PDA

View Full Version : toonladders



driesp
26 april 2009, 17:57
hallo,

Kom hier even aankloppen met een probleempje, als ik tijdens een rocknummer ofzo, waarbij ik dus een tikkeltje overdrive heb een toonladder ( of een stuk ervan ) wil spelen van laag naar hoog, trek ik hoe voorzichtig ik ook mijn vingers van de snaren haal, telkens een kleine pulloff, waardoor ik dus ongewenste bijgeluiden van open snaren krijg. 't is wel miniem, maar de ladder komt er niet mooi uit vind ik. Van hoog naar laag is het natuurlijk geen probleem.

Heeft iemand hiervoor een oplossing,suggesties
mvg

-=JEROEN=-
26 april 2009, 22:58
Titel is wel wat misleidend. "Bijgeluiden" had beter geweest.

Jeroensnake
26 april 2009, 23:57
Langzaam en nauwkeurig oefenen. Zo traag dat het irritant aanvoelt zelfs ...
En met een strak ritme of metronoom erbij.

Tijdens het oefenen zoveel mogelijk spanning uit je vingers halen, totdat je bijna geen kracht meer hoeft te zetten.

bastiaanvanbeek
27 april 2009, 08:12
ik had dat probleem eerst ook. je kunt dat op verschillende manieren oplossen:

kleinere bewegingen maken met je fret hand bij het overstappen naar een andere snaar.

zodra je een snaar hebt aangeslagen, meteen met je rechter handpalm afdempen. het is een lastige techniek, maar net zoals met alles bij gitaar spelen, is het een kwestie van oefenen. je moet daarbij zorgen dat je handpalm een beetje schuin staat, zodat je de aangeslagen snaar kunt afdempen, maar ook meteen de volgende snaar kunt aanslaan.

ook kun je met je frethand afdempen, door na het aanslaan de overige vingers licht op de snaar te leggen.

dit zijn allemaal technieken die er in moeten groeien, duurt heel lang voordat het er goed in zit. bij mij kwamen ze er eigenlijk vanzelf wel in omdat ik hetzelfde probleem had als jij, en een manier zocht om het op te lossen. het verschilt ook per riff of lick wat voor techniek je het beste kunt gebruiken. er zijn iig veel mogenlijkheden. en de manier van Jeroensnake is ook heel goed om te oefenen.

-=JEROEN=-
27 april 2009, 09:47
Dat afdempen beschouw ik als een afzonderlijke techniek, niet als iets wat je als standaard methode wilt gebruiken.