PDA

View Full Version : Tokai vs Edwards Les Pauls



Don Olivier
27 april 2009, 11:56
Een paar vragen over deze Les Paul copien.

Welke zijn de beste tokai Les Pauls?
Ik heb op het net gelezen dat de 'Reborn' serie de beste zijn?
Zijn dat de 'pre-lawsuit' gitaren?

Hoe klinken de Edwards t.o.v. een Tokai Reborn?
Welke worden beschouwd als de best klinkende Edwards?
Zijn de Edwards in NL verkrijgbaar?
Zijn er hier mensen met een Edwards Les Paul?

Dank voor de info!

akkebaas
27 april 2009, 14:04
Kijk op http://www.tokairegistry.com/ voor meer info over de oude tokais. Over 't algemeen: erg goed gebouwde LP kopieën, net zoals een aantal andere Japanse merken uit die periode.
Edwards: nog nooit één bespeeld, maar ze hebben een goeie reputatie.
Er staan al een paar threads over de Japanners op het forum, daar heb je wellicht ook wat aan.
http://www.guitarsjapan.com/about.html heeft ook interessante info.

fred dons
27 april 2009, 14:53
ik heb een tokai en 2 edwards (beide latere series, made in japan)
tokai
http://www.pixum.nl/album/sharingImage/id/440038/page/2
edwards custom
http://www.pixum.nl/album/sharingImage/id/440038/page/144
edwards standard
http://www.pixum.nl/album/sharingImage/id/4254938/page/1

de tokai was iets duurder, heeft een 2 delige mahonie body, de edwards 1 delig. Verder zijn ze beide erg goed en heb ik niet echt een voorkeur (de Tokai had wel een mooie koffer, de edwards een gigbag)

Ibanez666
27 april 2009, 15:09
ik heb een tokai en 2 edwards (beide latere series, made in japan)
tokai
http://www.pixum.nl/album/sharingImage/id/440038/page/2
edwards custom
http://www.pixum.nl/album/sharingImage/id/440038/page/144
edwards standard
http://www.pixum.nl/album/sharingImage/id/4254938/page/1

de tokai was iets duurder, heeft een 2 delige mahonie body, de edwards 1 delig. Verder zijn ze beide erg goed en heb ik niet echt een voorkeur (de Tokai had wel een mooie koffer, de edwards een gigbag)

Die Tokai is echt vet! en die zwarte ook! Ik zie nu dat je niet zo ver weg woont. Kan ik ns een bakkie bij je doen? ;)

macwilliams
27 april 2009, 16:24
@ fred,
Heeft die zwarte custom een matte finish?
Mooi hoor!

fred dons
27 april 2009, 16:53
Die Tokai is echt vet! en die zwarte ook! Ik zie nu dat je niet zo ver weg woont. Kan ik ns een bakkie bij je doen? ;)

als je me op tijd waarschuwt zorg ik dat de koffie klaar staat :D

fred dons
27 april 2009, 16:54
@ fred,
Heeft die zwarte custom een matte finish?
Mooi hoor!

ja, cellulose over poly (de tokai is volledig poly en is hoogglans)
de neck van de tokai is ook meer 59 (redelijk dik) de edwards zit tussen jaren 59-60 in (medium dik)

Braindead
27 april 2009, 17:13
Die edwards lijkt mij ook wel wat.... ;-) Wat kost zo'n edwards custom ongeveer en kan je die ook gewoon in nederland verkrijgen? Is dat ebben of een rosewood fretboard op die custom?
Ik dacht dat Edwards iets met ESP te maken had toch?

fred dons
27 april 2009, 17:18
die edwards custom heeft een ebben toets en ze worden gemaakt door ESP

ik heb die custom 2ehands van iemand hier op het forum gekocht maar mijn standard komt uit japan (via Ebay.us)

Don Olivier
3 mei 2009, 10:29
Wat zouden jullie aanraden als het om Tokai gaat?

Zoeken naar zo'n Tokai Reborn? Is dat dan wat ze noemen een 'pre-lawsuit'?

Pepe
3 mei 2009, 11:30
De grails van Tokai zijn de LP gemaakt tussen 79 en 83 onder de namen Reborn, Reborn old en Love Rock, de goedkoopste modellen zijn nog wel voor onder de 1000 euro te krijgen, de hoogste seriemodellen zitten rond de 3000 euro en worden zelden aangeboden.

De goedkope series komen sinds eind tachtig uit Korea, de duurdere nog steeds uit Japan met prijzen van 100.000 tot 450.000 yen, de prijsklasse van een Gibson Historic. Maar eendelig flame maple tops, brazillian, nitro.. the works.

fred dons
3 mei 2009, 13:35
er is tegenwoordig ook een chinese tokai serie maar die heeft een iets afwijkende headstock

kevervolks
3 mei 2009, 13:41
The American Guitar Store in Enschede heeft ook twee Tokai's.
Een zwarte en een witte custom made in Japan.

Zeer fijne en mooie gitaren, kosten rond de 1500,- Euro

Braindead
3 mei 2009, 14:50
Klopt ik heb die TOkai's bij TAGS gechecked. Beide goede gitaren maar die zwarte Japanner steekt uiteraard met kop en schouders boven die (wat is het?) chineze Koreaanse uit. Wat ik jammer vind aan die Japanner is dat ie geen ebben fretboard heeft. Ik vind dat bruin echt niet mooi op zo'n verder onwijs vette gitaar. Kent Iemand hier Katana? Is een Japanner die op ebay Edwards LP's aanbied en vraag me af of je die kunt vertrouwen....?

Pepe
3 mei 2009, 14:59
Katana, Tak voor de intimi, drijft al jaren een nering op Ebay. Vroeger verkocht hij veel Japanse secondhand maar de gitaren raken op in Japan en de prijzen stijgen daar ook. Je ziet bij de japanse verkopers ook veelal nieuw spul, Bacchus en Edwards en Fender Japan, uiteraard nog nauwelijks met goeie headstocks.

Er zijn nog maar een handjevol japanners die lawsuits (de 96 lawsuit) verkopen, Koiz is daar eentje van maar duur, duur...

Tak is betrouwbaar, correct en uiterst beleefd zoals japanners alleen maar kunnen zijn.

zoon van Piet
3 mei 2009, 15:24
De grails van Tokai zijn de LP gemaakt tussen 79 en 83 onder de namen Reborn, Reborn old en Love Rock, de goedkoopste modellen zijn nog wel voor onder de 1000 euro te krijgen, de hoogste seriemodellen zitten rond de 3000 euro en worden zelden aangeboden.

De goedkope series komen sinds eind tachtig uit Korea, de duurdere nog steeds uit Japan met prijzen van 100.000 tot 450.000 yen, de prijsklasse van een Gibson Historic. Maar eendelig flame maple tops, brazillian, nitro.. the works.

Mijn 82-er Jap en een Koreaan van 2002 of -3:

http://img84.imageshack.us/img84/5352/tokaitwinsgy8.jpg

Ik sta er van te kijken dat zo'n 82'er normaal model ( LS50) zoveel op zou kunnen brengen. Anderzijds was deze gitaar echt beter dan de Gibson die ik had toen ik deze kreeg. Een van de beste gitaren die ik heb en hard op weg om mijn favoriete gitaar te worden.. goudeerlijk hout - geen streepjesfineerlaagje en met vakmanschap gebouwd.
( alleen de pu's zijn niet origineel..)

Pepe
3 mei 2009, 15:39
Die 50 staat voor 50.000 yen, in 82 ongeveer 1100/1200 gulden. Wat Japanners doen om de prijzen gelijke tred met inflatie te laten houden is het modelnummer in stand te houden en daar dan goedkopere specs op los te laten. Een LS50 uit 82 is tegenwoordig een LS80, de huidig LS50 komt uit korea (of China, dat kan morgen weer anders zijn) en heeft niks te maken met het modelnummer van 30 jaar geleden.

mrweird
3 mei 2009, 16:18
Ik weet dat 't een moeilijke vraag is en ik ben bang de opener van een lange discussie, maar ik heb nu een Chinees LP achtig stuk hout uit het lagere segment die 't best goed doet in het voortbrengen van LP achtige klanken (Richwood) en ijverig aan 't sparen voor een betere.

Doel is een LP standaard met een burst met zonder de kleur rood, tabacco of iced thea oid. Uit de classic serie oid of een leuke faded of zoiets, tweedehands van een paar jaar oud, budget 1600 - 2000 euro. Ik zit me nu af te vragen na het lezen van een paar topics of het niet slimmer is om voor dit budget, of zelfs onder dit budget (zeg 1000 euro, ken ik 'm eerder kopen...) een Tokai/Burny/Edwards/Greco oid te kopen want dan heb ik veel meer kwaliteit voor 't geld?? :???:

macwilliams
3 mei 2009, 16:20
Zo, nu krijg je allerlei uiteenlopende meningen.

Ik heb geen burny in mijn handen gehad of tokai's van veel geld
Maar als ik voor het zelfde geld een "echte" <---aanhalingstekens okay?
kan kopen doe ik dat toch liever. Echter voor een voor mij custom made model mag dan weer wat meer kosten.

Pepe
3 mei 2009, 16:33
Het kan best dat daar uiteenlopende meningen over zijn maar de waarheid is dat niemand je dat echt kan vertellen, alleen hele grove generalisaties zijn misschien te maken maar niet per individuele gitaar.

Ik hoor nooit iemand klagen over zijn Burny of Edwards maar ook niet over zijn Gibson (behalve Orpheo dan maar die koopt ze even goed tochhttp://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif )

Ik heb hier een Greco Les Paul en een Gibson Historic, een Japanner uit 1980 en een USa uit 2006, veel verder uit elkaar kan het niet meer maar ik zou je niet kunnen vertellen welke beter is, all good.

En stel dat ik zou zeggen dat die Greco veel beter is, heb ik dan een maandag historic of juist een hele goeie Greco? Of is mijn smaak meer Greco? Maakt mijn mening over mijn historic elke historic goed of slecht?
Ik bedoel maar.

macwilliams
3 mei 2009, 16:35
En hoe zit het met de prijs?

zoon van Piet
3 mei 2009, 16:51
Ik hoor nooit iemand klagen over zijn Burny of Edwards maar ook niet over zijn Gibson .

Nou, ik heb hier toch weleens behoorlijk mn beklag gedaan over G en de zooi die ze af en toe afleveren! ;)
De gitaar die door mn tokai verslagen werd was een heel aardige 74-er deluxe ( met normale humbuckers). maar ik wil best nog eens mijn jeugdtrauma ventileren van de werkende jongere die na maaanden hard werken en sparen een mooie Echte Les Paul kocht - die helemaal kut was!

Sjit, ik dacht dat ik er overheen was..

macwilliams
3 mei 2009, 17:07
:grouphug::grouphug:

Pepe
3 mei 2009, 17:10
Nou, ik heb hier toch weleens behoorlijk mn beklag gedaan over G en de zooi die ze af en toe afleveren! ;)
De gitaar die door mn tokai verslagen werd was een heel aardige 74-er deluxe ( met normale humbuckers). maar ik wil best nog eens mijn jeugdtrauma ventileren van de werkende jongere die na maaanden hard werken en sparen een mooie Echte Les Paul kocht - die helemaal kut was!

Sjit, ik dacht dat ik er overheen was..

smile, it is the seventies! (dat onderschrift zat onder een foto van Steve Cropper met haar tot op zijn schouders) maar ik denk daar altijd aan als het gedrochten uit dat decennium betreft...

Don Olivier
3 mei 2009, 18:24
Heb inderdaad ook veel gehoord dat de Tokai's beter klonken dan dure Gibsons!

Maar hoe zit dat met Edwards?

zoon van Piet
3 mei 2009, 18:25
en tegenwoordig is het niet veel beter!!
maar ik heb een goeie LP Jr.. al heeft die wel in de fik gestaan ;)

a.c.
3 mei 2009, 19:01
ik had een edwards met de mahonie body uit een stuk evenals de hals. Die was goed. Daarna had ik een les paul van tokai. Die speelde en klonk echt stukken beter, ondanks dat de body en hals net een lappendeken waren, zoveel delen hout.
De tokai was net zo goed als een gibson les paul.

Stratman70
3 mei 2009, 22:29
In mijn bezit:

Jaren 90 Tokai Love Rock vs jaren 90 Gibson Les Paul:
De Tokai is echt de DIKKE winnaar van deze twee.

Iceman
3 mei 2009, 23:02
die edwards custom heeft een ebben toets en ze worden gemaakt door ESP

ik heb die custom 2ehands van iemand hier op het forum gekocht maar mijn standard komt uit japan (via Ebay.us)


Mac, die heppie van de enige echte Ijsman.

Geen idee eigenlijk waarom die weg is gegaan, erg mooie gitaar.

macwilliams
3 mei 2009, 23:27
Mac, die heppie van de enige echte Ijsman.

Geen idee eigenlijk waarom die weg is gegaan, erg mooie gitaar.

Ach so gehts

Hadden ze wat in je cola gedaan of???
Dat je dat wegdoet man... Sundeh

Iceman
4 mei 2009, 10:59
Ach, die Edwards kun je zo weer kopen. Type 98ltc

http://www.guitarjapan.com/edwards/spec/e-lp-90ltc.html

Al zie ik wel dat de prijzen enormm gestegen zijn van Edwards gitaren.

Mr. Dynamite
4 mei 2009, 11:24
Is het ook zo dat bij die Edwards gitaren veel verschil zit in kwaliteit per gitaar zoals bij epi bijvoorbeeld of is het allemaal wel goed??? :???:

mrweird
9 mei 2009, 17:19
bla bla... een Gibson of een Tokai/Burny/Edwards/Greco oid te kopen want dan heb ik veel meer kwaliteit voor 't geld?? :???:

Om m'n eigen vraag ff te beantwoorden :) Kep vanmiddag op een tweetal tokai's zitten spelen en een Gibson les paul studio (geen standaard, die hadden ze niet .. Een goedkopere studio zonder arched top en dots op de hals) bij Peter Verspuy, eerst op een zwarte LS75 wat zonder meer goeie gitaar was maar niets bijzonders, m'n met allerlei onderdelen geupgrade "rijkhoutje" kon 'm wel qua sound en bespeelbaarheid de baas op t eerste gehoor.. daarna op een LS85 en dat was een lekker gitaartje! erg fijne hals en een heel mooi geluidje. 't is dat hij qua prijs nog net boven de inhoud van m'n "nieuwe gitaar" spaarpotje zit en het een burst met teveel Rood naar m'n smaak is ( het oog wil ook wat...) anders had ik 'm gelijk meegenomen.. Daarna de Gibson LP studio zonder Maple top, waarbij ik het mooie hoog van de LS85 miste (geen maple??) en die was qua bespeelbaarheid toch minder.

De stand is op dit moment Tokai 1 en Gibson 0 maar ik heb nog geen vergelijkbare Gibson Les Paul in m'n vingers gehad.

Pepe
9 mei 2009, 17:41
Ja, de maple top geeft een complexer hoog in het geluid.

De 75 is het japanse instap model, boven het 100 serienummer zou je mogen vergelijken met de standaard Gibsons maar die worden niet geimporteerd geloof ik.

Ik zag laaste een stel (ESP) Navigator Les Pauls met japanse prijskaartjes van boven de 7000 euro.. ik vraag me af waar je DIE mee mag vergelijken...

Ibanez666
9 mei 2009, 17:52
Ja, de maple top geeft een complexer hoog in het geluid.

De 75 is het japanse instap model, boven het 100 serienummer zou je mogen vergelijken met de standaard Gibsons maar die worden niet geimporteerd geloof ik.

Ik zag laaste een stel (ESP) Navigator Les Pauls met japanse prijskaartjes van boven de 7000 euro.. ik vraag me af waar je DIE mee mag vergelijken...

alles boven serie 100 is op ebay uk wel gewoon te koop, nog voor minder dan 1000 euro