PDA

View Full Version : vraag over mijn gibson SG special.



krassenberg
28 april 2009, 11:42
Ik heb een gitaar gekocht een gibson SG special.

Nu was ik op gitaarles en mijn leraar vroeg zich af waarom 1 humbucker hoger lag dan de andere ?

wie kan me hier meer uitleg over geven waarom dit is ?
Ik begin net met gitaar spelen dus graag een wat simpelere uitleg.. ;)

groetjes kitty

hezz
28 april 2009, 11:49
Je bedoelt de hoogte ten opzichte van de snare, dus hoeveel ruimte ertussen zit? De hoogte heeft invloed op de toon. Een pickup is in principe een magneet die de trillingen in de snaren opvangt, zit die dichter of verder af dan heeft dat effect op hoe sterk het de trillingen opvangt.

Luke-wannabe
28 april 2009, 11:51
Nou lekkere leraar heb jij dan als die dat niet weet, haha.
Dat is gewoon een matter van afstelling.

Fuhgawz
28 april 2009, 12:23
Je LERAAR vroeg zich dat af!? Is dat iemand die normaal gezien vooral akoestisch les geeft ofzo, want iedere fatsoenlijke electrische gitaarleraar hoort dit soort dingen toch echt te weten.

Nou, de brugpositie is sowieso zachter dan de halspositie omdat de snaren bij de brug minder 'ver' uitwijken bij het aanslaan. Sla maar eens een snaar aan en bekijk deze eens. In het midden van de snaar maakt deze een grotere uitwijking dan dichter bij de brug. Een grotere uitwijking zorgt voor meer volume. Als beide elementen net zo 'hoog' staan is die bij de hals dus altijd luider. Dat wil je over het algemeen niet. Je wilt dat ze ongeveer even luid zijn. Dit kun je aanpassen door de hoogte van de elementen te wijzigen. Hoe hoger een element zit, dus dichter op de snaren deze zit, hoe meer van de trilling deze op kan vangen en hoe luider deze is. De brughumbucker wordt dan dichter bij de snaren gezet dan de halshumbucker, om het verschil in volume te compenseren. Door de brughumbucker dichter op de snaren te zetten wordt deze namelijk relatief luider en uiteindelijk zijn ze zo ongeveer net zo luid.

Daar komt ook nog eens de constructie van de SG bij kijken. Zoals je ziet is de hoek van de hals op de body bij de SG altijd een beetje schuin. Hoe dichter bij de brug je komt, hoe hoger de snaren tov van de body liggen. Hierdoor kan het zo zijn dat, om beide elementen even luid te laten klinken, de brughumbucker een behoorlijk stuk hoger moet liggen.

Franc
28 april 2009, 12:33
Bij een SG komt het met name omdat de hals onder een hoek staat, terwijl de body gewoon plat is. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Les Paul die een welving in de top heeft.

Als je dus de lijn van de snaren volgt van kop naar body, zie je dat deze hierdoor bij de brug al een eind verder van de body zitten, dan bij het punt waar de hals over gaat in.de body.

Om toch in de buurt van de snaren te komen staat de brughumbucker van een SG daarom een flink stuk hoger dan de halshumbucker.

krassenberg
28 april 2009, 18:27
oke, nu snap ik het helemaal... super bedankt voor jullie reactie's....

groetjes kitty
:strat:

macwilliams
28 april 2009, 18:35
We willen wel foto's zien kitty!!:cooler:



ook van je gitaar:D









niet doen hoor!!! isse grapje ;)

AgileGhost
28 april 2009, 20:50
het is een lefty toch? Feauteaux!!!

krassenberg
29 april 2009, 11:15
het is een lefty toch? Feauteaux!!!

ja klopt.. het is een lefty, dus was even heel moeilijk om er 1 te krijgen..
maar zo te lezen ken je zelf dat probleem waarschijnlijk ook, zie dat je ook lefty's hebt.
Ik ik heb hem gevonden bij kees dee... in amersfoort, en ben er blij mee...

groetjes kit

olaftheholy
29 april 2009, 11:29
ja klopt.. het is een lefty, dus was even heel moeilijk om er 1 te krijgen..
maar zo te lezen ken je zelf dat probleem waarschijnlijk ook, zie dat je ook lefty's hebt.
Ik ik heb hem gevonden bij kees dee... in amersfoort, en ben er blij mee...

groetjes kit


Kitty, doet het goed... beginnen spelen én een sg én bij ome kees kopen!

en nou foto's maken van je mooie gitaar kitty :crazyhappy: en rap een beetje!












pleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeze! ;o)

AgileGhost
29 april 2009, 17:14
ja klopt.. het is een lefty, dus was even heel moeilijk om er 1 te krijgen..
maar zo te lezen ken je zelf dat probleem waarschijnlijk ook, zie dat je ook lefty's hebt.
Ik ik heb hem gevonden bij kees dee... in amersfoort, en ben er blij mee...

groetjes kit

Het probleem van lefties vinden ken ik, daarom gaf ik je ook die tip over de gibson sg bij kees dee :)

Ukeloeder
29 april 2009, 17:32
Waar blijft die foto? Realiseer je goed dat de lefties hier je niet met rust laten tot ze een foto hebben gezien!













isse ooke grapje... hoewel...

Igos du Iskana
30 april 2009, 21:49
Tja nou begin ik ook wel heel benieuwd te raken naar die SG! ik zit zelf namelijk ook aardig te GASen op een linkshandige Gibson SG...

Hopelijk heb je veel plezier van die gitaar!

Mufftin
30 april 2009, 22:22
ik heb de rechtshandige versie maar moet zeggen FUCKING fijne gitaar, alleen de hals is dik maar daar wen je aan!!

speel er zelf meer punkrock en grunge op, je moet hem niet gaan gebruiken voor metal ben ik achter gekomen.

Squier02
1 mei 2009, 10:08
haha zo jij begint meteen goed, hoppa meteen een Gibson SG :hippie: