PDA

View Full Version : Het wordt eens tijd...



pinchaholic
28 april 2009, 21:18
Voor een nieuwe gitaarversterker dus! Raaaah!

Ben jaren terug met een Marshall Valvestate 8280 begonnen, best leuk ding. Toen kocht ik voor opnames een Behringer V-amp 2 die ik voor de grap een keer aansloot op mijn hifi versterker met zware JBL zuilspeakers. Resultaat: Marshall er uit en helemaal los op die V-amp over mijn stereo.

Inmiddels weer wat jaren verder en steeds vaker bekruipt mij het nare gevoel dat ik iets mis. (GAS?) Al dat gelees op fora en Youtube filmpjes geven mij het gevoel dat ik weer eens moet gaan kijken naar een gitaarversterker.

Even kort mijn situatie:


Ik speel zo’n 6 jaar gitaar
Japanse Ibanez RG & LTD EXP
Speel 60% metal, de rest is erg gevarieerd,
Speel enkel thuis
Ik kan het niet te gek maken wbt volume. I repeat: Ik kan het niet te gek maken wbt volume Tuurlijk zou ik graag een MarkIV of iets dergelijks neerknallen, maar daar is mijn woonsituatie niet naar.
Ik heb onlangs bij de Feedback bij mij in R’dam op een Line 6 Flextone III gespeeld en was behoorlijk onder de indruk, ook al was er geen Floorboard aangesloten en ik dus als een jekko aan die knoppen moest draaien, Voordeel lijkt me: goed geluid op laag volume, veelzijdig.

Met de gedachte in mijn achterhoofd dat het niet te hard mag, maar het woord “buizen” toch een “ik heb het idee dat ik iets mis en ik wil niet doodgaan voordat ik zelf een buizenversterker heb gehad" :cooler: ben ik mezelf eens gaan verdiepen in buizen amps met een laag wattage en kijk steeds naar de Blackstar HT-5. Belangrijk om te vermelden is het feit dat ik nog nooit een buizenversterker heb gehad (eigenlijk nooit eens rustig op een buizenversterker heb kunnen spelen in een thuissituatie)

Om nu terzake te komen (wat ben ik godvers langdradig):soinnocent:
Wat adviseren jullie mij, uiteraard met mijn eisen en situatie in het achterhoofd.

Optie 1: koop die Flextone III
Optie 2: Koop die Blackstar HT-5 Head en een goede 2x12 en geniet van het geluid wat enkel buizen kunnen geven.

Voor dat er mensen gaan zeggen dat ik gewoon moet TES-TEN!; zal ik ook zeker doen, maar ik wil graag een duwtje de juiste richting daar ik er maar over blijf piekeren.

P.S. zure vruchten graag niet reageren, ik ben een redelijke noob, maar ik heb een serieuze vraag en ken verder eigenlijk geen mensen die gitaar spelen.

Iedereen alvast bedankt voor zijn reactie!

marter544
29 april 2009, 01:46
Ik ken de Blackstar persoonlijk niet, maar ik vraag me af of die genoeg gain heeft, en een goede low-end en strakheid heeft voor metal. Ik weet niet wat voor metal je speelt?

Squier4ever
29 april 2009, 01:53
Line6 POD en een fatsoenlijke koptelefoon? Een buizenbak gaat (ook met 5 Watt) sowieso hard (en harder dan jij wss wilt)!

iWishmaster
29 april 2009, 08:51
Ik ken de Blackstar persoonlijk niet, maar ik vraag me af of die genoeg gain heeft, en een goede low-end en strakheid heeft voor metal. Ik weet niet wat voor metal je speelt?

Dat heeftie niet: net genoeg gain voor een rock-crunch, zeker geen strakke metal. Metal uit een (buizen)versterker met laag wattage kan wel, maar dan moet er toch een pedaal als booster voor (overdrive / lichte distortion met gain redelijk dicht en volume flink open). Kijk eens naar een Orange Tiny Terror; buizenversterker van 15W, klinkt zacht ook goed (voor de kenners: hij heeft een PPIMV). Eventueel een optie, maar die heb ik zelf nooit gehoord: Krank (kijk bijv. op de site van musik-produktiv). Die heeft zeker geen pedalen meer nodig.

Jimwoud
29 april 2009, 08:56
Ik zou tweedehands een Flextone nemen. die zijn inderdaad erg goed, voor lage volumes zeker. Maar probeer ook de Roland Cubes X, Vox Ad serie XL.

iWishmaster
29 april 2009, 09:00
Trouwens: Wat is je budget (ongeveer)? Persoonlijk heb ik hardop staan juigen toen ik eindelijk mijn Line 6 verkocht had, dus die zal ik je niet aanraden. Veel mogelijkheden klopt, maar het geluid gaat 'vervelen' omdat het op een aantal punten altijd 'net niet' goed genoeg klinkt.

guitarkid
29 april 2009, 09:15
Dat heeftie niet: net genoeg gain voor een rock-crunch, zeker geen strakke metal.

Hallo Iwishmaster.

Volgens mij meer dan genoeg gain voor rock, hoor! Maar inderdaad niet voor strakke metal.

Gr. C

espike
29 april 2009, 09:51
Als 'mede buizen noob' kom ik uit op de Blackheart little giant. (ziet er ook super leuk uit gewoon)
Hiervan zie je zat reviews op youtube staan, over t algemeen lovend.
Beetje moeilijk te krijgen, bestellen in duitsland etc. en hij gaat waarschijlijk ook iets te hard voor woonkamer, maar 1 van de redenen waarom ik hier voor kies t.o.v. een tiny terror, is omdat ie heerlijk schijnt te reageren op pedalen, en omdat ie niet oranje is. (ik vind die tiny terrors gewoon niet mooi) Voor echte harde metal weet ik niet of buizen echt goed gaan, maar zo'n combo kost nieuw nog geen 300 incl verzend kosten.

Guitarleon
29 april 2009, 10:08
aangezien je niet vies bent van een beetje modelling, kun je eens kijken naar Amplitube metal. Hiervoor heb je wel een redelijke computer met een goede geluidskaart nodig.
zie: www.amplitube.com

ik heb het diverse keren gebruikt met opnames en het klinkt te gek.\

succes.

olaftheholy
29 april 2009, 10:34
pssssssst TS, OPTIE 2 !!! ;o)

tidalwave_sideburns
29 april 2009, 10:54
Zo'n Hughes and Kettner Tubeman heeft een gecompenseerde output die je op de mixer/PA/ computer weet ik veel aan kunt sluiten, en heeft een buisje.
3 kanalen (clean drive lead), en klinkt van wat ik op de site van H&K heb gehoord prima. ( http://www.hughes-and-kettner.com/products.php?mode=prod&id=11 )

Mocht je later eventueel nog over een buizen versterker spelen, heb je alleen en buizen eindtrap nodig, want deze kan ook zo in de FX return.

Ik zou deze zeker overwegen. Succes er verder mee

johns
29 april 2009, 11:07
Ik vind een gewone verterker, zeker buizen, voor gewoon thuis helemaal niks. Als ik alleen thuis had gespeeld, dan zou ik alleen nog de Pod 2 en m'n kleine 10W orange versterkertje houden en de Marshall top (30W overigens) plus speaker verkocht hebben.

Sterker nog, na een tijdje niet meer het ding gebruikt te hebben had ik 'm te koop gezet 'omdat de line6 toch beter klinkt'. Tot ik een maand of wat terug weer in een oefenruimte stond met een nieuw bandje. Toen merkte ik weer wat je mist bij modelling (bandje dáárvoor oefende ik met toen nog een V-Amp2)

Maw, als je alleen thuis speelt zou ik geen buizenverterker kopen. Of een klein buizenbakje en die gebruiken voor alles behalve metal. 60% metal schreef de TS, dus die andere 40% is best genoeg reden om een Fender Champ oid te kopen :)

pinchaholic
2 mei 2009, 11:03
Excuus voor mijn late reactie, paar hectische dagen achter de rug.
On topicL: dank voor jullie reacties. Krijg toch het idee dat buizen voor thuis onhandelbaar wordt wbt volume. Ik speel oudere en nieuwere metal (killswitch engage, Lamb of God) en vraag me inderdaad of de Blackstar genoeg gain heeft. Ik zal em toch even testen met een booster pedaal indien dit mogelijk is. Tubeman en Blackheart little giant ga ik ook even naar kijken.

Vooralsnog neig ik wat meer naar de Flextone...

Nogmaals dank voor jullie bijdrage!:ok:

macwilliams
2 mei 2009, 12:30
Ik ken de blackstar niet maar de line 6 spul wel.
Ik speel ook retestrakke metal en vond het geluid
van de line 6 er wel op lijken maar het lang niet zijn.
Ik heb er vanaf gezien omdat het me zou gaan ergeren.


Ik speel thuis op een 100 watts volbuizen versterker

andoni
2 mei 2009, 12:35
Ik denk niet dat gain het probleem is, pedaaltjes genoeg daarvoor. Ik denk eerder de dreunende en toch strakke low end die je nodig hebt voor moderne metal. Daar heb je volgens mij toch een dikke eindtrap voor nodig, en dat hebben die kleine buizenbakjes niet.

Daarnaast vind ik een buizenbak voor moderne metal thuis juist best wel te doen. Goed, hij moet een beetje luider dan spreekvolume om de eindtrap wat te laten blazen, maar die moderne metaltoon wordt toch in de voorversterker gevormd en dat lukt goed op relatief laag volume. Maar misschien dat het volume waarover ik spreek al te luid is, dat weet je pas als je het probeert.

Fuhgawz
2 mei 2009, 12:55
Voor thuis heb je weinig aan een buizenbak. Ook een met weinig vermogen. Die dingen moeten toch open om een beetje goed geluid te krijgen. En als je er vervolgens nog een pedaaltje bij moet kopen om hem 'metal' genoeg te laten klinken streef je volgens mij aan je doel van een goed buizengeluid voorbij. Duur en zinloos dus.

Ik speel in mijn band over een dikke Orange die ver open staat, maar voor thuis ben ik absoluut een fan van de Roland Cube 30. Modelling dus. Thuis kun je toch nooit de volumes krijgen die je nodig hebt om een buizenbak goed te laten klinken. Daarbij heb je ook meer veelzijdigheid, voor het geval je eens wat anders wil proberen. Ik zou zeggen, probeer de bekende kleine versterkers eens uit, de Roland Cube serie, Vox AD serie, Line6 spul.

govertguitar
2 mei 2009, 14:00
als je metal speelt moet je eens kijken naar iets van engl ofzo. Het is best duur maar het geef toch echt een goed geluid voor metal en dergelijke.

macwilliams
2 mei 2009, 14:08
Die ENGL van mij heeft ook op slaapkamer niveau een overtuigend geluid

marter544
2 mei 2009, 15:16
Ik zou ook 2e hands eens kijken naar een Engl Thunder, of nog mooier, een Screamer of Fireball, hoewel de fireball erg eenzijdig is.