PDA

View Full Version : Fender Super Champ xD



Martjeuh
26 april 2009, 23:44
Edit: Nieuwe poll + Meer info Pagina 3!

Hey!

Ik ben in de muziekwinkel geinformeerd over deze fender versterker, en hij klonk geweldig! Nu is mijn vraag, wat is jullie mening over deze versterker? Dankje,

Mart.

PS > Ik heb de zoek functie gebruikt maar het was allemaal een beetje raar vandaar deze topic, bedankt.

MattellicA
27 april 2009, 00:04
Hey!

Ik ben in de muziekwinkel geinformeerd over deze fender versterker, en hij klonk geweldig! Nu is mijn vraag, wat is jullie mening over deze versterker? Dankje,

Mart.

PS > Ik heb de zoek functie gebruikt maar het was allemaal een beetje raar vandaar deze topic, bedankt.

Als je hem zelf geweldig vond, waarom staat ie dan nog niet in je kamer? Op dit forum zitten allerlei toneguru's die meer dan zo'n klein Fendertje gewoon zijn. Onze mening is in dat opzicht echt niet belangrijk. :D

Luke-wannabe
27 april 2009, 00:08
Ik vind ze cool! Lijkt me ook wel een keer wat!

Exi
27 april 2009, 00:15
Als je niet van metal en hard-rock houdt zijn ze geweldig.
Ze klinken echt goed in combinatie met een strat of tele.

Martjeuh
27 april 2009, 03:36
Ik vnid 300 euro anders aardig wat geld voor een versterker (Moet het zelf betalen en ben pas 16 -> Vakkenvulen bij AH ^^)

Zelf heb ik een telecaster, en speel geen metal maar britpop enz :D

En waarom hij nog niet in mijn kamer staat, is omdat ik hem pas eind mei mag kopen :O dus vandaar wil ik jullie meningen horen :)

macwilliams
27 april 2009, 06:44
Ik heb de vibrochamp XD , die is iig goed.

MD
28 april 2009, 11:26
Ben zelf in bezit van dit versterkertje en ben er heel tevreden over. Zeker als je de prijs in beschouwing neemt (vorig jaar nieuw gekocht voor €259 ).
Overigens gebruik ik 'm (zoals iemand anders ook al schreef) alleen in combinatie met m'n strat en tele. Met mijn Gibsons vind ik 'm een stuk minder klinken.

Les Paul R8
28 april 2009, 11:30
Ik heb hem vorig jaar eens getest en vond het een leuke amp, zeker voor het geld. Aanrader wat mij betreft.

jaspie
28 april 2009, 12:16
Ik vnid 300 euro anders aardig wat geld voor een versterker

veel goedkoper gaat een leuk ampje niet worden. Voor minder geld heb je denk ik alleen nog een cube ofzo maar das gewoon transistor.

sjaak1990
28 april 2009, 12:58
Ik vond de amp aan de ene kant erg lekker aan de andere kant vind ik het concept maar niks. Waarom al die effecten zooi erin? Een buizenamp hoort de drive uit de buizen te halen. Pedaaltje voor scheur en gaan!
Clean ik best goed voor een klein ampje, geen vlakke karakterloze amp.
300 euro is niet veel voor een amp.

Luke-wannabe
28 april 2009, 13:08
Raar dat je hem lekker vind klinken, maar door het feit van dat je weet dat er digitale componenten in zittten, de amp toch afschrijft.
Als je het niet zou weten zou je het dus een prima amp vinden.. Raar..

sjaak1990
28 april 2009, 17:23
Nee zo bedoel ik het dus niet. Ik vind de clean sound goed. Maar als dat effecten spul erdoorheen gaat dus de drive enzovoort vind ik slecht en niet dynamisch. Ik ben verder niet bang voor effecten maar ik vind dus eigenlijk alleen de basis sound goed, dus een goede basis voor pedaaltjes ed.
Vind dat je het dynamische van de buizen verliest door de effecten zoal de drive die ik dus niet zo geweldig vond.

Les Paul R8
28 april 2009, 18:41
De drive is niet digitaal, maar analoog. Het is alleen geen buizen overdrive. Maar er zijn genoeg zeer bekende en populaire amps die dat ook hebben.

sjaak1990
28 april 2009, 19:02
De drive is niet digitaal, maar analoog. Het is alleen geen buizen overdrive. Maar er zijn genoeg zeer bekende en populaire amps die dat ook hebben.

Logisch eigenlijk lul een beetje onzin vandaag. Ik zeg ook niet dat het een slechte amp is, ik vind het alleen wat minder zo, de drive voelt vlakkig.

Martjeuh
28 april 2009, 23:42
Ik ga de amp ook in combinatie met een tele gebruiken :)

Raden jullie mij aan om met de effecten van de amp zelf te spelen of pedalen te kopen en dan te gaan spelen op de clean channel ?

Groetjes

pimmetje
28 april 2009, 23:57
Wat dat laatste betreft... als je 'm toch gaat kopen gewoon eerst lekker kloten met wat de versterker zelf biedt. Even wennen en mee om leren gaan. Pas als dat niet voldoet eens gericht verder kopen aan externe fx.

Persoonlijk is 't niet mijn ampje, terwijl ik juist wel van de wat kleinere buizenbakkies houdt (al is deze niet eens meer echt klein). Dat komt misschien omdat ik me bij m'n testronde te veel liet afleiden door wat er allemaal aan speelgoed aan zit. Vooral met die voice-knop werd 't al snel 3x niks met mij....

Op zich geen verkeerd ampje, maar toen ik vervolgens een ampje met met wat minder opties prikte, werkte dat DIRECT voor me. Ik had idd het idee dat er iets te veel geluid bleef hangen in die XD; niet direct genoeg. Maar dat kan dus heel goed komen omdat ik (zonder 't te weten) al veel te veel meuk in de versterker had ingeschakeld...

Martjeuh
29 april 2009, 00:00
Wat dat laatste betreft... als je 'm toch gaat kopen gewoon eerst lekker kloten met wat de versterker zelf biedt. Even wennen en mee om leren gaan. Pas als dat niet voldoet eens gericht verder kopen aan externe fx.

Persoonlijk is 't niet mijn ampje, terwijl ik juist wel van kleine buizenbakkies houdt. Dat komt misschien omdat ik me bij m'n testronde te veel liet afleiden door wat er allemaal aan speelgoed aan zit. Vooral met die voice-knop werd 't al snel 3x niks met mij....

Op zich geen verkeerd ampje, maar toen ik vervolgens een ampje met met wat minder opties prikte, werkte dat DIRECT voor me. Ik had idd het idee dat er iets te veel geluid bleef hangen in die XD; niet direct genoeg. Maar dat kan dus heel goed komen omdat ik (zonder 't te weten) al veel te veel meuk in de versterker had ingeschakeld...

Welke versterker had je gevonden dan? Het enige effect wat ik geweldig vind is reverb! (en overdrive dan, maar dat paneel heb ik zelf ^^)

pimmetje
29 april 2009, 00:07
Pin me er niet op vast, maar volgens mij was dat wat er toen naast de superchamp XD stond een pro junior of misschien een blues junior. Wel een qua vermogen vergelijkbare fender dus, maar een paar opties minder, wat mij als vastgeroeste ouwe bok altijd direct op m'n gemak stelt :D.

Martjeuh
29 april 2009, 00:09
Haha ^^

Maar met de clean channel gebruikt het alleen de buizen dus dat moet toch te vergelijken zijn met een amp zonder effecten enz?

pimmetje
29 april 2009, 10:03
Bij amps met ingebouwde effecten, is ook niet altijd direct duidelijk hoeveel dat stuk circuit van de effecten zich stiekem toch nog met het signaal bemoeit, als ze (zogenaamd) zijn uitgeschakeld.

Er zijn versterkers met zo'n fx-circuit, waarbij je ook de mogelijkheid hebt om het echt te bypassen door de fx-loop te gebruiken en daar alleen een snoertje tussen te hangen (waar je anders dus externe fx zou doen). Dat is dus anders dan gewoon geen fx erin draaien en clean spelen. Je neemt dan echt de on-board fx volledig uit het hele signaalpad weg. Dan is het verschil tussen clean en clean soms al verrassend.

Ik weet niet hoe dat in die XD's zit, maar zoiets zou eventueel mijn gevoel van wat vlakker, minder direct geluid kunnen verklaren.

Martjeuh
1 mei 2009, 00:53
Vox Vt 30 Of Fender Super Champ xD

Vanaf hier jullie meningen alstublieft!

Ferraririk
1 mei 2009, 10:40
lijkt me duidelijk tot nu toe is 100% voor de super champ

Martjeuh
1 mei 2009, 10:56
Ja dat merk ik ^^ Maar waarom ? :O

Ferraririk
1 mei 2009, 11:17
ik gok, omdat de superchamp volledig buizen is en de valvetronix maar half (dus of voorversterker buizen en poweramp transistor, of visa versa, hoe het zit bij de VT weet ik niet)

yourfavouriterecord
1 mei 2009, 18:20
Ik heb in augustus een Super Champ XD gekocht en ben er best tevreden over! Alleen krijg ik soms op het clean channel een soort gerinkel... Weet iemand wat dit is?

Voor de rest een prima versterker, alleen klinken de meeste voicings niet echt dynamisch; vrij vlak en 'samengeperst'. Ik vind nummer 9 het beste.

Exi
1 mei 2009, 18:25
Fender Super Champ XD!
Hij is alleen wel ietsje duurder dan de vt-30;)

RobertoL
2 mei 2009, 10:02
Fender Super Champ XD!
Hij is alleen wel ietsje duurder dan de vt-30;)
Voor dat kleine beetje kan dat dan ook wel.

Martjeuh
2 mei 2009, 12:43
Idd, voor die 70 euro doe ik het wel! zo te zien is de super champ aan t winnen :O

Martjeuh
8 mei 2009, 15:29
Nog een paar weekjes voor de super champ! Blijf stemmen ^^

pupanus1
8 mei 2009, 17:05
Fender Superchamp XD Duidelijk, gewoon een bad monkey ervoor zetten op het clean kanaal. Pakt pedaaltjes erg goed dit versterkertje. Voor ietsje meer kan je ook kijken naar de Blackstar HT-5 http://feedback.nl/?b=MBLHT5C&a=
Is wel 5 Watt itt de 15 Watt van de Superchamp maar is echt een geweldige versterker voor het geld.

Martjeuh
8 mei 2009, 20:52
Ik wil wel lekker hard kunnen spelen en kleine concertjes kunnen geven, ik neem aan dat 5 watt dan te weinig is.. Niet? (aangezien de superchamp 20 watt heeft!)

olaftheholy
9 mei 2009, 10:45
ik gok, omdat de superchamp volledig buizen is en de valvetronix maar half (dus of voorversterker buizen en poweramp transistor, of visa versa, hoe het zit bij de VT weet ik niet)


Superchamp is NIET volledig buizen, heeft een SS rectifiër en een bult digitale ellende...
Een volledige buizenversterker gebruikt buizen voor alles, voor,eind,rectifiër,reverb,loop, etc...etc...

Maar toch zou ik óók voor de superchamp kiezen, vanwege het buizenaspect
Breek me de bek niet open over valvetronix, één preampbuis in de voortrap maakt nog géén buizenversterker!
Ze gaan er ook niet echt warmer van klinken, hooguit romiger scheuren!!!

Pepe
9 mei 2009, 12:00
Ik wil wel lekker hard kunnen spelen en kleine concertjes kunnen geven, ik neem aan dat 5 watt dan te weinig is.. Niet? (aangezien de superchamp 20 watt heeft!)


Maak je geen illusies. Om voldoende dragend volume te hebben op een podium heb je een 12 inch speaker en minimaal 15 watt buizen power nodig, een AC15/Blues junior of soortgelijk.
De XD is toch een beetje speelgoed bij die jongens vergeleken.

Martjeuh
9 mei 2009, 12:39
Ah dankje voor jullie reacties, Is deze champ wel goed voor kleine concertjes? Btw, is er dan nog een betere versterker voor deze prijs?

olaftheholy
10 mei 2009, 16:38
Ah dankje voor jullie reacties, Is deze champ wel goed voor kleine concertjes? Btw, is er dan nog een betere versterker voor deze prijs?


Ik zou niet live gaan spelen met champje... champjes zijn voor thuis.
Voor hetzelfde geld (300,-) koop je een retegoeie 2ehands Peavy classic 30.
Dáár zou je wel eens veel meer aan kunnen hebben en zijn plenty te vinden op de second hand markt
Of anders een pro junior ofzo...

een selectie 2e hands amps in je prijscategorie;

http://link.marktplaats.nl/250267891
http://www.2dehands.nl/fender-pro-junior-59134638.html?muz_access=14
http://www.2dehands.nl/fender-blues-junior-tube-reverb-58539812.html?muz_access=14&start=42
http://www.2dehands.nl/peavey-valveking-112-combo-41094963.html?muz_access=14&start=273
http://www.2dehands.nl/hughes-kettner-edition-tube-31416163.html?muz_access=14&start=294

Martjeuh
10 mei 2009, 17:06
Zelf heb ik ook gedacht aan een "Epiphone Blues Custom" deze is 400 euro, en tweedhands denk ik goedkoper te krijgen!

Martjeuh
24 mei 2009, 23:11
Hij is binnen!

Kijk hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=123266) voor meer informatie :D

Midwolda
28 juni 2009, 22:42
Ik heb ook een Super Champ XD, en ik heb het nog even opgezocht maar het is toch echt 15W RMS buizen.
Hier thuis staat de volumeknop nooit hoger dan 2,5 en dan moet ik m'n gitaar niet voluit hebben... boze buren.
Ik heb wel de 10" die er in zat vervangen door een Eminence Ragin' Cajun. Geeft een veel "groter" geluid, veel opener.
Ik denk dat het zat is voor een repetitie of een kleine gig, en moet het nog harder dan is er ook nog een line out. Of je hangt er een mic voor...
Voor mij is het een heel fijne versterker, want ik heb nogal wat verschillende gitaren en ik kan hier dus altijd een lekker geluid mee krijgen.
Het clean kanaal is echt spatzuiver, heerlijk. En dan toch die typische aanslaggevoeligheid die alleen buizen hebben...
Het voice kanaal vind ik prettig omdat het veel mogelijkheden biedt die je ook nog eens meer of minder met het originele signaal kunt mengen.
Ook akoestisch versterken gaat goed hoewel ik de "jazz" dan vaak beter vind klinken dan de "acoustic".
De effecten... mwah die gebruik ik niet zo vaak, soms is een beetje chorus of vibrato wel leuk.
De footswitch moest ik nabestellen en daar heb ik een half jaar op moeten wachten... maar zeker de investering waard (25 euro, p/n. 0071359000).
Puike amp, zelden zoveel lol gehad van mijn 300 euro!

sjaak1990
30 juni 2009, 16:12
Ik zou niet live gaan spelen met champje... champjes zijn voor thuis.
Voor hetzelfde geld (300,-) koop je een retegoeie 2ehands Peavy classic 30.
Dáár zou je wel eens veel meer aan kunnen hebben en zijn plenty te vinden op de second hand markt
Of anders een pro junior ofzo...

een selectie 2e hands amps in je prijscategorie;

http://link.marktplaats.nl/250267891
http://www.2dehands.nl/fender-pro-junior-59134638.html?muz_access=14
http://www.2dehands.nl/fender-blues-junior-tube-reverb-58539812.html?muz_access=14&start=42
http://www.2dehands.nl/peavey-valveking-112-combo-41094963.html?muz_access=14&start=273
http://www.2dehands.nl/hughes-kettner-edition-tube-31416163.html?muz_access=14&start=294

Laat maar +1

Oh te laat

Midwolda
3 oktober 2009, 11:28
Bump...
ik kom er net achter dat de SCXD bij Thomann niet meer leverbaar is en de prijs bij andere toko's verhoogd is ?!?

Martjeuh
3 oktober 2009, 11:32
Hij is alweer een tijdje binnen hoor! Bij dirkwitte in amsterdam hebben ze hem in voorraad voor maar 300 euro, standaard prijs dus!

Geoff_Vane
4 oktober 2009, 21:13
Ik heb een Super Champ XD. Het clean kanaal is erg mooi en laat de kwaliteit van je gitaar sprankelend klinken. Heb je wat doffere humbuckers op je gitaar, dan heb je aan het clean kanaal niet zoveel. Heb je heldere humbuckers of single coils, dan is het erg mooi om te horen.

Het tweede kanaal bestaat uit een combinatie van clean en distorted simulaties, zogeheten voices. Dit zijn emulaties van beroemde versterkers. In vergelijking met andere amps, klinken deze voices allemaal ook echt anders en hebben ze een eigen karakter.

Wat er ook gezegd wordt, experts hebben aangetoond dat beide kanalen door een digitale processor heen gaan. De ingang is een analoge solid state JFET die zo ingeregeld is dat een normale gitaar hem niet kan distorten. Alle distorted geluiden komen uit een digitaal circuit.

Het digitale bord klinkt zeer goed en biedt ook nog wat zaken zoals chorus, echo etc. Daar heb je niet zo heel veel aan omdat je deze effecten niet heel nauwkeurig kunt instellen; je zit vast aan presets.

De eindtrap bestaat uit een buffer/fasedraaier buisje en twee push/pull eindbuizen. Dit zorgt voor een wat warmere klank uit de speaker. Veel mensen vervangen de speaker maar echt nodig is dat niet. Hij geeft een echte Fenderklank. Je kan een Raging Cajun speaker plaatsen etc., maar daar gaat ie alleen iets harder door en de klank wordt aggressiever en anders. Je voices kloppen dan niet echt meer met wat ze immiteren.

De kwaliteit van de versterker zit in de combinatie van het digitale bord, de buizen-eindtrap en de speaker. Ik hem hem getest tegen de Roland Cube 30X maar die klonk minder sprankelend en helder.

Als je veel effecten wilt, kun je beter een Gretsch G5222 buizenampje nemen en een Digitech effecten paneel. Er is niets met de prijs/kwaliteitverhouding als effecten van Digitech. Je zou ook een Peavey of Epiphone volbuizen ampje kunnen nemen. Volbuizen ampjes hebben geen effecten maar klinken gewoon erg goed. De effecten haal je dan uit een Digitech pedaal. Ik heb dat zelf niet gedaan omdat ik geen los pedaal wil hebben rondslingeren en de amp alleen maar is om te oefenen.

Je kan een Fender Frontman solid state amp ook echt niet slecht noemen, ook al zitten er geen buizen in. Kan je nog geld mee besparen als het daar om gaat.

Deze amps gaan allemaal niet echt keihard. Toch was de Super Champ zo luidruchtig op volume 2, dat ik er een minder lawaaierig buffer/fasedraaier buisje in het moeten zetten. Wat de één hard vind gaan, vind de ander zacht. Probeer het echt zelf even uit.

Wel heb ik veel met de Super Champ moeten rommelen om vervelende trillingen en ruisfouten weg te krijgen. Vergelijk de XD en de Cube maar met een Alfa Romeo en een Toyota. De één is spannend maar de ander is betrouwbaar.

Ik vind het meer een studio of huiskamerversterker of voor kleine optredens zonder groot podium. Net niet goed voor in een band op een podium denk ik.

Buizenversterkers gaan vaak wat harder kwa wattage maar dan vaak wel distorted. Solid state versterkers zijn tegenwoordig echt niet zeer slecht meer. Sinds de jaren negentig worden er componenten ingezet die buizengedrag vertonen. In een BBC documentaire heeft Slash zelfs verraden dat hij gewoon het MXR distortion pedaaltje gebruikt i.p.v. peperdure buizenamps. Alleen als je kei en kei hard gaat spelen met een versterker zodat ie bijna ontploft, dan blijft een buizenamp goed klinken terwijl een solid state dat niet meer trekt. Clean is het verschil erg moeilijk te horen. Een buizenamp zal iets beter klinken door de uitgangstransformatorverzadiging, maar dit gaat verder dan vakkenvullen.

De VOX amps gebruiken een buisje in de voorversterkertrap. Dit buisje wordt een beetje getreiterd zodat hij een distortion vertoont. Deze distortion wordt dan verder gebruikt door een digitaal bord. De eindversterking is solid state. Ik was niet zo onder de indruk van de Voxen. De voices klinken als andere equaliser instellingen en de eindtrap en speaker zijn niet sprankelend. De Fender en de Vox liggen ver uit elkaar. De Fender veel sprankelend en clean, de Vox erg gemoffeld en blues-achtig knorrend. De Cube zit er tussen in.

samthegreat4
6 oktober 2009, 18:35
Ik heb zelf een Vox AD30vt en het is ook wel een lekkere versterker.
En ik ga denk ik de vt50 kopen, zodat ik wat meer headroom heb en omdat de amp veel uitgebreider is dan z'n voorganger uit de AD serie, ook zijn de digitale randjes van de ampmodels weggewerkt.
Maar ik heb wel wat op het commentaar aan te merken, het buisje zit niet in de voorversterker, maar in de eindtrap.

Geoff_Vane
6 oktober 2009, 22:37
Het klopt eigenlijk beide niet helemaal. Ik heb het exacte schema gevonden:

http://www.voxamps.com/images/valvetronix/vt-series/lg_SignalPath.jpg

Ik leg het even uit. In feite hebben de VT Voxen twee voorversterkers.

Eerst de voorversterker die we allemaal kennen, en die daadwerkelijk het signaal van de gitaar aanneemt. Je herkent deze aan de term "pre amp" in het schema. Omdat deze ingebed ligt in een digitaal circuit (effects & 22 models) wordt zo alvast gekozen welk type versterker de Vox zal nadoen en hoe instellingen van equaliser en b.v. galm gaan klinken.

Normaal zou dit signaal rechtstreeks naar de eindtrap kunnen, maar omdat dit een solid state eindtrap is, zou het niet zo buisachtig klinken.

Dit wordt gecompenseerd door de tweede voorversterker, het Valve reactor circuit. Als je heel goed kijkt, rechts naast de Valve reactor, dan zie je stiekem een klein driehoekje met daar Power level bij. Dat is de echte eindtrap. Deze is geen onderdeel van de Valve reactor.

De Valve reactor is een gecomputeriseerde voorversterker met speciale vervorming. Er zit een buisje in, dat afhankelijk van het gekozen model, in klasse A of B staat te versterken op een namaak-belasting. Deze namaak-belasting is in dit geval een virtuele uitgangstransformator, die het buisje op zijn donder geeft. Een echte buizen eindtrap heeft een grote zware uitgangstransformator die het typische buizengeluid produceert door verzadiging. Omdat dit een erg duur onderdeel is, wordt het hier elektronisch nagebootst. Een stukje signaal van de speaker wordt vergeleken met wat het buisje allemaal moet meemaken (feedback circuit) en zo bepaalt het electronische systeem een ideale buizenachtige mix voor de echte solid state eindtrap. Deze zal dan enigszins een buisklank laten horen. Het is namelijk niet eenvoudig om een echte trafo 100% te immiteren. Om precies te zijn, een buizenamp met trafo kan een echt asymetrisch signaal maken waarbij de positieve en negatieve flanken van de signaalgolven niet even hoog zijn. Dat klinkt als de gitaar van Slash (vettig huilend zonder snerpend gesis). Je zou de aanpak van Vox ook met FET transistoren kunnen doen, maar een buis in je amp spreekt tot de verbeelding.

Hanzemannetje
28 oktober 2009, 22:33
Nuttige info over de opbouw van de Valvetronix!
Ik heb een ad15 en een ad30 gehad voor thuis.
Op de een of andere manier klonk de 15 (met een lullig 8inch speakertje) lekkerder in mijn oren dan de 30 met een 10 inch en een zogenaamde powersoak (volgens mij klinkklare onzin op een modeling versterkertje).

Heb ze verkocht omdat ik in de praktijk maar 1 of 2 settings gebruikte (de AC15/30 modellen) en toch meer voor een compleet analoog signaalpad ga (scriptlogo compressor en analoge delay en dan de amp in, dat is het wel zo'n beetje). Heb nu voor thuis een prima transistorbakje staan.

Orienteer me nu op een niet te grote, simpele buizenamp van max 15 watt liefst met 12 inch speaker die ik zowel thuis als voor kleine optredens kan gebruiken.

ekkybedmond
30 oktober 2009, 12:19
Orienteer me nu op een niet te grote, simpele buizenamp van max 15 watt liefst met 12 inch speaker die ik zowel thuis als voor kleine optredens kan gebruiken.[/QUOTE]

Hughes & Kettner Tube 20/ Edition Tube/ Stateman iets ?

TimS
30 oktober 2009, 13:24
Orienteer me nu op een niet te grote, simpele buizenamp van max 15 watt liefst met 12 inch speaker die ik zowel thuis als voor kleine optredens kan gebruiken.
klik . (http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=l5t-112)

Mr10
21 november 2010, 21:44
Ik heb een Super Champ XD. Het clean kanaal is erg mooi en laat de kwaliteit van je gitaar sprankelend klinken. Heb je wat doffere humbuckers op je gitaar, dan heb je aan het clean kanaal niet zoveel. Heb je heldere humbuckers of single coils, dan is het erg mooi om te horen.

Het tweede kanaal bestaat uit een combinatie van clean en distorted simulaties, zogeheten voices. Dit zijn emulaties van beroemde versterkers. In vergelijking met andere amps, klinken deze voices allemaal ook echt anders en hebben ze een eigen karakter.

Wat er ook gezegd wordt, experts hebben aangetoond dat beide kanalen door een digitale processor heen gaan. De ingang is een analoge solid state JFET die zo ingeregeld is dat een normale gitaar hem niet kan distorten. Alle distorted geluiden komen uit een digitaal circuit.

Het digitale bord klinkt zeer goed en biedt ook nog wat zaken zoals chorus, echo etc. Daar heb je niet zo heel veel aan omdat je deze effecten niet heel nauwkeurig kunt instellen; je zit vast aan presets.

De eindtrap bestaat uit een buffer/fasedraaier buisje en twee push/pull eindbuizen. Dit zorgt voor een wat warmere klank uit de speaker. Veel mensen vervangen de speaker maar echt nodig is dat niet. Hij geeft een echte Fenderklank. Je kan een Raging Cajun speaker plaatsen etc., maar daar gaat ie alleen iets harder door en de klank wordt aggressiever en anders. Je voices kloppen dan niet echt meer met wat ze immiteren.

De kwaliteit van de versterker zit in de combinatie van het digitale bord, de buizen-eindtrap en de speaker. Ik hem hem getest tegen de Roland Cube 30X maar die klonk minder sprankelend en helder.

Als je veel effecten wilt, kun je beter een Gretsch G5222 buizenampje nemen en een Digitech effecten paneel. Er is niets met de prijs/kwaliteitverhouding als effecten van Digitech. Je zou ook een Peavey of Epiphone volbuizen ampje kunnen nemen. Volbuizen ampjes hebben geen effecten maar klinken gewoon erg goed. De effecten haal je dan uit een Digitech pedaal. Ik heb dat zelf niet gedaan omdat ik geen los pedaal wil hebben rondslingeren en de amp alleen maar is om te oefenen.

Je kan een Fender Frontman solid state amp ook echt niet slecht noemen, ook al zitten er geen buizen in. Kan je nog geld mee besparen als het daar om gaat.

Deze amps gaan allemaal niet echt keihard. Toch was de Super Champ zo luidruchtig op volume 2, dat ik er een minder lawaaierig buffer/fasedraaier buisje in het moeten zetten. Wat de één hard vind gaan, vind de ander zacht. Probeer het echt zelf even uit.

Wel heb ik veel met de Super Champ moeten rommelen om vervelende trillingen en ruisfouten weg te krijgen. Vergelijk de XD en de Cube maar met een Alfa Romeo en een Toyota. De één is spannend maar de ander is betrouwbaar.

Ik vind het meer een studio of huiskamerversterker of voor kleine optredens zonder groot podium. Net niet goed voor in een band op een podium denk ik.

Buizenversterkers gaan vaak wat harder kwa wattage maar dan vaak wel distorted. Solid state versterkers zijn tegenwoordig echt niet zeer slecht meer. Sinds de jaren negentig worden er componenten ingezet die buizengedrag vertonen. In een BBC documentaire heeft Slash zelfs verraden dat hij gewoon het MXR distortion pedaaltje gebruikt i.p.v. peperdure buizenamps. Alleen als je kei en kei hard gaat spelen met een versterker zodat ie bijna ontploft, dan blijft een buizenamp goed klinken terwijl een solid state dat niet meer trekt. Clean is het verschil erg moeilijk te horen. Een buizenamp zal iets beter klinken door de uitgangstransformatorverzadiging, maar dit gaat verder dan vakkenvullen.

De VOX amps gebruiken een buisje in de voorversterkertrap. Dit buisje wordt een beetje getreiterd zodat hij een distortion vertoont. Deze distortion wordt dan verder gebruikt door een digitaal bord. De eindversterking is solid state. Ik was niet zo onder de indruk van de Voxen. De voices klinken als andere equaliser instellingen en de eindtrap en speaker zijn niet sprankelend. De Fender en de Vox liggen ver uit elkaar. De Fender veel sprankelend en clean, de Vox erg gemoffeld en blues-achtig knorrend. De Cube zit er tussen in.

@ Geoff Vane:
Hallo, misschien hoor ik niet te reageren op een oude discussie maar ik was benieuwd welk type buffer/fasedraaier buisje je gebruikt hebt om de super champ xd minder luidruchtig te maken ?

groet,

Maarten