PDA

View Full Version : Welke Fender telecaster?



Emit
26 april 2009, 16:19
Ik ben op zoek naar een fender telecaster, maar hoe meer ervaringen ik lees op de verschillende fora, hoe meer het begint te duizelen. Ik twijfel tussen een Baja, een Road worn en een American standard.
Over de Baja lees ik dat het een veelzijdige gitaar is met een goede prijs/kwaliteit verhouding, maar ook dat het gewicht tussen de verschillende Baja's nog wel eens verschilt en dat de afwerking (van bijv. de frets) soms te wensen over laat.
De RW schijnt een heel goede gitaar te zijn, maar veel mensen vinden de prijs te hoog voor een mexicaanse Fender. De American standard heeft uiteraard een goede kwaliteit, maar ook daar lees je wel eens over dat sommige mexicaanse tele's beter spelen en dat je je niet blind moet staren op de letters USA.
Kortom, ik weet het niet meer. Kan iemand mij een beetje in de goede richting sturen zodat ik eindelijk een beslissing kan nemen?

Koreak
26 april 2009, 20:13
[QUOTE=Emit;2017881]Ik ben op zoek naar een fender telecaster, maar hoe meer ervaringen ik lees op de verschillende fora, hoe meer het begint te duizelen. Ik twijfel tussen een Baja, een Road worn en een American standard.
Over de Baja lees ik dat het een veelzijdige gitaar is met een goede prijs/kwaliteit verhouding, maar ook dat het gewicht tussen de verschillende Baja's nog wel eens verschilt en dat de afwerking (van bijv. de frets) soms te wensen over laat.
De RW schijnt een heel goede gitaar te zijn, maar veel mensen vinden de prijs te hoog voor een mexicaanse Fender. De American standard heeft uiteraard een goede kwaliteit, maar ook daar lees je wel eens over dat sommige mexicaanse tele's beter spelen en dat je je niet blind moet staren op de letters USA.
Kortom, ik weet het niet meer. Kan iemand mij een beetje in




Thin skin Limited edition.In de USA 1599 dollar + 200 verzenden + tax....
De mooiste en de beste.

K...

budje
26 april 2009, 20:15
Ga er gewoon 50 proberen en neem degene waar jij een harde plasser van krijgt :blast:

Gothra
26 april 2009, 20:16
Vriend van mij heeft laatst een baja gekocht. Heb er ook even op gespeeld, fantastisch ding voor t geld moet ik zeggen!

Luke-wannabe
26 april 2009, 20:16
Kijk ook eens naar de Japanse Reissue. Erg fijne gitaren ook. Hoogwaardige en ook constante kwaliteit.

vulvasonic
26 april 2009, 20:56
Ik snap heel goed dat het je duizelt. Ik heb er niet eens een nodig, maar ook ik blijf twijfelen als ik voor mezelf een keuze probeer te maken uit het aanbod van telecasters (Fenders) in de prijsklasse tussen de 600 en 1000 euro.

Over de Baja hoor ik vrijwel alleen maar positieve verhalen. Zelf heb ik haar ook geprobeerd en ze beviel me uitstekend. De kwaliteit van de Worn Road serie ken ik niet, maar realiseer je dat een groot deel van het aankoopbedrag gespendeerd is aan het uiterlijk van die plank. Ik denk (ongetest) dat een Mexicaanse (of Japanse) RI dan een betere optie is.
Dan heb je ook nog de Highway serie, de goedkoopste Amerikaanse serie. Ook daar hoor ik veel goeds over.

En dan noemde je zelf nog de American Standard Series. Ik denk dat deze gitaren over het algemeen wat minder 'typisch telecaster-achtig' klinken dan de eerder genoemde modellen, maar daar staat tegenover dat ze van een zeer constante kwaliteit zijn. En persoonlijk vind ik ze de prijs dubbel en dwars waard. Stemvast, waardevast, stabiel en zeer veelzijdig. Geweldige gitaar om alle kanten mee op te kunnen. En niet te vergeten, de enige gitaar uit het genoemde lijstje, die 6 zadels heeft en daarmee loepzuiver te intoneren is (en misschien daardoor wel wat minder 'typisch telecaster').

Uiteindelijk is het het beste als je ze zelf gaat proberen, rekening houdend met het feit dat bijna alle gitaren in de winkel per definitie slecht zijn afgesteld. En kijk ook naar wat je ermee wilt, zo kun je wellicht op voorhand al het een en ander uitsluiten. Met een telecaster kun je keiharde rock spelen bijvoorbeeld, maar als je veel overdrive of distortion gebruikt, dan is (vind ik) een brug met 6 zadels al bijna een vereiste. Zoek je echter meer het geluid van ene Roy Buchanan, dan zul je de versies met rosewood toets niet snel hoeven proberen (geen wet van Meden en Perzen, hoor...).

Succes met je speurtocht! :)




(en ik ben nu al jaloers.... :seriousf: )



Oh.... en welkom op het forum! :ok:

Eko
26 april 2009, 22:16
Er is er maar 1 die kan bepalen of een tele goed klinkt en speelt. Dat ben je zelf. Probeer dus gewoon een aantal verschillende gitaren.
Als je een rest/inruilwaarde belangrijk vind dan is een USA standard het meest aan te raden. Deze zal uiteindelijk het meest waardevast blijken.
De Roadworns zullen , als de relichype over is , niet meer blijken dan een duur verkochtte Mexicaan.
Kijk ook eens naar de verschillende modellen. Wat heb je liever ,rosewood toets of toch liever een full maple? Welke halsvorm ligt het prettigst in je handen? Welke kleur staat je het meest aan? Wel of geen S1 schakeling? Noiseless of pure singlecoils?
En , waarom eigenlijk geen gebruikte USA gekocht?

frekie
27 april 2009, 12:12
Onder de 500 euri: London City :blast:evt. pimpen met elementen enzo.
Rond de 500: Blade.
Boven de 500: Diego. Er hangt er 1 in L'warden, ash body, zeer fraai.

2dehandsjes: Jap Squier, Jap Fender, Jap Tokai, Jap Fernandes.

olaftheholy
27 april 2009, 12:20
Wat dacht je van een Dick Smith custom telecaster? (alleen verkrijgbaar via forumlid Hendriks)

http://i244.photobucket.com/albums/gg12/olaftheholy/IMG_6803.jpg
http://i244.photobucket.com/albums/gg12/olaftheholy/IMG_6804.jpg

Wilkinson/gotoh hardware,tonerider pups,musikraft neck,mighty mite body,oak switch,cts pots,paper in oil cap.
prijsopgaaf bij hendriks

Les Paul R8
27 april 2009, 12:26
De road worn tele die ik heb gespeeld was helemaal wat ik van een tele verwacht. Dat heb ik met veel anderen niet gehad (inklusief de vintage USA tele). Hij had veel meer vibe en ballen. Dat veel van de prijs aan uiterlijk gespendeerd is, ben ik niet eens met Vulvasonic. De nitro lak is gewoon duurder om aan te brengen, maar maakt volgens mij een belangrijk deel van de goeie sound uit.
Persoonlijk zou ik de road worn kiezen, maar probeer er gewoon een flink aantal uit en neem degene die het lekkerste is en binnen je budget past.

Succes in ieder geval!

hole
27 april 2009, 12:31
blahblah

STOP ERMEE, NU

echt niet grappig meer :'(

olaftheholy
27 april 2009, 12:33
hey Mark ,weird hoor ik zie een post van je op de index, maar hij staat hier niet...
forum heeft weer kuren!

Hendriks
27 april 2009, 13:37
Wat dacht je van een Dick Smith custom telecaster? (alleen verkrijgbaar via forumlid Hendriks)

http://i244.photobucket.com/albums/gg12/olaftheholy/IMG_6803.jpg
http://i244.photobucket.com/albums/gg12/olaftheholy/IMG_6804.jpg

Wilkinson/gotoh hardware,tonerider pups,musikraft neck,mighty mite body,oak switch,cts pots,paper in oil cap.
prijsopgaaf bij hendriks

Waarvan acte.

@ Olaf , wie weet word jij mijn eerste endorser.

hole
27 april 2009, 13:38
hey Mark ,weird hoor ik zie een post van je op de index, maar hij staat hier niet...
forum heeft weer kuren!

Ja had ik ook, nu wel zichtbaar. ;)

olaftheholy
27 april 2009, 13:46
Waarvan acte.

@ Olaf , wie weet word jij mijn eerste endorser.


ja! ja! ja! ja! ja! ja! ja! ja! ja!


Jaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Hendriks
27 april 2009, 16:19
@Olaf:Eerst moet er een strat in elkaar gezet worden. die laat ik door jouw testen.

olaftheholy
27 april 2009, 16:39
@Olaf:Eerst moet er een strat in elkaar gezet worden. die laat ik door jouw testen.


Fantastico! Doe ik graag!

treblemaster
27 april 2009, 17:07
Kijk ook eens naar de Japanse Reissue. Erg fijne gitaren ook. Hoogwaardige en ook constante kwaliteit.


Hier kan ik me helemaal bij aansluiten! Ik zag ook door de bomen het bos niet meer en heb er gewoon veel getest. Toevallig was ik een dagje in Nijmegen en daar stond in een hoekje een roze 50's reissue telecaster (Japans). Op gespeeld en ik was meteen verkocht! Voelde goed (lekkere V-nek), heerlijk rauw geluid, geweldige looks.....En na al die jaren ben ik er nog steeds verliefd op ;).

dezperado
27 april 2009, 17:22
heb ook een jap met dimarzio Twang King en Chopper T elementen.en gotoh tuners ( Richie Kotzen sign)
beter dan menige mex maar wel wennen aan de Dunlop Jumbo frets

ellisvertellis
27 april 2009, 17:28
Ja! Japanse reissue '62, da's de mijne! Bangelijke gitaar.

Heb er wel gecompenseerde "brass" (vertaal naar believen :)) brugzadeltjes opgezet, om een juistere stemming op te verkrijgen. Die '62 reissue heeft nl 3 zadels, en geen 6, maar of je daarom nu geen harde rock mee kan spelen, daar heb ik persoonlijk totaal geen last van.

Heerlijk dunne hals (c-shape), mooi afgewerkt, super "twang" met originele elementen: ong 550euro tweedehands.

Succes!

vulvasonic
27 april 2009, 19:37
Hier kan ik me helemaal bij aansluiten! Ik zag ook door de bomen het bos niet meer en heb er gewoon veel getest. Toevallig was ik een dagje in Nijmegen en daar stond in een hoekje een roze 50's reissue telecaster (Japans). Op gespeeld en ik was meteen verkocht! Voelde goed (lekkere V-nek), heerlijk rauw geluid, geweldige looks.....En na al die jaren ben ik er nog steeds verliefd op ;).
Fuck, heb JIJ die gekocht!!!!?!??! :o
Heb ik vaak gepakt om een lekker eind op weg te pielen tijden het testen van weer een andere versterker, of effectpedaaltje. Lekkere gitaar, lekker kleurtje. En stiekem ook een beetje verliefd op.... :mmmm:

Jij MAZZELPLASSER!!! :D

treblemaster
28 april 2009, 09:38
Fuck, heb JIJ die gekocht!!!!?!??! :o
Heb ik vaak gepakt om een lekker eind op weg te pielen tijden het testen van weer een andere versterker, of effectpedaaltje. Lekkere gitaar, lekker kleurtje. En stiekem ook een beetje verliefd op.... :mmmm:

Jij MAZZELPLASSER!!! :D


Is al wel weer zo'n 6 jaar geleden denk ik. Hebben we het dan nog over dezelfde gitaar? Aan de andere kant, zoveel 'shell pink' Japanse 50's reissue telecasters zijn er vast niet in Nijmegen :). Inderdaad heerlijke gitaar, ook onversterkt klinkt ie heerlijk. Versterkt lekker rauw en bijtend!!
Maar ehh je mag haar wel een keer vasthouden hoor :cooler:.

FruscianteFan
28 april 2009, 11:01
Is al wel weer zo'n 6 jaar geleden denk ik. Hebben we het dan nog over dezelfde gitaar? Aan de andere kant, zoveel 'shell pink' Japanse 50's reissue telecasters zijn er vast niet in Nijmegen :). Inderdaad heerlijke gitaar, ook onversterkt klinkt ie heerlijk. Versterkt lekker rauw en bijtend!!
Maar ehh je mag haar wel een keer vasthouden hoor :cooler:.Ik wou net zeggen, ik kan me niet heugen bij Schreeven een roze Tele te hebben gezien. Maar ik ben ook pas 6 jaar in the business.

Luke-wannabe
28 april 2009, 11:05
Ja! Japanse reissue '62, da's de mijne! Bangelijke gitaar.

Heb er wel gecompenseerde "brass" (vertaal naar believen :)) brugzadeltjes opgezet, om een juistere stemming op te verkrijgen. Die '62 reissue heeft nl 3 zadels, en geen 6, maar of je daarom nu geen harde rock mee kan spelen, daar heb ik persoonlijk totaal geen last van.

Heerlijk dunne hals (c-shape), mooi afgewerkt, super "twang" met originele elementen: ong 550euro tweedehands.

Succes!
En met Toneriders nog nét effe iets lekkerder ;)
http://www.youtube.com/watch?v=c-NHa9jEi9o

Henk-Jan
28 april 2009, 15:25
Ik heb onlangs zelf een Fender Telecaster '52 reissue gekocht. Wat een supergitaar. Gehaald in Keulen en was zo rond de 1400 euro kwijt.
Zie de foto hieronder:

http://i11.photobucket.com/albums/a186/hjblacklisted/DSC00629.jpg

KamikazaGuitar
28 april 2009, 16:38
Da's een verzameling hoe 't hoort imo, beter 3 goede gitaren waar je samen alles mee kunt spelen, dan 20 plankjes die het allemaal net niet zijn

Mooie gitaren ook :D

keessie
28 april 2009, 17:15
Ik heb onlangs zelf een Fender Telecaster '52 reissue gekocht. Wat een supergitaar. Gehaald in Keulen en was zo rond de 1400 euro kwijt.
Zie de foto hieronder:

http://i11.photobucket.com/albums/a186/hjblacklisted/DSC00629.jpg

Wat een topper he ik heb hem ook de 52RI ik heb hem in engeland gekocht

ellisvertellis
28 april 2009, 17:27
Ik heb onlangs zelf een Fender Telecaster '52 reissue gekocht. Wat een supergitaar. Gehaald in Keulen en was zo rond de 1400 euro kwijt.
Zie de foto hieronder:

http://i11.photobucket.com/albums/a186/hjblacklisted/DSC00629.jpg

Tja, daar valt nix tegen in te brengen! :lovelove:
Die koop ik ooit nog wel eens, na eerst wat inboedel verkocht te hebben! In mijn ogen de mooiste tele!!

Jay75
29 april 2009, 00:10
Ik heb er ook een! Vette gitaar! Is wel te koop haha, maar dat is meer omdat ik iets bijzonders gekocht heb waarvoor ik geld nodig had, niet omdat de gitaar niks is!
Heb ook een paar tele's gehad maar die 52RI vond ik echt de fijnste tele ever.