PDA

View Full Version : TBX strat wiring probleem, wat is hier verkeerd?



Aca Ilic
26 april 2009, 17:46
Hey guys,

ik heb vandaag op mijn reserve strat een TBX potmeter volgens deze schema geinstaleerd:

http://img242.imageshack.us/img242/2050/strattbx.th.jpg (http://img242.imageshack.us/my.php?image=strattbx.jpg)

Volgende problemen zijn:

- TBX heeft geen onvloed op neck pickup, tone potmeter idem dito
- TBX heeft invloed op 2 stand ( neck+middle pickup), tone potmeter ook, alleen als ik potmeter helemaal dichtdraai dan werkt 'ie ook als volume pot, en je hoort niks.
- TBX werkt voor middle en bridge ( 4-e positie), tone pot niet.
-TBX werkt niet voor bridge pickup , tone ook niet zelfs als je jumper ( zie lippen 1+2) tussen plaatst, terwijl die en voor bridge+middle en bridge stand zou moeten werken.

Bedoeling was dat eigenlijk en TBX en tone potmeter voor alle posities te gebruiken zijn , zonder dat ze als volume pot fungeren ( want daar hebben we toch volume pot voor).

Iedere suggestie is welkom, en alvast bedankt

ernyfender
26 april 2009, 18:56
Ik gebruik deze in geval van een HSS opstelling :

http://www.guitarplayerscenter.com/wordpress/wp-content/uploads/2008/09/jeff-beck-strat-wiri46ed23.jpg

De extra schakelaar tussen brug PU en 5-way switch is er in de SSS configuratie niet, dus gewoon signaaldraad van brug PU direct aan de 5-way switch solderen.

In ieder geval is de aansluiting bij de 5-way switch in dit schema anders in vergelijking met de jouwe. Ben benieuwd of het nu wel werkt...

Aca Ilic
26 april 2009, 19:26
Ik gebruik deze in geval van een HSS opstelling :

http://www.guitarplayerscenter.com/wordpress/wp-content/uploads/2008/09/jeff-beck-strat-wiri46ed23.jpg

De extra schakelaar tussen brug PU en 5-way switch is er in de SSS configuratie niet, dus gewoon signaaldraad van brug PU direct aan de 5-way switch solderen.

In ieder geval is de aansluiting bij de 5-way switch in dit schema anders in vergelijking met de jouwe. Ben benieuwd of het nu wel werkt...



erny alvast bedankt. Als tbx en tone potmeter in jouw situatie werken zoals ze zouden moeten werken ( op alle 5 posities ), dan zou het bij mij ook moeten doen .

grtz
Alex

Aca Ilic
26 april 2009, 20:20
Erny, net alles volgens de schema van guitarplayer gedaan en hier is de resultaat:

-tonepot werkt op alle 5 standen zoals 'ie moet zonder volume verlies, mijn neckpickup reageert niet ( ik heb gecheckt door op de pooltjes te tikken)
-tbx werkt op alle standen ( behaalve op neck pickup dan) en bij het helemaal wegdraaien werkt 'ie als volume pot en geluid is helemaal weg.

wat zie ik hier over het hoofd eigenlijk?
Heb al overal gegoogled maar weinig resultaat...

ernyfender
26 april 2009, 20:48
Hoi Alex,

Vreemd..... Hij zou moeten werken.... In ieder geval zijn we er dichter bij dan in het oorspronkelijke schema....

Je geeft aan dat als je de TBX helemaal wegdraait (ik neem dan aan naar stand 1 op je TBX knop) hij dan als volumeknop werkt. Is dat alleen als je de brug PU hebt voorstaan of ongeacht welk PU je hebt geselecteerd ?!

Als het alleen bij de neck PU zo is, dan denk ik dat ofwel je neck PU kapot is of de 5-way schakelaar niet goed werkt op die stand.
Ik weet niet of je de beschikking hebt over een ohm-meter. Zo ja, dan kun je de PU doormeten om te checken of hij werkt. Als je er geen een hebt, zou je de aansluiting van de PU's op de 5-way schakelaar kunnen omwisselen, bijvoorbeeld aansluiting neck PU en mid PU verwisselen (dus neck waar mid zat en andersom). Als je het probleem dan in stand 3 hebt, ligt het aan de (neck) PU en niet aan de schakelaar.....

Wel vervelend, steeds snaren en slagplaat eraf, solderen, slagplaat erop, snaren erop en testen....:crazyhappy:

ernyfender
26 april 2009, 21:10
Hoi Alex,

Nog een vraag, heb je een originele Fender 5-way switch, zoals in het plaatje in onderstaande link ?
http://www.alloutput.com/Wiring/5way.html
Daar gaat het aansluitschema wel vanuit.....

Er zijn een hoop varianten op die switches bij diverse imitaties, waarbij de aansluiting/schakeling net weer anders is. Als je een ohm-meter hebt, kun je het checken aan de hand van het artikel in de link.... 0 wordt aan (beide zijden apart van) de schakelaar geschakeld aan 1, 3 en 5,
ofwel bij 5 standen :
switch stand 1 : 0 maakt contact met 1
switch stand 2 : 0 maakt contact met 1 en 3
switch stand 3 : 0 maakt contact met 3
switch stand 4 : 0 maakt contact met 3 en 5
switch stand 5 : 0 maakt contact met 5


Als het een originele fender USA is, dan geldt het schema i.i.g. van guitarplayer....
Succes

Aca Ilic
26 april 2009, 21:31
Hoi Alex,

Vreemd..... Hij zou moeten werken.... In ieder geval zijn we er dichter bij dan in het oorspronkelijke schema....

Je geeft aan dat als je de TBX helemaal wegdraait (ik neem dan aan naar stand 1 op je TBX knop) hij dan als volumeknop werkt. Is dat alleen als je de brug PU hebt voorstaan of ongeacht welk PU je hebt geselecteerd ?!

Als het alleen bij de neck PU zo is, dan denk ik dat ofwel je neck PU kapot is of de 5-way schakelaar niet goed werkt op die stand.
Ik weet niet of je de beschikking hebt over een ohm-meter. Zo ja, dan kun je de PU doormeten om te checken of hij werkt. Als je er geen een hebt, zou je de aansluiting van de PU's op de 5-way schakelaar kunnen omwisselen, bijvoorbeeld aansluiting neck PU en mid PU verwisselen (dus neck waar mid zat en andersom). Als je het probleem dan in stand 3 hebt, ligt het aan de (neck) PU en niet aan de schakelaar.....

Wel vervelend, steeds snaren en slagplaat eraf, solderen, slagplaat erop, snaren erop en testen....:crazyhappy:

Hey Erny,

nee, ik heb hem nog niet helemaal in elkaar gezet ik doe test door op de pootljes te tikken en potmeters aan en uit te draaien ( die verschillen hoor je heel goed of getik doffer of scheller wordt).
Pickup werkt goed, het is fender 5 way switch hij werkte ook in alle posities zonder tbx.
Wat het nou geval is:
- Ik heb een extra jumper geplaatst ,en nu werkt tbx zoals die moet werken op alle pickups, alleen dat tonepot nog steeds alleen voor hals en middle pickup werkt.
Ik kan geluid in brug en brug+mid positie minder scherp maken door tbx weg te draaien, maar ik doe het liever met tone pot. Dit moet ik nog zien te oplossen.
Tbx gedraagt zichis inderdaad nog steeds in positie 1 ( op het moment dat 'ie het dofste aan het worden is wat geluid betreft) als volume pot.

ernyfender
26 april 2009, 21:54
Ik heb hier een ander schema en daar zitten de aansluitingen op de 5-way switch net anders.

http://www.guitarnucleus.com/gitschems/lacestrat_wir.gif

Volgens mij kon dit de oplossing wel eens zijn...

Aca Ilic
26 april 2009, 22:34
zo heb ik hem ook geprobeerd erny. In iedere geval tbx werkt , nog steeds als volume pot op stand 1 ( maar zo laag ga ik nooit) met tone pot kan ik mee leven, ik denk in ieder geval dat ik tbx binnekort toch ga uitknikkeren omdat ik gevoel heb dat elementen niet echt "leven" als je ze hiermee manipuleeret.