PDA

View Full Version : Floyd Rose op een Ibanez RG350DX



baksteen123
26 april 2009, 11:59
Hallo

Ik ben van plan om een Ibanez RG350DX te kopen, maar daarop zit een floyd rose trem (< op de Ibanez een Edge III) en ik heb gehoord dat dit wel eens stemproblemen kan veroorzaken. heeft iemand hier ervaring met floyd rose trems
of zwevende bruggen?

olaftheholy
26 april 2009, 12:09
http://i244.photobucket.com/albums/gg12/olaftheholy/kijken_001.gif

jerome
26 april 2009, 12:16
Ik zeg het niet vaak, eigenlijk nooit;
gebruik eens de zoekfunctie, over FR trems is hier al zoveel geschreven
Een ding is zeker, FR's zijn (mits goed afgesteld) heel stemvast maar je moet er mee leren omgaan, vooral als ze zwevend zijn afgesteld.
Als beginnent gitarist kan je imho beter niet gelijk aan gitaar met een FR beginnen....

baksteen123
26 april 2009, 12:17
Ik zeg het niet vaak, eigenlijk nooit;
gebruik eens de zoekfunctie, over FR trems is hier al zoveel geschreven
Een ding is zeker, FR's zijn (mits goed afgesteld) heel stemvast maar je moet er mee leren omgaan, vooral als ze zwevend zijn afgesteld.
Als beginnent gitarist kan je imho beter niet gelijk aan gitaar met een FR beginnen....

ik speel nu al bijna 4 jaar :P alleen nog nooit een floyd rose bespeeld

olaftheholy
26 april 2009, 12:19
ik speel nu al bijna 4 jaar :P alleen nog nooit een floyd rose bespeeld

Gewoon naar muziekwinkels gaan en even vragen of je er op mag spelen... is geen probleem!

Gothra
26 april 2009, 12:32
Gewoon naar muziekwinkels gaan en even vragen of je er op mag spelen... is geen probleem!

en even goed inlezen op wat het precies allemaal is enzo, helpt ook een hoop.

toneblo
26 april 2009, 12:47
Geregistreerd: 4 december 2007
Locatie: Ede,valouwe
Berichten: 867


http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon1.gif
http://i244.photobucket.com/albums/gg12/olaftheholy/kijken_001.gif


zelf ook es doen oke?!:soinnocent:

olaftheholy
26 april 2009, 12:54
zelf ook es doen oke?!:soinnocent:


en je punt is?

flinke kerel hoor, die niet reageert op een vraag via pm over waarom deze post nodig is

Ferraririk
26 april 2009, 12:57
Olaf die houden we erin!
veel beter dan een bericht typen, veel te veel moeite

olaftheholy
26 april 2009, 12:58
Olaf die houden we erin!
veel beter dan een bericht typen, veel te veel moeite

Yup, heb hem oop de photobucket gegooid voor hergebruik!


Nu weer ontopic


floyd's zijn klote, punt!

Gothra
26 april 2009, 13:04
floyd's zijn klote, punt!

??:D:D


Nah, tis maar net waar je van houd, ik heb persoonlijk nooit problemen gehad met floyd's, vind het makkelijker dan een vaste brug, lol.

j3r03n
26 april 2009, 13:46
Waarom wist ik dat dit topic zo zou lopen? :soinnocent:




Antwoord: omdat er inderdaad al ongelofelijk veel over Floyd Rose tremolo's op GitaarNet staat...

olaftheholy
26 april 2009, 13:50
??:D:D


Nah, tis maar net waar je van houd, ik heb persoonlijk nooit problemen gehad met floyd's, vind het makkelijker dan een vaste brug, lol.


Het is ook mijn mening maar hoor :D
Heb floyd's gehad in diverse smaken,maar uiteindelijk nu ik ouder ben
terug bij hardtails..

ieder z'n meuk/meug :D

geert1976
27 april 2009, 00:15
tja over Floyd Rose is inderdaad al behoorlijk wat geschreven en roep altijd bij de voor- en tegenstanders een boel emotie op:seriousf:

als die werkt is het heerlijk, maar dat doen ze niet altijd en dan kun je er hoofdbrekers van krijgen.

bezint eer gij begint en beslis eerst eens voor jezelf of je hem intensief gaat gebruiken, bv aan de hand van je muzieksteil etc., zo niet, gewoon maar met een boog omheen lopen.

Bram+
27 april 2009, 08:56
http://i244.photobucket.com/albums/gg12/olaftheholy/kijken_001.gif
Haha Olaf je bent een baas :D

Als ik nog even een extra advies mag geven wat betreft die 'Floyd Rose' op die RG350DX, da's een Edge III, en dat is niet bepaald het paradepaardje van Ibanez. Mocht je (begrijpelijkerwijs) toch een RG met tremolo willen hebben, duik dan even marktplaats/gitaarmarkt/speurders op en duik een tweedehands RG550/RG570/andere RG met een typenummer hoger dan 500 op, daar ga je meer plezier van hebben (betere tremolo, in de regel betere elementen, fijnere hals, etc.) en kosten vaak niet (veel) meer dan de ca. 400 euro die een nieuwe RG350DX kost.

Een andere (betere?) optie is een tweedehands Ibanez S die vaak zelfs voor minder te scoren zijn, tenzij je heel graag 24 i.p.v. 22 frets wil (zelfde regel, serienummer hoger dan 500, bijvoorbeeld de S540 of 540S die je veel tegenkomt).

Dit advies zal je waarschijnlijk in de wind slaan, maar voor mijn geweten moet ik het toch gezegd hebben.

Gothra
27 april 2009, 10:46
Haha Olaf je bent een baas :D

Als ik nog even een extra advies mag geven wat betreft die 'Floyd Rose' op die RG350DX, da's een Edge III, en dat is niet bepaald het paradepaardje van Ibanez. Mocht je (begrijpelijkerwijs) toch een RG met tremolo willen hebben, duik dan even marktplaats/gitaarmarkt/speurders op en duik een tweedehands RG550/RG570/andere RG met een typenummer hoger dan 500 op, daar ga je meer plezier van hebben (betere tremolo, in de regel betere elementen, fijnere hals, etc.) en kosten vaak niet (veel) meer dan de ca. 400 euro die een nieuwe RG350DX kost.

Een andere (betere?) optie is een tweedehands Ibanez S die vaak zelfs voor minder te scoren zijn, tenzij je heel graag 24 i.p.v. 22 frets wil (zelfde regel, serienummer hoger dan 500, bijvoorbeeld de S540 of 540S die je veel tegenkomt).

Dit advies zal je waarschijnlijk in de wind slaan, maar voor mijn geweten moet ik het toch gezegd hebben.

Heb je ook helemaal gelijk in. De edge III heeft een vriend van mij ook op zn ibanez, en hij gebruikt deze zelfs helemaal niet, omdat hij anders ontstemt.

sjaak1990
27 april 2009, 10:56
Bij een floyd rose moet je het tone en sustain verlies en het ongemak voor lief nemen. Als je lompe divebombs en andere dingen wilt doen dan is er niks mis mee maar ik heb liever tone dus een vaste brug of de trem op mijn blade die ook beide kanten op kan :)

Olaf al over gedacht mod te worden? :supercool: Zonder woorden toch zoveel zeggen :rockon:

baksteen123
27 april 2009, 10:56
Haha Olaf je bent een baas :D

Als ik nog even een extra advies mag geven wat betreft die 'Floyd Rose' op die RG350DX, da's een Edge III, en dat is niet bepaald het paradepaardje van Ibanez. Mocht je (begrijpelijkerwijs) toch een RG met tremolo willen hebben, duik dan even marktplaats/gitaarmarkt/speurders op en duik een tweedehands RG550/RG570/andere RG met een typenummer hoger dan 500 op, daar ga je meer plezier van hebben (betere tremolo, in de regel betere elementen, fijnere hals, etc.) en kosten vaak niet (veel) meer dan de ca. 400 euro die een nieuwe RG350DX kost.

Een andere (betere?) optie is een tweedehands Ibanez S die vaak zelfs voor minder te scoren zijn, tenzij je heel graag 24 i.p.v. 22 frets wil (zelfde regel, serienummer hoger dan 500, bijvoorbeeld de S540 of 540S die je veel tegenkomt).

Dit advies zal je waarschijnlijk in de wind slaan, maar voor mijn geweten moet ik het toch gezegd hebben.

weer een stapje dichterbij ..

maar wat voor problemen zal ik met de Edge 3 gaan ervaren dan.

Toch zijn er aardig wat goede spelers die op de rg350dx spelen, zoek maar eens op youtube op OzielZinho of op het account era1004

weet nu echt niet meer wat ik wil. Het lijkt me wel vet om van die whammy bar screams te maken. De voornaamste reden dat ik deze gitaar wil kopen is eigenlijk niet de edge 3 maar het schijnt een makkelijk bespeelbare, goed klinkende gitaar te zijn voor zijn prijs

Bram+
27 april 2009, 11:25
weer een stapje dichterbij ..

maar wat voor problemen zal ik met de Edge 3 gaan ervaren dan.

Toch zijn er aardig wat goede spelers die op de rg350dx spelen, zoek maar eens op youtube op OzielZinho of op het account era1004

weet nu echt niet meer wat ik wil. Het lijkt me wel vet om van die whammy bar screams te maken. De voornaamste reden dat ik deze gitaar wil kopen is eigenlijk niet de edge 3 maar het schijnt een makkelijk bespeelbare, goed klinkende gitaar te zijn voor zijn prijs
Een RG350DX is nou niet meteen veel minder waard dan die 400 euro, maar wordt dat wel erg snel door slijtage. Bespeelbaarheid en electronica houden niet over. De Edge III is niet gemaakt van hoogwaardig materiaal, en zal daardoor snel slijten, zeker als je 'm ook daadwerkelijk gaat gebruiken en niet vastzet. Ze verliezen daardoor snel stemvastheid en bruikbaarheid. Vanaf het begin zijn het trouwens al slappe, kleine dingen.

Ibanez is geen liefdadigheidsinstelling, maar een commercieel bedrijf dat gitaren verkoopt (waarin ze dus niet verschillen van andere grote gitaarmerken). Als ze voor alle portemonnees een gitaar (met whammy) willen maken, moeten ze wel eens concessies doen, en dat zie je terug in de kwaliteit van goedkopere gitaren. De Edge III is ook een marketinginstrument: Ibanez zou gewoon een Edge Pro op de goedkope RGs kunnen zetten in de fabriek door ze misschien een paar tientjes duurder te maken, maar op deze manier 'dwingen' ze je een in het algeheel duurdere gitaar te kopen als je een kwalitatieve tremolo wil. Ook zulke zaken zie je terug bij andere merken trouwens.

Je betaalt er niet veel voor, maar zoveel krijg je er dan ook niet voor. Een RG350DX is nieuw misschien 400 euro waard, maar een tweedehands RG550 die 350 euro kost, is minstens het dubbele, maar misschien wel het driedubbele waard.

Nogmaals, je kunt er waarschijnlijk geen voorstelling van maken hoe zeer ik je dit op het hart wil drukken: koop géén RG350DX, koop een tweedehands RG550 (etc.)! Edge, Lo Pro Edge, Edge Pro = goed; Edge III, Edge Pro II, Lo TRS II = slecht.

baksteen123
27 april 2009, 12:24
Een RG350DX is nou niet meteen veel minder waard dan die 400 euro, maar wordt dat wel erg snel door slijtage. Bespeelbaarheid en electronica houden niet over. De Edge III is niet gemaakt van hoogwaardig materiaal, en zal daardoor snel slijten, zeker als je 'm ook daadwerkelijk gaat gebruiken en niet vastzet. Ze verliezen daardoor snel stemvastheid en bruikbaarheid. Vanaf het begin zijn het trouwens al slappe, kleine dingen.

Ibanez is geen liefdadigheidsinstelling, maar een commercieel bedrijf dat gitaren verkoopt (waarin ze dus niet verschillen van andere grote gitaarmerken). Als ze voor alle portemonnees een gitaar (met whammy) willen maken, moeten ze wel eens concessies doen, en dat zie je terug in de kwaliteit van goedkopere gitaren. De Edge III is ook een marketinginstrument: Ibanez zou gewoon een Edge Pro op de goedkope RGs kunnen zetten in de fabriek door ze misschien een paar tientjes duurder te maken, maar op deze manier 'dwingen' ze je een in het algeheel duurdere gitaar te kopen als je een kwalitatieve tremolo wil. Ook zulke zaken zie je terug bij andere merken trouwens.

Je betaalt er niet veel voor, maar zoveel krijg je er dan ook niet voor. Een RG350DX is nieuw misschien 400 euro waard, maar een tweedehands RG550 die 350 euro kost, is minstens het dubbele, maar misschien wel het driedubbele waard.

Nogmaals, je kunt er waarschijnlijk geen voorstelling van maken hoe zeer ik je dit op het hart wil drukken: koop géén RG350DX, koop een tweedehands RG550 (etc.)! Edge, Lo Pro Edge, Edge Pro = goed; Edge III, Edge Pro II, Lo TRS II = slecht.

ok dan koop ik dat ding niet, alleen tweedehands instrumenten vertrouw ik nooit zo snel :P

Bram+
27 april 2009, 13:25
ok dan koop ik dat ding niet, alleen tweedehands instrumenten vertrouw ik nooit zo snel :P
Nu zwerf je al (meer dan) een half jaar rond op dit forum, speel je al vier jaar gitaar, en dan vertrouw je nog niet de tweedehands verkopers :D

Het is echt niet uit pure armoe dat er in de meeste beginnersthreads wordt aangeraden om ook te kijken naar tweedehands spullen. Je krijgt veel meer waar voor je geld en muziekinstrumenten zijn goede tweedehands goederen bij uitstek. Ik durf wel te wedden dat de meeste actieve gebruikers hier (degenen die ook daadwerkelijk gitaar spelen althans) wel minstens één keer een gitaar verkocht hebben en meerdere malen tweedehands gékocht (waaronder ondergetekende). Zijn we allemaal onbetrouwbare types hier? :D

Natuurlijk zitten er ook oplichters tussen, maar met een beetje ervaring (je geeft zelf aan al vier jaar gitaar te spelen) kun je zelf wel het kaf van het koren scheiden. Bij twijfel kun je 't altijd hier navragen, sterker nog, dat gebeurt echt veel vaker dan nodig is.

Gothra
27 april 2009, 14:17
weer een stapje dichterbij ..

maar wat voor problemen zal ik met de Edge 3 gaan ervaren dan.

Toch zijn er aardig wat goede spelers die op de rg350dx spelen, zoek maar eens op youtube op OzielZinho of op het account era1004

weet nu echt niet meer wat ik wil. Het lijkt me wel vet om van die whammy bar screams te maken. De voornaamste reden dat ik deze gitaar wil kopen is eigenlijk niet de edge 3 maar het schijnt een makkelijk bespeelbare, goed klinkende gitaar te zijn voor zijn prijs

OzielZinho heeft geen normale 350dx, deze heeft o.a. ook scalloped fb, GEEN edge 3...

universe777
27 april 2009, 14:54
Edge, Lo Pro Edge, Edge Pro = goed; Edge III, Edge Pro II, Lo TRS II = slecht.
Ik snap wat je zegt over de kwaliteits verschillen.
Maar toch...Ik heb diverse ibby's met LoPro edge en Edge Pro. Ik heb een RGT-tje (1e serie) met een Edge pro II, en het enige wat ik er niet tof aan vind is de manier waarop de arm torque af te stellen is. dat rottige imbusje gaat steeds los. Verder nooit problemen. En ik ga echt als een mongool te keer met dat ding. Denk Slayer, Morbid Angel etc...
De grootste foute bezuiniging van Ibanez vind ik de verdwijning van de Locking studs.

Bram+
27 april 2009, 15:15
Ik snap wat je zegt over de kwaliteits verschillen.
Maar toch...Ik heb diverse ibby's met LoPro edge en Edge Pro. Ik heb een RGT-tje (1e serie) met een Edge pro II, en het enige wat ik er niet tof aan vind is de manier waarop de arm torque af te stellen is. dat rottige imbusje gaat steeds los. Verder nooit problemen. En ik ga echt als een mongool te keer met dat ding. Denk Slayer, Morbid Angel etc...
De grootste foute bezuiniging van Ibanez vind ik de verdwijning van de Locking studs.
Misschien is de Edge Pro II nog wel de beste van de drie budgettrems die ik daar noemde, maar is niettemin van minderwaardige materialen, ik kan me iets herinneren over rottige zadels en inderdaad de arm die niet wil bijven zitten. Feit is dat als je de keus hebt (en die heb je eigenlijk altijd) dat je dan beter voor de eerste drie kan kiezen dan voor de laatste drie.

pueblo
27 april 2009, 19:27
de mijne ontstemt nauwelijks op mijn rg370dxl

Bram+
27 april 2009, 20:31
Gefeliciteerd.

geert1976
27 april 2009, 20:31
de Edge III is geen geweldige hoor, heb al heel wat van die k*t dingen gerepareerd en afgesteld.

Nee inderdaad lop daar maar met een boog omheen, is niet het fijnste wat Ibanez op de markt heeft gezet.

wil je voor weinig een lekkere diver/jumper hebben ga dan eens op zoek naar een Epiphone Rebel (korea 1988-1994) beter als de goedkope Ibby's