PDA

View Full Version : wordt deze gitaar ooit nog een player?



Troy
27 april 2009, 18:26
Ik heb zopas een oude parlour op de kop getikt maar er zijn flink wat kosten aan. Kunnen jullie inschatten of die ooit nog een player zal worden of niet?

http://i718.photobucket.com/albums/ww185/Edgy9300/DSC_9231.jpg

Dit is ze. Ik vermoed uit 1930 of zo maar ik kan me vergissen.


http://i718.photobucket.com/albums/ww185/Edgy9300/DSC_9244.jpg

Het grootste probleem is de hals. Die is volledig gebogen waardoor de snaren tot een centimeter boven de hals hangen. Een Truss rod heeft ze natuurlijk niet. Zou dit nog recht te krijgen zijn en zo ja...hoe?

http://i718.photobucket.com/albums/ww185/Edgy9300/DSC_9246.jpg


Ik vermoed dat het staartstuk een latere toevoeging is. Verder zijn er nog wat scheuren in het voorblad.

De gitaar draagt het label van een de Spaanse muziekwinkel Musical Emporium die nog steeds bestaat (op de Ramblas in Barcelona). De winkel is opgericht in 1900 door de familie Llobet.

Wat denken julle wordt het een player of gewoon een looker?

arcane
27 april 2009, 18:45
De gitaar draagt het label van een de Spaanse muziekwinkel Musical Emporium die nog steeds bestaat (op de Ramblas in Barcelona). De winkel is opgericht in 1900 door de familie Llobet.

Ha, daar ben ik afgelopen donderdag nog geweest! Een te gekke winkel met de gaafste akoestische snaarinstrumenten.

marcusp
27 april 2009, 19:52
dat is echt een vette gitaar!

Het zou cool zijn als je hem om kunt bouwen zodat je erop kunt spelen.
Ik weet niet of dit kan maar als iemand weet hoe dan zou ik hem als ik jou was zo min mogelijk verandere, het is juist cool als je zo'n gitaar hebt met een look dat er dingen stuk zijn.

veel succes alvast!

espike
27 april 2009, 22:11
Staartstuk valt wel mee imo. De trekkracht zit op t metaal, als dat nog goed is, is er niet echt een probleem. Ik zou er sowieso eerst eens een setje nylon opzetten, halzen zonder trussrod houden meestal niet zo van metalen snaren
Maar wat is er met dat fretboard gebeurd?
in het beste geval hoe je alleen de frets te vervangen, maar t ziet er uit alsof er 20 jaar een stoomtrein op geslapen heeft.

stijnkenens
27 april 2009, 22:12
Hm, een kromme hals is al direct iets heel ingrijpend.
Maar als het je lukt: Ookal heeft die brug pinnetjes zoal een steelstring, dat gitaartje is gebouwd voor nylon of darm snaren. (bebalking, dikte klankblad, stevigheid van de nek, ...)
Het zal wel een van de redenen zijn waarom die hals zo getorst is.

Je kan vb fretbord afnemen, indien mogelijk de hals vlakken en een spie tussen hals en fretbord lijmen.

Het ziet er mij ook al eens opnieuw vernist uit, en niet al te netjes. Maar dat kunnen ook gewoon de foto's zijn.

s

Troy
28 april 2009, 14:59
Alvast bedankt voor de reacties. De gitaar heeft inderdaad een lelijke laag vernis gekregen maar misschien heeft die er voor gezorgd dat ze grotendeels in één stuk bleef.

Wat die nek betreft... ik versta dat het doenbaar is, maar dat het een lastig en riskant karwei zal worden dus. Klopt dat?

espike
28 april 2009, 20:33
De frets moeten minimaal worden vervangen. Wat ik verwacht wat er gedaan moet worden is dit:
Frets er uit, hiervoor kan je zelf aardig wat tutorials vinden online.
De hals moet recht gemaakt worden, en misschien bijgeschuurd, als er een draaiing in zit, getordeerd heet dat, denk aan een wokkel.
Er zit zo te zien geen radius in, dus daarna kan je de nieuwe frets er in doen, ik zou kiezen voor jumbo frets, dan heb je minder last van de hogere actie, en klopt t wat beter in proportie.
Maar first thing: haal die snaren er af. die metalen snaren geven veel spanning op de neck. Omdat je aangaf dat ie nog al hoog staat, wil je zo snel mogelijk dat ie zichzelf terug zet.
Ik kan alleen, door die snaren helaas zo niet zien of de hals echt scheef is, of dat het een beeld vervorming is door de snaren. De frets zijn iig helemaal af.

gengar
4 mei 2009, 12:24
Dit is een heel mooi gitaartje. Als je er al iets aan wilt doen of laten doen dan zou ik aanraden om zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven. Mijn keuze zou dan bijvoorbeeld ook niet zijn om er jumbo frets in te gaan zetten. Maar nogmaals, dat is slechts mijn voorkeur. Ik zou de gitaar restaureren/ laten restaureren en dan zo dicht mogelijk bij het origineel blijven of terugbrengen hiernaar.
Ik denk zo op het eerste gezicht:
1) staartstuk eraf en de brug herstellen, terug naar nylon
2) Nek dmv spanning zo goed mogelijk recht maken
3) volledige fretjob. Misschien moet hiervoor alle frets vervangen worden, toets gevlakt etc.
4) reparatie van alle cracks

Niet een heel simpel klusje dus, om dit mooi te doen allemaal moet je al echt een goede restaurateur zijn.
Ik heb zelf een dergelijk gitaartje staan thuis, ook van rond 1930, duits fabrikaat en die heeft eigenlijk dezelfde verschijnselen. Ben er ook nog niet helemaal uit wat ik er mee ga doen. Succes

Troy
6 mei 2009, 16:56
Bedankt voor de reacties!

Hoe doe je dat... een nek rechter maken door middel van spanning? Ik stel me een constructie voor met bankschroeven en zo...maar misschien heb ik het helemaal mis. Tips iemand?

axmaster
8 mei 2009, 15:19
Vooropgesteld dat mijn ervaring zich beperkt tot het bouwen van slechts één gitaar, een tweede is in de maak: ik zou gaan voor het zelf restaureren. Als je dat niet ziet zitten dan lijkt een looker de mij de meest logische optie. Een professionele restauratie kost een fortuin.

Wat betreft de hals, als de verbinding geen 'spaanse slof' is, maar een zwaluwstaart of mortoise/tenon-achtige constructie zou ik proberen de hals van de klankkast te scheiden.
dan kun je overwegen om een nieuwe hals te maken. Dan heb je de bespeelbaarheid helemaal in eigen hand. Ook zou ik overwegen om of het bovenblad of het onderblad er af te halen om de nodige reparaties aan de binnenkant uit te voeren.

Maar ja, ik zou de gitaar in handen moeten hebben om te zien wat mijn aanpak zou zijn. E.e.a. hangt natuurlijk ook af van wat jij ermee wilt. Het zou in ieder geval een leuk project zijn!

Groet, Peter