PDA

View Full Version : lineaire volumepots



snix
25 april 2009, 23:10
Hallo.
Volgens guitarsupplies.nl bestaan er geen lineaire volumepotmeters. Maar volgens mij wel. Wie weet daar meer over. Ik ben op zoek naar een push-push 500K lineaire volumepot. Geen push-pull, geen logaritmische. Weet iemand waar die te krijgen zijn misschien?
Alvast dank.

Yoshida
25 april 2009, 23:49
Hallo.
Volgens guitarsupplies.nl bestaan er geen lineaire volumepotmeters. Maar volgens mij wel. Wie weet daar meer over. Ik ben op zoek naar een push-push 500K lineaire volumepot. Geen push-pull, geen logaritmische. Weet iemand waar die te krijgen zijn misschien?
Alvast dank.

Om dit te kunnen beantwoorden moet je eerst weten hoe een en ander werkt.
Een potmeter voert een deel van het signaal af naar de aarde. Bij een tone knop zit hier een condensator tussen die bepaalt welke toonhoogte naar de aarde word afgevloeid. Dit werkt lineair.
Een volume potmeter werkt hetzelfde, maar dan zonder condensator. Een deel van het volledige signaal word afgevloeid. Aangezien ons gehoor logaritmisch werkt wordt voor volumepotmeters gewoonlijk een logaritmische potmeter gebruikt.

Guitarsupplies is een prima winkel, van mijn kant niks dan lof. Echter zodra er een stroompje doorheen loopt vind ik het assortiment van Tonefactory (breed pickup assortiment) of Newtone Online (onderdelen voor effectpedalen) interessanter. Ik kan je aanbevelen om daar een gok te wagen. Naar mijn beleving weten ze bij Tonefactory veel van tonemanipulatie en typische pickup kenmerken, en bij Newtone veel van elektrische onderdelen in het algemeen.

barno
25 april 2009, 23:51
lineaire en logaritmische pots kan je allebei voor volume gebruiken. Maar lineair is gewoon niet handig voor volume (omdat je gehoor voor geluidsterkte ook logaritmisch is)

snix
26 april 2009, 06:38
Ok. Weer wat wijzer. Ik had begrepen dat logaritmisch inderdaad qua geluidssterkte beter was: op de helft is ook half zo hard. Maar omdat ik geen tonepod heb op mijn gitaar en mijn volumeknop meer wil gebruiken voor wat effecten bij het spelen, begreep ik (van Voxhumana o.a.) dat lineair daar beter voor geschikt was. Guitar supplies is verder helemaal prima inderdaad. Supersnelle levering en niet moeilijk doen als ze iets verkeerds hebben opgestuurd.

barno
26 april 2009, 10:53
het effect van een lineaire volume pot is dat je van 0 naar 4 of 5 heel veel volume extra krijgt, en daarna eigenlijk heel weinig verschil hoort tot 10