PDA

View Full Version : Squier Vintage Vibe 50s Precision



pupanus1
27 april 2009, 14:53
Omdat in het topic Beginnersbassen totaal niet gereageerd wordt op mijn vraag dan maar even hier :)

Mijn vriendin wil gaan bassen (leuk joh kunnen we saampjes spelen, how romantic)

Nu dacht ik eraan om dit setje te doen voor haar:
Squier Classic Vibe 50's Precision Bass (ze was meteen verliefd op het Lake Placid Blue ) met een Roland Micro Cube bas versterkertje.

Zijn beide erg leuk om mee te beginnen, alleen heb ik 1 vraagje over de precision bass. Hoe divers is het beestje? Ze weet nog niet echt wat ze wil gaan spelen en dat kan dus van funk (Candy Dulfer, Level 42 bv.) tot Metallica gaan. Funk zit denk ik wel goed met die P-bass maar is het ook geschikt voor het wat zwaardere werk?

Henkie spenkie
27 april 2009, 15:06
Altijd gedacht dat de J juist lekker was voor jazz, pop en funk en dat de P juist voor het wat zwaardere werk was:chicken:

pupanus1
27 april 2009, 15:07
Ik zou het niet durven zeggen ik ben zelf een gitaristje die wel het één en ander weet van bassen maar niet van de verschillende modellen :)

pupanus1
28 april 2009, 08:48
Er is toch wel iemand die mij wat meer kan vertellen over de precision bass?!:makeup:

Markbass
28 april 2009, 09:03
Als ze wat meer richting funk gaat kun je misschien toch beter een jazz bas nemen, stel dat ze dan nog wil rocken, dan kan ze altijd het volume van de bridge pick up dichtdraaien. Volgens mij is een Jazz bas over het algemeen iets meer 'allround' is dan een precision.

Mr.Fingers
28 april 2009, 09:44
Als je wil funken, grooven, zwaar wilt pompen, rocken,... moet je voor de classic vibe '60 gaan. Die classic '50 komt vaak net dat tikkeltje "harige ballen" tekort om als stevige rockbass te kunnen doorgaan. Een jazz-bass is goed voor jaren '70 notengepoep, slap & tap,...

DeGecko
28 april 2009, 10:31
Inderdaad.

Een Classic Vibe '60s isd enk ik de betere keuze hier. De Precision (licht blauw trouwens) is best goed voor het zwaardere rockwerk e.d.
Anderzijds heb je ook de Classic vibe '60s Jazz (Olympic White) die ook wel stevig rockt maar vooral heel all-round is.

pupanus1
28 april 2009, 10:53
Ja ik heb ze alledrie al even uitgeprobeerd bij Feedback maar ze vind vooral de kleur en de headstock erg mooi van de 50's P-bass. Vrouwen heh.. :D

Ik vond zelf de 50's wel het beste klinken, voor zover ik fatsoenlijk kan bassen :sssh:, en speelde wel erg comfortabel. Maar ik zal het in gedachten houden als ik ze nog een keer onder de loep ga nemen. Dan neem ik denk ik ook maar even de bassist van de band mee :)

Henkie spenkie
28 april 2009, 12:02
Als je wil funken, grooven, zwaar wilt pompen, rocken,... moet je voor de classic vibe '60 gaan. Die classic '50 komt vaak net dat tikkeltje "harige ballen" tekort om als stevige rockbass te kunnen doorgaan. Een jazz-bass is goed voor jaren '70 notengepoep, slap & tap,...

Volgens mij kun je funk en vooral grooven veel beter op een jazz hoor! Veel strakker wat bij een lekker strakke groove in mijn ogen toch echt wel nodig hebt.

Maar goed, als de stijl toch nog niet helemaal bekend is, waarom zou je haar dan niet gewoon zelf naar het geluid laten luisteren en haar zelf die bas niet even laten vastpakken?

Mr.Fingers
28 april 2009, 12:08
Bij dikke groove & funk denk ik: James Jamerson & Duck Dunn (beiden precision-spelers)

pupanus1
28 april 2009, 12:17
Volgens mij kun je funk en vooral grooven veel beter op een jazz hoor! Veel strakker wat bij een lekker strakke groove in mijn ogen toch echt wel nodig hebt.

Maar goed, als de stijl toch nog niet helemaal bekend is, waarom zou je haar dan niet gewoon zelf naar het geluid laten luisteren en haar zelf die bas niet even laten vastpakken?

Heeft ze uiteraard ook gedaan :D Zij vond de 50's ook het fijnst vasthouden etc.

Luke-wannabe
28 april 2009, 12:38
Ik vind zelf een P altijd veel lekkerder. Jazzbass is zo'n 'mootjesbas'. Trouwens met een Pbass kun je ook funken als de mallen. En beter rocken dan met een Jazz, vind ik.

Meer mid en grid.

Henkie spenkie
28 april 2009, 13:50
Daar tegen over speelt Marcus Miller weer op een Jazz...Ach jah, funk is natuurlijk ook weer heel breed (Jazzfunk, P-funk, funkrock...) en iedereen heeft daarin weer een sound die hij/zij tegek vind. Mijn conclusie: funk kan dus zowel op een P als op een J bas.

Maar volgens mij wordt dit gewoon weer een standaard P vs. J bas discussie die niet te winnen valt omdat iedereen gewoon een bepaalde sound heeft waar hij/zij van houd. De een houd van de knor, de ander juist niet. De een heeft graag een dikkere hals, de ander juist niet. Je kunt hier pagina's over vol schrijven, maar volgens mij is dit niet de vraag. Volgens mij moet je gewoon voor je zelf kijken wat je prettig vind en je keuze daarop bazeren. Je kunt wel naar anderen luisteren, maar dat geeft uiteindelijk net zoveel garantie op een bas waar je over 10 jaar nog tevreden mee bent als wanneer je zelf bepaald welk geluid en welk model je fijn vind:hippie:

Tokaifan
14 mei 2009, 08:37
Wie kent het filmpje niet van Flea die op een Precision staat te slappen.

Bij nader inzien toch misschien niet zo heel veel mensen :P, maar daar gaat het niet om. Zij moet gewoon de bas kiezen die zij het leukst en het vetst vindt, zij begint dan namelijk gemotiveerd(er) aan ´t gitaarspelen. Ze moet niet een andere bas nemen omdat die bas gebruikelijker is voor die muzieksoort.

EDIT:
Flea op Precision Bass (http://www.youtube.com/watch?v=-JAM-UDQT5M&feature=PlayList&p=616DAF42404AB49F&index=0&playnext=1)