PDA

View Full Version : Problemen met (up)bends + wat andere vraagjes



LesPas89
29 april 2009, 19:15
Hoii :soul:

Ik heb eigenlijk een paar vragen, maar omdat het vooral om bendingtechniek gaat zet ik het in Speeltechnieken & Theorie.

Ik ben nieuw hier, dus even een kleine intro:
Ik ben nu een klein jaartje bezig met elektrische gitaar, en sinds een half jaar echt serieus. En ik heb er enorm veel plezier in. Akkoorden, Toonladders en dus ook theorie gaat al vrij goed. Alleen nu wil ik natuurlijk ook wat gaan improviseren. Blues spreekt me erg aan, en bends zijn daar heel belangrijk bij, maar dat hoef ik jullie eigenlijk niet te vertellen haha!

Probleem is, bij de bends pak ik op de een of andere manier de snaren daarboven vast. (en mijn nagels zijn kort!) Dus als ik de bend release, maakt dat echt een rotgeluid. Ik denk dat het een kwestie van veel oefenen was, maar het lukt me echt niet goed. Ik ben nog niet zo sterk in mijn vingers, dus ik ben nog vaak met twee of zelfs drie vingers. Dus als ik een bend van een hele toon op de B snaar speel, dan maken de D en G snaren echt herrie. Ik wil van dat probleem af, want het klinkt gewoon nergens naar. Any tips?

En mijn andere vragen gaan eigenlijk over het materiaal (of misschien toch mijn techniek ;) ). Ik speel op een Epiphone Les Paul Standaard (met Seymour Duncan humbuckers) over een Roland Cube 20x. Zou toch vrij goed moeten zijn, maar ik vind dat het allemaal teveel herrie maakt. Snaren die blijven trillen je 'allang' op andere snaren speelt irriteren me. Ik bedoel : ik kan dus niet drie keer over een toonladder heen wandelen, want dat is de herrie onderhand zo hard dat het nergens meer naar klinkt. Nu ben ik er vrij zeker van dat dit toch door mijn techniek komt, maar soms twijfel ik. Ik heb mijn gitaar nog nooit af laten stellen, is dat aan te raden? Ik heb wel zelf de snaren wat omhoog gedaan, omdat die tegen de frets klapperden. Bekend probleem? Any tips?

Thanks!
Pascal

Exi
29 april 2009, 23:23
Ik speel nu ongeveer 7 maanden gitaar en ik zie dat er op dat gebied bij mij wel steeds meer verbetering optreed. Blijft de bovenste snaar bij een bend omhoog onder je nagels steken? dat gebeurde mij ook nog weleens :seriousf:

De manier waarop ik het bijna heb opgelost is door mijn duim over de voorkant van de hals te hangen en de bend met mijn pols/arm te maken (zoals het hoort)
Op deze manier blijven je vingers in de zelfde positie en blijf je niet haken.

Bij het toonladder-fietsen moet je proberen de andere snaren te dempen of je vingers rustiger optillen zodat de snaren niet gaan trillen.
Ik heb hier zelf nog nooit problemen mee gehad, misschien ligt dit dan toch aan de afstelling van de gitaar.

EDIT: misschien is deze recente topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122264) van enige waarde

aaronstonebeat
29 april 2009, 23:53
Bijgeluiden voorkomen is wat mij betreft een belangrijk hoofdstuk voor iedereen die gitaar speelt, zeker elektrisch.

Lastige bovenliggende snaren bij bends demp ik en/of met de linker wijsvinger (terwijl ik duw met middelvinger en ringvinger) en of door mijn plectrum op die snaren te zetten totdat de bend vrijwel released is; soms het een, soms het ander, soms allebei.
De linkerduim, die sowieso al bij bends over de rand van de toets ligt, kan meteen mooi de bassnaren stil houden.

Bij het spelen van melodieën, zoals bv. toonladders gebruik ik de vingers van de linkerhand die op enig moment niet aan het fretten zijn en de palm van de rechterhand; ook weer apart of in combinatie.
Ik pak ook wel eens met m'n rechter pink de dunne e-snaar vast ik wil dat die niet kan klinken.

Ieder zal z'n trucjes hebben.

bagheera
30 april 2009, 00:27
bijgeluiden: ik weet eigenlijk niet meer hoe dat bij mij gestopt is. Mijn techniek werd gewoon langzamer hand beter en het ging weg niets speciaals

RiffMeister
30 april 2009, 00:58
bijgeluiden: ik weet eigenlijk niet meer hoe dat bij mij gestopt is. Mijn techniek werd gewoon langzamer hand beter en het ging weg niets speciaals

beetje zoals bagheera zegt.. is eigenlijk gewoon kwestie van tijd & oefenen.. veel oefenen

aaronstonebeat
30 april 2009, 02:11
Soms kan het handig zijn te weten wat goed is om te oefenen als je iets ontdekt in je spel dat je niet bevalt. Gericht oefenen kan een hoop tijd en frustratie voorkomen / plezier opleveren.

Ik vind het wel een specifiek probleem (en iedereen krijgt ermee te maken) waarvoor specifieke oplossingen aan te dragen zijn.

Jeroensnake
30 april 2009, 03:59
Bijgeluiden had misschien een betere titel geweest voor dit onderwerp.

LesPas89
30 april 2009, 12:13
Bedankt voor de reacties/tips.

Dit bevestigt dat het zeker aan mijn techniek ligt, dat is wel fijn. Kan ik daar hard aan werken.


Ik speel nu ongeveer 7 maanden gitaar en ik zie dat er op dat gebied bij mij wel steeds meer verbetering optreed. Blijft de bovenste snaar bij een bend omhoog onder je nagels steken? dat gebeurde mij ook nog weleens
Nee, het is meer de top van mijn vinger(s). Maar ik ga mezelf de techniek waardoor je bend met je hand, en de beweging uit je pols komt proberen aan te leren. Klinkt zo moeilijk haha.

Exi
30 april 2009, 20:42
Nee, het is meer de top van mijn vinger(s). Maar ik ga mezelf de techniek waardoor je bend met je hand, en de beweging uit je pols komt proberen aan te leren. Klinkt zo moeilijk haha.

ok, op die manier. Het benden op die manier is juist makkelijker, omdat de kracht uit je sterkere armen/polsen komt. Je hebt het zo onder de knie :)