PDA

View Full Version : Locking nut ophogen



Braindead
29 april 2009, 00:06
Mijn gitaar heeft wat fretbuzz. Vooral de lage e snaar en de a snaar. Ik heb al geprobeerd met de truss rod het te verhelpen maar dat lukt niet. De fretbuz zit ook tussen de 1ste en 12de fret. De floyd rose hoger zetten zodat de actie vergroot helpt ook niet of veel te weinig dus blijft er mijns insziens niks anders over dan iets onder de locking nut te installeren zodat deze iets hoger komt te liggen, met name dus onder de desbetreffende lage snaren.

Mijn vraag is wat kan ik hier het beste voor gebruiken?

Als er een andere manier is de fretbuz te verhelepn hoor ik dat ook graag. De fretbuzz is behoorlijk en ik wil graag naar C downtunen met dikkere snaren waardoor de buz nog erger zal gaan worden. Ik moet dus echt iets ertegen ondernemen.

ps: ik heb de search al gebruikt maar kom niet verder vandaar dat ik een nieuwe post rechtvaardig acht :-)

geert1976
29 april 2009, 00:11
ben je van snaardikte gewisseld?, wellicht de graad van de hals iets verminderen, dmv het iets losser draaien van de halspen en zadels van de brug lager zetten

indien je een zwevende trem hebt moet deze in de zelfde hoek zweven als de body (recht, dus niet te veel naar voren en ook niet hellend naar achteren)

Braindead
29 april 2009, 00:35
De gitaar had het al toen ik hem kocht maar er zat toen 0.09 op en heb toen 0.10 erop gezet waardoor het nog erger werd. Ik wil nu nog dikkere snaren ivm downtunen.

Halspen heb ik al geprobeerd zoals ik al zei maar helpt niet of niet voldoende. ZAdels van de brug lager zetten lijkt me al helemaal niks helpen.

Floyd had ik recht maar helpt ook niet. VOlgens mij is er maar 1 oplossing en dat is de locking nut aan 1 kant ietsje ophogen. Kan dit met een stukje aluminium folie of moet ik een metalen plaatje gebruiken?


ben je van snaardikte gewisseld?, wellicht de graad van de hals iets verminderen, dmv het iets losser draaien van de halspen en zadels van de brug lager zetten

indien je een zwevende trem hebt moet deze in de zelfde hoek zweven als de body (recht, dus niet te veel naar voren en ook niet hellend naar achteren)

RoelTM
29 april 2009, 10:59
Ik heb een gitaar met Locking nut, en daar zit gewoon een stukje papier onder. Ik zou niet weten waarom dit niet zou werken, stukje papier eronder en vastschroeven. Dan moet je waarschijnlijk wel de snaren vervangen, of kun je deze opnieuw vastmaken? Als je een double locking systeem hebt, zou je ze eventueel vlak bij de brug af kunnen knippen, om ze vervolgens, na het papier toegevoegd te hebben, de snaren veer vastklemmen. Doe ik ook heel vaak als er weer eens een snaar knapt dicht bij de brug. (Komt meestal door overmatig tremologebruik. ;) )

Braindead
29 april 2009, 13:00
Waar het mij om gaat is dat het wel wat geleid. De snaren trillen en geven dit via de locking nut ook weer door aan de hals dus ik wil materiaal dat goed de trillingen doorgeeft. Ik denk dat ik eens aluminium folie probeer.

universe777
29 april 2009, 16:26
in de vakhandel zijn hiervoor metalen shimmetjes te krijgen. Zitten ook onder mijn Locknut. Er zitten twee uitsparingen in voor de schroeven van de nut. Als je alleen de treble kant wil ophogen, knip je 'em in tweeen.

Edit: zie plaatje van stew mac. Er zijn diverse soorten.

http://www.stewmac.com/shop/Nuts,_saddles/Floyd_Rose_nuts_and_parts/1/Floyd_Rose_Locking_Nut_Set/Pictures.html#details

espike
29 april 2009, 16:50
de simpeler optie is natuurlijk een tandenstoker, of splinter.. hout op houtt geeft prima trillingen door.
Alluminium heeft de nare gewoonte om met alle metaleen te reageren, dus binnen afzienbare tijd, oxideert t vanzelf weer weg, en neemt met een beetje pech een deel van je nut mee, of verkleurt je hals.

wiegersma
29 april 2009, 17:33
Wanneer je de locking nut verhoogd, is er nog steeds fretbuzz wanneer je op de toets drukt. Het maakt niet uit hoe hoog je de nut hebt verhoogd, de buzz zit in de frets tussen je gefrette vinger en de tremolo.
Het verhogen heeft alleen zin wanneer je bij losse snaren fretbuzz hoort ipv gefrette noten.

Liquid_Metal
29 april 2009, 18:28
Wanneer je de locking nut verhoogd, is er nog steeds fretbuzz wanneer je op de toets drukt. Het maakt niet uit hoe hoog je de nut hebt verhoogd, de buzz zit in de frets tussen je gefrette vinger en de tremolo.
Het verhogen heeft alleen zin wanneer je bij losse snaren fretbuzz hoort ipv gefrette noten.

Inderdaad, bij het indrukken van een fret 'bypass' je de nut, dus het moet ergens anders zitten. Mijn gitaar met FR en locking nut heeft ook een klein beetje last van fretbuzz, maar dat hoor ik alleen bij akoustisch spelen en dan stoort het eigenlijk ook niet eens. Over de versterker hoor ik het niet. Jij hebt er blijkbaar meer last van?

Braindead
29 april 2009, 19:25
Op mijn lage e snaar heeft ie ook wat fretbuz als ik hem los aansla
Vooral de lage e vind ik wel echt teveel fretbuz hebben. Zo erg dat ie bijna doodslaat als ik ergens op de hals een toon pak. Ik wil er graag vanaf maar wil mijn gitaar liever niet wegbrengen omdat ik er erg zuinig op ben en het liever zelf doe