PDA

View Full Version : oorzaak feedback: gitaar of amp



baksteen123
26 april 2009, 12:02
Hallo

ik speel nu op een 80 euro beginner strat maar ik vraag me af is de 'main oorzaak' van de heel erge feedback die ik al bij 75% gain en 25% volume op amp krijg, de versterker of de pickups van de gitaar?

als ik een duurdere gitaar met betere pickups zou kopen, zou de feedback dan verminderen?

- Bryan

olaftheholy
26 april 2009, 12:05
ga eens wat verder van je amp af staan... dikke kans dat het opgelost is...

baksteen123
26 april 2009, 12:12
ga eens wat verder van je amp af staan... dikke kans dat het opgelost is...

nope dat is m niet

allochthomas
26 april 2009, 12:13
idd, gewoon wat meer afstand houden. en buiten dat, als je de gain ver open schroeft gaat elke gitaar feedbacken zeker als je een strat met singlecoils hebt.

olaftheholy
26 april 2009, 12:18
idd, gewoon wat meer afstand houden. en buiten dat, als je de gain ver open schroeft gaat elke gitaar feedbacken zeker als je een strat met singlecoils hebt.


Niet waar!!!!, totaal geen last van, gaat bij mij pas gillen als ik hem zo'n 50 cm recht voor de speakers plaats.
Gebruik wel non standard speakers 15" om precies te zijn... msss heeft dat er mee te maken.

TS je zou kunnen proberen de ruimtes onder je pups op te vullen met schuimrubber, dit wil wei eens helpen.

baksteen123
26 april 2009, 12:28
Niet waar!!!!, totaal geen last van, gaat bij mij pas gillen als ik hem zo'n 50 cm recht voor de speakers plaats.
Gebruik wel non standard speakers 15" om precies te zijn... msss heeft dat er mee te maken.

TS je zou kunnen proberen de ruimtes onder je pups op te vullen met schuimrubber, dit wil wei eens helpen.

heb ik ook wel eens gezien ja maar er is geen ruimte onder mijn singlecoils

allochthomas
26 april 2009, 12:45
Niet waar!!!!, totaal geen last van, gaat bij mij pas gillen als ik hem zo'n 50 cm recht voor de speakers plaats.
Gebruik wel non standard speakers 15" om precies te zijn... msss heeft dat er mee te maken.

TS je zou kunnen proberen de ruimtes onder je pups op te vullen met schuimrubber, dit wil wei eens helpen.
ik kan je garanderen dat zelfs mijn ibanez een flinke dosis feedback geeft als de gain en de volume een eind open staan.

@TS. er is toch niks lekkerder dan een slot chord die dankzij een flinke dosis gain(of volume) over gaat in feedback:D

Luke-wannabe
26 april 2009, 12:58
Tsjah in goedkope gitaartjes zitten vaak slechte, microfonische elementen. Een setje GFS of nog beter een nieuwe gitaar should do the trick.

zjanke
26 april 2009, 13:00
@TS. er is toch niks lekkerder dan een slot chord die dankzij een flinke dosis gain(of volume) over gaat in feedback:D

Gecontroleerd wel, maar ik denk dat de TS dat niet bedoelt ;)

Waarom 75% gain, wat voor muziek speel je? Wat minder klinkt vaak beter, tenzij je retestrakke metal speelt.

olaftheholy
26 april 2009, 13:00
Tsjah in goedkope gitaartjes zitten vaak slechte, microfonische elementen. Een setje GFS of nog beter een nieuwe gitaar should do the trick.

Ja een set gfs in een gitaar van 90,- euro, je weet maar nooit :D

Fuhgawz
26 april 2009, 13:11
Zou fatsoenlijke shielding hier niet helpen? Dat ontbreekt toch vaak bij beginnersgitaren (en helaas ook bij duurdere gitaren). Ik heb pas ook gelezen over mensen die zelf hun elementen waxpotten. Zou dat helpen?

Luke-wannabe
26 april 2009, 13:23
Ja een set gfs in een gitaar van 90,- euro, je weet maar nooit :D
Ja stel dat ie die gitaar helemaal te gek vind. Kun je beter elementen veranderen dan een andere gitaar kopen.
GFS hoeft maar 50 eu te kosten hoor. Ben je wel van het gezeik af..

Renin
27 april 2009, 10:25
zet je switch van je single coils eens naar standje 2 of 4 (dus 2 elementen tegelijk). Dat zal ook iets schelen vermoedelijk.

Squier4ever
27 april 2009, 12:24
alleen als de midden pup reverse wound is...

stratie
27 april 2009, 13:09
Minder Gain, Minder volume minder treble.

Persoonlijk hou ik wel van een ''mooie'' feedback!

sjaak1990
27 april 2009, 13:22
75% gain kan best veel zijn, 60% ofzo klinkt vaak ook nog beter. Ik heb alleen met mijn deels hollow gitaar feedback als ik dichtbij mijn amp ben, maar dan ook echt met heeeeeeeeel veel gain.

Riky
27 april 2009, 13:51
75% gain kan best veel zijn, 60% ofzo klinkt vaak ook nog beter. Ik heb alleen met mijn deels hollow gitaar feedback als ik dichtbij mijn amp ben, maar dan ook echt met heeeeeeeeel veel gain.

60% vind ik zelfs nog veel... Kom niet verder dan 40%. Dan heb ik echt genoeg scheur. Gebruik het liefst zo minimaal mogelijk gain, omdat live je geluid anders echt vezuipt in de hoeveelheid gain.

sjaak1990
27 april 2009, 15:24
60% vind ik zelfs nog veel... Kom niet verder dan 40%. Dan heb ik echt genoeg scheur. Gebruik het liefst zo minimaal mogelijk gain, omdat live je geluid anders echt vezuipt in de hoeveelheid gain.

Ik weet niet welke amp hij heeft of welke jij hebt. Het hangt heel erg van de amp af. Op mijn Brunetti heb ik gain meestal op 5.5, op mijn DEA op 7 op mijn DSL op 5 od1... Mijn Brunetti verzuipt zelfs nog niet echt met de gain op 10, het is maar net welke amp je hebt dus.
Ik ging er vanuit dat zijn amp niet zoveel gain heeft, dat hij hem daarom op 75% heeft en denk ook niet dat het om live gebruik gaat...

Ibanez666
27 april 2009, 15:41
Ja een set gfs in een gitaar van 90,- euro, je weet maar nooit :D

Hey ik heb een setje Toneriders van 60 euro in mn Squier van 80 euro :)

bloeddrinker
27 april 2009, 16:43
Ik weet niet welke amp hij heeft of welke jij hebt. Het hangt heel erg van de amp af. Op mijn Brunetti heb ik gain meestal op 5.5, op mijn DEA op 7 op mijn DSL op 5 od1... Mijn Brunetti verzuipt zelfs nog niet echt met de gain op 10, het is maar net welke amp je hebt dus.
Ik ging er vanuit dat zijn amp niet zoveel gain heeft, dat hij hem daarom op 75% heeft en denk ook niet dat het om live gebruik gaat...

Inderdaad, m'n Powertone zet ik vaak ook om 45-55%, terwijl ik het lead kanaal van de JCM900 in de oefenruimte meestal op 100% zet, want anders komt er nauwelijks distortion uit.