PDA

View Full Version : Reverb overzetten



Ibanez666
28 april 2009, 15:54
Is het mogelijk om een reverb van de ene versterker naar de andere (die ook een reverb heeft) over te zetten, zonder aanpassingen te doen?

De reverbs zitten bij beide versterkers in het zicht, dus zijn zo los te maken.

olaftheholy
28 april 2009, 16:02
als het dezelfde zijn wel ja, andere types zoals bij de accutronics gaat weer niet.
Er is al een topic over trouwens, van iemand die zijn reverb wilde upgraden naar betere spec's
Kan 'm alleen niet meer vinden :(

Rutger
28 april 2009, 16:02
Je bedoelt de veren?

Volgens mij zijn die wel uit te wisselen

guitarguru
28 april 2009, 16:02
Hoe zitten beide reverbs aangesloten aan de versterkers?? Dat zou een punt kunnen zijn. Volgens mij is er geen bezwaar tegen overzetten.

Chris Winsemius
28 april 2009, 16:07
Reverb-tanks, ongeacht het merk, zijn vaak in meerdere uitvoeringen leverbaar. De belangrijkste eigenschappen (naast wat andere) zijn de zgn. in- en uitgangs-impedantie en die verschillen per merk en type versterker.

Worst case scenario: verkeerde tank in 'n amp en door de verkeerde impedantie(s) andere onderdelen slopen.

Ibanez666
28 april 2009, 16:13
ah, dus maar niet doen. Het gaat dus om een complete reverb (bak met twee stekkers) en niet alleen de veren. Of is dit hetzelfde?

iWishmaster
28 april 2009, 16:30
Volgens zitten er alleen veren in die bak, de rest zit in de amp (de buffer).

Trouwens, om dit topic maar even te kapen: Een vriend van me heeft een ampje met (veren) reverb gekocht. De reverb overstuurt echter: geeft een erg nasty geluid. Met volumeknop volledig dicht en reverb volledig open 'lekt' er ook wat signaal door, hoorbaar als een erg vies en fuzzy geluid. Lijkt me niet de bedoeling dus. Er zitten allemaal 12x7's in: is dit op te lossen door de reverb-buis te vervangen door een 12au7?

cluseau
1 mei 2009, 14:01
Volgens zitten er alleen veren in die bak, de rest zit in de amp (de buffer).


Niet alleen veren hoor!

pasqual
1 mei 2009, 14:15
als het dezelfde zijn wel ja, andere types zoals bij de accutronics gaat weer niet.
Er is al een topic over trouwens, van iemand die zijn reverb wilde upgraden naar betere spec's
Kan 'm alleen niet meer vinden :(

misschien dit topic? : http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=110692


groeten Pasqual.

pasqual
1 mei 2009, 14:20
ik heb laatst de reverbtank van mijn peavey VK 212 ( ruby ) vervangen voor een accutronics. dit gaat perfect. waar je op moet letten zijn de waardes die op de tank vermeld staan. die moeten wel overeenkomen met de nieuwe.
op de site van accutronics staat mooi uitgelegd wat al deze cijertjes betekenen. in mijn geval is het een echte verbetering. de ruby tank klonk erg overheersend en koud en de accutronics ( 17" ) is véél warmer en niet zo nadrukkelijk aanwezig.

groeten Pasqual.

fredv
2 mei 2009, 22:55
Ik heb wel eens de reverb unit (dus de hele bak) uit een 70's Fender twin reverb overgezet op een 90's Fender performer 1000, om te testen of de revereb unit stuk was, of iets in de versterker. Ging goed. Heb toen ook de reverb unit uit de Performer 1000 in de Twin gezet: ook geen problemen.

Lijkt me wel van belang om goed te kijken of de impendantie etc. overeenkomt, of de overige componenten uit de reverb unit het allemaal kunnen trekken (maar zo heel veel zit er niet in), en indien er verschilen lijken te zijn: of de reverb unit niet componenten uit je versterker gaat slopen.

Misschien handig om deze vraag op het vintage forum te stellen: daar zitten veel meer mensen die je dit zo kunnen vertellen.

Succes!