PDA

View Full Version : Enkel Downstrokes, snelheid-kramp



JimiDylan
27 april 2009, 15:45
Hey mensen,

dit is een van de weinige dingen waar ik nog echt last mee heb. Bij nummers als master of puppets waar je snelle downstrokes hebt, houd ik het niet langer als een paar minuten vol, daarna krijg ik pijn in me rechterhand en houd ik het niet langer vol. Ik heb dit altijd gezien als een kwestie van veel doen, maar ik begin nu het idee te krijgen dat ik de verkeerde techniek gebruik, ik heb hier ook nooit les in gehad. Kan iemand me uitleggen hoe je zulke dingen het best kunt oefenen?

aaronstonebeat
27 april 2009, 15:58
Zorg dat je zo weinig mogelijk spieren aanspant, vooral dat je rechter schouder en elleboog los zijn; speel vanuit de pols.
Gebruik een metronoom en begin op een tempo dat je lang en ontspannen vol kunt houden; voer het tempo dan geleidelijk op. Het verschil zal niet na één dag te merken zijn, maar wel over weken, maanden.

marter544
27 april 2009, 16:13
Dat, en hou je plectrum ook gewoon lekker ontspannen vast, niet in knijpen ofzo. Vaak zie je mensen ook als een houthakker tekeer gaan op hun snaren, dat is ook nergens voor nodig, en levert ook eerder kramp op.

JimiDylan
27 april 2009, 16:50
Dat laatste helpt meteen merk ik! Ik speel normaal gesproken vooral hard-rock en blues, en daarbij doe ik dat eigenlijk nooit, maar ik merkte dat ik bij dit inderdaad hard in de plectrum aan het knijpen was. gek, is me nooit eerder opgevallen :sssh: