PDA

View Full Version : welke 19 inch multi-fx



JTB
29 april 2009, 13:49
Ik ben me aan het oriënteren op een 19 inch multi effect. Omdat ik nieuw ben zou ik bij voorkeur voor een 2e handsje gaan. Nu zie ik voornamelijk een Gmajor en de Boss GX700 voorbij komen. Ook lees ik dat de GX700 een "tonesucker" is. Mijn budget is ongeveer 250 euries voor een bij voorkeur 2e hands apparaat. Ik vind het belangrijk dat het systeem makkelijk te programmeren is. Ik ga de unit in de loop van mijn versterker gebruiken. Specs staan in mijn sig.

Hebben jullie tips adviezen/ideëen over welke unit voor mij een optie zou kunnen zijn?

Izegrim
29 april 2009, 14:16
Dat weten wij allemaal niet. Die jongens in het subforum "Rackgear" schijnen e.e.a. te weten, maar dat moet je me niet op vastpinnen hoor...

HaroldA
29 april 2009, 16:59
Rocktron Intellifex! (liefst met zwarte voorkant)

GX700 en de G-Major zou ik niet doen... (sucky sucky!)

JTB
29 april 2009, 18:50
Rocktron Intellifex! (liefst met zwarte voorkant)

GX700 en de G-Major zou ik niet doen... (sucky sucky!)

Ok, thanx, kun je ook onderbouwen waarom? En waarom de (oudere) zwarte versie ipv de zilvere?

WillemdaGuide
29 april 2009, 20:29
Wat voor spullen gebruik je verder?
Misschien heeft je amp wel een paralelle fx loop, dan is het weer een ander verhaal.

Je geeft aan vrij nieuw te zijn, afhankelijk van hoe lang je al speelt, hoe je gehoor zich ontwikkeld en hoe "puristisch" je qua sound bent.
Ik bedoel, heb in mijn beginjaren veel met die gx700 van boss gespeeld, vond ik altijd een prima ding. Inmiddels hoor de "tone-suck" ook wel maar zeker toen lang en veel plezier van gehad. Buiten dat kosten ze tegenwoordig praktisch niks meer 2e hands.

G-major heb ik zelf geen ervaring mee maar zit ik zelf ook naar te kijken... (komt dan wel achter een GRX4 maar toch)

HaroldA
30 april 2009, 13:19
Ok, thanx, kun je ook onderbouwen waarom? En waarom de (oudere) zwarte versie ipv de zilvere?

Ik heb ze allebei gehad en het is echt een opluchting als je ze uit je signaal keten haalt!

De G-Major had ik in m'n seriele loop zitten op m'n TSL100 en als hij in bypass stond en ik de loop aan schakelde dan merkte je al dat al het leven uit het signaall werd gezogen.

De GX700 geldt precies hetzelfde voor...



G-major heb ik zelf geen ervaring mee maar zit ik zelf ook naar te kijken... (komt dan wel achter een GRX4 maar toch)

G-Major heeft wel hele mooie effecten aan boord, maar in een seriele loop kan ik 'm toch echt afraden.

De intellifex laat je analoge inputsignaal volledig intact, dus daar heb je veel minder last van "tonesuck". Die met het zwarte frontje zijn de oudere, en daar zitten betere onderdelen in (van horen zeggen).

JTB
30 april 2009, 15:22
Wat voor spullen gebruik je verder?
Misschien heeft je amp wel een paralelle fx loop, dan is het weer een ander verhaal.

Je geeft aan vrij nieuw te zijn, afhankelijk van hoe lang je al speelt, hoe je gehoor zich ontwikkeld en hoe "puristisch" je qua sound bent.
Ik bedoel, heb in mijn beginjaren veel met die gx700 van boss gespeeld, vond ik altijd een prima ding. Inmiddels hoor de "tone-suck" ook wel maar zeker toen lang en veel plezier van gehad. Buiten dat kosten ze tegenwoordig praktisch niks meer 2e hands.

G-major heb ik zelf geen ervaring mee maar zit ik zelf ook naar te kijken... (komt dan wel achter een GRX4 maar toch)

In mijn sig staat mijn overige gear, ik weet 100% zeker dat ik de tonesuck ga horen als ik jullie zo hoor. Ben daar erg gevoelig voor. Speel nu weer een half jaar na 4 jaar niets te hebben gedaan, heb daarvoor jarenlang in een band gespeeld. Ben daarnaast ook nogal met hifi bezig, kan wel zeggen dat ik een vrij goed gehoor heb. Het jammere vind ik dat er geen distortions in de intellifex zitten. Zoek geen metal sounds, maar een crunch of een boost was aardig geweest.

FNaRK
30 april 2009, 17:05
:sssh:

Digitech 2120 ?

WillemdaGuide
30 april 2009, 17:05
Hmm, ja dan zijn die opties idd denk ik niet echt wat voor je.
Op zich heb je overigens weinig aan distortions in je effectloop en eigenlijk de meeste rocktron units die in aanmerking zouden komen door hun analoge signaalpad ontberen dit.

JTB
30 april 2009, 18:50
:sssh:

Digitech 2120 ?

Kan ik die gewoon in mijn effectloop hangen om te beginnen? En kun je mij een vraagprijs pmmen?

Liquid_Metal
30 april 2009, 23:03
Ik heb enkel gebruikerservaring met de G-Major en die zuigt inderdaad nogal veel toon. Daarom staat 'ie bij mij in een parallele loop en dat klinkt als een zonnetje! Ik gebruik voornamelijk chorus, delay en reverb, af en toe phaser (wordt al iets lastiger instellen in parallel) maar noise gate, whammy, compressor e.d. doen het niet meer in parallel. Als je het verschil niet hoort zou ik zeker voor serieel gaan, maar dan zou je 'm moeten proberen.

HaroldA
1 mei 2009, 12:18
Ben daarnaast ook nogal met hifi bezig, kan wel zeggen dat ik een vrij goed gehoor heb. Het jammere vind ik dat er geen distortions in de intellifex zitten.

Crunch, overdrive en distortion haal je uit buizen, niet uit een chip/computer. (een booster kan wel uit een chip/diodes gehaald worden!)

Als je inderdaad een goed gehoor hebt moet je waarschijnlijk een losse buizen preamp kopen... (Engl, CAE, Egnater, etc)

hole
1 mei 2009, 13:33
@TS Hier (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//verkopers.marktplaats.nl/10742997%3Fxref%3D1) staat nog een hele mooie Egnater preamp te koop! Redelijk betrouwbare aanbieder ook wel.

HaroldA
1 mei 2009, 13:38
@TS Hier (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//verkopers.marktplaats.nl/10742997%3Fxref%3D1) staat nog een hele mooie Egnater preamp te koop! Redelijk betrouwbare aanbieder ook wel.

Dankjewel! :cheerup:

Maar ik zei het niet om m'n eigen handelswaar aan te prijzen. En ik weet ook niet of de TS op zo'n prijzige tips zit te wachten. Ik wil alleen maar zeggen dat de overdrives die je o.a. in de GX700 vind nogal 'nep' zijn.

hole
1 mei 2009, 13:46
;)

Nee, maar als ik het zo zet ist geen spam .

Ik zu zo zègge: doar zèn we toch allebeij Tilburger vûr war?

..jaaa je WOONT er alleen.........ik weet. En dat redelijk betrouwbaar was nur zum Schertz..



ik weet ook wel dat jij in't geheel niet betrouwbaar bent ;)

Yek1
1 mei 2009, 14:02
Crunch, overdrive en distortion haal je uit buizen, niet uit een chip/computer. (een booster kan wel uit een chip/diodes gehaald worden!)


De drives in de NovaSystem klinken anders behoorlijk goed. Checkbv. de demo's van Peter Thorn op TC Electronic.

WillemdaGuide
1 mei 2009, 14:14
Ik heb zelf ook best veel overdive/distortion pedalen, klinken zeker niet slecht maar worden allemaal weggeblazen door een distortion uit voorbuizen (wel met hoge voltage natuurlijk)

Liquid_Metal
1 mei 2009, 15:18
Ik zou inderdaad de distortion gewoon uit een goede preamp (of combo/top) halen, eventueel uit pedalen. Digitaal wordt beter, maar bv de distortions uit de Boss GT8 hebben mij écht niet overtuigd (heb zelfs een Blackstar Distortion X gekocht omdat ik m'n sound er niet uit kreeg).

JTB
1 mei 2009, 19:56
Heren,

allen bedankt voor het meedenken, de genoemde pre-amp is way over mijn budget. Ik ben nu wel aan het denken aan een losse pre en eindversterker. En dan een pre waar zowel een goede distortion in zit alsook andere effecten. Ik hou jullie op de hoogte...

Liquid_Metal
1 mei 2009, 22:23
Je wilt een preamp met effecten? Boss GT10/GT Pro of natuurlijk een Axe FX. De laatste is écht heel compleet, bij die van Boss moet je wel nog een losse poweramp aanschaffen. Ik was zelf niet echt ondersteboven van de preamps en distortions van de GT10 (eigenlijk GT8) maar de effecten vond ik erg fijn klinken.

Henri H
1 mei 2009, 23:16
Ik begrijp dat je voor rond de €250,- én een preamp én een effecten unit zoekt?
In dat geval: Line 6 POD (type weet ik niet), BOSS GTX (X staat voor 3, 5, 6, 8, PRO of 10), VOX Tonelab, Digitech????.
Tonesuck, tja, als je b.v. een GT8 als preamp gaat gebruiken dan hoor je het verschil niet omdat je signaal sowieso door de GT8 gaat en dus door de ADDA converters en dus tonesuck.
Als je van tweaken houdt dan heb je je handen vol aan een GTX en kun je er best bruikbare en leuke sounds uithalen.

Ik heb een GT8 en GT5 als effecten bak gebruikt i.c.m. een JCM800 en daarbij op een gegeven moment zelf de tonesuck "ontdekt". Vandaar dat ik nu een Rocktron Replifex gebruik.
Gek genoeg heb ik met m'n JVM weinig last van tonesuck i.c.m. de GT8.
Het heeft dus blijkbaar ook nog met de (FX loop v.d.) amp te maken.

Henri H
1 mei 2009, 23:19
Je wilt een preamp met effecten? Boss GT10/GT Pro of natuurlijk een Axe FX. De laatste is écht heel compleet, bij die van Boss moet je wel nog een losse poweramp aanschaffen. Ik was zelf niet echt ondersteboven van de preamps en distortions van de GT10 (eigenlijk GT8) maar de effecten vond ik erg fijn klinken.Een AxeFX heeft ook een Poweramp nodig hoor, tenzij je over een koptelefoon, P.A. o.i.d. speelt.
Maar dat geldt ook voor de GTX.

FNaRK
2 mei 2009, 15:14
toch grappig dat als de TS zijn budget aangeeft (€250) er dan een Axe FX wordt geadviseerd ;)

Liquid_Metal
2 mei 2009, 17:13
Een AxeFX heeft ook een Poweramp nodig hoor, tenzij je over een koptelefoon, P.A. o.i.d. speelt.
Maar dat geldt ook voor de GTX.

O dat wist ik niet eens :P.


toch grappig dat als de TS zijn budget aangeeft (€250) er dan een Axe FX wordt geadviseerd ;)

Dat komt nou eenmaal om dat het rack gear subforum nogal flamboyant is over dat toestel ;).

Henri H
2 mei 2009, 18:16
@ JTB: Ik zie nu dat je een Blackstar 5W amp hebt.
In dat geval zou ik je het volgende aanraden:

- Rocktron Intellifex
- Rocktron Replifex (iets uitgebreider dan de Intellifex maar ook iets mindere effecten naar het schijnt)
- Lexicon MPX1 (topper, lastig te bedienen, iets boven je budget)
- Lexicon MX300 (eigenlijk voor P.A. doeleinden maar ik heb hem 's getest in de winkel en was behoorlijk onder de indruk van de effecten)
- Lexicon MX200 (kan maar 1 effect tegelijk aan, dus niet én reverb én delay)
- TC Electronics GMajor (schijnt nogal tone te zuigen maar de effecten zijn wel goed - op de phaser na is mijn indruk)
- TC Electroncs G-Sharp (zelfde als de MX200 > 1 effect tegelijk)

Waarschijnlijk zijn er nog wel meer maar dit zijn de populairste en voor zover ik weet ook de besten.
Geen van allen hebben ze preamps. Sommige hebben wel weer speaker simulaties.

Als je budget rond de €600,- zou liggen zou je een TC Electronics GForce 2ehands kunnen scoren. Dit word toch wel als één v.d. beste 19" effect-units gezien.

JTB
3 mei 2009, 10:36
@ JTB: Ik zie nu dat je een Blackstar 5W amp hebt.
In dat geval zou ik je het volgende aanraden:

- Rocktron Intellifex
- Rocktron Replifex (iets uitgebreider dan de Intellifex maar ook iets mindere effecten naar het schijnt)
- Lexicon MPX1 (topper, lastig te bedienen, iets boven je budget)
- Lexicon MX300 (eigenlijk voor P.A. doeleinden maar ik heb hem 's getest in de winkel en was behoorlijk onder de indruk van de effecten)
- Lexicon MX200 (kan maar 1 effect tegelijk aan, dus niet én reverb én delay)
- TC Electronics GMajor (schijnt nogal tone te zuigen maar de effecten zijn wel goed - op de phaser na is mijn indruk)
- TC Electroncs G-Sharp (zelfde als de MX200 > 1 effect tegelijk)

Waarschijnlijk zijn er nog wel meer maar dit zijn de populairste en voor zover ik weet ook de besten.
Geen van allen hebben ze preamps. Sommige hebben wel weer speaker simulaties.

Als je budget rond de €600,- zou liggen zou je een TC Electronics GForce 2ehands kunnen scoren. Dit word toch wel als één v.d. beste 19" effect-units gezien.

Kijk, dit soort replies zocht ik, ik ga er eens induiken. Als het een losse pre-amp wordt dan zijn voor mij de distortions het belangrijkste, maar dan gaat mijn HT-5 ook weg en dan ligt het budget iets hoger. Dan zal ik daarbij een eenvoudige poweramp zoeken en deze eventueel later upgraden.

Jimwoud
3 mei 2009, 12:11
@ JTB: Ik zie nu dat je een Blackstar 5W amp hebt.
In dat geval zou ik je het volgende aanraden:

- Rocktron Intellifex
- Rocktron Replifex (iets uitgebreider dan de Intellifex maar ook iets mindere effecten naar het schijnt)
- Lexicon MPX1 (topper, lastig te bedienen, iets boven je budget)
- Lexicon MX300 (eigenlijk voor P.A. doeleinden maar ik heb hem 's getest in de winkel en was behoorlijk onder de indruk van de effecten)
- Lexicon MX200 (kan maar 1 effect tegelijk aan, dus niet én reverb én delay)
- TC Electronics GMajor (schijnt nogal tone te zuigen maar de effecten zijn wel goed - op de phaser na is mijn indruk)
- TC Electroncs G-Sharp (zelfde als de MX200 > 1 effect tegelijk)

Waarschijnlijk zijn er nog wel meer maar dit zijn de populairste en voor zover ik weet ook de besten.
Geen van allen hebben ze preamps. Sommige hebben wel weer speaker simulaties.

Als je budget rond de €600,- zou liggen zou je een TC Electronics GForce 2ehands kunnen scoren. Dit word toch wel als één v.d. beste 19" effect-units gezien.

Lexicon MX200 en G-Sharp kunnen beide 2 effecten tegelijk. MX200 heeft 2x dezelfde fx unit. En de G-sharp heeft 1 modulatie/delay unit en 1 reverb unit. Ik heb de MX200 even gehad, werkt super maar vond de chorus erg slecht.

Henri H
3 mei 2009, 12:29
Lexicon MX200 en G-Sharp kunnen beide 2 effecten tegelijk. MX200 heeft 2x dezelfde fx unit. En de G-sharp heeft 1 modulatie/delay unit en 1 reverb unit. Ik heb de MX200 even gehad, werkt super maar vond de chorus erg slecht.Oh, dan was ik niet goed ingelicht. In dat geval zou je een G-Sharp of MX200 kunnen nemen, die zijn nieuw verreweg het goedkoopst. Waarschijnlijk is de chorus van de MX200 dan een kwestie van smaak of misschien minder dan in de MX300. Ik vond de chorus van de MX300 nl. best heel goed.

JTB
6 mei 2009, 08:52
Nou de kogel is door de kerk en de eerste stappen zijn gezet. Ik heb gisteren voor een spotprijs een Marshall 9005 eindversterker aangeschaft. Loodzwaar en veel te groot maar voor mij ideaal om te beginnen. Nu ben ik op zoek naar een goede pre-amp waar ik een goede distortion uit kan halen. Budget is ongeveer 300 euro's. Heb gisteren een Rocktron Chameleon geprobeerd, maar die kon mij niet heel erg overtuigen.

Henri H
6 mei 2009, 09:06
Marshall JMP1? (http://link.marktplaats.nl/248823303)

Henri H
6 mei 2009, 09:12
Of deze misschien?

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=106846

Zitten ook nog effecten in!!!

JTB
6 mei 2009, 09:22
Die JMP-1 lijkt me wel wat, ligt helaas enorm uit de richting om even te testen. De Rocktron heeft geen overdrive mogelijkheden. Dat heeft de Chameleon dan weer wel.

Wat zijn jullie gedachten over de Kitty Hawk Quattro of de Testarossa?

Kaboemba
6 mei 2009, 12:37
Die JMP-1 lijkt me wel wat, ligt helaas enorm uit de richting om even te testen. De Rocktron heeft geen overdrive mogelijkheden. Dat heeft de Chameleon dan weer wel.

Wat zijn jullie gedachten over de Kitty Hawk Quattro of de Testarossa?

De VooduValve wel hoor.
Btw moet je er niet ook nog minimaal 1 speaker bij hebben, zag dat je wel een eindtrap gekocht hebt.

JTB
6 mei 2009, 13:00
De VooduValve wel hoor.
Btw moet je er niet ook nog minimaal 1 speaker bij hebben, zag dat je wel een eindtrap gekocht hebt.

Ik heb een 2*12 cab. Dat moet toch genoeg zijn om te beginnen?

Ik heb nu een aantal opties:

Rocktron Chameleon (viel me een beetje tegen)
Rocktron Voodu Valve
Kitty Hawk Quattro
Kitty Hawk Testarossa
Hughes & Ketner Tubeman
Mesa Boogie Formula

Welk van bovenstaande pre-amps zouden jullie kiezen voor rock/metal en waarom?

Henri H
6 mei 2009, 15:18
De Voodoo Valve komt er op Harmony Central erg goed vanaf.
Ik heb verder (bijna) geen ervaring met buizen preamps.

WillemdaGuide
6 mei 2009, 17:39
Ik gebruik zowel een Rocktron Piranha als een Peavey Rockmaster, beide echt heerlijke pre-amps, zeker voor drive!

edit; ok ff onderbouwen. De Rocktron is door zijn parametrische mid zeer veelzijdig en heeft bakken met gain. Heeft tevens midi dus je kunt 99 prestes opslaan.
De rockmaster is drie kanaals met vooral heel veel en vette gain. ik wil niet direct zeggen 5150 maar toch wel heel erg vet.
Voor de goede orde, ik gebruik de pre-amps via een Peavey classic 60/60 door een marshall JCMslash cab.

JTB
8 mei 2009, 00:16
Nou de kogel is door de kerk, heb nog een avond met de rocktron chameleon en een boss fs-50 doorgebracht en die bevallen me eigenlijkt toch wel erg goed. Heb echter slechts 3 basis sounds vast staan op dit moment (clean, crunch, lead). Ik denk dat er nog heeeeeel veeeeel getweaked kan worden voordat ik de juiste sounds vind, maar hij klinkt goed in combinatie met mijn (volgens vele gitaarnetters slechte eindversterker). Dus komend weekend ga ik verschillende sounds uitzoeken. Het mooie is wel dat de eindtrap op 25 watt kan werken, hierdoor kan ik de gain van de eindtrap opengooien en klinkt het lekker ranzig haha.

WillemdaGuide
8 mei 2009, 11:32
Snap je laatste opmerking niet helemaal maar gefeliciteerd met je aankoop, Prima unit!

hole
8 mei 2009, 11:35
Waarschijnlijk heeft zijn eindtrap een attenuator, zodat ie op half vermogen kan werken.

Overigens, het enige verschil tussen 25Watt vol open en 50Watt vol open, is dat je trommelvliezen pas een seconde later scheuren en gaan bloeden bij de 25Watt :seriousf:

JTB
8 mei 2009, 13:05
Waarschijnlijk heeft zijn eindtrap een attenuator, zodat ie op half vermogen kan werken.

Overigens, het enige verschil tussen 25Watt vol open en 50Watt vol open, is dat je trommelvliezen pas een seconde later scheuren en gaan bloeden bij de 25Watt :seriousf:

Ja het is allebei hard zat, maar kan de preamp gelukkig redelijk dicht gooien. De versterker heeft per kanaal een switch om hem naar half vermogen te switchen.

FNaRK
8 mei 2009, 20:37
Nou de kogel is door de kerk, heb nog een avond met de rocktron chameleon en een boss fs-50 doorgebracht en die bevallen me eigenlijkt toch wel erg goed. Heb echter slechts 3 basis sounds vast staan op dit moment (clean, crunch, lead). Ik denk dat er nog heeeeeel veeeeel getweaked kan worden voordat ik de juiste sounds vind, maar hij klinkt goed in combinatie met mijn (volgens vele gitaarnetters slechte eindversterker). Dus komend weekend ga ik verschillende sounds uitzoeken. Het mooie is wel dat de eindtrap op 25 watt kan werken, hierdoor kan ik de gain van de eindtrap opengooien en klinkt het lekker ranzig haha.

ghehe, ben effe een weekje weg geweest ... too bad
gefeliciteerd, heb ook nog een tijdje zo'n Chameleon gehad. Was er niet kapot van (maar heb er ook weinig tijd in gestoken)

JTB
12 mei 2009, 07:43
Ik heb de Marshall en de rocktron allebei in een apparte skb, nu worden beiden apparaten erg warm. Als in, ik bak er een eitje op warm. In hoeverre is dit schadelijk of is dit normaal?

Liquid_Metal
13 mei 2009, 08:55
Tja, toestellen horen warm te worden. Check anders of ze net zo warm worden als je 'out in the open' hebt (dus niet in flightcase o.i.d.)

JTB
15 mei 2009, 10:46
Ja dat snap ik, maar kun jij na het spelen je hand op de achterkant van je eindbak houden of verbrand je dan je hand? Bij mij is het op het randje namelijk.

Nog een vraag, mijn chameleon heeft een phantom voeding uitgang, hiermee wil ik mijn midi-pedaal voeden (scheelt weer een adapter). Weet iemand waar je zo'n kabel met een lengte van een meter of 8 kan krijgen?

Henri H
15 mei 2009, 11:20
Dat hangt van je midi pedaal af.
Als het een Patchmate is kun je een kant en klare kabel van Rocktron kopen.
Zo niet dan zul je zelf aan de slag moeten met de soldeerbout.
Ik gebruik het ook voor m'n ENGL Z12/pedalen maar heb zelf een 7-polige DIN stekker aan een 5-polige standaard midi kabel gesoldeerd.
Hiervoor heb je wel een paar goeie ogen, stille handen en een klein soldeerboutje of een soldeerstation nodig.

JTB
15 mei 2009, 12:25
geen idee wat een patchmate is. Het is gewoon een standaard aansluiting zoals die ook op losse pedaaltjes zit. Zo'n klein stekkertje 9volt 2 polig. Hiervoor gebruik ik nu mijn adapter maar die vind ik eigenlijk wat lomp en onhandig. en aan de meeste adapters zit maar 3,5 meter kabel maximaal. Waar zouden ze die stekkertjes los verkopen? Want solderen daar ben ik erg vertrouwd mee, mod ook cd-spelers enzo, dus dit zal een eitje zijn.

peter_heijnen
15 mei 2009, 12:44
Nog een vraag, mijn chameleon heeft een phantom voeding uitgang, hiermee wil ik mijn midi-pedaal voeden (scheelt weer een adapter).
Helaas pindakaas, dat is geen 9v uitgang maar een 9v input.

Daarop sluit je dan een voeding aan (die je dus helaas niet kunt uitsparen zoals jij dacht), en via 2 pinnen van de 7 pins midi-out kabel wordt die stroom dan naar je midipedaal geleid.

JTB
15 mei 2009, 13:17
Helder, maar dan kan ik een klein adaptertje kopen wat in mijn flightcase zit, heb nu een grote instelbare adapter achterin liggen, dan ben ik met een korter kabeltje klaar. Weet je zeker dat de stroom dan via de gewone midi-kabel naar het pedaal verzonden wordt?

Henri H
15 mei 2009, 14:08
Een Patchmate is een midi-controller van Rocktron.
De stroom loopt, zoals op pagina 7 v.d. handleiding v.d. Chameleon staat, via pin 6 en 7.
Je zult de stroom aan het andere uiteinde van je midi-kabel echter weer moeten "aftappen" o.i.d. zodat je er een 9V DC stekkertje aan kunt zetten zodat je je midi-controller hiermee kunt voeden.
Sommige midi-controllers kunnen via een 5 pins DIN gevoed worden, sommige via 7 pins.
Sla de handleiding er op na. 't Is een beetje soldeerwerk, maar je hebt er een hoop gemak van.

JTB
15 mei 2009, 14:13
hmm, dan moet ik mijn kabel dus gaan openmaken, dat vind ik zonde, misschien dat ik dan liever gewoon een adaptertje koop en daar een lang snoer aan zet wat ik samen met de midi-kabel laat lopen vanuit mijn skb. Dan hoef ik geen kabels te slopen.

Henri H
15 mei 2009, 19:45
Tja, dat kan ook.
Je kunt ook een extra midi-kabeltje kopen, bv. deze:
http://www.thomann.de/nl/the_sssnake_sk366-6_blk_midi_kabel.htm

Koop bij de lokale elektro-boer een 7 pins DIN plug en soldeer die aan één van de uiteindes van de midi-kabel waarvan je één plug heb afgeknipt, voila, daar heb je je midi-kabel met 9V erin.
Nu moet je natuurlijk nog wel opletten of je midi-controller wel 9V over de DIN plug ondersteunt. Zo niet, dan zul je ook aan deze kant iets moeten verzinnen.

Ik heb een multikabel waarin ik 2 x 9V, midi en een schakeldraad voor m'n amp-footswitch laat lopen.
De gitaar-signaal kabel gaat bij mij apart.
Eerder had ik altijd alle kabels in de knoop als ik moest opbouwen/afbreken maar dat is nu veel beter.