt snappen waar zijn kwaliteiten liggen. hij is uitermate origineel, met name de Cream periode. de kwaliteit van een gitarist hangt naar mijn mening niet af van techniek of leuke kunstjes op je gitaar. het hangt af van het totaal; originaliteit, techniek en het belangrijkste: spelen ten goede van het nummer, het draait uiteindelijk om de muziek, niet alleen om de gitarist, tenzij je Steve Vai heet.

Ritchiefan
1 mei 2009, 09:42
Ik vind Clapton ook overschat. Het is wel een zeer goede songwriter, maar qau feeling en nootkeuze vind ik zijn gitaarspel zeker niet briljant.

Onderschat:
+ Richard Thompson
+ Michael Schenker
+ Danny Gatton


Vr. Gr. :) Enrico

Philippe
2 mei 2009, 19:48
Onderschat:
- James Hetfield
- Malcolm Young
- Doyle Bramhall II

WillemdaGuide
2 mei 2009, 22:24
ik weet niet of ie onder of overschat is maar vond jaren geleden Kenny Wanye Shepperd erg goed, maar zelf eigenlijk niet meer veel van gehoord de laatste jaren, weet iemand of die nog wat doet?

dennis_rhcp
3 mei 2009, 01:47
Wel grappige stelling. Zeggen dat Clapton als gitarist weinig voorstelt en dan als tegenvoorbeeld Frusciante geven.

ik hoor vaak mensen roepen dat frusciante geen goede gitarist is,
vaak omdat zijn speel stijl heel erg sloppy is ofdat hij geen ingewikelde dingen doet.

kijk neem steve vai, hij is gewoon technies heel goed maar ik kan er niks om geven omdat er totaal geen gevoel in zit

john daarin tegen is gewoon heel simpel maar alles klopt elk effectje past precies en heeft een functie.

Bram+
3 mei 2009, 09:49
kijk neem steve vai, hij is gewoon technies heel goed maar ik kan er niks om geven omdat er totaal geen gevoel in zit

Wat een uitermate slap gelul weer over Vai. Ik snap sowieso niet waarom Frusciante überhaupt vergeleken moet worden met Vai en waarom uitgerekend hij altijd het mikpunt is van mensen die denken dat gevoel iets is met een noot lang benden en kijken alsof je moet poepen, maar ga nou eerst eens een paar platen luisteren/dvd's kijken van iemand voordat je tot zulke conclusies komt. Ik weet dat er veel gevoelloze en technisch begaafde gitaristen zijn, maar Vai is daar precies géén voorbeeld van. Het klinkt 'klinischer' dan Frusciante als Vai iets speelt, maar dat valt inderdaad 'te wijten aan' zijn goede techniek. Het zou natuurlijk nergens op slaan als hij slordig moet gaan spelen omdat dat 'gevoelig' is.

dennis_rhcp
3 mei 2009, 11:12
Wat een uitermate slap gelul weer over Vai. Ik snap sowieso niet waarom Frusciante überhaupt vergeleken moet worden met Vai en waarom uitgerekend hij altijd het mikpunt is van mensen die denken dat gevoel iets is met een noot lang benden en kijken alsof je moet poepen, maar ga nou eerst eens een paar platen luisteren/dvd's kijken van iemand voordat je tot zulke conclusies komt. Ik weet dat er veel gevoelloze en technisch begaafde gitaristen zijn, maar Vai is daar precies géén voorbeeld van. Het klinkt 'klinischer' dan Frusciante als Vai iets speelt, maar dat valt inderdaad 'te wijten aan' zijn goede techniek. Het zou natuurlijk nergens op slaan als hij slordig moet gaan spelen omdat dat 'gevoelig' is.

ik heb anders wel G3 op dvd hier liggen, en die heb ik ook vaak gekeken,
maar steve vai kan me niet boeien, joe satriani weer wel. maar het is net met shredden het is gaaf als iemand het kan maar ik krijg er geen kippenvel van.

Bram+
3 mei 2009, 11:18
Maar op een G3 DVD staan dan maar weer drie liedjes van Vai en is een circus op zich, dus of je daar de hele man op kan beoordelen vraag ik me af. Waaruit blijkt nou dat hij zonder 'gevoel' speelt of iemand anders wél met gevoel?

MusicManMaestro
3 mei 2009, 11:42
Welke 3G dvd heeft hij eigenlijk bekeken ?
Het is vast niet de eerste die met Eric Johnson want die bewuste uitvoering van FTLOG komt werkelijk uit zijn tenen en is voor mij het standaard filmpje om te laten zien wanneer er weer eeens beweerd wordt dat Vai een emotieloze gitarist is


http://www.youtube.com/watch?v=GPaqrUc82As

acoustic2rock
3 mei 2009, 11:48
Ik vindt dat Steve Vai juist wel met gevoel speelt :punk:
Maare ik vindt Yngwie Malmsteen heel erg gevoeloos hij wil alles zo snel mogelijk spelen maar snelheid is niet alles

hier verkracht Yngwie de blues

http://www.youtube.com/watch?v=9uWUYNUPa90


walter

bastiaanvanbeek
3 mei 2009, 12:25
Maare ik vindt Yngwie Malmsteen heel erg gevoeloos hij wil alles zo snel mogelijk spelen maar snelheid is niet alles

dat vind ik eigenlijk bijna altijd wel van virtuozen. het is precies zo als steve vai in een interview zei, hij is z'n hele leven bezig gweest om te bereiken wat hij nu doet, dus hij gaat echt niet onder zijn niveau spelen. en dat is wat ik nou juist mis bij gitaristen als malmsteen, ze spelen bijna niets anders dan snel omdat ze al zo lang bezig zijn geweest om dat te kunnen. ik denk dat ze het geduld niet op kunnen brengen om ook wat simpelere dingen te spelen.

hubert
3 mei 2009, 12:40
Ik vind Clapton ook overschat. Het is wel een zeer goede songwriter, maar qau feeling en nootkeuze vind ik zijn gitaarspel zeker niet briljant.



Vr. Gr. :) Enrico

clapton een goede songschrijver?
welke hits van m was echt van hem?

Hij had na cream moeten stoppen. daarna is het echt nooit meer iets geweest met m. okee dan...na derek and the domino's.

inderdaad...ik ben geen claptonfan.

en verder geloof ik niet in onderschatte gitaristen. Alle namen die hier genoemd worden zijn namen die bij een groter publiek ook al bekend zijn.

hugo123
3 mei 2009, 16:38
Ik vind Slash een erg overschatte gitarist, niet eens om zijn spel. Maar meer omdat iedereen die ik ken die gitaar "speelt" (niet dat ik zo goed ben hoor, begrijp me niet verkeerd) hem aanbid en alles wat hij doet geweldig vind enzo. En het eeuwige gibson in een marshall is het enige goede wordt ik ook gek van, verder vind ik alles wel best;)

Madcow
3 mei 2009, 22:47
Ik vind Sander Gommans erg onderschat. Hij heeft volledige cd's geschreven. Iedereen kan snel spelen, Weinig kunnen met gevoel spelen. Maar een paar kunnen goeie nummers schrijven.

Di Stefano
3 mei 2009, 23:08
ik hoor vaak mensen roepen dat frusciante geen goede gitarist is,
vaak omdat zijn speel stijl heel erg sloppy is ofdat hij geen ingewikelde dingen doet.

kijk neem steve vai, hij is gewoon technies heel goed maar ik kan er niks om geven omdat er totaal geen gevoel in zit

john daarin tegen is gewoon heel simpel maar alles klopt elk effectje past precies en heeft een functie.

Het hoeft voor mij niet noodzakelijk heel technisch of ingewikkeld te zijn. Maar ik vind het wel irritant om naar iemand te luisteren die om de haverklap fouten speelt. Als het dan nog gemakkelijke dingen zijn die gespeeld worden valt het des te harder op.
Maar ja in sommige kringen is het not done om je instrument goed te beheersen omdat het blijkbaar afdoet aan het gevoel.

budje
3 mei 2009, 23:12
onderschat: Vim Fuego :blast:

sjazohn
4 mei 2009, 18:54
Overschat:
lucky fonz III

*punt*

verder, over JohnFrusciante,
luister alsjeblieft naar zijn single cd's, gevoel is heel sterk, en niet altijd even makkelijk.
zijn stijl staat mij juist heel erg aan,lekker "sloppy" (klinkt leuk toch ;)) kan heel goed uitpakken.


Jason

acoustic2rock
4 mei 2009, 18:59
Onderschat:
+ Richard Thompson
+ Michael Schenker
+ Danny Gatton


Vr. Gr. :) Enrico[/QUOTE]

Richarsd Thompson nooit van gehoord maar die gast kan echt spelen. Zijn oops I did it again vind ik erg geining:P


walter

Portel
4 mei 2009, 19:03
Ik vind Slash ook erg overschat, inderdaad door die wannabe-gitaristen die alles aan hem goed vinden.

Hij kan wel goed spelen, daar niet van, maar die stakkerige wannabe-gitaristen die alleen Slash kennen, en voor de rest alles slecht vinden, hebben het verpest.

Echt onderschatte gitaristen ken ik niet,
Ik vind wel dat Brian May niet de eer krijgt die hij verdient.

Tim..
4 mei 2009, 20:50
Overschat:
lucky fonz III

*punt*


+1 !! :seriousf::seriousf:

en TOCH ga ik morgen kijken op bevrijdingspop.:soinnocent:

En Frusciante is tof! geen idee waarom precies, maar het klinkt gewoon goddelijk.

En dan nog iets: deze discussie is kansloos, omdat het altijd uitdraait op:
- ik vind dat Gitarist 1 geen gevoel erin legt, en Gitarist 2 wel
- ik vind dat Gitarist 2 geen gevoel erin legt, en Gitarist 1 wel
- welles nietes welles nietes welles nietes etc.

Pepe
4 mei 2009, 21:20
Dat Frusci gezeur ook altijd, wat is dat toch met die aanhang... het lijkt me dat wanneer je in een van 's werelds populairste bands gitaar speelt dat je per definitie niet onderschat wordt dus ik zou me niet zo druk maken om het traditionele boe geroep van de zijlijnen.

Afijn. Ik vind Mccartney eigenlijk wel onderschat als gitarist, een hoop onsterfelijke solo's dragen zijn naam.
De broer van Angus Young misschien ook wel, iedereen kijkt altijd naar dat rare manneke met die SG maar dat zou toch echt anders klinken zonder die solide rythtme partijen daarachter. Angus zelf daarover: Malcom is a much better guitarplayer but playing solo would interfere with his drinking he says.."

Overschat zou Clapton zijn in de tijd dat iedereen hem GOD noemde, zo goed was ie nou ook weer niet.
Bij tijd en wijle heb ik het idee dat ik zelf ook schromelijk overschat word.http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Di Stefano
4 mei 2009, 23:39
Eentje die in het vorige topic ook nog niet voorbijgekomen was.

Juanes!

Een van de weinige commerciële artiesten waarvoor ik respect kan opbrengen. Maakt toffe muziek en durft er vaak ook een goede solo insteken. Fijne stratsound ook.

Orgasmocaster
4 mei 2009, 23:58
pfffff alweer zo'n topic?

Er zijn best veel gitaristen die net zoveel credit verdienen als satriani en Vai, maar het nooit hebben gehad, zoals Tony McAlpine, Vinnie Moore, Lanny Cordola, etc.. maar om te zeggen dat ze underrated zijn gaat wat ver.

en als iemand als John Sykes ooit eens bij Ozzy terecht was gekomen, zou hij (volgens mij) net zo successvol geweest zijn als Zakk Wylde. persoonlijk vind ik Jake E Lee trouwens minstens zo goed als Zakk.

Mijn favoriete Ondergewaardeerde gitarist is Trevor Rabin.

overschatte gitaristen zal ik maar niet meer over beginnen.. hehe

rockandrolling
5 mei 2009, 13:26
Onderschat: Mick Taylor, en dan meteen wat dat gevoel betreft, dit filmpje is voor mij vaak het voorbeeld van GEVOEL, dit is Mick Taylor:

http://www.youtube.com/watch?v=6IEvS1A9FIw

Heb geduld, halverwege is het genieten!

Ik las net het verhaal over "GEVOEL" in dit topic van een Vai fan die aangaf dat een gekke bek trekken of "mooi slordig spelen" gevoel zou zijn. Maar nee, dat gevoel is iets wat je hoort en voelt en niet te maken heeft met uiterlijk vertoon of netheid. Waarschijnlijk heeft betreffende Vai fan een andere manier van muziek ervaren en raakt het gevoel hem niet, dat mag, dat zie je wel vaker, iedereen ervaart muziek anders.

CLAPTON: nooit overschat, hij is een held en blijft een held, zie maar eens z'n youtube clips van Budokan, Japan 2009 waar dit er 1 van is:
http://www.youtube.com/watch?v=Iz3S7xyXWfs

Of z'n optreden met de Allman Brothers dit jaar in de Beacon New York, zoek het nummer elizabeth reed maar eens op....

etc etc etc.

Tjebbe_Z
5 mei 2009, 15:07
slash heeft volgens mij nooit muziek gestudeerd, weinig diepgang

hugo123
5 mei 2009, 20:04
Ik vind Slash ook erg overschat, inderdaad door die wannabe-gitaristen die alles aan hem goed vinden.

Hij kan wel goed spelen, daar niet van, maar die stakkerige wannabe-gitaristen die alleen Slash kennen, en voor de rest alles slecht vinden, hebben het verpest.

Echt onderschatte gitaristen ken ik niet,
Ik vind wel dat Brian May niet de eer krijgt die hij verdient.

Couldn't agree more!

Pepe
5 mei 2009, 20:15
I
Ik vind wel dat Brian May niet de eer krijgt die hij verdient.


Er zijn grote gitaarmerken die een signature van je uitbrengen, er verschijnen signature amps, je effectapparatuur evenzo, gerenomeerde gitaarbladen doen specials, lick dvd's, biografieen, posters...

Maar nog niet iedereen heeft zijn naam op het voorhoofd getatoueerd? http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Bram+
5 mei 2009, 20:34
Er zijn grote gitaarmerken die een signature van je uitbrengen, er verschijnen signature amps, je effectapparatuur evenzo, gerenomeerde gitaarbladen doen specials, lick dvd's, biografieen, posters..
Da's allemaal marketing natuurlijk. Queen wordt volgens mij ook eerder gewaardeerd om hun ietwat 'gezapige' latere albums en singles dan om hun oudere platen, Bohemian Rhapsody en andere uitzonderingen daargelaten. Op de latere albums wordt het gitaarwerk misschien wel een beetje ondergesneeuwd door de synthesizers (lang leve de aantekening 'no synthesizers' op hun eerdere albums :D).

Aan de andere kant: hij staat volgens mij ook best vaak op 'de lijstjes'. Terecht overigens. Van de week weer geluisterd naar zijn verbazingwekkende 'gitaar'-solo in Good Company. Wie zulke dingen in elkaar zet verdient een Nobelprijs.

Harry
5 mei 2009, 23:15
wat mij betreft zwaar onderschat: Jaap Castricum. In dit nummer (leuke Beatlescover) is hij lekker op dreef, en wat ik zelf knap vind is het naadloos schakelen tussen zijn strat en zijn steelgitaar. Hij was hier trouwens een jaar of 19.

http://www.youtube.com/watch?v=wyYtTvpAbeU&feature=related

salute
24 mei 2009, 00:24
Overschat hmm kan ik even niks bedenken


Onderschat

James hetfield staat altijd in de schaduw van hamett maar hij kan een stuk sneller spelen en wel degelijk solo'en ( Nothing else matters , 1e solo master of puppets)

Toni iommi

Dave mustaine , mede omdat de meeste hem allen negatief kennen terwijl het eigenlijk een hele slimme gast is . en hij altijd word vergeleken met het commercieel succesvollere metallica ( <3) toch kan dave schredden als geen ander en het solo'en gaat hem ook goed af ( bijv holy wars , mechanix )

Cheers

Philippe
22 juli 2009, 12:26
Overschat hmm kan ik even niks bedenken


Onderschat

James hetfield staat altijd in de schaduw van hamett maar hij kan een stuk sneller spelen en wel degelijk solo'en ( Nothing else matters , 1e solo master of puppets)


Ik ben het met je eens dat James onderschat wordt, maar in de schaduw van Kirk??
Hetfield kan beslist niet sneller spelen dan Hammett, maar ik vind wel dat James' solo's (ook al zijn het er weinig) meer gevoel uitstralen dan die van Kirk.

Ik vind hem onderschat omdat mensen vaak vergeten wat die man allemaal heeft geschreven.

Alleen al als je kijkt welke meesterwerken hij heeft geschreven tussen zijn 18e en 22e:
- Ride the Lightning
- Seek & Destroy
- Call of Ktulu
- Fade To Black
- Creeping Death
- The Four Horsemen
- Master of Puppets
- Battery
- Orion
- Welcome Home (Sanitarium)
- (eigenlijk ook de rest van het Master of Puppets album)

En dit allemaal vóór zijn 23e levensjaar. Dit vind ik op zijn minst bewonderenswaardig te noemen.

Chocola
22 juli 2009, 15:16
Overschat:
Kirk Hammett, vind hem dus echt gewoon een noob. Soms stemt hij zijn gitaar gewoon like... vals, andere tijden speelt hij uit ritme, dan doet hij weer eens cool maar is het eigenlijk niet. Paar leuke solo's, maar daar blijft het bij.

http://www.youtube.com/watch?v=546KjKMB9kw <<< voor je dagelijkse plezier.

EuroCinema
22 juli 2009, 17:39
Blijft een leuk onderwerp dit, laat de gevoel vs techniek discussie maar weer losbarsten!

Zelf vind ik dat (zoals al hier en daar aangestipt) goeie slaggitaristen vaak onderschat worden. In de funk en soul zijn dat dan mensen als Catfish Collins, Jimmy Nolen, "Country" Kellum, Steve Cropper, Nile Rodgers, in de rock inderdaad Malcolm Young, maar ook Johnny Ramone, Steve Jones, in zekere zin Johnny Marr, zelfs Robert Smith. (In de metal zijn ze er zeker ook, maar die namen ken ik niet goed.) Juist dat zijn vaak de gitaristen die de sound en (ritmische) feel van een band maken.

Overschat... ik noem geen namen maar ik vind dat zogenaamde "emotie" in het spel weleens overschat wordt. Dat iemand snel speelt betekent niet dat hij alleen maar technisch is, en dat iemand veel bends en vibrato gebruikt tegen een mineur-akkoord betekent niet dat hij met oprechte emotie speelt. Ook hierin heb je kaf en koren. Ik vergelijk het maar een beetje met een soap-acteur die alles er veel te dik bovenop legt t.o.v. een topacteur die met 1 blik heel veel gevoel overbrengt. Maar ieder z'n smaak natuurlijk en die verandert ook met de jaren en de seizoenen he...

The Trooper
22 juli 2009, 18:54
ik vind Clapton niet echt onderschat...
die improvistatie en blues die hij speelt is echt niet makkelijk weetje.

overschat: Kurt Cobain (kvind het wel goeie muziek btw)

onderschat: James Hetfield (hij bewijst dat rythm ook tering moeilijk kan zijn)

Luke-wannabe
22 juli 2009, 18:54
Yea. Ben het daar ontzettend mee eens.
Ik ben bijvoorbeeld flink fan van Paramore. Josh Farro is nou niet echt een wereldgitarist in de zin van flashy solo's enzo, maar hij speelt z'n riffs en akkoorden strak en met overtuiging.
Verder heb ik gewoon respect voor de liedjes die -ie schrijft. Die vind ik gewoon erg cool en zitten goed in elkaar.
Nu is Josh Farro niet echt onder gewaardeerd. Eerder overgewaardeerd omdat -ie achterna gezeten word door hordes meisjes :p
Maar door muzikanten word zo iemand denk ik wel ondergewaardeerd.

Stratman70
22 juli 2009, 19:23
Onderschat:
Een hele hoop slagpartijen van Ritchie Blackmore vind ik onderschat. Als gitarist staat hij trouwens vaak niet in het rijtje van Hendrix, Page en Clapton, terwijl hij daar toch zeker tussen hoort te staan. Meestal zie je'm pas buiten de top 10 ofzo. En dat is niet terecht.

Overschat:
Ace Frehley (ooit mijn grote held!) heden ten dage: de alcohol heeft zijn vingervlugheid weggespoeld. Eeuwig zonde. In de jaren 70 was hij gewoon erg goed bij tijd en wijlen.

SuperCrazyGuitarManiac
22 juli 2009, 21:27
James Hetfield is inderdaad zwaar ondergewaardeerd :( terwijl de beste man toch zeker het hele metalgenre heeft beïnvloed....

aangezien ik verder geen ondergewaardeerde gitaristen ken dan maar een bassgitarist :cheerup: en dat is Cliff Burton, nooit iemand van hem horen spreken :dontgeti: Maar een bassvirtuoos dat het was zeg... Heeft samen met Hetfield de beste Metallica albums gemaakt

SCGM

edit:

Ikzelf ben ook redelijk ondergewaardeerd :makeup: Wil ik eens lead spelen mag het niet omdat ik de rhythm-gitarist ben...

koen=)
23 juli 2009, 17:34
inderdaad hetfield ondergewaardeerd hij zingt speel gitaar en loopt gewoon rond,
RESPECT voor james hij heeft veel door moeten maken.
METALLICA

Bluze
23 juli 2009, 20:45
Ik vindt dat Steve Vai juist wel met gevoel speelt :punk:
Maare ik vindt Yngwie Malmsteen heel erg gevoeloos hij wil alles zo snel mogelijk spelen maar snelheid is niet alles

hier verkracht Yngwie de blues

http://www.youtube.com/watch?v=9uWUYNUPa90


walter

Bij deze: Yngwie Malmsteen is een ondergewaardeerde gitarist. Hoe vaak ik hier lees dat hij zonder gevoel zou spelen. Onzin! Dan weet je dus gewoon niet waar je over praat. Luister eens een nummer als Black Star.

http://www.youtube.com/watch?v=XNOa5Gjh2lc

EDIT: Die blues solo is ook gewoon bruut als je het mij vraagt!

tidalwave_sideburns
24 juli 2009, 06:38
Dit soort topics zeggen altijd meer over de poster dan de gitaristen in kwestie.

Ik vind het clipje van die Malmsteen trouwens afschuwelijk, maar wel knap gespeeld.

bastiaanvanbeek
24 juli 2009, 07:31
Overschat... ik noem geen namen maar ik vind dat zogenaamde "emotie" in het spel weleens overschat wordt. Dat iemand snel speelt betekent niet dat hij alleen maar technisch is, en dat iemand veel bends en vibrato gebruikt tegen een mineur-akkoord betekent niet dat hij met oprechte emotie speelt. Ook hierin heb je kaf en koren. Ik vergelijk het maar een beetje met een soap-acteur die alles er veel te dik bovenop legt t.o.v. een topacteur die met 1 blik heel veel gevoel overbrengt. Maar ieder z'n smaak natuurlijk en die verandert ook met de jaren en de seizoenen he...

ik sluit me hier volledig bij aan. ik zal ook geen namen noemen, maar er zijn heel wat gitaristen en muzikanten in het algemeen die nogal gemaakt zijn. zielig kijken om emotie uit te drukken is eigenlijk gewoon theatraal, en wanneer een muzikant echt met emotie speeld, dan zie je het toch wel in zn gezichtsuitdrukking en houding. vaak zijn het degene die mischien juist wel wat minder de show stelen maar juist met meer emotie spelen.


Bij deze: Yngwie Malmsteen is een ondergewaardeerde gitarist. Hoe vaak ik hier lees dat hij zonder gevoel zou spelen. Onzin! Dan weet je dus gewoon niet waar je over praat. Luister eens een nummer als Black Star.

http://www.youtube.com/watch?v=XNOa5Gjh2lc

EDIT: Die blues solo is ook gewoon bruut als je het mij vraagt!

het begin is mooi, echt. ben ik niet gewent van Malmsteen.

belfrink
24 juli 2009, 12:12
Zwaar ONDERschat -> Brett Garsed !

E-J
24 juli 2009, 12:47
aangezien ik verder geen ondergewaardeerde gitaristen ken dan maar een bassgitarist :cheerup: en dat is Cliff Burton, nooit iemand van hem horen spreken :dontgeti: Maar een bassvirtuoos dat het was zeg... Heeft samen met Hetfield de beste Metallica albums gemaakt

Ik vind Cliff Burton daarentegen zwaar overgewaardeerd, hij heeft natuurlijk niet lang geleefd maar afgezien van dat bassolo nummer op Kill 'em All heeft hij mijn inziens niet zulke geweldige baspartijen of grote bijdragen tot de muziek van Metallica geleverd. Ik bedoel... het gros van de begin jaren '80 repertoire is geschreven door Hetfield en Ulrich, met kleinere bijdragen van Hammett, Burton (en Mustaine).

Een ondergewaardeerde bassist vind ik (althans op fora) John Entwistle. Die man kon alles, had aan het einde van zijn leven een verbazingwekkende snelheid en techniek, maar toch kon hij ook heel ingetogen spelen. En samen met Townshend is hij toch maar verantwoordelijk voor belangrijke zaken in de gitaarwereld, zoals de 4x12 cab, 100 watt Marshalls, Hiwatts, innovaties op PA gebied etc...

terrasbeest
24 juli 2009, 13:05
Zeker onderschat : Jeff Beck.

Misschien onbekend = onbemind.
Of mss is iedereen het erover eens dat hij Top is.

Harry
24 juli 2009, 13:29
Dit soort topics zeggen altijd meer over de poster dan de gitaristen in kwestie.

Ik vind het clipje van die Malmsteen trouwens afschuwelijk, maar wel knap gespeeld.


het is een kwestie van smaak, als je dat bedoelt. Bijvoorbeeld, ik post een muziekje van Jaap Castricum, omdat ik dat helemaal geweldig vind, maar het boeit niemand iets blijkbaar. Ik denk ook niet dat er iemand naar luistert, omdat de boer niet vreet wat ie niet kent.

En dan het geval Malmsteen; ontzettend knap gedaan, maar het interesseert me geen biet. Ik hou er niet van. Kwestie van smaak dus.

SuperCrazyGuitarManiac
31 juli 2009, 23:24
Ik vind Cliff Burton daarentegen zwaar overgewaardeerd, hij heeft natuurlijk niet lang geleefd maar afgezien van dat bassolo nummer op Kill 'em All heeft hij mijn inziens niet zulke geweldige baspartijen of grote bijdragen tot de muziek van Metallica geleverd. Ik bedoel... het gros van de begin jaren '80 repertoire is geschreven door Hetfield en Ulrich, met kleinere bijdragen van Hammett, Burton (en Mustaine).


Dat komt ook omdat de bass bij metallica vaak zo zacht staat dat je hem niet hoort :cheerup: Maar als je ze hoort dan valt wel altijd op dat ze doeltreffend zijn en de muziek enorm ondersteunen zonder dat je het eigenlijk hoort.
En wat bedoel je met zoveel grote bijdragen heeft hij niet geleverd? :dontgeti: Op de albums die hij echt heeft kunnen meeschrijven staat bij de credits van de meeste tracks wel zijn naam...

scgm

cyntex
1 augustus 2009, 20:21
Karl Sanders, gitarist van de death-metal band Nile.

Veel mensen zeggen dat ze (Nile) alleen maar snel kunnen spelen En dat doen ze ook in Nile, ben er ook geen fan van, maar de solo cds van Karl Sanders zijn zeker de moeite waard om te checken. Ik zou het omschrijven als ambient meets eastern trad. music.

Hij zet echt goed een sfeer neer, compositorisch ook dik in orde en bespeelt vanallerlei gave instrumenten waarvan ik vergeten ben welke.

Kwa gitaristen die van mij wel wat meer (h)erkenning mogen krijgen, moet ik zeggen Ron Jarzombek, die mag wel wat vaker in de spotlight als je het mij vraagt.

Thiez
1 augustus 2009, 22:38
Bij deze: Yngwie Malmsteen is een ondergewaardeerde gitarist. Hoe vaak ik hier lees dat hij zonder gevoel zou spelen. Onzin! Dan weet je dus gewoon niet waar je over praat. Luister eens een nummer als Black Star.

http://www.youtube.com/watch?v=XNOa5Gjh2lc

EDIT: Die blues solo is ook gewoon bruut als je het mij vraagt!

ik heb yngwie live gezien maar toen vond ik hem zwaaaar overschat. ik vond zijn muziek enzo zeker gaaf maar toen ik hem live zag vond ik het echt een aanfluiting. Hij speelde de helft van zijn solo's niet eens. Om de 30 seconden gooide hij plectrum het publiek in en moest hij weer een andere pakken bij zijn versterker.

roel-snip
5 augustus 2009, 17:55
Adrian Belew , Steve Hillage , Steve Stevens vind ik onderschatte gitaristen. Figuren zoals Malmsteen en Vai vind ik niet overschat , maar het is gitaar spelen met een andere invalshoek , en dat spreekt mij dan minder aan. Ach , smaken verschillen en dat is maar goed ook.:)

Speeddemon
11 augustus 2009, 14:04
Een hoop mensen zullen de ondergewaardeerde gitaristen uit hun eigen interesse straatje noemen.
De John Frusciante adepten zullen niet snel een Warren DeMartini (RATT), Brad Gillis (Night Ranger) of Akira Takasaki (Loudness) noemen.

3 ondergewaardeerde helden uit 'mijn straatje'. ;)
Ja, 80's shredders ja. Maar wel gasten met gevoel voor subtiliteit en weten wanneer teveel teveel is (iets dat Yngwie en co vaak vergeten).

Verder mogen Michael Denner/Hank Sherman (Mercyful Fate), Jeff Waters (Annihilator) en uiteraard Malcolm Young (nog) wel eens genoemd worden.

Ik ben het verder roerend eens met EuroCinema wat betreft de gemaakte emoties. :ok: