PDA

View Full Version : Retro-Sonic chorus, de eerste versie



Shaggy
29 april 2009, 20:37
Sinds dit jaar ben ik bezig om een "losse pedalen" setup bij elkaar te sprokkelen en de eerste foto is tot zover het resultaat.


http://inlinethumb20.webshots.com/43091/2845039510058665942S600x600Q85.jpg


Nu vond ik die rr chorus voor een prikkie maar vroeg ik me af of dat 12 volt ac gedoe het enige nadelige is? Ik lees dat de nieuwere stereo zijn en 9 volt, maar ik lees ook nog over een impedantie wat geschikter zou moeten zijn voor gitaar en dat een van de versies wat donkerder klinkt dan de andere. Zijn er retrosonic gebruikers met meer info of samples?

Ik heb dus deze en er staat "chorus ensemble" in plaats van alleen "chorus" !?

Het is er een uit de VS en het is nr #142

http://inlinethumb32.webshots.com/43807/2895646200058665942S600x600Q85.jpg

ewout
30 april 2009, 12:21
Ik heb die versie zelf ook gehad. Het enige verschil met de nieuwere is zover ik altijd gelezen heb de extra stereo uitgang en de 9v aansluiting. Ik heb destijds met de bouwer gemaild en hij vertelde dat je zowel de oudere als de nieuwere helderder kunt krijgen door een kleine modificatie die je zelf kunt uitvoeren; een verbinding naar een cap ergens doorknippen.

Ik vond het een erg goede chorus. Ik heb nu een CE-1 ipv de Retro-Sonic gekocht omdat ik zo hoopte dicher bij mijn ideale chorus geluid te komen. Er zit een verschil in, absoluut, maar het ontloopt elkaar eigenlijk nouwelijks. De CE-1 is lomp groot, heeft een stekker en een slechte bypass. De Retro-Sonic is veel handzamer, makkelijker in gebruik en aansluiting, betere bypass en klinkt net iets anders. Beter of slechter is smaak. Een erg geslaagd pedaal naar mijn mening.

the sure thing
30 april 2009, 20:21
http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/chorus1.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/chorus2.jpg

Hier de pics van versie 2 van de chorus. Tussen versie 1 en 2 zit geen hoorbaar verschil, behalve de stereo optie. Een prima chorus: alleen 2 nadelen: chorus zelf is maar met 1 knop in te stellen en de vibrato vind ik nou niet de beste die ik ooit gehoord heb. Maar zeker een blijvertje!

Op youtube zijn sites te vinden die de CE-1 en de Retro Sonic in een A/B opstelling vergelijken.

Shaggy
1 mei 2009, 08:54
Tx, wat voor patchkabels zijn dat trouwens?

Heb je toevallig nog clips gepost in sounds hiervan?


@ ewout

Als het effect aanstaat heb ik wel een dikke chorus maar niet donker of muffig ofzo. Ik merk wel dat met drive, afhankelijk van de stand van "level", dat de tophoog iets wegvalt. Ik heb het gevonden van die mod, tx.

the sure thing
1 mei 2009, 11:21
Tx, wat voor patchkabels zijn dat trouwens?

Heb je toevallig nog clips gepost in sounds hiervan?


@ ewout

Als het effect aanstaat heb ik wel een dikke chorus maar niet donker of muffig ofzo. Ik merk wel dat met drive, afhankelijk van de stand van "level", dat de tophoog iets wegvalt. Ik heb het gevonden van die mod, tx.Ik vind het persoonlijk heel fijn dat het tophoog wegvalt. De patchkabels zijn van George L, kan je zelf maken. Ik heb geen soundclips, genoeg op youtube.

Shaggy
6 mei 2009, 14:28
Hoe kan het zijn dat er hier een hogere voltage bij gebruikt kan worden?

Is het net zoals bij een OCD dat je dan meer headroom hebt?

Dirk_Hendrik
6 mei 2009, 16:49
chorus zelf is maar met 1 knop in te stellen en de vibrato vind ik nou niet de beste die ik ooit gehoord heb


Tsja... dat krijg je met een CE1 clone ;)

Persoonlijk vind ik de vibrato, in stereo, de geilste mogelijkheid van een CE1.

Shaggy
8 mei 2009, 13:53
Gisteren en vandaag vergeleken, de chorus klinkt opener/transparanter met meer sparkle i.c.m. een 18v ac adapter. Standaard kreeg ik een usa 12vac adapter bij.

Het zou volgens mij geen invloed mogen hebben op de interne spanning bijvoorbeeld, maar toch is er subtiel verschil.

Chris Winsemius
8 mei 2009, 14:04
Tsja... dat krijg je met een CE1 clone ;)

Persoonlijk vind ik de vibrato, in stereo, de geilste mogelijkheid van een CE1.

Tja.........
wat mot ik hier nou van sechun.........

;)

Heb trouwens nu 'n RC99 op zicht en ik ben niet eens chorus-fanaat....

Anyway: aantal knoppen, kleur LEDs, taal handleidingen, het maakt geen donder uit als het maar klinkt en 'n prettige feel heeft zon'n pedaal...

Shaggy
22 juni 2009, 15:38
Ter aanvulling:

De mod heb ik vandaag uitgevoerd. Nu kan de tophoog lekker doorvloeien en ik heb geen extra ruis oid. Het ademt meer.

Lekkere vette sprankelende chorus is het.

ewout
23 juni 2009, 13:27
@ ewout

Als het effect aanstaat heb ik wel een dikke chorus maar niet donker of muffig ofzo. Ik merk wel dat met drive, afhankelijk van de stand van "level", dat de tophoog iets wegvalt.

Ik herken dat. Vergeleken met de CE-1 is het dan net alsof er een presence regelaar dichtgedraait is, wat zorgt voor een vlakker dikker geluid in tegenstelling tot de sprankeling van de CE-1. Ik heb hierbij geen echte voorkeur, beide heeft zijn toepassingen. Als ik nu een retro-sonic zou hebben zou ik hem niet modificeren. De stereo optie van de nieuwste versie van de Retro Sonic is echter wel erg gaaf om te hebben.

schizo910
23 juni 2009, 13:31
Tja.........
wat mot ik hier nou van sechun.........

;)

Heb trouwens nu 'n RC99 op zicht en ik ben niet eens chorus-fanaat....

Anyway: aantal knoppen, kleur LEDs, taal handleidingen, het maakt geen donder uit als het maar klinkt en 'n prettige feel heeft zon'n pedaal...

WHAHAHA! Je gaat voor de bijl, vrind! Ik ben ook geen Chorus-fanaat maar blijf gek van m'n RC99!

Chris Winsemius
23 juni 2009, 14:42
WHAHAHA! Je gaat voor de bijl, vrind! Ik ben ook geen Chorus-fanaat maar blijf gek van m'n RC99!

Noob-vraag:

(@all: had die RC99 van Schiz even mogen proberen)

wat waren ook al weer jouw favo-instellingen voor:
- chorus
- "leslie"
?

bvD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

PS>
Zelf vind ik 'm qua feel en sound echt zeer ok, transparanter dan de CE-1 maar nog steeds behoorlijk "organisch", dankzij deze pedalen vallen de CE-2 en SC9 toch af voor mij...........

Dirk_Hendrik
23 juni 2009, 17:36
cs9 chris. ..:makeup:

Dirk_Hendrik
23 juni 2009, 17:37
Ik ben ook geen Chorus-fanaat maar blijf gek van m'n RC99!

jammer... heel jammer:soinnocent:

schizo910
23 juni 2009, 21:47
Noob-vraag:

(@all: had die RC99 van Schiz even mogen proberen)

wat waren ook al weer jouw favo-instellingen voor:
- chorus
- "leslie"
?

bvD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

PS>
Zelf vind ik 'm qua feel en sound echt zeer ok, transparanter dan de CE-1 maar nog steeds behoorlijk "organisch", dankzij deze pedalen vallen de CE-2 en SC9 toch af voor mij...........

Ik zal er morgen even naar kijken... boardje staat in de studio :D

schizo910
23 juni 2009, 21:47
jammer... heel jammer:soinnocent:


Jij staat boven aan de lijst, maat... Maar ik denk dat je daar nog heel lang zal staan :p

Dirk_Hendrik
23 juni 2009, 22:17
ikookvanjou:lovelove: