PDA

View Full Version : zagen met het handje



get zappad
29 april 2009, 14:21
ik heb gezien dat verschillende personen hun bookmatch met de hand moeten zagen. dat dit langer duurt, snapt iedereen wel. maar dat er voor langshout zagen (het zogenaamde schulpen) een andere tandvorm gewenst is dan voor afkorten (haaks op de nerf) weet misschien niet iedereen. voor het zagen van langshout, moeten de zaagtanden haaks tov van het zaagblad gevijld zijn. voor het afkorten worden deze in een hoek gevijld, daarvoor geldt hoe scherper de hoek hoe sneller je zaagt , maar ook hoe sneller je opnieuw je zaag moet scherp vijlen. ik ga voor de middenweg en vijl mijn handzaag onder een kleine hoek. en verder heb ikook een paar wegwerpzagen . want zaagvijlen is niet echt het leukste om te doen. bij de weg !! van een oude handzaag kunnen nog schraapstalen gemaakt worden, mits het staal een beetje ok is.

Yoshida
29 april 2009, 15:00
"...en vijl mijn handzaag..."

Respect!! :ok: Goeie tip ook trouwens.

get zappad
29 april 2009, 18:38
ja yoshida, ik weet niet wat goedkoper is, je zaag naar een lokale slijper brengen en machinaal laten slijpen, of naar grubbenvorst komen met je zaag en dat ik het handmatig doe. met de huidige brandstofprijzen lijkt de eerste optie mij voordeliger. voor leden zou ik dat zelfs gratis doen, de zaag moet dan wel de moeite waard zijn om er enige tyd in te investeren

thijser
29 april 2009, 19:28
of je koopt gewoon een japanse trekzaag die het allebei kan.

espike
29 april 2009, 20:33
Noem mij lui, maar ik heb een meubelmaker gevraagd even mijn plankje door te zagen. Gelijk mooi over de vlakbank heen. Apperatuur van die kwaliteit heb ik niet, en de tijd , bloed zweet en tranen die ik heirmee bespaar zijn t zeker waard.
Mocht ik t vaker gaan doen, dan overweeg ik ook zeker wel een zaagtafel, en vlakbankje aan te schaffen.

oigun
29 april 2009, 21:11
Ik heb nog een zaagvijlbok staan die ik tijdens mijn opleiding gemaakt heb maar ik heb hem al in geen 20 jaar gebruikt...Ernaast ligt een totaal verroeste schulpzaag(Ik beken ik ben schuldig). Als mijn zaag bot is koop ik een nieuwe hardpoint. Die japanse zagen wil ik binnenkort ook eens proberen.

aaronstonebeat
29 april 2009, 21:40
Dit klusje:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7J4QXAER-D.jpg

viel me dan eigenlijk nog mee, zeker na het lezen van het bovenstaande. Ignorance is bliss :cooler:, hoor je wel eens zeggen. Deze zaag heeft tandjes waarvan de voorkant loodrecht op de bovenkant van het zaagblad staat en de achterkant schuin. Aldus:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-33LBY4VM-D.jpg

Hoe verhouden die zich dan tot jouw verhaal, get zappad?

Yoshida
30 april 2009, 09:06
Pff zelf bookmatchen zou ik nooit aan beginnen... scheelt wel een bom duiten. 2 plankjes bij Guitar Supplies: 60 Euro!
Mijn zaag is trouwens een Bahco Prizecut met evenwijdig diagonaal geslepen tandjes die thermisch zijn verhard. Als die op is koop ik een nieuwe.

get zappad
30 april 2009, 19:27
wel ,aaronstonebeat ik zal proberen dit verhaal zonder plaatjes, zo duidelijk mogelijk te maken. zoals je al opmerkte zijn er diverse schuintes aan een zaagtand . dit werkt niet bij een hardpoint zaag. dit zou duurder worden aan de zaagvijlen dan de zaag waard is. maar mocht je nog een oude b.v. sandvick hebben liggen dan kan het zeer wel de moeite waard zijn om die op te pooieren. ik hoop dat iemand mij binnenkort kan helpen om plaatjes op het scherm te krijgen.stel je nu voor dat je je zaag ingeklemd hebt , dit doe je zo dicht mogelijk bij de tanden (voorkomt trillen) , welnu voor een zaag teslijpen om mee te schulpen dient men de zaagvijl haaks tov het zaagblad te bewegen , alleen voorwaardse beweging moet afnemen , dus alleen druk uitoefenen als je de vijl vooruit duwt. ik denk dat alleen tekst bij dit onderwerp geen zin heeft , het spijt me maar ik weet niet hoe het (plaatjes toevoegen) moet.

get zappad
30 april 2009, 19:32
oigun , zou het kunnen zijn dat jij ooit op de " omscholing " het een en ander geleerd hebt. heb namelijk zelf ook nog zo'n bok staan.

aaronstonebeat
30 april 2009, 19:39
Jammer, een enkel plaatje zegt vaak zoveel meer dan een hele lap tekst.

Kun je wel digitale foto's maken?

Zo ja, dan is het heel simpel: je neemt een gratis account bij een host voor foto's ('mijn album', 'image shack', 'photo bucket', dat soort sites) en upload je foto's. Voor elke foto vind je op zo'n site een code. Die code plaats je (kopiëren en plakken) hier in je bericht tussen zg. 'tags', aldus: code.

Je kunt ook het knoppenbalkje boven je bericht gebruiken (die met dat landschapje) en daar de code invoeren, dan worden de tags door het systeem geplaatst.

Het zou mooi zijn. Alles over gereedschappen interesseert me.

get zappad
30 april 2009, 19:54
jawel , een digitale jap is in huis , maar het is voor mij zo'n gevecht met die klote computer, ik merkte zojuist dat mijn hete post ook al op z'n gat ligt. ik denk dat ik maar gewoon ga zuipen. dat is minder stressverwekkend . probeer het van de week nog wel een keer .

Yoshida
30 april 2009, 21:23
jawel , een digitale jap is in huis , maar het is voor mij zo'n gevecht met die klote computer, ik merkte zojuist dat mijn hete post ook al op z'n gat ligt. ik denk dat ik maar gewoon ga zuipen. dat is minder stressverwekkend . probeer het van de week nog wel een keer .

Wauw, rock&roll to the bone of gewoon digibeet? ;)
Wees blij, het is niet voor iedereen even makkelijk, vooral omdat Gitaarnet geen attachments ondersteunt. Zo zit je toch wel vast aan Mijnalbum, Imageshack of je Hyves fotoalbum. Aan de andere kant, aan computers zit een minder steile leercurve dan aan gitaren bouwen. Dus als je dat hebt kunnen leren zijn computers een makkie :) (vooral omdat gitaaronderdelen het makkelijkst online te scoren zijn)

stijnkenens
1 mei 2009, 00:04
Ik snap 'get zappad' wel.

Er zijn hier mensen die nog nooit van een fatsoenlijke houtbewerkingscursus gehoort hebben, maar toch een degelijk instrument kunnen afleveren.

Wat 'get zappad' (je eigen naam lijkt toch wel handigger :) ) verteld is eigenlijk het begin van de houtbewerking, samen met een schaafmes en een beitel slijpen.
Dat zijn nu eenmaal dingen die je nodig hebt als je met hout bezig bent, een schuurmachine gebruik je niet om hout te modelleren, of op dikte te brengen, eigenlijk is dat not done.

Om het nog wat moeilijker te maken: je moet ook om de tand vijlen, dus telkens een over slaan, dan de zaag omdraaien (handvat in de andere richting) en dan de andere tanden vijlen.

Maar daarvoor moet je wel je zaag 'zetten' dus de tanden om de andere tand links en rechts plooien, daar heb je ook een tangetje voor.

De echte schrijnwerkershandelingen zijn aan het verdwijnen, zeker omdat je zo goedkoop een nieuwe zaag kan kopen in de winkel.

Een goede beitel (echt scherp), laat staan een schaaf, heb ik hier op het forum jammer genoeg nog maar weinig zien passeren.

Eigenlijk wel jammer.

s

aaronstonebeat
1 mei 2009, 00:26
Ik pleit onmiddellijk schuldig op alle fronten.
Ik ben ooit academicus geworden, een taal- en literatuurwetenschapper; geen schrijnwerker of wat dan ook.
Als ik iets in mijn hoofd haal om te maken, kijk ik wat ik aan materialen en gereedschappen in huis heb en probeer in principe daarmee de klus te klaren; het liefst zonder extra uitgaven te doen.

Het leidt er oa toe dat ik eindeloos loop te piekeren over hoe ik dingen voor elkaar kan krijgen zonder de gereedschappen die ik er eigenlijk voor nodig heb. Soms leidt dat weer tot vondsten en soms toch maar tot aanschaf van ...
of maken van ...

Het leidt er ook toe dat ik onvermoeibaar het net afstruin, soms lid van een forum wordt, en een enorm interesse ontwikkel in de ambachtelijke kant van de zaak.
Soms vind je mensen die echt iets interessants te melden hebben.

Get digital get zappad :seriousf:

no 1 hops
1 mei 2009, 08:07
dat zaagvijlen heb ik ook geleerd, maar zou het denk ik nu niet meer kunnen.
het is een kunst op zich, net zoals beitels slijpen en wetten.

je hebt de zaag met de tanden omhoog in de zaagklem nadat je eerst de tanden gezet hebt, of oftewel de gewenste hoek gegeven hebt.
daarna ga je met een zaagvijl zo staan dat je als het ware de vijl als een strijkstok dwars over de zaag haalt, tandje voor tandje en zover ik mij herinner eerst de ene dan de andere kant en dat kan best vermoeid zijn voor je armen als je het niet gewend bent.
als door het vijlen je een holte of boog in de zaag lijn gevijld hebt kun je evt de zaag ook weer rechtvijlen/slijpen en opnieuw beginnen, er zijn zelfs die in een valkgeslepen zaag weer nieuwe tanden kunnen vijlen

uiteindelijk is het gewoon makkelijker het te laten doen en zeker goedkoper. ik meen dat stanley (speedcutter?)een zaag heeft die door zijn speciale tand zetting geschikt is voor afkorten en schulpen

thijser
1 mei 2009, 11:48
nogmaals:

ALLEMAAL AAN DE TREKZAAG!

gengar
3 mei 2009, 20:12
ik denk ook dat het mooie van het gitaarbouwen enigzins de handelingen zelf zijn, niet alleen het eindprodukt. Ik ben iemand die van beitels en andere gereedschappen houd die snijden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld schuren als u begrijpt wat ik bedoel. Schraapstaal bijvoorbeeld en een spookschaaf ipv een rasp. Maar nou heb ik van de week weer een nek gezaagd en gelijmd (de kop bedoel ik) en nou moet ik toch echt bekennen dat ik net even voor zaagmachines heb gekeken, sorry. Niet zozeer alleen voor dit maar ook voor bijvoorbeeld gelaagde nekken te maken of zo. Een goede gecombineerde afkortzaag/ schulpzaag ( je kunt dan de tafel kantelen) is misschien wel een heel bruikbare tool. Daar kun je dan beide mee, je hoeft het blad niet te vervangen tussen de verschillende handelingen.
Misschien moet ik toch nog maar even met de hand blijven werken, om onze hobby in stand te houden!
Om het af te sluiten, get zappapad, bedankt voor de reactie nog en ik kom binnenkort even bij je langs, want jij bent al een zondaar die alle apparaten heeft haha! p.s. heb je een zaag om te bookmatchen? Ik heb een meber 400 pro lintzaag, ik heb het daar nog niet mee geprobeerd, wat denk je? De uitlading laat het wel toe.

axmaster
8 mei 2009, 15:44
+1 voor de trekzaag. Ik gebruik mijn 'Westerse' zagen bijna niet meer. Ik zag laatst in de bouwmarkt dat Bacho nu ook trekzagen maakt! Maar voor de echt dunne trekzagen kom ik toch bij Baptist of Dick uit.

Net als gengar ben ik pro beitels en schaven. Niets zo lekker als scherp gereedschap. Ik moet wel bekennen dat ik mijn gereedschap slijp met een Tormek. Voor de puristen onder ons is dat misschien al een knievel voor de moderniteit.

Peter

gengar
8 mei 2009, 16:56
Axmaster, nou dwalen we misschien af maar omdat het zo interessant is wil ik toch even kijken wat jij denkt. Ik dacht een tijd geleden ook om een tormek aan te schaffen maar toen was ik filmpjes op youtube aan het kijken van een kerel die les cursus geeft in messen/ beitels enz. slijpen en wetten en die beweerde dan weer dat je met losse stenen en beter resultaat zou behalen. Ik neem aan dat je met de tormek ook een super resultaat behaalt? Ik werk op dit moment met mijn creusen steen (heel weinig per keer en continu koelen met ijswater want toerental is natuurlijk veel te hoog) en daarna met arkansas steen en eventueel polijstpasta op mdf. Wil denk ik wel nog een DMT steen aanschaffen.

grizzly
8 mei 2009, 19:12
:soinnocent: En dan te bedenken dat ik, tot afgelopen week, niet eens een beitel in mijn garage had hangen. En toch een aardig gitaartje in elkaar heb geprutst.
Laat staan dat ik een schaaf heb :sssh: Niet groot en niet klein, gewoon geen.
En toch zal ik zonder deze gereedschappen beginnen aan een akoestische.:seriousf:

Mijn prachtige 45 mm dikke Padoek planken ga ik echter gebruiken voor de achterkant en zijkanten....hoe ik dat voor elkaar krijg weet ik ook nog niet.
Zal er wel op uitdraaien dat ik het laat doen in de houtzagerij.

axmaster
11 mei 2009, 09:44
Beste Gengar,
Een Tormek is natuurlijk niet de 'real deal'. Als je kijkt in bijvoorbeeld de catalogus van Dick zie je al die Japanners op een welhaast religieuze wijze hun gereedschap slijpen met allerlei slijpstenen. Ik heb dat ook geprobeerd, maar het vereist de nodige oefening (en dus geduld). Een Tormek is behoorlijk fool proof. Iedereen die niet helemaal onhandig is kan er een heel goed resultaat mee bereiken. Mijn beitels (ook van mijn schaven) worden er vlijmscherp mee. En met de leren polijstschijf en polijstpasta gaat het ook nog eens spiegelen.

Een Tormek lijkt me vooral lekker bij hardere beitels. Ik heb mijn Stanley schaven voorzien van Lie Nielsen beitels, en ik merk dat ik met het slijpen van die beitels veel langer bezig ben dan met het slijpen van de originele Stanley beitels. Ik moet er niet aan denken om dat met de hand te moeten doen.

Nou ja, je zult wel begrijpen dat ik heel tevreden ben met de Tormek. Twee professionele instrumentbouwers in mijn omgeving gebruiken hem ook. Dat zegt ook wel wat. Wellicht dat een geoefende 'slijper' met een steen een nog beter resultaat bereikt, maar voor mensen zoals ik, amateur met te weinig tijd, is de Tormek een uitkomst.

Mocht je het een keer willen uitproberen, pm me dan. Ik woon in Utrecht.

Groet, Peter

Yoshida
11 mei 2009, 10:17
Ik heb op de bouwkunde geleerd hoe je een zaag moet vijlen (alleen theorie), maar ook geleerd dat het niet rendabel is. Het kostte mij veel tijd om hier voor mijn vader het gereedschap voor te vinden. Hij is timmerman geweest maar koopt liever een nieuwe zaag dan dat hij zijn gereedschap slijpt. Voor de beitels heeft hij wel een slijptol.

Je moet inderdaad de tanden weer zetten, en dan een vijltje schuin erdoor trekken (waardoor je twee tanden tegelijk vijlt). De ene tand moet niet dieper zijn geslepen dan de andere. Je weet dat je het goed hebt gedaan als je een spijkertje over de lengte erover kan laten glijden.

stijnkenens
11 mei 2009, 17:41
Ik gebruik ook de tormek om m'n beitels en schaafmessen te slijpen.
Als je een nieuwe zou kopen: pak de grote. Door de grote steen wordt je vouw (dat is dat schuin kantje aan je beitel) niet te hol, waardoor het uiteinde stevig blijft.

Maar ik wet m'n beitels en messen nog steeds af op een Japanse steen (de braam eraf), en daarna op een Belgische coticule steen.

Met enkel een tormek kom je er niet, je beitels moeten zo scherp staan dat je jezelf ermee kan scheren.


s.

gengar
11 mei 2009, 21:08
thx voor de aanbieding axmaster! Ik wil zeker wel een keer langskomen, al is het alleen maar om eens bij jou in de 'keuken ' te kijken. Mijn conclusie is dat het uiteindelijk toch weer vooral van de man achter het gereedschap afhangt hoe goed het eindresultaat wordt. Die tormek is er trouwens ook in chinese makelij, die is aanzienlijk goedkoper.

get zappad
29 mei 2009, 22:54
stijnkenes, bedankt voor je inzicht. want wat ik jammer vind, is dat veel mensen, hoe bewonderingswaardig ook , hun eigen instrument willen bouwen maar nog geen idee hebben hoe ze een plankje haaks moeten afzagen, of hoe ze een schaaf moeten hanteren.laat staan hoe een stuk gereedschap weer scherp gemaakt dient te worden. let wel, hoe botter het gereedschap hoe meer kans op ongelukken.

get zappad
30 mei 2009, 00:59
ik heb dit niet vermeld voor mensen die gebruik kunnen maken van grote machines. maar als hint voor diegenen die het nog echt met de hand moeten doen. ik wouw enkel en alleen mensen attenderen op het feit dat er voor verschillende klussen verschillende gereedschappen bestaan. het juiste gereedschap voor de juiste klus scheelt tijd en vingers