PDA

View Full Version : welke actie is acceptabel?



hole
26 april 2009, 23:00
Wat voor actie (in mm, en laten we 12e fret nemen als referentie) zou een bas maximaal mogen hebben om nog een beetje speelbaar te moeten zijn?

Ik vraag het omdat ik gisteren bij Feedback ben geweest, en die bassen daar allemaal een bijzonder grote actie leken te hebben..(maar ook de gitaren stonden echt k$%# afgesteld) Ik vroeg me af wat "normaal" is.

Markbass
27 april 2009, 15:41
Oh, ik vind dat bij de feedback in eindhoven de actie altijd bijzonder laag staat juist:P. Maargoed, als antwoord op je vraag;

Er is niet echt een vaste regel voor de action van een gitaar. Sommige muzikanten vinden het fijn om een groot verschil te hebben tussen het fretboard en de snaar ( zo krijg je minder snel fretbuzz ), en anderen vinden het fijner de snaren zo dicht mogelijk op te frets te hebben staan voor meer speelgemak.

Ik heb mijn bas bij de 12e fret op 6 mm actie zitten, dat vind ik echt ideaal, maar het kan dat het voor andere bassisten wellicht wat aan de grote kant is.

Je moet zelf maar even wat experimenteren met je truss rod en de bridge.

hole
27 april 2009, 15:48
Ik ben 1.5mm (max) gewend met mijn gitaren

Vandaar dat het me nogal hoog leek, maar dat lijkt mee te vallen dus :D

Weer wat geleerd.

Markbass
27 april 2009, 15:58
Ik ben 1.5mm (max) gewend met mijn gitaren

Vandaar dat het me nogal hoog leek, maar dat lijkt mee te vallen dus :D

Weer wat geleerd.

Ja, bij 'gewone' gitaren is het altijd veel minder :). Dat is ook logisch, want die hebben er niet van die dikke staalkabels op liggen die alle kanten op zwieren ;)