PDA

View Full Version : Inklaringskosten en invoerheffing



Shaggy
29 april 2009, 09:03
Alweer een topic hierover. Ik kon het in de zoekfunctie en tnt site niet vinden.

Als er een pakket wordt bezorgt van buiten de EU, moet je de inklaringskosten en invoerheffingen meteen aan de deur afrekenen?

Ik meen iets van 15 euro inklaringskosten en 22,3% totaal voor btw en invoerheffing over waarde en vervoerskosten.

hole
29 april 2009, 10:01
Inklaringskosten zijn afhankelijk van de vervoerder, maar € 15,00 is wel maximaal denk ik.

BTW is 19% en invoerrechten zijn afhankelijk van het soort product wat je invoert.

Ik heb steeds aan de deur af moeten rekenen (TNT post)

Roro92
29 april 2009, 10:15
Ik heb de bon hier nog naast mij liggen, vorige keer voor een pakketje met een waarde van 280 USD en 13 items erin moest ik €17,- betalen enkel aan inklaringskosten en €38,- aan BTW.

Je moet inderdaad, onaangekondigd, aan de deur betalen. Zorg dat je dus alvast wat klaar heb liggen.

Joost_79
29 april 2009, 10:41
Ik heb de bon hier nog naast mij liggen, vorige keer voor een pakketje met een waarde van 280 USD en 13 items erin moest ik €17,- betalen enkel aan inklaringskosten en €38,- aan BTW.

Je moet inderdaad, onaangekondigd, aan de deur betalen. Zorg dat je dus alvast wat klaar heb liggen.

Weet je dat zeker?

Ik heb tijdje terug van TNT een naheffing gekregen over invoerrechten. Had (electronica) uit azie besteld, kreeg het pakket aan de deur afgeleverd. Maar kreeg na een week een rekening van TNT voor heffingskosten.

Shaggy
29 april 2009, 12:28
Weet je dat zeker?

Ik heb tijdje terug van TNT een naheffing gekregen over invoerrechten. Had (electronica) uit azie besteld, kreeg het pakket aan de deur afgeleverd. Maar kreeg na een week een rekening van TNT voor heffingskosten.


Dan wordt er toch een sticker op het pakket geplakt dat er nog een naheffing komt?

Joost_79
29 april 2009, 13:06
Dan wordt er toch een sticker op het pakket geplakt dat er nog een naheffing komt?

Niet gezien...

Was nogal lang op dat pakket aan't wachten heb toen uit enthousiasme de doos opengescheurd en niet gelet of er een stikker op zat :cheerup:

Roro92
29 april 2009, 15:52
Op de doos zou een sticker moeten zitten (Oranje):

"LET OP!!! BIJ UITREIKING VERSCHULDIGDE KOSTEN INNEN VOLGENS DISTRIBUTIELIJST. ZIE TEVENS BIJGEVOEGDE FACTUUR VOOR DEFINITIEF TE INNEN BEDRAG"

Aldus het ScIP, inklaring Amsterdam.

En je moet gelijk betalen aan de deur. Raar dat jij pas later moest betalen.

mandyshadow
29 april 2009, 19:07
Kreeg bij UPS ook een naheffing. Dus niet aan de deur.

TopRob
1 mei 2009, 08:45
Ik heb onlangs op de gok een gitaar besteld bij GuitarFetish (Xaviere XV-910) in de USA. De kosten voor de gitaar + koffer + verzendkosten waren $ 461,00 (dit is omgerekend ongeveer € 347,00). Toen de postbode het pakket kwam afleveren moest ik nog ruim € 100,- aan invoerrechten en inklaringskosten aan de deur betalen. Ik moet eerlijk zeggen dat me dat wel wat tegenviel.

Dat brengt mij overigens bij het onderwerp BTW.

Een paar jaar geleden bestelde ik een gitaar bij Musik Produktiv in Zwitserland (het assortiment in Zwitserland wijkt af van dat bij Musik Produktiv in Duitsland, vandaar). Aangezien de gitaar van een niet EU-land naar Nederland werd geexporteerd, hoefde ik alleen in Nederland BTW te betalen. De Zwitserse BTW werd mij dan ook netjes in mindering gebracht door de verkoper van Musik Produktiv. De BTW die ik in Nederland moest betalen werd door de douane berekend en moest ik bij aflevering betalen.
Volgens mij had ik voor de gitaar uit de USA daarom dan ook geen Amerikaanse BTW (of hoe dat daar dan ook genoemd wordt) hoeven te betalen. Volgens mij heb ik voor de GuitarFetish-gitaar dus twee keer belasting betaald: 1 x in Amerika en 1 x in Nederland en dat lijkt me wat teveel van het goede. Ik heb de indruk dat dit veel meer gebeurd bij het invoeren van produkten van buiten de EU. Kijk dus goed uit als je iets besteld in het buitenland (buiten de EU) en laat je van tevoren goed informeren over de extra kosten.

hole
1 mei 2009, 10:11
Buiten de EU bestellen = 19% BTW en invoerrechten (afhankelijk van aard van het ingevoerde)

Binnen de EU bestellen = geen BTW en invoerrechten.


Tja, het is zuur, maar helaas wel zo.

northernlake
1 mei 2009, 22:28
Volgens mij had ik voor de gitaar uit de USA daarom dan ook geen Amerikaanse BTW (of hoe dat daar dan ook genoemd wordt) hoeven te betalen. Volgens mij heb ik voor de GuitarFetish-gitaar dus twee keer belasting betaald: 1 x in Amerika en 1 x in Nederland en dat lijkt me wat teveel van het goede.

In Amerika betaal je alleen Sales Tax als je ingezetene bent van de staat waarin je je product koopt. Met andere woorden: koop je in Florida en woon je in Miami dan rinkelt de kassa. Maar woon buiten de staat wordt de Sles Tax niet geheven.

De US kent geen BTW zoals wij die kennen. De prijzen die je ziet zijn o.h.a. EXCLUSIEF sales tax, terwijl hier juist alles INCLUSIEF btw is geprijsd.

Als het goed is is je dus géén US tax berekend. Het is mij in ieder geval nog nooit overkomen.

spirit
10 mei 2009, 09:45
Tot een bepaald bedrag (hoeveel ben ik even kwijt) is het belastingvrij, daarboven kost het 3,7% inklaringskosten over het AANKOOP + VERZENDKOSTEN en evt VERZEKERING, en over dat bedrag betaal je dan nog eens 19% belasting.

Jiboom
10 mei 2009, 22:41
Mijn twee recente ervaringen (beide gitaren uit de VS):

-FedEx: factuur voor naheffing bijgesloten
-UPS: meteen contant afrekenen, wel irritant. Ik ga nu een klantnummer regelen, dan hoeft dat waarschijnlijk niet meer (zal het snel merken, er is alweer wat onderweg met UPS).

In beide gevallen waren de kosten 22-23% van de verzekerde waarde (als je niet sjoemelt dus gelijk aan de aanschafprijs).