PDA

View Full Version : multiplex-strat-restauratie



JurjenYarr
28 april 2009, 21:32
gegroet vrolijke forumvriendjes!
ik hang nu al een paar weken rond op dit forum zonder iets gepost te hebben, maar nu moet het er toch maar van komen.
ik ben bezig om mijn oude merkloze beginners-strat opnieuw in elkaar te zetten. (lees: alles behalve het hout vervangen)
nu heb ik een paar vraagjes over de brug, die er ook aan moet geloven.
hierover had ik in de eerste plaats 2 theorieën:

1 de tremolo-cavity helemaal dichtgooien en er een vaste brug opzetten

2 de tremolo vervangen

het eerste idee heb ik alweer laten varen, omdat ik toch eigenlijk wel bezig wil met die tremolo (op mn les paul moet ik hem ook al missen)
de tremolo die er nu op zit zit met 6 schroeven bevestigt, een gewone vintage tremolo geloof ik. ik wil er eigenlijk 1 opzetten die met 2 studs aan de body hangt, en wat meer 'zweeft'. kan dit zonder al te veel moeite? schroefgaten dicht plamuren, 2 nieuwe voor de studs?

EDIT: dus van deze brug http://mainmusic.nl/nl/product/4753/345/gitaar/gitaaronderdelen/tremolo/overige/tremolo_st_model_pitch_10.8_mmgoud.html naar deze brug http://mainmusic.nl/nl/product/7522/345/gitaar/gitaaronderdelen/tremolo/overige/tremolo_st_model_pitch_10.8_mmgoud.html

graag op of -aanmerkingen!

Jurjen

pasqual
28 april 2009, 22:07
hoi Jurjen en welkom. een vintage tremelo kun je uitstekend zwevend afstellen hoor. je hoeft alleen maar de veerspanning aan te passen. de tremelo moet natuurlijk niet een centimeter vrij komen van de body maar een mm of 2 moet kunnen. mijn ervaring is dat dit uitstekend werkt. het is een kwestie van goed afstellen. de buitenste 2 schroeven moet je net zover erin draaien dat de tremelo nét niet begint met kantelen. de binneste 4 een klein beetje hoger. de tremelo scharniert dan alleen op de buitenste 2 schroeven en de rest zorgt ( ook ) voor de stabiliteit. als je namelijk een 2 punts tremelo gaat monteren moet je 4 gaatjes opvullen. de buitenste 2 kun je ( volgens mij ) gebruiken voor de studs. wel ff uitboren op de juiste diameter. het ligt er natuurlijk wel aan welk type tremelo je erin wilt hebben.

groeten Pasqual.

JurjenYarr
28 april 2009, 22:33
hey pasqual,

bedankt voor je vlugge reactie!

ik snap wat je bedoelt, maar ik weet niet of dat wel gaat werken. zoals in de titel gezegd is de body niet van top-kwaliteit hout. de schroeven van de tremolo hebben niet echt heel veel grip in het hout, het is allemaal een beetje opgerekt zeg maar. ik denk dus dat als ik die schroeven niet ver genoeg vast draai, ze geen grip meer hebben in de body. bij die 2-punts tremolo leek mij dat probleem van de baan, aangezien die studs naar mijn idee veel meer grip hebben.
heeft dit alles nog verder effect op de stemvastheid van de gitaar? dat heeft puur te maken met de tremolo goed afstellen toch?

Jurjen

Yoshida
29 april 2009, 08:23
Multiplex lijkt me juist bij uitstek geschikt voor dit soort werk, het verspaant wel heel erg maar pluspunt is dat de nerf op de verschillende lagen kruislings loopt. Om eerlijk te zijn word ik een beetje onpasselijk als ik 'multiplex' en 'strat' binnen één zin lees. Mocht de stabiliteit van het hout je veel zorgen baren dan kan je overwegen om een andere body aan te schaffen. Iedere massieve houtsoort waarvan een Strat body in de handel is is waarschijnlijk beter dan wat je nu hebt. ;)

Over tremolo's en ontstemmen bestaan een aantal indianenverhalen. Volgens mij werkt het echter als volgt. De snaren en de veren trekken parallel aan elkaar met de brug als scharnierpunt. De snaren en veren verliezen hun rek. Je kan een locking nut gebruiken, of juist graphtech of andere kam met verminderde weerstand. Gebruik in dat laatste geval wel weerstandsarme stringtrees zodat de snaar over de gehele lengte gelijkmatig rek verliest en niet 'opeens' over de topkam schiet en je hele gitaar ontstemt.

Maar goed, de snaren en veren verliezen dus hun rek. Dit gebeurt niet perse bij iedere snaar even vlot. Je zou kunnen spelen met de configuratie van je veren. Hier zijn veel voorbeelden voor te vinden met diagonaal, een veer overslaan of combo hiervan. Maar de realiteit is dat je bij veel gebruik van de tremolo gewoon vaak moet stemmen, juist bij een nieuw setje snaren, en dan mag je echt wel een digitale tuner gebruiken want je mag alle snaren wel drie keer langs.
En dan heb je in beperkte mate nog te maken met de veerkracht van de hals, maar dit heeft miniem effect. In het uiterste geval zou je de trussrod een slag moeten geven als de rek minder word, maar dit kan ook een mooi moment zijn om de snaren te vervangen.


EDIT: bekijk voor het afstellen van de brug een van de Youtube filmpjes waar ik naar verwijs in Youtube tips.

no 1 hops
29 april 2009, 09:02
Om eerlijk te zijn word ik een beetje onpasselijk als ik 'multiplex' en 'strat' binnen één zin lees.
moet er altijd wel om lachen hoeveel gitaristen braak neiging krijgen bij multiplex body's. zoals met puur hout elke plank anders is is dit ook met multiplex.
de hondo strat die ik heb in combinatie met de originele pups klinkt echt niet slecht.

Kakihara
29 april 2009, 09:19
moet er altijd wel om lachen hoeveel gitaristen braak neiging krijgen bij multiplex body's. zoals met puur hout elke plank anders is is dit ook met multiplex.
de hondo strat die ik heb in combinatie met de originele pups klinkt echt niet slecht.

Same here ! Waarom wordt een Alembic uit 7 of meer stukken gelamineerd exotisch hout haast als een kunstwerk beschouwd en wordt een laminaat waar berk in zit afgedaan als rommel ?
Ik ben ook altijd weer aangenaam verrast telkens ik mijn multiplex '87 Koreaanse Vester Stage Series Telecaster vastpak en hoor hoe tele die wel niet klinkt... Brakke electronica dat wel en het ding heeft een refret nodig, maar voor de rest durf ik het gerust naast de huidige serie Squier tele's te zetten.

no 1 hops
29 april 2009, 09:45
ik heb van alles gehad qua gitaar behalve het segment boven de 500 euro en uiteindelijk denk ik dat je insteek zou moeten zijn
'in welk instrument beleef ik plezier'

eerst was ik heel blij met die hondo met multiplex body, en ook met de crafter met solid wood body.
maar nu is gedeeltelijke zelfbouw derbij gekomen en nu vallen die crafter en hondo weg.
niet omdat ze minder zijn, maar om de meerwaarde die je beleeft als je zelf iets gemaakt hebt

daarbij zal je bij de rest van de gitaar keten en vooral de kwaliteit daarvan als geheel pas de grotere verschillen merken tussen een gitaar van 250 euro of 2500.

maar ja, de maatschappij is merk gericht, status wat je aanhebt, in rijd of waar je mee muziek maakt. wie daarvoor krom wil liggen, die mag van mij, ik lig liever krom van het lachen omdat ik plezier heb met wat ik heb

Yoshida
29 april 2009, 12:24
+1 en dan nog een stuk of 100.

Nu ben ik zelf ook gedeeltelijk schuldig met mijn nieuwe gitaarbody die uit 4 stukken bestaat (6 met top erbij gerekend) en dan ook nog een melange van essen en mahonie.

Waar ik zonder twijfel voor wil gaan, als ik een merkgitaar wil, is de Epiphone Les Paul Standard. Ook dat is weer status, maar de LP van mijn leraar speelde errug prettig.

no 1 hops
29 april 2009, 13:13
+1 en dan nog een stuk of 100.

Nu ben ik zelf ook gedeeltelijk schuldig met mijn nieuwe gitaarbody die uit 4 stukken bestaat (6 met top erbij gerekend) en dan ook nog een melange van essen en mahonie.

Waar ik zonder twijfel voor wil gaan, als ik een merkgitaar wil, is de Epiphone Les Paul Standard. Ook dat is weer status, maar de LP van mijn leraar speelde errug prettig.dat kan je gewoon overkomen dat je een gitaar in de hand hebt waarbij alles klopt, heb dat nu zelf met mijn oude cort s2600, sinds de jumbo frets en aangepaste electronica en pups is dit gewoon mijn gitaar en zou ik niet ruilen voor wat voor duur ding ook.

JurjenYarr
29 april 2009, 13:39
nog even een vraagje, terug naar de brug =P
ik denk toch dat ik de hele cavity netjes ga opvullen met hout, en dan een vaste brug erop.
weet iemand hier een goede brug voor een strat, die het liefst geen string-thru constructie heeft?

Jurjen

no 1 hops
29 april 2009, 14:03
nog even een vraagje, terug naar de brug =P
ik denk toch dat ik de hele cavity netjes ga opvullen met hout, en dan een vaste brug erop.
weet iemand hier een goede brug voor een strat, die het liefst geen string-thru constructie heeft?

Jurjeneen goede, stevige is toch een dure, heb zelf voor een project deze gekozen en bevalt verder goed
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/guttlin2/bijnacompleetbody.jpghttp://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/guttlin2/oudefout.jpg

kost rond de 12 euro

no 1 hops
29 april 2009, 14:04
alternatief zou een telebrug zijn die dan meer van het gat afdekt, en ze bestaan er in toplock versie

JurjenYarr
29 april 2009, 14:08
heb je die nou over een tremolo gat heen geplakt?
ik heb bij mijn gitaar ook al gekeken of dat niet zou kunnen, maar dan kan ik de schroeven nergens kwijt volgens mij

Yoshida
29 april 2009, 15:04
Waarom een vaste brug, komt dat door mijn verhaal? Het inbouwen van een tremolo vergt iets meer aandacht maar ik ben van mening dat een trem onmiskenbaar is voor het geluid van je gitaar.
Ik heb ooit een octrooi gevonden waarin een vaste brug met sustainblok word omschreven. Of dit ooit het levenslicht heeft gezien weet ik niet.

JurjenYarr
29 april 2009, 15:12
ik ben ook niet van plan er een 'strat' sound uit te halen, een humbucker in de brug en een in de neck die ik uit mn les paul heb, aangezien daar nu EMG's in zitten. Ik wil hem meer gaan gebruiken als 2e gitaar voor mn band, en nu ik er over denk heb ik een tremolo nooit gemist.

no 1 hops
29 april 2009, 16:30
heb je die nou over een tremolo gat heen geplakt?
ik heb bij mijn gitaar ook al gekeken of dat niet zou kunnen, maar dan kan ik de schroeven nergens kwijt volgens mijdat gat wat je ziet is een freesfout, is gewoon een massieve body

no 1 hops
29 april 2009, 16:34
wat ik gedaan heb met een andere gitaar is een een blok plaatsen in twee delen.
leg je gitaar op de boven kant op een stuk papier en teken het gat vanaf de binnenkant af. dat stuk gebruik je voor een stukje hout ter dikte van de top want het gat is vaak onder de top stukken groter.
daarna leg je de gitaar met de onderkant op papier en teken je het gat weer af.
zo heb je dus twee mallen, en vooral die van de top moet zo precies mogelijk, de achterkant is minder kritisch.
tis maar een idee

Gothra
29 april 2009, 19:57
Ik heb als vaste brug de schaller 3D6 gebruikt, ziet er goed uit. Niet speciaal voor een strat...

no 1 hops
30 april 2009, 08:09
Ik heb als vaste brug de schaller 3D6 gebruikt, ziet er goed uit. Niet speciaal voor een strat...dat bedoelde ik met een goede is een dure want kost deze niet rond de 60 euro?

JurjenYarr
30 april 2009, 15:05
no 1 hops,
dat idee had ik ook al, ben nu ook bezig om het uit te werken. de binnenkant van de tremolo ruimte zit wel helemaal vol keiharde bijna plastic achtige lak. suggesties om die er redelijk uit te krijgen? of kan ik daar gewoon overheen lijmen?
nog 1 vraag: maakt het uit wat voor hout ik gebruik? (niet qua toon, maar qua stevigheid)

Jurjen

no 1 hops
30 april 2009, 16:49
no 1 hops,
dat idee had ik ook al, ben nu ook bezig om het uit te werken. de binnenkant van de tremolo ruimte zit wel helemaal vol keiharde bijna plastic achtige lak. suggesties om die er redelijk uit te krijgen? of kan ik daar gewoon overheen lijmen?
nog 1 vraag: maakt het uit wat voor hout ik gebruik? (niet qua toon, maar qua stevigheid)

Jurjenals je een scherpe beitel hebt, of kleine verfschrabber dan zou je kunnen proberen die rommel valk te krijgen.
aan de hand van wat voor oppervlak je overhoud moet je dus de lijm kiezen, als het hout grotendeels schoon is kun je gewone houtlijm proberen. de zgn bruislijm is ook mogelijk maar dat zou ik voor het onderblok gebruiken en het top gedeelte lijmen op het nieuwe onderblok

wat betreft hout zou ik het zeker niet met iets als vuren of grenen doen maar liefst een hardhoutsoort zoals eiken of ook gewoon multiplex

Gothra
30 april 2009, 19:16
dat bedoelde ik met een goede is een dure want kost deze niet rond de 60 euro?

Klopt, 60 euries! Ik vind het wel mee vallen trouwens... vergeleken met een floyd rose ofzo..
Maar dan heb je ook wel wat!


als je een scherpe beitel hebt, of kleine verfschrabber dan zou je kunnen proberen die rommel valk te krijgen.
aan de hand van wat voor oppervlak je overhoud moet je dus de lijm kiezen, als het hout grotendeels schoon is kun je gewone houtlijm proberen. de zgn bruislijm is ook mogelijk maar dat zou ik voor het onderblok gebruiken en het top gedeelte lijmen op het nieuwe onderblok

wat betreft hout zou ik het zeker niet met iets als vuren of grenen doen maar liefst een hardhoutsoort zoals eiken of ook gewoon multiplex

Eiken heb ik ook gebruikt

aaronstonebeat
30 april 2009, 19:20
no 1 hops,
dat idee had ik ook al, ben nu ook bezig om het uit te werken. de binnenkant van de tremolo ruimte zit wel helemaal vol keiharde bijna plastic achtige lak. suggesties om die er redelijk uit te krijgen? of kan ik daar gewoon overheen lijmen?
nog 1 vraag: maakt het uit wat voor hout ik gebruik? (niet qua toon, maar qua stevigheid)

Jurjen

Frezen wellicht?
En idd stevig hout gebruiken.

JurjenYarr
30 april 2009, 19:37
ondergetekende heeft geen frees..
daarom wou ik ook eerst die strat weer aan de praat krijgen, en kijken of ik een beetje een redelijke lak erop krijg, voordat ik verder ga investeren. in mijn houtbewerk-skills heb ik wel vertrouwen, wil eerst weten of ik ook de rest van het gitaarbouwgebeuren een beetje kan!
eventueel nog aanraders voor een frees? een niet al te prijzige?

Jurjen

aaronstonebeat
30 april 2009, 19:45
Ik heb er 2, een goedkope en een hele goedkope. Een Bosch van ong. 100 euro en een van de aldi voor 30 of 60 euro (weet ik niet meer, lang geleden). Van die van de aldi waren alle stelschroeven enzo erg brak; maar ik heb er alles vanaf gehaald en de frees in een bankje ingebouwd. De frees zelf is prima.
De Bosch ook.

Een welhaast onmisbaar stuk gereedschap in de gitaarbouw.

no 1 hops
1 mei 2009, 08:13
Klopt, 60 euries! Ik vind het wel mee vallen trouwens... vergeleken met een floyd rose ofzo..
Maar dan heb je ook wel wat!
tis een mooie absoluut vond de losse G&L brug ook zeer mooi, meen 80 dollar en ziet er naar mijn idee super uit