PDA

View Full Version : Wat zijn je ervaringen met muzikanten?



Han S
27 april 2009, 16:20
Als tegenhanger voor het goedlopende 'ervaringen met geluidsmensen' topic: een topic voor geluidsmensen die hun bizarre ervaringen met beginnende muzikanten hier kunnen delen. Omdat we daar allemaal van kunnen leren.

Een van de meest bizarre ervaringen die ik meemaakte, een geweldige gitarist moet op een behoorlijk festival spelen en heeft een zeer uitgebreide gitaarinstallatie. De man kan waanzinnig goed spelen en heeft een dijk van een geluid en tijdens de soundcheck werkt alles prima. Maar met dat ze willen gaan optreden heeft hij geen geluid meer en raakt behoorlijk pissed en gaat uit zijn plaat.

Ik vraag hem om zijn gitaarsnoer direct in de versterker te doen en daarmee heeft hij geluid, dus de gitaar, het snoer en de versterker/speakers werken. Geen paniek, we gaan even meten, dus even een paar snoeren met XLR welke aan zijn rack hangen doorgemeten en een van die snoeren had sluiting. De trekontlasting was zo vast gedraaid dat de mantel sluiting maakte met de aders. Microfoonkabeltje er tussen en het werkte weer.

De moraal: raak niet in paniek, het is meestal simpel. (en koop een kabeltestertje)

Kim Wilson
27 april 2009, 16:46
Ik heb een keer ruzie gehad met een gitarist die meende dat hij zijn 100 watt Marshall fullstack op het podium van een kleine jeugdsoos moest gebruiken. Tijdens de soundcheck al meerdere malen gezegd dat ie zachter moest, en uiteindelijk na veel morren ("maar dan klinkt ie niet mooi." -"Wat doe je hier dan met 8x12" en 100 watt buizen?") stond het eindelijk aanvaardbaar.

Na de eerste paar maten zag ik hem alweer aan de volumeknop draaien, waardoor de zang er met geen mogelijkheid meer bovenuit te krijgen was. Vriendinnetje van de zanger boos naar me toe, uitgelegd dat het aan de gitarist ligt dat ze haar vriendje niet kon horen, en na het eerste nummer naar de gitarist gelopen en nog eens (iets minder vriendelijk) uitgelegd dat ik de zanger er niet meer bovenuit kon mixen, terwijl ik zijn schuif al helemaal op nul had staan, en hem gezegd dat als ie nog één keer met zijn tengels aan de volumeknop zou komen, dat ze het dan verder maar zonder mij moesten doen. Rest van de avond geen problemen meer gehad.


Andere keer, een jong rockbandje op het podium. Tijdens de line- en monitorcheck staan ze ineens lekker met elkaar te ouwehoeren en een beetje ongeïnteresseerd heen en weer te stappen. Toen heb ik ze maar verteld dat ik voor hun bezig was en dat ze even moesten meewerken. Dat werkte blijkbaar, want we hebben netjes de soundcheck afgemaakt, per persoon gevraagd wat ze op de monitor wilden hebben en na het optreden kwamen ze me bedanken omdat ze nog nooit zo'n goed podiumgeluid hadden gehad.


Communicatie en uitleggen wat je aan het doen bent en waarom is erg belangrijk, vooral met bands die nog niet zoveel podiumervaring hebben.

CatchDude
27 april 2009, 17:09
Ooit eens tijdens een soundcheck in een klein kroegje een gitarist horen klagen dat hij politieradio hoorde over zijn versterker. Ik op het podium gestapt en verdomt, echt zo'n politie/luchtvaart-achtig radio geluid. En heel zachtjes maar best helder, ook..

Had de kroegbaas zo'n klein draagbaar luchtvaart scannertje achterin z'n versterker gezet, op de reverb-veer-doos, om 'm op te kloten. Da's best gelukt: pas na een kwartiertje kwamen we er achter, toen we de versterker uit hadden gezet en we het toch bleven horen. "Buizen nog warm of zo?" hoor ik die gitarist nog zeggen op dat moment... :)

Han S
27 april 2009, 17:09
Mooie verhalen Hans. Als je ervaring hebt lijkt het allemaal appeltje/eitje, maar heb je die ervaring nog niet dan kan dat voor heel aparte taferelen zorgen. Zo heb ik jaren het geluid gedaan in een jeugdcentrum en dan kom je wel aparte mensen en situaties tegen. Ik heb er van geleerd en ik hoop de bands ook.

Twee 100 watt JCM 800's met twee 4*12" kasten er onder bijvoorbeeld en op het publiek gericht en zo hard als het kan. En als je dan vraagt of dat wat zachter mag dan is het antwoord: nee want dit is ons geluid.
Ik weet nog precies hoe die band heette: 78 hoeren.

En een andere band met de fraaie naam 'Horny Winter' en een nog fraaiere blonde zangeres, had een bassist welke heel handig was met zelfbouw en die had een 4*15" baskast gebouwd. Die ging zo hard dat de deuren van de toiletten aan de andere kant van het gebouw stonden te klapperen.

Je maakt wat mee.

Liquid_Metal
27 april 2009, 20:38
Andere keer, een jong rockbandje op het podium. Tijdens de line- en monitorcheck staan ze ineens lekker met elkaar te ouwehoeren en een beetje ongeïnteresseerd heen en weer te stappen. Toen heb ik ze maar verteld dat ik voor hun bezig was en dat ze even moesten meewerken. Dat werkte blijkbaar, want we hebben netjes de soundcheck afgemaakt, per persoon gevraagd wat ze op de monitor wilden hebben en na het optreden kwamen ze me bedanken omdat ze nog nooit zo'n goed podiumgeluid hadden gehad.

Geen ervaring met het doen van geluid, maar uitleggen aan meerdere mensen tegelijk is erg lastig. Ik probeer in de band vaak iets eenmaal uit te leggen aan 3 man, maar het gebeurt vaak dat ik het moet herhalen omdat iemand met andere dingen bezig is.
Ik ben benieuwd hoe dat donderdag bij onze soundcheck zal verlopen. Het is de eerste keer dus iedereen zal wel erg nieuwsgierig en een beetje zenuwachtig zijn. Zal voor de geluidsman geen probleem worden verwacht ik. Ik zal proberen zoveel mogelijk rekening te houden met de man en m'n gitaristenego opzij te zetten :).

dml
27 april 2009, 21:16
Begin jaren '90 in de plaatselijke jeugdsoos (De Bliksem te Brummen, toen nog een gewaardeerd poppodium, gesubsidieerd door o.a. SPN) werd jaarlijks op koninginnedag een groepenpresentatie gehouden. Ach, men kent het wel, veel lokale bandjes die eindelijk de kans kregen weer eens de oefenruimte te ontvluchten. De zanger van één van de bands meldde zich netjes drie kwartier van tevoren bij mij. Hij wilde zijn auto al backstage rijden: "Ik wil mijn zanginstallatie alvast uitladen, waar kan ik de boxen neerzetten?"...... niet wetende dat er een volledige profi P.A. stond.

Andere uiterste beleefde ik met De Kast, midden jaren '90, waarbij ik hun gitarist (met zijn megarek met o.a. Soldano/ Caswel) moest uitleggen dat de zeer behoorlijk klinkende geluiden van de gitarist van het voorprogramma, kwamen uit een Zoom 1010. Het voorprogramma had die avond ook nog meer succes dan De Kast zelf en datzelfde voorprogramma timmert nu behoorlijk aan de weg als Good Things End.

Zelfde periode moest ik Hans Dulfer (+band) mixen, ten tijde van de WK of EK voetbal. Hans Eijkenaar wilde geen moment missen dus vroeg om een snelle soundcheck. Zo gezegd, zo gedaan, 5 minuten later waren we klaar met de drums en kon Hans weer verder kijken.

Han S
27 april 2009, 21:28
Met Hans Dulfer heb ik ook eens gewerkt, in 'Troll', de voorloper van 'Manifesto' in Hoorn. Wat een fantastische man is dat, hij kwam met de band binnen en ging eerst aan de bar om iets sterks te lurken. Na enige tijd stelde ik hem voor om een soundcheck te gaan houden want dat leek me toch wel nuttig. 'Nergens voor nodig jongen' zei Hans. 'Maar ik wil het zo graag' zei ik en dus riep Hans de band naar het podium, iedereen nam plaats en Hans riep: 'kick' en de drummer gaf een knal op zijn basdrum. 'Goed' zei Hans, 'snare', knal, 'goed', 'tom', boem, 'goed', 'tom 2', boem, 'goed', 'floor', boem, 'goed'. 'Klaar' zei Hans, de rest doe je maar tijdens het eerste nummer. Geweldige gig gedaan en alles ging prima.

Kim Wilson
27 april 2009, 23:14
Ghehe, mooi verhaal. :D

Liquid_Metal
27 april 2009, 23:16
Met Hans Dulfer heb ik ook eens gewerkt, in 'Troll', de voorloper van 'Manifesto' in Hoorn. Wat een fantastische man is dat, hij kwam met de band binnen en ging eerst aan de bar om iets sterks te lurken. Na enige tijd stelde ik hem voor om een soundcheck te gaan houden want dat leek me toch wel nuttig. 'Nergens voor nodig jongen' zei Hans. 'Maar ik wil het zo graag' zei ik en dus riep Hans de band naar het podium, iedereen nam plaats en Hans riep: 'kick' en de drummer gaf een knal op zijn basdrum. 'Goed' zei Hans, 'snare', knal, 'goed', 'tom', boem, 'goed', 'tom 2', boem, 'goed', 'floor', boem, 'goed'. 'Klaar' zei Hans, de rest doe je maar tijdens het eerste nummer. Geweldige gig gedaan en alles ging prima.

Betekent dat dat die man zijn mix van tevoren al helemaal had geregeld? Klinkt als nogal egocentrisch. Zeker met een zin als "De rest doe je maar tijdens het nummer."

Han S
27 april 2009, 23:21
Het betekent dat Hans Dulfer vertrouwen in mij had en ik had vertrouwen in Hans Dulfer. En het kwam ook helemaal goed, hoewel Hans op een gegeven moment met zijn sax stond te zwaaien en op zijn monitor wees. Bleek zijn batterijtje leeg te zijn, lekker zo'n draadloze clipon mic, maar we hebben er hartelijk om gelachen.

Het mooie is dat je met deze professionals nooit problemen hebt en ze doen ook meestal niet moeilijk.

Het mooiste van het verhaal vind ik dat 'aankomende beroemdheden' niet zelden uren moeten soundchecken, terwijl een gearriveerde als Hans Dulfer dat allemaal maar onzin vindt.

pimmetje
28 april 2009, 09:19
Tja, ik wordt als muzikant soms ook doodziek van dood-soundcheckende voorprogramma's of mede-acts. Vaak genoeg meer onzekerheid dan iets anders... en helemaal kloterig als ze dan eigenlijk ook nog te laat binnen komen om zo'n uitgebreide soundcheck te doen als de tent nog redelijk leeg is.

Maar ik vraag me bij dat verhaal over Hans Dulfer toch af hoe hij verder had gereageerd als het geluid uiteindelijk niet goed genoeg was geworden. Leuk dat hij op die manier vertrouwen toont, maar waar legt hij uiteindelijk de verantwoordelijkheid als die vertrouwenstoets (op zijn initiatief, niet vanuit de geluidsman) verkeerd uitpakt?

dml
28 april 2009, 10:47
Net wat Han zegt, het is het vertrouwen dat je in elkaar hebt. Het zijn meestal de net-niet beroemdheden die hoog van de toren blazen, meestal uit onzekerheid of omdat ze denken dat dat zo hoort, terwijl de gevestigde orde eigenlijk nooit moeilijk doet en prima met ze te werken is. Die lui hebben alles wel meegemaakt en die zien in één oogopslag met wat voor geluidsbedrijf ze te maken hebben. En echt waar, het zijn net mensen!! ;)
Tuurlijk, er zijn zeker uitzonderingen op de regel, de gevestigde orde die wel hoog van de toren meent te moeten blazen. Ik zal maar geen namen noemen, maar d'r is er eentje die vreselijk arrogant was, bij meerdere klussen.

pimmetje
28 april 2009, 11:47
Dat begrijp ik, maar ik vraag me juist af hoe zo iemand dan reageert als dat vertrouwen niet terecht blijkt. Is 't dan in het hoofd van diezelfde professional de lul van een geluidsman of geeft hij zichzelf dan ook deels de schuld voor het zo kort houden (zelfs kappen) van de soundcheck?

Han S
28 april 2009, 12:00
Ik denk dat Hans Dulfer van tevoren al zijn huiswerk had gedaan en aan de leiding van dat centrum had gevraagd wie het geluid die avond zou doen. En als je dat al een tijdje doet dan krijg je een zekere reputatie, goed of slecht, maar die heb je op een gegeven moment.

Ik kreeg jaren geleden en mail van een beginnende FOH technicus: help, ik moet met Jan Akkerman werken, wat moet ik wel en niet doen? En ik zei dat hij gewoon moet doen wat hij altijd doet, microfoon voor de gitaaramp en een zo goed mogelijk geluid maken. Jan Akkerman is ook net een normaal mens.

Bates15
28 april 2009, 12:21
Tijdens de vroegere Blues Festival in Utrecht een aantal jaren monitors gedaan voor een Rock/Blues band. Ooordoppen in, koptelefoon er overheen en toch hoofdpijn krijgen. dB metertje er bij gepakt, 128dB boven mijn knoppen, met uiteschieters naar boven. Geen zinnig woord tussen te krijgen en dus vaak van t podium af omdat het niet te harden was. Zij waren overigens erg tevreden...

Heel veel bekende verhalen gelezen over gitaristen en bassisten die hun sound overal het zelfde doen, in een café of in een grote zaal.

Het meest iritante zijn echter de 'vrienden' van de band die iets vinden. 'Ik hoor de 2e gitaar niet, de keys mooeten harder, waarom hoor ik Lucie niet' Vermoeiend.

Laatst een sessie gitarist die mee speelde ivm ziekte van een vaste gitarist. Die gozer ging helemaal uit zijn dak op het podium, big smile, springen over het podium enz enz. Op een gegeven moment komt zijn vrouwtje naar me toe dat ze haar liefje niet hoort in de zaal. Ik kijk naar hem en hij is aan het raggen op zijn gitaar, helamaal van de wereld. Pfl gechecked....... nul audio. Lichte paniek dus snel op de intercom met de monitorman die ook geen audio had..... Lijncheck, kabels na lopen, misschien per ongeluk een gate op de kanaal geprikt maar dat was het allemaal niet... Wat bleek later:

De gitarist kende het betreffende nummer niet en had zijn volume dicht gedraaid en playbackte maar wat mee. Achteraf zei hij dat hij het maar vreemd vondt als je als gitarist uit je neus stond te peuteren als je een nummer niet beheerst, of nog erger, proberen de noten te vinden tijdens het optreden. Zijn playback was goed verdedigbaar, maar wel een boel stress aan mijn kant van de zaal ..... :-)

Harald
28 april 2009, 12:56
Laatst een sessie gitarist die mee speelde ivm ziekte van een vaste gitarist. Die gozer ging helemaal uit zijn dak op het podium, big smile, springen over het podium enz enz. Op een gegeven moment komt zijn vrouwtje naar me toe dat ze haar liefje niet hoort in de zaal. Ik kijk naar hem en hij is aan het raggen op zijn gitaar, helamaal van de wereld. Pfl gechecked....... nul audio. Lichte paniek dus snel op de intercom met de monitorman die ook geen audio had..... Lijncheck, kabels na lopen, misschien per ongeluk een gate op de kanaal geprikt maar dat was het allemaal niet... Wat bleek later:

De gitarist kende het betreffende nummer niet en had zijn volume dicht gedraaid en playbackte maar wat mee. Achteraf zei hij dat hij het maar vreemd vondt als je als gitarist uit je neus stond te peuteren als je een nummer niet beheerst, of nog erger, proberen de noten te vinden tijdens het optreden. Zijn playback was goed verdedigbaar, maar wel een boel stress aan mijn kant van de zaal ..... :-)

:seriousf:

Ooit wat opnames door een kennis op cd laten zetten toen cd branders nog niet gratis bij de boter zaten. Waren opnames die grotendeels met guerillamateriaal waren opgenomen, van experimentele sessies samen met een bevriend gitarist/drummer. Gitaar in een onbekende open stemming en gaan. Wijnflessen met water vullen en aanblazen. Sitars, kleine trommeltjes... en gewoon wat proberen, geen vast repertoire. Bij één nummer dat met twee mics was opgenomen klaagde hij dat hij de brom er niet uit kreeg. Door de opname met twee mics was die ook overigens ook te hard, maar het was geen brom. Een derde gitaar, plat op de grond, met een E-bow op de D snaar om een drone te geven, terwijl wij allebei op gitaren speelden...

Vroeger ook wel eens bandjes gemixt met een studenten PA, maar dat was alleen omdat je anders niet met die PA kon oefenen. Het ergste was een of andere surinamer, die die PA voor praktisch nop inhuurde, en voor aanzienlijk meer doorverhuurde. Stond je op een Surinaamse bruiloft met een bandje dat op zich niet onterecht, ze hadden tenslotte duidelijk meer betaald dan de 50 gulden die die installatie eigenlijk kostte op een avond, niet echt blij was met de behoorlijk basic 8 kanaals installatie. Maar het ergste was dan vaak de muziek. Nummers van maximaal 2 akkoorden uitrekken tot 10 minuten, en dan nog te weinig repertoire hebben zodat elke set 'Feelin hot hot hot' en Wasmachien 3 keer langskwamen... Ben dan toch liever muzikant :hippie:

iWishmaster
28 april 2009, 12:59
Het meest iritante zijn echter de 'vrienden' van de band die iets vinden. 'Ik hoor de 2e gitaar niet, de keys mooeten harder, waarom hoor ik Lucie niet' Vermoeiend.
Och, die mensen vinden jouw minstens even vermoeiend op dat moment: zij hebben de band al vaker gehoord en weten dat het geluid anders dan ze gewend zijn.

Ik mag waarschijnlijk binnenkort het geluid voor de eerste keer regelen op een bandjesavond. Ben benieuwd: ik weet hoe het mengpaneel werkt en welke stekkers waarin moeten, maar daarna wordt het hocus pocussen met settings. Ik denk dat ik vroeg op moet staan die dag ...

Kim Wilson
28 april 2009, 13:18
Het meest iritante zijn echter de 'vrienden' van de band die iets vinden. 'Ik hoor de 2e gitaar niet, de keys mooeten harder, waarom hoor ik Lucie niet' Vermoeiend.


Ik vind het op zich niet erg als bekenden van de band bij me komen met wat aanwijzingen. Vervelender wordt het als ze er geen klote verstand van hebben, maar wel denken dat ze dat wel hebben. En dan vreselijk de wijsneus gaan uithangen. Dan kan ik ineens ook heel erg eigenwijs worden.

Han S
28 april 2009, 13:28
Ik sta wel eens vol bewondering te kijken naar die geluidsjongens, moeten ze met een brakke set werken, krijgen allerlei 'adviezen' en gaan ongestoord verder met hun bijna kansloze gevecht.

Vorig jaar in Hoorn, op het Kerkplein tijdens de stadsfeesten. Staat een band te spelen met een znger, het PA is nog te klein voor de Stadskroeg, maar die jongen moet met dat 'zangsetje' een heel plein bestrijken.

En veel mensen uit het publiek lopen naar die jongen toe om te vertellen dat het te zacht is, maar zijn rode ledjes zijn al bijna constant aan. Daar is moed en rust voor nodig en deze jonge jongen werd er helemaal niet anders van. Gewoon laten lullen die gasten is het beste.

dml
28 april 2009, 13:28
Vreemd eigenlijk, van geluid schijnt elke bezoeker en/ of muzikant wel "verstand" te hebben, maar als het om belichting gaat, heb ik nog nooit iemand horen klagen. O ja, Ernst van Ee, die wilde twee PAR's exclusief op hem gericht, zonder filter, 100% aan, het hele optreden. Dat was de tijd na Helloïse, toen hij van iel mannetje naar Hulk Hogan transformeerde.

Bates15
28 april 2009, 13:38
Ach, ik heb op een gegeven moment een soort muur om me heen gebouwd. Tot een bepaald punt mag je (het publiek, vrienden enz) commentaar leveren, daarna reageer ik niet meer. Ik weet ook wel dat het anders klinkt dan een andere zaal, de oefenruimte of op koninginnedag.

Ik heb in die 20 jaar dat ik het doe vast wel eens kapitale fouten gemaakt met mixen :-S , maar al doende leert men. Ik mag graag denken dat ik leuk kan mixen, en dat haal ik ook uit het aantal boekingen die ik op de agenda heb staan. Ik heb echter ook wel eens een rot dag, maar probeer altijd een leuke mix te maken. De eene dag ben je gewoon wat creatiever dan de andere. Dat heeft niets met de techniek te maken... Als dat niet goed ik moet je echt hard werken om iets verstaanbaars te krijgen...

Han S
28 april 2009, 13:43
Ach, ik heb op een gegeven moment een soort muur om me heen gebouwd. Tot een bepaald punt mag je (het publiek, vrienden enz) commentaar leveren, daarna reageer ik niet meer. Ik weet ook wel dat het anders klinkt dan een andere zaal, de oefenruimte of op koninginnedag.

Ik heb in die 20 jaar dat ik het doe vast wel eens kapitale fouten gemaakt met mixen :-S , maar al doende leert men. Ik mag graag denken dat ik leuk kan mixen, en dat haal ik ook uit het aantal boekingen die ik op de agenda heb staan. Ik heb echter ook wel eens een rot dag, maar probeer altijd een leuke mix te maken. De eene dag ben je gewoon wat creatiever dan de andere. Dat heeft niets met de techniek te maken... Als dat niet goed ik moet je echt hard werken om iets verstaanbaars te krijgen...


Heb je wel eens een bigband festival gedaan? Dan krijg je pas 'deskundigen' om je heen met adviezen.

berolios
28 april 2009, 14:28
Ik heb eigenlijk niet zo heel vaak extreem rare dingen meegemaakt. Ik heb een keer een zanger met zo'n 'oude' mic gehad:
http://tbn2.google.com/images?q=tbn:TnVOCCvlVNl-QM:http://www.scottehansen.com/ClientData/1037/Assets/old-school-microphone-cropp.png
die op een gegeven moment klaagde dat hij zich niet meer zo goed hoorde.... was die duffe in de verkeerde kant van de mic aan het zingen !! Daar hebben we toen ook even heel hartelijk om gelachen ...

Maar als 'anekdote' haal ik meestal dit plaatje er effe bij:
http://www.geocities.com/berolios/hardemonitors.jpg


p.s. als je echt eens een teringzooi wilt meemaken waar je achteraf om kunt lachen, dan moet je een met The Flaming Lips werken.... ik verklap niks... maar dek je mengtafel effe af met een doekje ;)...

Bates15
28 april 2009, 14:40
Heb je wel eens een bigband festival gedaan? Dan krijg je pas 'deskundigen' om je heen met adviezen.

Ha, nee die is nieuw voor me. Lijkt me wel een keer leuk, maar die zitten nog niet echt in mijn netwerk :-)

Wel een tour gedaan met een Salsa band: 3 x trompet, 3 x sax, 3 x trombone, 2 x percussie set (heel groot), drum, bas en 2 x keys. En de zanger die voor de blazers wil staan wuhahaha..... Moet ie zelf weten, ik ga daar niet staan.

Wel het zelfde verhaal denk ik....: " Ik hoor .... niet", tja. Ik heb dan ook geen idee wie ... is dus ga ik maar verder met een leuke mix proberen te maken.

Bates15
28 april 2009, 14:44
Maar als 'anekdote' haal ik meestal dit plaatje er effe bij:
http://www.geocities.com/berolios/hardemonitors.jpg


Die is ook leuk ja. Was dat gemiddeld of piek? Nette set trouwens. Ziet er vertrouwd uit :-) Die blues band had een 100w Marshall top op een 4 x 12"voor hemzelf, en een 2e set tegen het rechter oor van de drummer. Die drummer had dan op zijn rechter oor een 2Kw drumfill om te compenseren . . . Ik zal het wel niet begrijpen, maar dat kan nooit lang goed gaan.

dml
28 april 2009, 14:53
Ook een leuke manier om de snare te mic'en:

http://www.asjemenouband.nl/fotos/images/8/dscn4475.jpg

Bates15
28 april 2009, 15:01
Wat een grap.... Zou voor iets anders kunen zijn, maar dat verteld het verhaal niet...

berolios
28 april 2009, 15:13
Ook een leuke manier om de snare te mic'en:

http://www.asjemenouband.nl/fotos/images/8/dscn4475.jpg
Als je zo een drumkit opneemt met hele extreme compressie erop kan dat zeer bruikbaar zijn als effect, of voor bijvoorbeeld HipHop/ Drum 'n Bass.

Maar ik betwijfel inderdaad of dat ook de intentie was van diegene die dit zo neerzette op de foto.

dml
28 april 2009, 15:19
Nee, het was van de dienstdoende "techneut" echt de bedoeling om live de snare op deze manier te versterken. De mic bij de kick had een vergelijkbare positie.

Michael AE
28 april 2009, 15:30
Leuk topic!

Een keer geluid voor een Nederlandse act op clubtour gedaan. Generaliseren is niet iets wat ik graag doe, maar ik moet wel stellen dat dit soort bands mij altijd de meeste problemen opleveren. Eén goede recensie in de LiveXS en ze denken al gelijk dat ze jezus zijn en komen dus ook met zo'n houding naar je toe.

Enfin. Rond drie uur 's middags ben ik al aanwezig in het jongerencentrum om wat dingen klaar te zetten. Normaal komt de band rond een uur of vier á vijf, wat natuurlijk een prima tijd is, want dan is er voldoende tijd om dingen neer te zetten en een soundcheck te doen. Vooral als er geen voorprogramma is dat moet soundchecken.

In dit geval dus blijkbaar niet. De band bleek rond twee uur in de middag al aangekomen te zijn.

Los van het feit dat dit veel te vroeg is, blijkt de gitarist zijn spul al op het podium gezet te hebben. Alles staat al aangesloten en klaar voor gebruik. Euhm, klaar voor ONMIDDELIJK gebruik.

Onmiddelijk na binnenkomst heeft de gitarist zijn versterker zo snel mogelijk neer gezet en is, op OORLOGSVOLUME welteverstaan, onafgebroken gaan gitaarspelen.
Ik laat hem maar zijn gang gaan het eerste uur en zet de mengtafel en monitors klaar.

Na nog even gewacht te hebben, zal ik toch microfoons moeten plaatsen, daar de rest van de band hun spullen al klaar heeft staan en ongeduldig naar me zit te staren.

Ik klim het podium op en vraag vriendelijk aan de gitarist of hij misschien even zou willen stoppen, zodat ik microfoons kan plaatsen. Geen reactie. Ik vraag het nog maar een keer. "Kan dat niet terwijl ik sta te spelen dan?"

*Zucht*

Goed, ik doe mijn oordoppen in en plaats de microfoons bij het drumstel, de basversterker en voor op het podium voor de zang. Tevergeefs probeer ik nog eens te vragen of de gitarist niet even wil stoppen met spelen, zodat ik niet doof wordt en hun geluid diezelfde avond niet eens meer fatsoenlijk kan horen, laat staan afregelen.
Dit schiet meneer in het verkeerde keelgat, want hij begin me uit te schelden en me van allerlei zaken te beschuldigen. "Er stond geen koffie in de kleedkamer, er was niemand om ons op te vangen, er was geen parkeerplek, enz."

Ik vertel hem rustig dat er niets en niemand aanwezig was, omdat ze TWEE UUR TE VROEG waren aangekomen en dat ze al blij mochten zijn dat er iemand van de schoonmaak was die even de zaal voor ze kon openmaken zodat ze neit buiten hoefden te wachten. Bovendien was dat niet mijn verantwoordelijkheid, omdat ik, verassing, de geluidsman ben. "En nu oprotten bij die gitaarversterker, of ik zet de stroom er af."

Dit beloofde een hele leuke avond te worden.

De korte linecheck en het optreden van het voorprogramma liepen voorspoedig, maar tijdens het ombouwen ging het weer mis. Meneer ging weer voor zijn versterker zitten en bleef weer onafgebroken spelen op vol volume. Ik werd er helemaal gek van en ben van het podium af gestapt, onderwijl zeurend dat ze het dan allemaal zelf maar lekker doen.

Het optreden ging eigenlijk prima. Geen verdere problemen met de gitarist of de rest van de band gehad (behalve dan dat ze echt totaal niet konden spelen en daardoor echt aan alle kanten rommelden), maar...Tijdens de nazit ging het mis.
De gitarist kwam weer scheldend en tierend op me af en vroeg me of ik mijn diploma bij een pakje boter had gekregen, want hij had nog nooit zijn eigen microfoon neer hoeven te zetten bij een optreden.

Ik vertelde hem dat ik geen diploma had en dat hij zelf eens moest denken aan een papiertje bij de muziekschool en misschien een eventuele "anger management cursus". Toen kreeg ik voor het eerst de onstervelijke woorden te horen die me later nog één keer naar het hoofd zouden worden geslingerd (door een andere Nederlandse band op clubtour): "Jij gaat op de zwarte lijst van Mojo!"

*Zucht*

Hierna heb ik nooit meer iets vernomen. Niet van Mojo, niet van de gitarist en....niet van de band. Na dit optreden zijn ze uit elkaar gegaan wegens meningsverschillen.

Ps. Nog even een disclaimer. Op dit moment had ik al redelijk wat ervaring als geluidsman en wist ik al dat je altijd beleefd moet blijven. Helaas wist deze meneer mij zo te tergen, dat ik twee maal uit mijn slof ben geschoten. Beide keren staan in dit verhaal, echter wat meneer mij allemaal naar mijn hoofd slingerde heb ik maar weg gelaten.

Bates15
28 april 2009, 15:32
Een hele open sound voor een jazz band? Wuhaha. Ach, je ziet zoveel 'foutjes' in de techniek. Ik heb ooit een comediant gezien die een 451 gebruikte op zijn stem, net zoals hij een sm58 zou gebruiken, heel dicht bij en lekker schreeuwen. Lekker, al die spuug op je kapsel. Ze hadden wel andere mics maar hij wou 'een kleine mic' voor zijn show. Tja.

pimmetje
28 april 2009, 15:37
Leuk topic!

"Jij gaat op de zwarte lijst van Mojo!"

*Zucht*

Hierna heb ik nooit meer iets vernomen. Niet van Mojo, niet van de gitarist en....niet van de band.Oh.... hij heeft je dus toch op die zwarte lijst gekregen :seriousf:

HEERLIJK als iemand zoiets sufs tegen je zegt...

dml
28 april 2009, 15:41
Leuk verhaal!!
Mojo heeft vast wel wat anders te doen dan van tevoren checken of er een bepaalde techneut ergens staat, al helemaal in jongerencentra.

Michael AE
28 april 2009, 15:42
Oh.... hij heeft je dus toch op die zwarte lijst gekregen :seriousf:

HEERLIJK als iemand zoiets sufs tegen je zegt...

Hahaha, tsja, wat moet ik zeggen. Volgens mij staat elke geluidsman wel op die lijst. Ik heb echter wel heel veel werk voor Mojo gedaan na die tijd, dus die lijst zal wel weer een mythe zijn.

B_2_the_a
28 april 2009, 15:43
Ik heb eigenlijk in mijn bijna 2 jaar ervaring alle lagen meegemaakt...
De ergste zijn indd de mensen die net aan het doorbreken zijn :|

favoriete ervaring:
Monitoren voor Candy Dulfer bij een of ander yuppen feest. Samen met haar geluidsman binnen 3 min alle monitors afgesteld naar de wensen van elke muzikant. band kwam podium op, begon met spelen. Beetje tweaken..
miss candy kwam podium op, was 1 dingetje die aangepast moest worden...

Achteraf met ze zitten babbelen, waanzinnige relaxe aardige club mensen. Ze weten toch wel dat het goed komt, anders was ik niet gevraagd om die avond te monitoren.

Slechtste ervaring:
Bandje uit Utrecht... 3x mee moeten werken, 3x te laat, gaan midden tijdens soundchecken weg en eten enzo. Stelletje ongeregeld die binnen komt zetten met een ego waar zelfs Axl Rose U tegen zegt...

Alhoewel ik voornamelijk vast voor een band werk (dan luisteren ze toch wel wat beter naar je), heb ik wat losse ervaringen opgedaan en ik kan alleen maar bevestigen dat de net iets grotere bandjes de ergste zijn.
Met mijn eigen bandjes hoef ik eigenlijk alleen maar te linechecken en we zien het wel bij het eerste nummer :)

Michael AE
28 april 2009, 15:44
Leuk verhaal!!
Mojo heeft vast wel wat anders te doen dan van tevoren checken of er een bepaalde techneut ergens staat, al helemaal in jongerencentra.

Precies! In die tijd werkte ik als vaste geluidsman bij die zaal, dus Mojo had mij helemaal niets kunnen maken. Een paar jaar later ben ik freelance gaan werken en heb ik dit verhaal wel eens aan een medewerker van Mojo verteld die er smakelijk om moest lachen.

Han S
28 april 2009, 20:34
Een hele open sound voor een jazz band? Wuhaha. Ach, je ziet zoveel 'foutjes' in de techniek. Ik heb ooit een comediant gezien die een 451 gebruikte op zijn stem, net zoals hij een sm58 zou gebruiken, heel dicht bij en lekker schreeuwen. Lekker, al die spuug op je kapsel. Ze hadden wel andere mics maar hij wou 'een kleine mic' voor zijn show. Tja.

En, zonder plopkap? De 451 kan enorme knallen geven zonder plopkap en is in feite het minste geschikt voor zang van dichtbij.

@Michael: hoe herkenbaar, ik heb eens zo'n gitarist gehad, hij maakte onwijs veel kabaal en keek het hele optreden naar zijn gitaar, alsof dat ding een paar heerlijke tetten had. :D
Om half twee 's nachts stond hij nog steeds te spelen terwijl er alleen nog een stuk of wat medewerkers in de zaal waren. Ik heb toen het PA uitgezet en ben gaan opruimen.

Gjalt
28 april 2009, 22:00
Heel herkenbaar micheal.

Op school hebben wij elk jaar een grote kerstmusical productie (ongeveer 100 man die mee doen, 2 keer een volle zaal van zo'n 400 tot 500 man en professionele techniek enzo). Ik ben al tot 2 jaar toe bandleider geweest en had heel wat aparte mensen meegemaakt. maar dit jaar sloeg 't alles.

We spelen over 't algemee in een formatie met een drummer, bassist, 2 gitaristen en 2 toetsenisten en nog wat aanvullende melodie instrumenten (net wat er zich dat jaar opgeeft). Dit jaar hadden we een pianist die echt niet op kon houden met spelen, die jonge was net een jukebox.

Meestal is de musicalopvoering in de laatste week voor de kerstvakantie en is de aula dan de hele week dicht voor de mensen die niet meedoen en word hij helemaal opgebouwd voor de voorstellingen op woensdag, donderdag en vrijdag en staat alles voor de band dus ook al klaar, inclusief een acoustische piano (dus gewoon geluid). Op een dag komt die jongen binnen, hij zou alleen 't eerste uur les hebben maar dat viel uit. hij ging achter zijn piano zitten (het was kwart over 8 ) en heeft tot 2 uur 's middags door zitten spelen (met 2 keer 5 minuten pauze om wat te drinken) totdat hem werd gevraagd om op te houden omdat een groep mensen film wilden kijken op 't grote beamerscherm. anders was hij gerust tot 's avonds laat door gegaan.

Luke-wannabe
29 april 2009, 02:13
Oh wat een verhalen lees ik hier zeg! Verskrikkelijk!

Met m'n eigen band proberen we altijd zo 'professioneel mogelijk' te zijn. 2 gitaristen zijn allebei geluidstechnicus (ofzoiets) en hebben de rest van de band ook altijd gezegd: 'Jongens, zet gewoon je spulletje neer, stel effe je volumetjes goed af, zet je bekkentjes lekker neer, en stop dan met spelen.'
Er is niets irritanter dan urenlang soundchecken en spelen zonder te stoppen.
Wij spelen bij bandwedstrijden zonder soundcheck en op bandjesavonden met een zo kort mogelijke soundcheck.
Dat is denk ik voor iedereen het fijnst en zo maak je zo min mogelijk ruzie.

Bates15
29 april 2009, 08:39
En, zonder plopkap? De 451 kan enorme knallen geven zonder plopkap en is in feite het minste geschikt voor zang van dichtbij.



Ik zal die foto's proberen te plaatsen, idd zonder plopkap :-)

De Beer
29 april 2009, 12:11
O ja, Ernst van Ee, die wilde twee PAR's exclusief op hem gericht, zonder filter, 100% aan, het hele optreden. Dat was de tijd na Helloïse, toen hij van iel mannetje naar Hulk Hogan transformeerde.Voor z'n blonde lokken natuurlijk. fan d'r op en wapperen.

Ik heb wel 10 jaar verhalen over muzikanten, mar de mooiste zijn toch de goeie ervaringen met ouwe rotten uit het vak.

"Paris Dandies" thuis: Altijd lachen die gasten zijn nog relaxder dan mijn oma bij haar middag dutje.
Als een band snapt hoe het werkt gaat het altijd goed, dan kan je halve PA uitvallen en er is nog geen zorg aan de lucht. (hoogstens een puntje van kritiek naar de promotor, maar niet naar de mensen met wie ze moeten samen werken.)

De net niet bandjes van het kaliber 1 hitje 2e doet al niet veel meer, zijn de ergste. (Verkeerde appels in de kleedruimte, de lampen zijn te heet)

Ik heb SKA bands met 4 blazers + hammond/leslie tevreden naar huis mogen dirigeren met een alcohol/euforie roes.
En ook Ego's van in het verleden behaalde resultaten van dat ene bekende hitje van vroeger met dat ene bandje waar je oom nog een cassette bandje van heeft moeten teleurstellen dat ik in een lege zaal, omdat meneer toch niet meer zoveel gevolg meer heeft, echt geen theater geluid neer kan zetten omdat zijn drummer een houthakker is en al zo goed als uit staat. (Meneer was naar eigen zeggen top gitarist van het kaliber Akkerman, maar speelde squire. al moet ik toegeven dat die wel erg lekker klonk)

Elke avond is weer in klasieker als je van alles over de vloer krijgt.

Veel bandjes op 1 avond is ook altijd wel lachen, dan heb je vaak in 2 minuten al een behoorlijk beeld van hoe ver zo'n band staat in zijn ontwikkeling.
Bandjes die versterkers hebben geleend maar niet weten hoe ze werken.
Of zangers die meteen even met de monitor man gaan babbelen en de wensen van de (hele)band doorgeven terwijl de rest de changeover zo nuttig mogenlijk benutten.

Han S
29 april 2009, 12:39
Ik heb eens een heel PA opgebouwd voor een dialectband, in De Roode Leeuw te Ursem. Soundcheck gedaan en alles ging perfect, zaal open om half negen en wachten op bezoekers. Niemand dus, om kwart voor twaalf komt er een jonge dame binnen en zegt verbaasd: 'ik dacht dat hier een band speelde'.

We hebben toen voor haar een nummer gespeeld en de boel maar weer opgeruimd. Verderop bleek de Earring (gratis) te spelen en deze zaalhouder had gedacht om maar entree te moeten heffen.

De Beer
29 april 2009, 13:14
Dá ook een mooie ja, hadden wij ooit met een Salsa avond vrijdag bij ons entree 5euros (niet eens duur voor een avond met band) en zaterdag even verder op aan de plas met de zelfde band voor noppes...zelfde promotor ???????

Schiet mij maar lek, wie daar de reserch heeft gedaan.

Luke-wannabe
29 april 2009, 13:59
"Paris Dandies" thuis: Altijd lachen die gasten zijn nog relaxder dan mijn oma bij haar middag dutje.
Als een band snapt hoe het werkt gaat het altijd goed, dan kan je halve PA uitvallen en er is nog geen zorg aan de lucht. (hoogstens een puntje van kritiek naar de promotor, maar niet naar de mensen met wie ze moeten samen werken.)
Hee toen speelden wij ook ;) Viel mij ook op hoe chill die gasten waren. Maar dat zal (zoals velen hier al zeggen) met de mate van professionaliteit te maken.

449
29 april 2009, 14:12
Heb je wel eens een bigband festival gedaan? Dan krijg je pas 'deskundigen' om je heen met adviezen.

Ik heb lange tijd in een big band gespeeld als gitarist, en Inderdaad hoe minder ervaren de muziekanten zijn, des te meer kritiek en ongevraagd advies je krijgt.
Mijn ervaring was met opstellen zo lang mogelijk te wachten, omdat het altijd wel een keer verplaatst moest worden.
Veel muzikanten met weinig ervaring letten b.v. tijdens een sound check niet op de dingen waar het om gaat en beginnen later te klagen over hun geluid.

Harald
29 april 2009, 15:23
Ik heb eens een heel PA opgebouwd voor een dialectband, in De Roode Leeuw te Ursem. Soundcheck gedaan en alles ging perfect, zaal open om half negen en wachten op bezoekers. Niemand dus, om kwart voor twaalf komt er een jonge dame binnen en zegt verbaasd: 'ik dacht dat hier een band speelde'.

We hebben toen voor haar een nummer gespeeld en de boel maar weer opgeruimd. Verderop bleek de Earring (gratis) te spelen en deze zaalhouder had gedacht om maar entree te moeten heffen.

Krijgen we nu ook een topic over je ervaringen met zaalhouders/promoters :D Best een paar keer een behoorlijk lage opkomst gehad, maar 1 persoon publiek is me nog niet gebeurd. Het minimum was een man of 6 bij een sologig. Die avond was de gitarist waar ik de bill mee deelde ziek, en was de vraag of ik het alleen wilden doen. Helaas een voetbalwedstrijd en een tent die eigenlijk vooral jazz deed. Kort setje voor de aanwezigen gedaan, maar tot 3 keer toe kwam er iemand binnenlopen net tegen het einde van het laatste nummer...waarna ik dan toch maar even doorspeelde, en uiteindelijk maar onversterkt met mijn gitaar aan de bar ben gaan zitten. Erg leuke avond gehad, en zelfs cd's verkocht... helaas was het optreden nogal uit de buurt. Reiskosten eruit zat er dus niet in, aangezien dit op de gok was, ingestoken als werkantie trip naar Berlijn. Uiteindelijk gewoon een leuke stedentrip geworden dus.

Met de band hadden we vorig jaar een optreden in de Weegbrug in Roermond. Truus had, naast een slaapplaats, toen voor ons geregeld dat we de dag erop daar in de buurt in Kelpen Oler konden spelen. Komen daar aan (Kelpen Oler) was de goede man vergeten een installatie te regelen. Dan verwacht je gelijk narigheid, maar dat viel reuze mee. Hij belde een kennis van een geluidsbedrijf, die toevallig nog een kleine set in de vrachtwagen had staan, en daar vrij snel mee verscheen. Dat kwam dus nog wel op zijn pootjes. Wat minder was was dat het het begin van de carnavalsperiode was, en dan dus in Limburg. De aanwezige carnavalsvereniging was weg voor ons eerste nummer, en er waren misschien een man of 10 publiek. Ook dit werd best een geslaagd optreden. Aangezien Michel (bluesharp) en ik allebei live draadloos spelen hebben we de gig deels gewoon bij het publiek zittend gespeeld :hippie:

Afgelopen weekend in Tilburg het andere uiterste, zeer volle bak. Als Michel dan het publiek in gaat bij een solo zijn we hem echt kwijt. Moeten we gaan zwaaien om te zien waar hij staat. En dan zo'n publiek dat het duidelijk leuk vindt maar nauwelijks klapt. Je ziet ze wel aandachtig luisteren, en zelfs dansen, wat daar afgaande op verschillende onafhankelijke reacties haast nooit gebeurt, en als het nummer dan klaar is zijn ze stil. Raar! In Delfzijl ook zo'n publiek gehad, vonden het duidelijk leuk, klapten steeds, ook na solos. Applaus na het laatste nummer, stonden op, keken naar ons, en vroegen niet om een toegift. Loop je later even de bar in vang je verbaasde opmerkingen op... 'raar, ze deden helemaal geen toegift!?'

Han S
29 april 2009, 15:53
Een draadje over de ervaringen met zaalhouders en organisatoren, dat lijkt me wel wat, maar ik vrees dat het snel de vormen van een zwarte lijst gaat aannemen.

B_2_the_a
29 april 2009, 16:19
De band waar ik voor werk stond tijdje terug in het voorprogramma van de Paris Dandies, echt topgasten :|
Enige nadeel, zij vonden het nodig om onze soundcheck tijd te gebruiken om wat nummers te repeteren :s

Dus we hadden 5 min om de backline neer te zetten, te micen en te soundchecken met een doodzieke zanger...
Voor de rest erg hard gelachen met ze :) (zeker danny, was niet uit onze kleedkamer weg te schoppen)

Harry
29 april 2009, 16:30
het zullen dan wel topgasten zijn maar dat is natuurlijk een beetje lullig. Ik geloof ook niet dat ze verder veel tijd besteden aan oefenen enzo. Die tijd gebruiken ze liever om allerhande stimularia te consumeren.

okee, Lademacher is wel een van mijn favoriete gitaristen, dus die kan niet veel kwaad doen. En hun drummer heeft een tijdje bij mijn vorige band meegedaan als invaller. We maakten, om de drankrekening niet al te gek op te laten lopen dan een speciale deal met de zaaleigenaar ('die kale drinkt op eigen kosten')

B_2_the_a
29 april 2009, 16:32
Klinkt bekend...

Wel mooi, hij kwam oppeens met zijn oude brood kitje aanzetten, die was even wat uitgebreider dan zijn recentelijk aangeschafte kitje, dus de geluidsman was erg blij :P

Harald
29 april 2009, 17:37
Ik geloof ook niet dat ze verder veel tijd besteden aan oefenen enzo.

Zoals een geweldige gitarist ooit in een workshop antwoordde op de vraag of hij de nummers van een optreden van te voren nog even oefende: 'rehearse, and spoil all the fun!?'

Harry
30 april 2009, 12:32
als ze het zich kunnen veroorloven, des te beter uiteraard!

Mathidal
2 november 2009, 13:18
Hahaha, tsja, wat moet ik zeggen. Volgens mij staat elke geluidsman wel op die lijst. Ik heb echter wel heel veel werk voor Mojo gedaan na die tijd, dus die lijst zal wel weer een mythe zijn.

Waarom wilde je daar nu nog mee werken als hij zo lastig deed? :p

skanky
2 november 2009, 15:51
Waarom wilde je daar nu nog mee werken als hij zo lastig deed? :p

werk is werk, geld is geld.

Michael AE
2 november 2009, 17:17
Waarom wilde je daar nu nog mee werken als hij zo lastig deed? :p

Euhm, de mensen van Mojo heb ik nooit als lastig ervaren. Wel een aantal muzikanten die via hen geboekt zijn, maar dat is niet de schuld van Mojo.

Mathidal
2 november 2009, 17:23
Oh, ik dacht dat het een band in het bijzonder was.

Rick trodat
4 november 2009, 15:02
Los van het feit dat dit veel te vroeg is, blijkt de gitarist zijn spul al op het podium gezet te hebben. Alles staat al aangesloten en klaar voor gebruik. Euhm, klaar voor ONMIDDELIJK gebruik.

Onmiddelijk na binnenkomst heeft de gitarist zijn versterker zo snel mogelijk neer gezet en is, op OORLOGSVOLUME welteverstaan, onafgebroken gaan gitaarspelen.
Ik laat hem maar zijn gang gaan het eerste uur en zet de mengtafel en monitors klaar.

Na nog even gewacht te hebben, zal ik toch microfoons moeten plaatsen, daar de rest van de band hun spullen al klaar heeft staan en ongeduldig naar me zit te staren.

Ik klim het podium op en vraag vriendelijk aan de gitarist of hij misschien even zou willen stoppen, zodat ik microfoons kan plaatsen. Geen reactie. Ik vraag het nog maar een keer. "Kan dat niet terwijl ik sta te spelen dan?"

*Zucht*

Goed, ik doe mijn oordoppen in en plaats de microfoons bij het drumstel, de basversterker en voor op het podium voor de zang. Tevergeefs probeer ik nog eens te vragen of de gitarist niet even wil stoppen met spelen, zodat ik niet doof wordt en hun geluid diezelfde avond niet eens meer fatsoenlijk kan horen, laat staan afregelen.
Dit schiet meneer in het verkeerde keelgat, want hij begin me uit te schelden en me van allerlei zaken te beschuldigen. "Er stond geen koffie in de kleedkamer, er was niemand om ons op te vangen, er was geen parkeerplek, enz."

Ik vertel hem rustig dat er niets en niemand aanwezig was, omdat ze TWEE UUR TE VROEG waren aangekomen en dat ze al blij mochten zijn dat er iemand van de schoonmaak was die even de zaal voor ze kon openmaken zodat ze neit buiten hoefden te wachten. Bovendien was dat niet mijn verantwoordelijkheid, omdat ik, verassing, de geluidsman ben. "En nu oprotten bij die gitaarversterker, of ik zet de stroom er af."


Ik zit me rot te lachen.:seriousf::seriousf:

Han S
4 november 2009, 15:27
Ja, die Michael, is nog steeds veel te aardig tegen narcistische selfkickers die de grenzen totaal kwijt zijn, onbewust asociaal zullen we het op houden.

Gewoon de stroom eraf en niet over lullen, het zijn jouw oren die hij naar de kloten helpt en dat hoef je niet te pikken, uitleg niet nodig. Hij mag gaan spelen tijdens de soundcheck en verder moet het stoppen.

Ik heb eens iemand van het podium gejaagd die steeds zat te drummen, hoewel hij er niets van bakte. Bleek een belangrijke recensent van een muziekblad.

Mathidal
4 november 2009, 16:52
Ik heb eens iemand van het podium gejaagd die steeds zat te drummen, hoewel hij er niets van bakte. Bleek een belangrijke recensent van een muziekblad.

En toen? :D

Han S
4 november 2009, 16:58
En toen? geen idee en het interesseert me ook niets, je gaat gewoon niet op iemands drumstel zitten rammen, ook niet als je denkt belangrijk te zijn.

Het is zo super iritant voor de mensen die op dat podium aan het werk zijn dat je soms even uit de bocht vliegt.

Mathidal
4 november 2009, 17:04
Kan ik begrijpen hoor, lijkt me ook ambetant hoor. :p

Ik had meer een superverhaal verwacht met mijn "en". ;)

" En toen kwam 'ie met zijn twee drumstokken op mij afgelopen en bedreigde me. Ö "

Pé.
9 november 2009, 04:52
Ik doe regelmatig klussen via een klein verhuur bedrijfje nabij Roden en 1 daarvan is het Dobbe Festival. Dit is een maandelijks metal festival met elke keer 3 bands. Beginnend, gevorderd en (semi-)professional als afsluiter.

Ik maak daar ook de grappigste dingen mee. Meestal ben ik tijdens deze klussen de rust zelve omdat het ik toch wel weet dat het goed komt. Maar vooral de bands uit de beginnende en de gevorderde klasse zijn altijd er grappig om mee te werken. De meestal is het zo'n beginnend bandje van 16/17 jarigen die voor het eerst op het podium staan (die zeggen dan ook zo mooi 'u' tegen me, ik ben 20 :seriousf:). Ik kan altijd erg merken dat juist die qua gedrag heel onderdanig zijn, erg goed luisteren naar wat ik zeg en vooral heel nerveus zijn.

Dan heb je de andere klasse, heren 'ik-sta-2-keer-per-maand-op-het-podium-dus-ik-ben-geweldig'. En juist die klasse is erg irritant, gigantische stacks meenemen die per sé op vol volume moeten staan (jullie kennen het wel ;)) of juist van die belachelijk schelle kutcombo's die überhaupt al nooit voor metal geschikt waren.. En uiteraard, zodra je er iets van zegt ontploffen ze en zeggen ze dat ze dan niet meer gaan spelen.. Vanaf het moment dat ik dan vertel dat de PA dan helemaal gewoon niet meer aangaat is het opeens heel snel stiller...

Wat mij opvalt aan die figuren is dat ze vrijwel ALTIJD een vrouw/vriendin/lover/whatever meenemen die dan erg veel commentaar op mij moeten hebben omdat ze het niet goed vinden klinken. Meestal gereageer ik dan op een manier van "Nou wil je het zelf doen?". En meestal houden ze dan vrij snel op (al die moeilijke knopjes op zo'n A&H GL2000 ook :seriousf:)...

Nou had ik dus 1 keer zo'n groepje die tussen de eerste en 2e catagorie in viel. De muzikanten vielen erg mee, maar hun eigen 'ondersteunend personeel' was vooral erg irritant. Onaangekondigd namen ze dus hun eigen licht- en geluidstechnici mee, waar ik niet echt van gediend was. Terwijl ik de band aan het meehelpen was om snel om te kunnen bouwen zag ik vanuit mijn ooghoek wat gepruts aan het stageblok. Toen ik vroeg of ik hem kon helpen werd ik totaal genegeerd door beide heren die vervolgens naar de FOH vertrokken. Gelukkig had ik een portofoonconnectie met de beveiliging en kon ik daar iemand neerzetten om ze te weigeren.

Uiteindelijk bijna klaar met het ombouwen, komt opeens de zanger naar me toe, met de vraag op welk kanaal de leadzang binnenkomt. Toen ik vroeg waarom hij dat wou weten vertelde hij me "Nou omdat hij (wijzend naar hun eigen tech) het geluid ging doen vanavond". Toen ik ze vertelde dat dit niet in overleg was gebeurd en dus ook niet doorging gingen ze allemaal compleet over de rooie! "En het is oneerlijk" "En dan treden we niet op" "Dan gaan we wel naar de organisatie" enzovoorts, niet realiserende dat ze eigenlijk alleen maar hun eigen avond verpesten...

Uiteindelijk de dame van de organisatie bij me aan de FOH-tafel om te vragen wat er in godsnaam loos was. Ik uitleggen dat ik niet zomaar iemand anders achter die tafel laat (en zeker niet een of ander 16 jarig schoffie die eist er achter te mogen) zolang dat niet in overleg gaat. Uiteindelijk de oplossing dat ik het geluid deed, maar hij aanwijzingen mocht geven. Nou dat ging dan nog wel.

Uiteindelijk een uur later waren ze (en vooral de band) helemaal vrolijk en blij over het geluid.. Het had nog nooit zo goed geklonken! Ik kan het dus blijkbaar wel...


Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet tegen eigen technici! Ik speel zelf ook in een stel bands met eigen technici die we het liefste ook overal mee naar toe nemen. Zij kennen ons repertoire, ons geluid etc.. Maar wij zorgen er wél voor dat er van te voren goed gecommuniceerd is, en als het niet kan, kan het niet!

Mathidal
9 november 2009, 09:48
De meestal is het zo'n beginnend bandje van 16/17 jarigen die voor het eerst op het podium staan (die zeggen dan ook zo mooi 'u' tegen me, ik ben 20 :seriousf:). Ik kan altijd erg merken dat juist die qua gedrag heel onderdanig zijn, erg goed luisteren naar wat ik zeg en vooral heel nerveus zijn.

Nou en? Ik zeg ook altijd u tegen mensen die ik niet ken. En volwassenen in het algemeen. Da's gewoon beleefd en eigenlijk een gewoonte. :cheerup:

Pé.
9 november 2009, 13:42
Uiteraard, beleefd is het wel. Maar ik moet zeggen dat ik tegen medemuzikanten of collega technici vrijwel nooit u zeg, enkel bij mensen die ik echt niet ken. Ook een gewoonte, maar ik zou niet zeggen dat het per sé minder beleefd is;)

Arvoitus
9 november 2009, 14:49
Uiteraard, beleefd is het wel. Maar ik moet zeggen dat ik tegen medemuzikanten of collega technici vrijwel nooit u zeg, enkel bij mensen die ik echt niet ken. Ook een gewoonte, maar ik zou niet zeggen dat het per sé minder beleefd is;)
Grappig verhaal, het is jammer dat een leuke avond gewoon totaal afhangt van de eerste woordenwisseling tussen personen.
Of een leuke kennismaking, of een botsing qua mening met als gevolg een verneukte communicatie en avond.

Ik weet nog wel toen ik voor het eerst de monitors ging doen bij een band. Ik was me vergeten voor te stellen, band wist niet dat ik de monitors deed, ik wist niet wiewatwaar over de band, ik kon niks instellen, etc. Oftewel een totale chaos.
Gelukkig gaat dat nu totaal anders ;)

pimmetje
9 november 2009, 16:55
Grappig verhaal, het is jammer dat een leuke avond gewoon totaal afhangt van de eerste woordenwisseling tussen personen.
Of een leuke kennismaking, of een botsing qua mening met als gevolg een verneukte communicatie en avond.Yep... zo'n communicatie-foutje kan 't flink verneuken.

Zo heeft een bassist van ons een avond ongewild wat stroever laten verlopen. De eigenaar van de tent zat op z'n Hammond wat te spelen. Klonk super... machtig vet geluid. En dat liet die bassist weten met de enthousiaste woorden: "Mooi hè, zo'n hammond. Daar hoef je niet eens op te kunnen spelen om 't gaaf te laten klinken.".
De eigenaar stopte abrubt met spelen, gaf ons een norse "Nou, bedankt!" en stoof pissig weg :D.

Die gozer bedoelde 't echt goed, maar had sowieso de gave om precies het verkeerde te zeggen voor het moment of de persoon. Verder een prima muzikant en hele makke gozer, maar er was altijd wel IETS wat dankzij hem op zo'n manier de stront in draaide :D.

Mathidal
9 november 2009, 19:49
Uiteraard, beleefd is het wel. Maar ik moet zeggen dat ik tegen medemuzikanten of collega technici vrijwel nooit u zeg, enkel bij mensen die ik echt niet ken. Ook een gewoonte, maar ik zou niet zeggen dat het per sé minder beleefd is;)

Hier, je zegt het zelf: personen die je echt niet kent. :D