PDA

View Full Version : Gitaarbouw hulpstukken



grizzly
26 april 2009, 13:31
Bij het bouwen van akoestische gitaren kom ik regelmatig dit soort hulpstukken tegen..zoals hier Javaca gebruikt.
http://grizz.smugmug.com/photos/521171800_nggXs-M.jpg

Is dit een zelfbouw hulpmiddel, of is zoiets te koop?


Ik moet er toch eens aan geloven en gewoon een start maken met akoestische bouw :soinnocent:

Eerst maar eens de hulpmiddelen verzamelen, zoals dit apparaat, materiaal voor een goede mal, buig middelen etc.
Over hout weet ik gelukkig al wel het een en ander, maar de rest is nog veel onduidelijk.
Tips zijn zeer welkom. Ook over boeken etc.

Het idee is, om een akoestische (wel elektrisch versterkte) gitaar te bouwen, doch niet direct een traditioneel model.
(Ik heb wat onorthodoxe ideeën hierover in mijn hoofd, kom ik nog op terug)

Mattia
26 april 2009, 13:47
Ik maak ze zelf. Paar dingetjes van de bouwmaarkt, een plaat triplex en/of MDF, en presto.

stijnkenens
26 april 2009, 14:41
Jep, zelf bouwen, je kan die dingen kopen, maar als je een onconventioneel model wil bouwen zal je ofwel de aangekochte mal moeten aanpassen (vind ik dan weer weggegooid geld) of je maakt het helemaal zelf.

Let wel: te foto hierboven is een mal / solera voor een klassieke gitaar.

Een gitaar met stalen snaren wordt op een volledig andere manier gebouwd.

Bij een nylon string zit (meestal) de body vast aan de nek, vanaf het begin.
De zijkanten zitten in het hielblok gelijmd (d.m.v. spieën)
Terwijl bij een steelstring de nek en body apart van elkaar worden gemaakt, en pas op het einde worden samen gevoegd (meestal met een verjongende zwaluwstaart verbinding)
Dat laatste heeft te maken met het 'gemakkelijker' losmaken van de nek, omdat na enkele tientallen jaren de nek onder spanning van de snaren gaat kromtrekken, moet dit op een of andere manier te herstellen zijn: nek eraf, schoudering bij steken met een beitel, zwaluwstaart een beetje aanpassen en hij kan er terug op.

Dus het hangt er een beetje vanaf wat je juist wil: steel of nylon string.

Hetgeen hierboven is wel redelijk subjectief, er zijn bouwers die de methodes ook omdraaien: Fleta is een klassieke gitaarbouwer in Barcelona, en die bouwt zijn body's en halzen ook apart, waarna hij ze met een zwaluwstaart aaneen zet.

Zolang het werkt is iets goed, er zijn geen algemene regels in gitaarbouw, het moet alleen mooi zijn en goed klinken en goed aanvoelen.


s

grizzly
26 april 2009, 17:40
Ik zat te denken aan zo'n soort "grondplaat" die verstelbaar is, waardoor het model wat kan variëren.

Het zal zeker een steelstring worden.
De hals zal uitgerust worden met een dual action trussrod en een soortgelijke headstock als van mijn electrische "Snake gitaar", dus met 4x2 Sperzels (indien mogelijk :) ).

De vorm van het boven en onderblad staan nog niet vast, maar voor wat betreft de zijkanten weet ik al wel dat die anders worden dan normaal.
Aan de bovenkan van de gitaar wordt de zijkant smaller en aan de onderzijde wat breder.
Daardoor kan ik mijn rechterarm makkelijker over de body bewegen en tevens goed op het bovenblad kijken terwijl ik aan het spelen ben...... tis maar een gedachte :)

superfly
26 april 2009, 17:51
Aan de bovenkan van de gitaar wordt de zijkant smaller en aan de onderzijde wat breder.
Eehhh, das niet echt vernieuwend, die vorm heeft bijvoorbeeld een dreadnought al een beetje. Maar een Selmer (jaren 20) al redelijk extreem. Of begrijp ik je verkeerd?

Wim

grizzly
26 april 2009, 17:56
Ik weet niet of het vernieuwend is, daarvoor weet ik er te weinig van. Ik zag het bouwen ervan in ieder geval hier nog niet voorbij komen.
De omvang (dikte) van mijn akoestische gitaar vind ik eigenlijk wat hinderlijk en dus wilde ik het zelf anders doen. Het is denk ik een illusie dat alles wat ik bedenk nieuw zou zijn.
Alles zal ooit al eerder geprobeerd zijn, ( bijna) niks nieuws onder de zon. Al had ik de handgreep van mijn Snake nog niet eerder gezien :)

Hedge
26 april 2009, 18:57
De omvang (dikte) van mijn akoestische gitaar vind ik eigenlijk wat hinderlijk en dus wilde ik het zelf anders doen. Het is denk ik een illusie dat alles wat ik bedenk nieuw zou zijn.
Alles zal ooit al eerder geprobeerd zijn, ( bijna) niks nieuws onder de zon. Al had ik de handgreep van mijn Snake nog niet eerder gezien :)

Dit is wel heel herkenbaar. Gewoon lekker op de bank liggen met een acoustische gitaar is niet echt mogelijk. De Mahonie 00 die ik heb gemaakt is een 14 frets kast met een twaalf frets hals. Ook niet echt orgineel, want met de 000 bied Martin dit zelf aan, maar het is wel echt een bank gitaartje geworden. Anders een Parlour, ook te gek.

Ook een steelstring kun je op een solera bouwen, maar persoonlijk doe ik dat niet. Ik werk met "gewone" mallen. Tot nu toe nog niet tevreden, maar de volgende mal wordt denk ik ongeveer 6 cm dik en massief.

stijnkenens
26 april 2009, 20:34
Linda Manzer (http://www.manzer.com/guitars/) is een beetje de uitvindster van 'the wedge'. (foto rechts onderaan) zij is zo goed als de huis luthier van pat metheny.
Het idee heeft zijn voor en tegenstanders.
Maar zoiets zit ook al in m'n kop, zoals waaier fretten en een getorste hals, hoewel ik niet weet hoe ik bij een getorste hals de frets kan vlakken, dus het blijft maar bij een idee.

stijn

grizzly
26 april 2009, 22:15
Dus je gebruikt, OF een Solera, OF een mal ?

Ik dacht dat die Solera voor meer doeleinden handig was.
Een mal lijkt me meer beperkt tot het in vorm "shapen" van de zijkanten, of ben ik abuis.

The Wedge....OK het is al uitgevonden :seriousf: logisch, maar dat het niet veel breder verspreidt is, lijkt me merkwaardig.
Het lijkt me echt iets waardoor akoestisch spelen makkelijker wordt.

Mooie gitaren trouwens, die MANZERS

aaronstonebeat
26 april 2009, 23:51
Ik vind het een mooi idee, zo'n wigvormige klankkast. Maar het lijkt me wel een fikse complicatie van iets wat toch al niet makkelijk te bouwen is.

Ik spreek uit geen enkele akoestische bouwervaring hoor.

Als ik zelf ooit zoiets zou maken, denk ik dat ik de onderkant juist smaller zou maken; volgens mij hebben je handen en armen dan een ergonomischere stand tov. de gitaar. Hangend op de bank spelen, doe ik toch nooit en kijken naar de handen probeer ik gaandeweg zoveel mogelijk uit te bannen (maar oude gewoontes zijn hardnekkig).

stijnkenens
27 april 2009, 00:51
De solera is eigenlijk alleen de dragplaat, de mal is hetgeen met de vorm van da zijkanten, bij javaca vervangen door die blokjes, maar een solera is niet gewoon een rechte plank.
Het deel waarop de hals rust heeft een heel kleine hoek. ongeveer 2 mm lager aan het kop uiteinde. Die helling begint aan de verbinding hals-body.
Het klankblad van een klassieke gitaar heeft enkel een bolling onder de kam, die begint in het midden van het klankblad en beslaat heel de onderkant van de top, die vind je terug in de solera als een uitholling, en is dus niet symmetrisch zoals een radius-dish.
foto:

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/fleta/DSC05969-1.jpg

Diepte +/- 2 mm.
http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/fleta/DSC05965-1.jpg

Heel handig, maar niet goedkoop:
http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/fleta/DSC05974-1.jpg


De grote dwarsbalken worden in vorm geschaafd en dan op het klankblad gelijmd, maar de waaier bebalking (het geen onder de kam zit) wordt samen met het klankblad op de solera gelijmd en geklemd, waardoor er ook een bolling ontstaat.
De mal die bij javaca's foto enkel uit rechtopstaande blokjes bestaat, houdt eigenlijk gewoon de zijkanten in vorm, eerst na het buigen, maar als je het klankblad aan de zijkanten lijmt zorgt de mal ook voor ondersteuning, zodat er geen vormverandering optreedt.
Hier is een van mijn mallen met solera:
Enkel het klankblad, geklemd op de uitholling, om het in vorm en op zijn plaats te houden:
http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/panormo/inmal1.jpg

Tijdens het lijmen van klankblad aan zijkanten:
http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/panormo/IMG_1925.jpg


Bij een steelstring wordt meestal het klankblad en de rug op zo'n radius-dish voorzien van bebalking, waarbij de bebalking reeds in vorm is geschaafd (dat neem ik aan, ik heb nog nooit steelstring gebouwd, enkel klassiek), hierbij heeft het klankblad over heel het opp. een bolling.
Daarna worden de zijkanten gebogen en in een losse mal geklemd, voorzien van lijmreepjes en hiel en staart klos, hier worden dan top en rug tegengelijmd.

Ik hoop dat t een beetje duidelijk is...


s

grizzly
27 april 2009, 10:28
Whow Stijnkenens !!
Door jouw uitleg is me ineens hierover heel veel duidelijk geworden. Ik snap nu waar ik wat moet gebruiken.

Het is hier al eerder beschreven, bij het bouwen van een elektrische gitaar kon ik me wel wat afwijkingen en veranderingen veroorloven.
Zoveel is me heel duidelijk,....dat gaat pertinent niet lukken bij de bouw van een akoestische gitaar.

Daar komt toch veel meer kennis en achtergrond info bij kijken.
Ik ga er 100% zeker mee door, maar zal me veel beter moeten voorbereiden en goed inlezen.
Eerst maar eens een goed boek erover bestellen.

stijnkenens
27 april 2009, 10:35
Een akoestische gitaar bouwen, en enkel via een forum vragen stellen, is echt onmogelijk.
Er komt zoveel bij kijken, dat er al gouw iets over het hoofd wordt gezien.
Een paar boeken doorlezen, is echt wel een must. Let wel, er is niets bindend, elke bouwer die een boek uitbrengt, zal meestal enkel zijn methodes uitleggen. Je moet gewoon de beste methode voor jezelf uitzoeken.

En een goed plan, waar alles tot op een mm correct getekend is, vind ik ook heel belangrijk. Zeker voor een eerste keer. En als je het zelf uittekent dan heb je er ook weer meer inzicht in.
Contouren en balken plannen zijn voorhanden op de bekende sites.

Laat u maar eens goed gaan, ik ben benieuwd.

s.

grizzly
27 april 2009, 23:17
Thanks voor de adviezen, die neem ik ter harte.
1 of meer boeken zullen tot mijn eerste aanschaf behoren.

Tekenen zal ik ook zeer zeker, alleen zal er geen bestaande tekening zijn van mijn gitaar, dat wordt een nieuw en nog niet bestaand model.:seriousf: