PDA

View Full Version : plaatsing monitors



Dick Wolkendeck
28 april 2009, 12:16
Hallo, Ik heb een homestudio op zolder, het is een puntdak van 3,45 meter hoog en een vloer van 8 bij 4 meter.

ziet er ongeveer zo uit van opzij:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/68/Driehoek-sinusregel.png
A-B = 8 meter.

Ik heb mij bureau met daarop nearfield monitors (Dynaudio BM5) nu langs de zijkant staan, op de lijn A-B ter hoogte van het hoogste punt van het dak. En dan vlak bij de muur. De monitors stralen hun geluid nu dus in de richting van de breedte van de kamer, 4 meter breed.

Ik begrijp dat dat niet de ideale opstelling is voor mixen, maar zolang ik aan het opnemen ben verwacht ik nog niet te veel problemen, daar ik ook met een goede hoofdtelefoon meeluister.

Welke opstelling zou ik kunnen maken voor het mixen? Monitors in het midden van de kamer zetten ter hoogte van het hoogste punt van het dak? En dan 90 graden gedraaid ten opzichte van nu (Dus meer langs de lengte van de kamer)? En hoe ga ik om met eventuele demping/basstraps bij een puntdak? Groet!

schwalbe
28 april 2009, 17:03
Het zijn niet voor niets nearfield monitors. Dus bedoeld om van zeer dichtbij te luisteren en ruimte-invloeden zoveel mogelijk uit te sluiten. Bij een opstelling in de ruimte zal je dus eigenlijk andere monitoren nodig hebben waarvan de afstraalkarakteristiek niet is geoptimaliseerd voor nearfield.

Dick Wolkendeck
29 april 2009, 09:21
OK dat zou betekenen dat ik ze dus niet hoef te verplaatsen voor het mixen. Da's mooi.

Dank!

guhlenn
29 april 2009, 11:11
Da's niet helemaal waar. Op zich zijn near fields zo ontworpen dat ze optimaal klinken wanneer je dichtbij zit (near field) en daardoor is de invloed van de kamer minder. Mijn ervaring is dat goede plaatsing essentieel is. Ik zou 1 grote basstrap van jouw puntdak maken, Roman weet daar meer van maar op zich zou dar relatief minder moeite zijn dan bij een 'hok', hoe minder muren in de buurt, hoe beter, dus je voorstel klinkt op zich goed. Ruimte is op zich vrij groot, ook een fijne luxe. de monitors en jezelf in een driehoek zetten is een goed uitgangs punt, daarna word het experimenteren.

Roman
29 april 2009, 12:32
Plaatsing van nearfields is zeker belangrijk.

Een paar belangrijke zaken om rekening mee te houden:
- Vuren in de langste lengte van de kamer
- Schuin dak is ideaal (in dit geval onder A, maar da's weer tegen regel 1 in)
- Absorbtie op eerste reflectie punten
- afstand tussen monitoren gelijk aan afstand monitor/oor. Dus 60graden is beste oplossing.
- speakers ong op 1,20m hoogte (tussen woofer en tweater in is het middelpunt)
- luisterafstand op ongeveer 38% in de kamer (vanaf de muur waar de speakers staan)

Hoe groot is de totale ruimte? (3d tekening?? foto?)

Dick Wolkendeck
29 april 2009, 12:47
Dank voor de tips!


Plaatsing van nearfields is zeker belangrijk.

Een paar belangrijke zaken om rekening mee te houden:
- Vuren in de langste lengte van de kamer
- Schuin dak is ideaal (in dit geval onder A, maar da's weer tegen regel 1 in)
- Absorbtie op eerste reflectie punten
- afstand tussen monitoren gelijk aan afstand monitor/oor. Dus 60graden is beste oplossing.
- speakers ong op 1,20m hoogte (tussen woofer en tweater in is het middelpunt)
- luisterafstand op ongeveer 38% in de kamer (vanaf de muur waar de speakers staan) en die muur is dus een schuine wand.

Hoe groot is de totale ruimte? (3d tekening?? foto?) 8*4 meter, maar schuin dak, punt net niet in het midden, punt is 3,45 meter hoog vanaf de vloer.

Ik zal eens wat foto's maken/posten. En een basstrap in de punt, moet te doen zijn. Wat latjes tussen de balken en daarop een flinke mat schuim?

Roman
29 april 2009, 13:11
nog een puntje van belang: symmetrie van de kamer