PDA

View Full Version : balans-potmeter op gitaar



snix
28 april 2009, 04:51
Hallo vrienden.
Weet er iemand of er een potmeter bestaat die een geleidelijk verloop genereert tussen twee pickups?
Voorbeeld: helemaal naar links gedraaid -> hals-element; helemaal naar rechts -> brug-element. Met een klik of stop in het midden. Net als een balans-knop. Zodat je dus kunt mengen met twee elementen en 1 knop. Basgitaren hebben weleens zoiets, maar voor de gitaar zou het ook handig zijn, lijkt me.

stijnkenens
28 april 2009, 07:49
Ik weet dat dat bestaat op actieve elektronica voor basgitaren: vb. bartolini heeft dat.

Misschien kan je zo iets wel apart kopen.

Vond het in iedergeval een plezant speeltje.

s

aaronstonebeat
28 april 2009, 14:27
Er zijn dubbele potmeters, 2 boven elkaar op 1 asje. Daarmee zou het kunnen maar het probleem lijkt me dat als de pot halverwege staat beide elementen op half volume staan en dus zachter en doffer klinken dan voluit (met 'n treble bleed zou je de helderheid kunnen compenseren).

Ik zou het zelf met 2 potmeters doen en dan de hete kant van de pickups verbinden met de wiper en de output(s) met een van de uiteindes van de koolstofbaan; zo voorkom je dat elk van beide pots als een mastervolume gaat werken.

Kakihara
28 april 2009, 14:47
Stew-Mac (http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Potentiometers/Blend_Pots.html) heeft ze

aaronstonebeat
28 april 2009, 15:04
Stew-Mac (http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Potentiometers/Blend_Pots.html) heeft ze

Zouden die dan koofstofbaantjes hebben die maar tot halverwege de cirkel lopen en vanaf daar rechtstreeks verbonden zijn met het uiteinde? Anders kan ik me even niet voorstellen hoe biede pickups in het midden op maximaal volume kunnen staan :dontgeti:

Yoshida
28 april 2009, 15:42
Als je er een volumepot achter gooit, waarom dan niet aan beide pickups 1 volumeknop hangen? (beetje a la Les Paul)

snix
28 april 2009, 17:01
Ik wil de master volume gebruiken om eventueel wat gain mee terug te draaien. En de balans pot om te mengen en te selecteren. De masterpot wordt een push-pull om fase te schakelen voor nog meer geluiden. Who needs a tone-pot? :-)

Han S
28 april 2009, 19:51
De Gibson Marrauder heeft standaard zo'n potmeter met pijlknop, waarmee je traploos van het super humbucker halselement naar het single coil brugelement kunt draaien. Misschien is daar een schema van online te vinden.

cluseau
28 april 2009, 21:55
Hallo vrienden.
Weet er iemand of er een potmeter bestaat die een geleidelijk verloop genereert tussen twee pickups?
Voorbeeld: helemaal naar links gedraaid -> hals-element; helemaal naar rechts -> brug-element. Met een klik of stop in het midden. Net als een balans-knop.

Als ik goed begrijp wat je bedoeld is dat toch niet zo moeilijk. Neem een gewone potmeter, loper aan de shield, overige aansluitingen aan de hete kant van je elementen.

De waarde van de pot kun je experimenteel vaststellen (is afhankelijk is van het type elementen.) Om de juiste waarde te vinden kun je even een gewone weerstand solderen van de hete kant naar de shield. Als je een geringe demping waarneemt is de gevonden waarde maal twee de vereiste potmeter waarde. In de middenstand zou hij dan niet teveel invloed mogen hebben.

suc6
Frans.

aaronstonebeat
28 april 2009, 22:25
Als ik goed begrijp wat je bedoeld is dat toch niet zo moeilijk. Neem een gewone potmeter, loper aan de shield, overige aansluitingen aan de hete kant van je elementen.

De waarde van de pot kun je experimenteel vaststellen (is afhankelijk is van het type elementen.) Om de juiste waarde te vinden kun je even een gewone weerstand solderen van de hete kant naar de shield. Als je een geringe demping waarneemt is de gevonden waarde maal twee de vereiste potmeter waarde. In de middenstand zou hij dan niet teveel invloed mogen hebben.

suc6
Frans.

Klopt. Maar als ik jou goed begrijp, heb je dan nog steeds het probleem dat ik eerder noemde: dat dan in de stand in het midden beide elementen op half volume staan en dus een stuk gedempter zullen klinken dan 2 elementen parallel met een 3 standenschakelaar.

Bij zulk een schakeling zou ik zelf de elementen samen 'met niets ertussen' willen kunnen horen.

Proberen!
En dan hier vertellen hoe het bevalt :)

cluseau
28 april 2009, 22:51
Klopt. Maar als ik jou goed begrijp, heb je dan nog steeds het probleem dat ik eerder noemde: dat dan in de stand in het midden beide elementen op half volume staan en dus een stuk gedempter zullen klinken dan 2 elementen parallel met een 3 standenschakelaar.


Denk niet dat dit juist is mits een goede waarde gekozen. Stel je voor dat de potmeter 20 keer zo groot is als de impedantie van de elementen. De halve potmeter is dus tien keer zo groot en zal voor beide elementen nauwelijks invloed hebben op de signaalsterkte. Naarmate je de loper naar een zijkant beweegt zal het betreffende touwtje gedempt worden, vooral naarmate de eindpositie berijkt wordt. Ik heb er geen ervaring mee maar probeer gewoon ff mee te brainstormen voor een eenvoudige oplossing. Je zou het gewoon kunnen proberen natuurlijk. Je hoeft nou niet direct een print te ontwerpen he! :D

Frans.

aaronstonebeat
28 april 2009, 23:07
Frans, ik bezweer je, dat maakt wel uit. Je vindt eindeloos veel discussies over het dilemma pots van 250K of 500K. Ga voor het gemak uit van een element van 10K; dan maakt het absoluut verschil in het hoge tonen-gebied of de parallelle weerstand van de volumepot 25 of 50 keer zo groot is (50 of 100 keer bij een element van 5K)

En nog het volgende effect (heb ik zelf experimenteel vastgesteld :)): als je extra 'dode' weerstand in serie zet met een element zal het hoorbaar doffer klinken; 250 a 500K is ruim voldoende om alle scherpte er vanaf te halen. Dat is naar mijn bescheiden mening ook de reden dat gitaren doffer gaan klinken als je ze wat zachter zet: een deel van de potweerstand komt in serie te staan met het element. Hence treble bleed.

Ik zou graag eens zien hoe die stewmac balance pots van binnen in elkaar zitten!

Marc

cluseau
28 april 2009, 23:22
Frans, ik bezweer je, dat maakt wel uit.
Marc, ik neem het zomaar van je aan. Tenslotte heb ik hier geen ervaring mee. Misschien deze week ff experimenteren maar zo te horen blijft er dan alleen een stukje active elektronica over en dat was waarschijnlijk niet wat de TS vroeg. Kweet t ff niet meer, sorry.

mvg
Frans.

snix
29 april 2009, 06:25
Ik heb een balans-potmeter besteld. 500kOhm log. Die zou, volgens allparts, in het midden beide pickups op vol moeten zetten. Meteen meten als ik hem binne heb :-)