PDA

View Full Version : Welke nieuwe buizen Twin Reverb '74 ??



Blues-man
26 april 2009, 14:07
Mijn Twin is toe aan nieuwe buizen:punk:


http://94.100.113.80/559100001-559150000/559137201-559137300/559137264_6_1CZM.jpeg


Mijn vraag is nu....welke buizen klinken het mooist in een Twin als de mijne?

Ik vind zelf de Tube Amp Doctor Tubes zeer goed klinken in een Twin. Welke buizen raden jullie mij aan? Ik streef naar de sound van Stevie Ray Vaughan en John Mayer.:hippie:

Chris Winsemius
26 april 2009, 14:49
TAD heeft meerdere 6L6-types en als ze goed zijn (uitval rijst de pan uit de laatste jaren) dan vind ik ze zelf behoorlijk ok. De WGC zou ik zelf niet doen als de spanning ruim boven de 400 Volt zit.

Svetlana's zijn ook zeer ok imho. JJs zijn zeer stevig maar wat minder transparant in het (top)hoog.

Dit wat betreft moderne buizen....

SRV-sound: meestal aardig te benaderen met 'n stock Fender, mocht je wat verder willen dan zijn er meestal wat truuks en aanpassingen nodig.

Blues-man
26 april 2009, 22:09
Hmmmmzz, oke THNX!.....ik bekijk het nog wel even:lp:

PeeVee
27 april 2009, 21:32
SRV sound? Dan zou ik zowieso met 2 ipv 4 eindbuizen gaan spelen. Eigenlijk heb je dan een mismatch qua speakers maar in de praktijk werkt het prima. Wil je het helemaal goed doen, laat dan een bf/sf Bassman OT plaatsen geschikt voor 2 eindbuizen en secundair 4 Ohm; dat heb ik ook in mijn blonde TR. Met 2 eindbuizen gaat het nog steeds errug hard maar kun je al iets meer op je eindbuizen leunen. Als je geen probleem hebt met te hoog volume, dan gewoon met 4 eindpitten spelen maar wel kranken die amp; ja een TR vervormd ook prima, als je 'm maar hard genoeg zet. Dat is een soort gene waar je even overheen moet, maar als je daar beetje aan gewend bent (en je mede bandleden ook) dan wil je nooit anders meer. Clean of dirty regel je dan gewoon met de volume van je stratje; ik heb jaren zo gespeeld (weliswaar op een SR).

Ik speel op dit moment in mijn "BT player amps" (een '69 SR en een '75 TR met 2 eindbuizen en BM? OT) met JJ's of en daarvoor met SED (voormalige Svetlana met "winged C" logo). Helaas is de SED productie van de laatste jaren ook niet meer wat het was. Na een aantal weken spelen blijken buizen die ooit netjes gematched waren heel (te) ver uit elkaar te liggen, moet je weer een balance potje in gaan bouwen maar klinkt toch niet optimaal.

JJ eindbuizen vond ik aanvankelijk een beetje "bruut" maar ben er inmiddels beetje wel aan gewend en is ook nog wel te compenseren met wat software toonregeling. Ze zijn in ieder geval tot op heden bij mij erg betrouwbaar gebleken en komt ook net wat meer vermogen van af dan van een andere huidige productie buis.

Chinese Shuguang productie (= TAD "blackplate remake") vind ik doorgaans helemaal niet verkeerd klinken, maar uitval is bizar en fysieke kwaliteit is maar heel matig (tot slecht). Saratov (veel verkocht als Sovtek) productie; best degelijk maar vind ik niet fijn klinken; vlak/mat. Soms prop ik maar wat in mijn amps en weet ik na een tijdje eigenlijk niet meer wat er in zit. Alle amps waar ik dan toch over twijfel, blijken dan vaak Saratov buizen in te zitten (Ruby, EH, Groove Tubes, Sovek WXT etc.). Zijn best betrouwbaar, maar hebben het qua sound net niet vind ik.

Preamp buizen gebruik ik ook veel JJ ECC83S; niet duur en prima prijs/kwaliteit. Niet bijzonder uitgesproken. Vaak prik ik er wel een JAN (meestal USA Philips) 12AT7 bij als reverb driver en fasedraaier. Die klinken mooi, zijn degelijk en gaan lang mee. In US koop je ze vaak nog voor "normale" prijzen omdat er nog scheepsladingen in voorraad zijn; absolute aanrader (had Nico niet zo'n scheepscontainer opgekocht). In V1 positie probeer ik, als het me echt niet bevalt, een UOS RCA, Philips oid, wat ik maar heb liggen; gewoon oud USA buisje; dat scheelt ook al een slok op een borrel. Als fasedraaier gebruik ik laatste tijd in mijn player amps ook weer ouwe RCA 12AX7 (ipv 12AT7).

Blues-man
1 mei 2009, 16:59
Bedankt voor de tips en info. :ok:

Ik heb deze week TAD eindbuizen en JJ pre-tubes gehaald. De fase draaier is een Koch 12AT-7 geworden. :seriousf:

Hij gaat na 5 mei naar de dokter die haar helemaal nakijkt. Ik ben benieuwd naar de sound! Er zitten nu nog oude telefunken in dus minder word het niet:hippie:

jerome
1 mei 2009, 22:06
Sj*s*s, dan zou ik eerst die oude Telefunken buisjes ff bij iemand laten testen in een buizentester
Je best kans dat die buisjes nog helemaal niet versleten zijn en dat ze 10 x beter klinken dan die in mijn ogen overrated JJ's...

PeeVee
2 mei 2009, 12:55
Er zitten nu nog oude telefunken in dus minder word het niet:crazyhappy:

Dat valt te betwijfelen. De oude Telefunken 12AX7 buisjes zijn ERG goed en gaan zeer lang mee dus als ik jou was zou ik ze eerst maar eens even door laten meten (Nico heeft goeie buizentesten). Zorg in ieder geval dat je die terug krijgt van de doc of haal ze er evt. van te voren gewoon uit, daar kan echt geen huidige productie tegenop.

zoon van Piet
2 mei 2009, 15:43
8< 8<

kranken die amp; ja een TR vervormd ook prima, als je 'm maar hard genoeg zet. Dat is een soort gene waar je even overheen moet
8< 8<


Sjongejonge! Respect!


IK ZEI : RESPECT!!!! RES!!! PECT!!!!
is je oorkapot?

PeeVee
3 mei 2009, 13:36
Heuh... zei je wat?..... :soinnocent:

(het valt wel mee hoor)

Comfortably Daniel
4 mei 2009, 21:55
Als je echt terug wilt naar hoe de versterker vroeger klonk, zal je moeten kijken RCA. Ik heb er op het moment zelf Svetlana 6L6GC's in zitten, GE 12AX7's en Philips 12AT7's. Klinkt erg lekker.
Heb er ook Tung Sol's in gehad die ook wel aardig klonken.

matto
4 mei 2009, 23:36
2 eindpitten i.p.v vier kan ook prima als je er twee 16 Ohm speaker parallel in hangt.

sjaak1990
5 mei 2009, 00:14
Oude telefunkens minder dan JJ dat echt NOOOOIIIIT. Telefunkens zijn ZOOOOOOOOOOOOOOOOOOOVEEEEEEL beter dat is een andere klasse. JJ's zijn best aardig maar in vergelijking met een goede NOS buis is het niks hoor. Ze gaan ook veel langer mee.

RCA is ook heerlijk heb er ook 1 liggen en klinkt heerlijk rond in het hoog waardoor je sound dikker wordt maar niet donkerder. Lijkt me echt geweldig in zo'n fender. Verder heb ik nog een hele zooi NOS buisjes en vind ze allemaal vele malen beter dan de nieuwe buizen gek genoeg vooral met high gain ook, niet dat jij daarnaar zoekt ;)

TR kranken hahah netjes :seriousf:

Comfortably Daniel
6 mei 2009, 07:23
Het punt met Telefunken is alleen dat ze nogal anders klinken dan RCA, welke vroeger standaard in de Twin's zaten en dus een ander karakter aan de versterker geven.

Bernardduur
6 mei 2009, 10:21
En welke Telefunken. Heb hier veel Telefunken kopieen liggen die niet klinken als de "real deal" maar wel de naam dragen.

Voor mij gewoon Tung Sol voor de 12AX, JJ of Philips voor de 12AT en JJ's in de eind.

sjaak1990
6 mei 2009, 17:33
Het punt met Telefunken is alleen dat ze nogal anders klinken dan RCA, welke vroeger standaard in de Twin's zaten en dus een ander karakter aan de versterker geven.

Dat is zeker zo, ik bedoel RCA voor een ander karakter ook.
Alleen moderne buizen zijn gewoon minder naar mijn mening vandaar dat ik vind dat je amp daar niet beter van gaat klinken.

Comfortably Daniel
6 mei 2009, 21:38
Dat is zeker zo, ik bedoel RCA voor een ander karakter ook.
Alleen moderne buizen zijn gewoon minder naar mijn mening vandaar dat ik vind dat je amp daar niet beter van gaat klinken.

Mwah...er zijn tegenwoordig nog best wel buizen die goed klinken...al is het niet meer zoals vroeger natuurlijk.
Vaak zijn NOS buizen alleen erg duur...en voor een verbruiksartikel is dat eigenlijk niet wenselijk.

Maar inderdaad...voor de goeie ouwe sound is RCA the way to go.

sjaak1990
6 mei 2009, 22:32
Mwah...er zijn tegenwoordig nog best wel buizen die goed klinken...al is het niet meer zoals vroeger natuurlijk.
Vaak zijn NOS buizen alleen erg duur...en voor een verbruiksartikel is dat eigenlijk niet wenselijk.

Maar inderdaad...voor de goeie ouwe sound is RCA the way to go.

Ik zeg ook niet dat moderne buizen slecht zijn, ik vind ze alleen minder. Ze zijn goedkoper maar gaan ook minder lang mee. Dus relatief niet veel duurder.

jerome
6 mei 2009, 22:50
Wat me vooral opvalt met moderne buizen dat je veel meer slechte exemplaren ertussen hebt zitten en dus meer uitval.

Comfortably Daniel
6 mei 2009, 22:54
Beide zijn waar....helaas. Vroeger waren ze over-designed, waardoor ze langer goed bleven en meer road-use konden hebben.
Tegenwoordig zitten er inderdaad ook veel teveel nieuwe "dooie" buizen tussen. Vaak ook al erg microfonisch.

Waar is de goeie ouwe tijd gebleven?:dontgeti:

olaftheholy
7 mei 2009, 10:13
Waar is de goeie ouwe tijd gebleven?:dontgeti:

Bij mijn Moeder in de kast! :seriousf: de lieverd spaart buizenradio's en er staan er een kleine honderd! bijna unlimited supply preamp/eind buisjes in alle soorten, merken en maten. telefunken,philips,mullard :D
En ja Ruud, ze woont in Wageningen en NEE ik zeg niet waar!

frander
7 mei 2009, 12:12
Zo hebben wij jaren geleden bij een kennis een zitkuil in de tuin gegraven. Komen we toch een oud orgel tegen onder de grond... DE buizen eruitgehaald en in een fender bassman 100w sf uit begin zeventig gepropt. Nog nooit zo mooi geklonken:seriousf:

sjaak1990
7 mei 2009, 13:04
Bij mijn Moeder in de kast! :seriousf: de lieverd spaart buizenradio's en er staan er een kleine honderd! bijna unlimited supply preamp/eind buisjes in alle soorten, merken en maten. telefunken,philips,mullard :D
En ja Ruud, ze woont in Wageningen en NEE ik zeg niet waar!

Haha anders zou ik er een keertje langs willen :)
Heb jij even geluk ;)

Ook een mooi verhaal over dat orgel trouwens :)

Ik vind ook dat het grootste probleem met moderne buizen de slechte exemplaren ertussen zijn, geen groot probleem als je ze bij een goede zaak koopt maar toch.

jerome
7 mei 2009, 19:11
Bij mijn Moeder in de kast! :seriousf: de lieverd spaart buizenradio's en er staan er een kleine honderd! bijna unlimited supply preamp/eind buisjes in alle soorten, merken en maten. telefunken,philips,mullard :D
En ja Ruud, ze woont in Wageningen en NEE ik zeg niet waar!

Das mooi, je koopt een stelletje van die smerige JJ's en verwisseld ze met de oude buisjes in de radio's van je moeder!
Het verschil merk ze toch niet, maar jij wel...:crazyhappy:

nielsnielsniels
8 mei 2009, 17:10
Wat ik dan niet snap, als iedereen weet dat die NOS buizen zo veel beter zijn, waarom maken de fabrikanten dan niet gewoon een 1:1 replica met dezelfde onderdelen, structuur en materialen? Of is daar nog patent op?

nico verduin
8 mei 2009, 17:37
Ik ben bang dat:
- De materialen van toen waarschinlijk niet meer door de milieu keuringen komen
- Je op basis van de arbeidsloon/productie kosten vermoedelijk rond de 100-200 euri per buis ga betalen(zo maar een gooi)
- Het global volume is te klein om nog een fabriek op te zetten.