PDA

View Full Version : Sweepen lukt niet meer lekker, hier een soundfile.



sebass
21 maart 2003, 21:12
Het sweepen wil niet echt lekker meer lukken. Het lijkt wel of mijn handen niet meer echt synchroom lopen of ik mute wat dingen. Ik heb hier even iets opgenomen. Het is maar een keer opgenomen en er is niets aan veranderd dus ook niet meerdere keren opnieuw ingespeeld. Het is ook clean zodat alle fouten goed hoorbaar zijn. Kan iemand nog even tips geven. Ik ben nu weer met metronoom begonnen.

http://www.geocities.com/zabasnl/mp3.htm

het is geocities dus waarschijnlijk moet je de link even plakker en kopieren en valt de site wel eens uit. Je moet de bovenste file hebben genaamd: sweep clean. De rest is al heel oud en daar moet je maar niet naar luisteren.

Graag wat aanwijzingen over wat ik fout doe dan kan ik daar even beter op letten. Alvast bedankt.

sebass
21 maart 2003, 21:13
Het is dus wel een baggerstukje dat moet je wel weten. :grin:

Negative K3 fan
21 maart 2003, 21:23
beter dan mij :grin::D

Anders Destium
21 maart 2003, 21:40
Is dit van de ene op de andere dag gebeurd? Het lijkt of je steeds je vingers op de toets moet zetten zodat je steeds te laat bent. Er zit net teveel tijd tussen de eerste en de tweede noot en daardoor lijkt het al gelijk niet te lopen, daarna gaat het namelijk wel weer sneller. Is een kwestie van oefenen, het punt waar ik zelf altijd afhaak (helaas)...

Ik weet verder niet hoe je precies sweept, bij mij zijn het een soort van hammers meestal, dus snel op de fret en dan er ook snel weer af. Volgens mij kan je ook het akkoord "neerzetten", maar dan raakt het sweepeffect een beetje zoek.

sebass
21 maart 2003, 21:46
Bedankt voor de reacties. Nee het is niet van de een op de andere dag. Ik speel namelijk heel erg veel minder dan eerst. Ik heb een tijd niet gespeeld. Maar volgens jou is het dus een synchronisatie fout? Dat zou heel goed kunnen. Ik speel sweeps niet in akkoord grepen met het rol effect, maar ik speel het alsof ik gewoon een solo speel hmm tja hoe zeg ik dat. Ik gebruik sommige vingers meer dan een keer in de sweep maar niet als barre, oftewel onmogelijk als je je hand in de akkoord greep hebt. Ik ga nog even wat aan de synchronisatie doen. Heb je daar nog tips voor?

sebass
21 maart 2003, 21:49
Oh ja het begin van de sweep doe ik expres iets langzamer |   |   | |&nbs p;| | |zo zeg maar dan vind ik wel iets hebben maar misschien klinkt het daardoor niet zo strak meer.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sebass op 2003-03-21 22:20 ]</font>

Anders Destium
21 maart 2003, 23:04
Als je minder speelt is het logisch dat de slagroom op de taart wat minder wordt :wink:
Als je veel speelt uit zich dat in soepel spelen, het gevoel komt waarschijnlijk gewoon terug als je weer meer gaat spelen, alleen duurt het altijd langer dan je verwacht...

Ik begrijp wat je bedoelt met je aanslag, zo doe ik het ook altijd, het hangt een beetje in tussen hammeren en tappen bij mij als ik het goed moet beschrijven.

sebass
22 maart 2003, 19:00
Zijn er nog meer mensen die het gehoord hebben?

moretel
22 maart 2003, 19:44
Ik heb het gehoord maar kan er moeilijk over oordelen, sweeps op topsnelheid vind ik nog erg lastig en ik gebruik ze vnl. i.v.m. met orienteren op het fretboard.
Belangrijk is om goed coordinatie oefeningen te doen en erg langzaam, sweeps zijn dermate lastig dat je het moet bijhouden, als je een periode niet veel speelt zal de coordinatoe ook wel wat minder zijn.

delphiro
22 maart 2003, 21:01
tja, wat dacht je ervan om ze eerst eens op 0.5 of 0.75 van het tempo te oefenen.. de hammer ons zijn in ieder geval onduidelijk en de rest lijkt me gewoon een kwestie van oefenen. Beter goed en op half tempo dan jezelf voorbij sweepen.

Als ik een tijd geen gitaar of minder gitaar heb gespeeld begin kom ik ook niet meer door door 32ste passages van mijn lievelingsstuk Chacconne Dmoll heen. Die durf ik dan niet eens op te nemen. :smile:

Barret Wallace
22 maart 2003, 23:03
Je moet bij sweeps goed op je ritme letten

als je bijvoorbeeld in a mineur een sweep speelt en je begint op de A snaar met 12h15 en daarna derest van de sweep zijn veel mensen geneigd het 2e gedeelte ritmisch sneller te spelen, dit doe jij ook niet 100% je moet er voor zorgen dat elke noot het zelfde tempo en ritme aanhoudt dan zul je zien dat sweeps wonderbaarlijk beter zullen klinken
overigens mute je ook een paar noten, maar met een beetje oefenen is dat zo gefixed

Maiden Michiel
23 maart 2003, 10:13
Als je het mij vraagt gewooon meer oefenen, het klinkt alsof je soms gewoon iets te laat bent met je linkerhand.

sebass
23 maart 2003, 12:00
Oke bedankt voor de reacties allemaal. Ik denk inderdaad nog steeds dat het een synchronisatie fout is dus gewoon even met metronoom oefenen, dan komt de goede timing er ook wel weer in, want wat mij ook opviel is dat ik in het midden een paar sweeps sneller deed dan de rest.

Barret Wallace
23 maart 2003, 13:28
Dat zei ik :wink:

sebass
23 maart 2003, 15:32
Op 2003-03-23 13:28, schreef Barret Wallace:
Dat zei ik :wink:


Ja maar ik bedoel ook de sweeps onderling dus niet de noten in de sweep maar de sweeps t.o.v. elkaar.