PDA

View Full Version : waarde gibson les paul studio



rufus
25 april 2009, 15:58
Hey,

Anderhalf jaar geleden werd me een zwarte gibson les paul studio met gouden hardware aangeboden voor de prijs van 500 euro. De eigenaar vertelde me dat hij er toen 1500euri voor betaald had. Hij is wel aangekocht in een duurdere winkel.
De gitaar is van '92, er is wel iets mee gebeurd.
De eigenaar heeft 3 lessen gitaar genomen en dan besloten dat het niets voor hem was.
De gitaar heeft toen als pronkstuk in de woonkamer gestaan voor het raam... en nu krijgen jullie al vermoedens wat er is mis gegaan.
De lak van de gitaar is gewoon gesmolten of aangetast door de standaard waar hij in stond. Het blote hout is zichtbaar, vooraan op de gitaar zijn er ook wel een paar stevige krassen en er is 1 volume knop die er steeds afvalt.
Resultaat is zo'n 10cm op 10cm op de achterkant van de gitaar die serieus vern**kt is. Tot overmaat van ramp heeft die toen nog met een schuurspons erop gezeten.
Nu de gitaar speelde wel fantastisch, toch besloot ik hem toen niet te kopen omdat ik een andere gitaar moest verkopen ervoor.
Sindsdien duikt die gitaar toch steeds terug op in m'n gedachten, en nu denk ik erover om hem te kopen.
Maar is de prijs van 500 euro correct, fretwerk is in nieuwstaat en hij klinkt echt wel heel lekker.
Dit is natuurlijk moeilijk om een antwoord op te geven zonder foto's die heb ik niet meer.
Wat zou een juiste prijs zijn om te betalen voor die gitaar?

GR

grayfink
25 april 2009, 16:01
650€ ongeveer. Zonder originele koffer 550€

grayfink
25 april 2009, 16:07
Iets uitgebreider, het hangt natuurlijk ook van je financiele draagkracht af, en hoe goed de gitaar werkelijk is. Beschadigde lak op een oude gitaar moet je een beetje doorheen kijken, een gitaar gaat er niet slechter door klinken. Dat volumeknopje is ongetwijfeld ook makkelijk te fixen. Als je het geld hebt, en je wilt het graag, moet je het gewoon doen. De eerder genoemde prijzen kloppen wel zo'n beetje.

petpas
25 april 2009, 16:17
in '92 hebben ze 1695 gulden gekost. En dan nog met gigbag. Een prijs van toendertijd 1500 euri klopt niet.

Voor de staat waar ie in is vindt ik 500 wel wat veel. 450 meer ok. Zou zelf beginnen met bieden vanaf 400.

Persoonlijk zou ik, mocht je m gaan kopen, dan de lak aan de achterkant van de hals er licht afschuren zodat ie neit meer zo plakt. Dat heb ik altijd als grote nadeel gevonden van mijn studiootje.

rufus
25 april 2009, 16:32
in '92 hebben ze 1695 gulden gekost. En dan nog met gigbag. Een prijs van toendertijd 1500 euri klopt niet.

Voor de staat waar ie in is vindt ik 500 wel wat veel. 450 meer ok. Zou zelf beginnen met bieden vanaf 400.

Persoonlijk zou ik, mocht je m gaan kopen, dan de lak aan de achterkant van de hals er licht afschuren zodat ie neit meer zo plakt. Dat heb ik altijd als grote nadeel gevonden van mijn studiootje.

Ik dacht ook dat 500 wat veel was, feit dat de prijs in '92 geen 1500 euro was vind ik wel wat tegenvallen van de verkoper z'n kant.
Ik ga er nog ééns goed over nadenken.
Bedankt!!!!

macwilliams
25 april 2009, 17:19
Als je nagaat wat je in 1992 voor je gulden kreeg is die gitaar eigenlijk duurder geweest. Die €500 is echt geen cent teveel. Met ebben fretboard is het zelfs helemaal niet duur. Weet wel dat de begin 90er studio's beter aangeschreven staan dan de latere.

pannekoek
25 april 2009, 17:34
ik betaalde 1.5 jaar geleden bijna 1300 euro voor m'n les paul studio inc. koffer

macwilliams
25 april 2009, 17:47
Die was toch nieuw?

GibsUn
25 april 2009, 19:20
Ik betaalde 2 jaar geleden 1100 euro voor m'n les paul studio (ebony met gouden hardware) inc. koffer.

olaftheholy
25 april 2009, 19:23
Orpheo had er laatst een voor beduidend minder te koop staan...

GibsUn
25 april 2009, 19:39
Ik betaalde 2 jaar geleden 1100 euro voor m'n les paul studio (ebony met gouden hardware) inc. koffer.

edit: nieuw uiteraard

grayfink
25 april 2009, 19:50
Orpheo had er laatst een voor beduidend minder te koop staan...
Dat is/was een faded, die zijn sowieso een stuk goedkoper, vanwege het ontbreken van een maple top en glimmende laklaag, geen slechte gitaren trouwens. Ik heb mijn faded verkocht voor 650 (originele koffer en bijna nieuwstaat, dat wel).
Als ik een '92 studio met wat lakschade te koop had, kon degene die bij mij aan de deur kwam met een bod van 400€, gelijk weer vertrekken met een maat 47 schoenafdruk op zijn achterwerk.:supercool:

macwilliams
25 april 2009, 21:12
Dat is/was een faded, die zijn sowieso een stuk goedkoper, vanwege het ontbreken van een maple top en glimmende laklaag, geen slechte gitaren trouwens. Ik heb mijn faded verkocht voor 650 (originele koffer en bijna nieuwstaat, dat wel).
Als ik een '92 studio met wat lakschade te koop had, kon degene die bij mij aan de deur kwam met een bod van 400€, gelijk weer vertrekken met een maat 47 schoenafdruk op zijn achterwerk.:supercool:

Plus een (schoenverhaal)

vuur
25 april 2009, 21:12
mij lijkt 500 euro een correcte prijs. Feit is wel dat ze toen geen 1500 euro kostten. Ik heb mijn gibson les paul studio in 1994 gekocht voor 30000 bfr, zijnde nu zo'n 750 euro. 15 jaar later speel ik er nog altijd op, dus zijn geld wel waard geweest.

Toaster
26 april 2009, 11:07
Voor de staat waar ie in is vindt ik 500 wel wat veel. 450 meer ok. Zou zelf beginnen met bieden vanaf 400.
.


Dit vind ik nou zulk verschrikkelijk gedrag!!!! Zie je ook op marktplaats. Echt om van te kotsen.

Maar goed. Ik ben zelf verkoper ik moet beter weten.

RolandT
26 april 2009, 11:37
500 euro lijkt mij ook correct. Wel een beetje vreemd verhaal dat die lak zo sterk beschadigd is door de staander dat je het hout kan zien.

macwilliams
26 april 2009, 11:38
Dit vind ik nou zulk verschrikkelijk gedrag!!!! Zie je ook op marktplaats. Echt om van te kotsen.

Maar goed. Ik ben zelf verkoper ik moet beter weten.


Op onzin biedingen word niet gereageerd en verwijderd!! Mooie tekst is dat helaas vinden ze het normaal om 20% minder te bieden. Probeer dat eens in een winkel door een mailtje te sturen.:seriousf: gek dat je geen reaktie terug krijgt. :dontgeti:
De meeste kans op korting krijg je door oog in oog met de verkoper te onderhandelen. Maar als de prijs al laag is net als bij deze gitaar maaknje weinig kans.

macwilliams
26 april 2009, 11:51
500 euro lijkt mij ook correct. Wel een beetje vreemd verhaal dat die lak zo sterk beschadigd is door de staander dat je het hout kan zien.

Die lak lost op door de chemische weekmakers in het schuimrubber van de staander. Heel bekend.

rufus
26 april 2009, 12:07
Op onzin biedingen word niet gereageerd en verwijderd!! Mooie tekst is dat helaas vinden ze het normaal om 20% minder te bieden. Probeer dat eens in een winkel door een mailtje te sturen.:seriousf: gek dat je geen reaktie terug krijgt. :dontgeti:
De meeste kans op korting krijg je door oog in oog met de verkoper te onderhandelen. Maar als de prijs al laag is net als bij deze gitaar maaknje weinig kans.


Feit is wel dat ik de verkoper ken en ik dus ook persoonlijk zal onderhandelen over de prijs.
Ik heb de gitaar hier al een week thuis gehad om te proberen.
Het klinkt misschien wel echt als uitmelkerij om er nog 100 euro af te doen, maar je zou de achterkant van die gitaar moeten zien.
Ik weet het is de bespeelbaarheid en de klank die essentieel is, maar echt toen ik die gitaar zag de eerste maal trok ik zo'n grimas op m'n gezicht alsof er echt iets heel veel pijn deed, echt zonde.
De verkoper had me ook niet ingelicht over de schade trouwens.

olaftheholy
26 april 2009, 12:15
Dat is/was een faded, die zijn sowieso een stuk goedkoper, vanwege het ontbreken van een maple top en glimmende laklaag, geen slechte gitaren trouwens. Ik heb mijn faded verkocht voor 650 (originele koffer en bijna nieuwstaat, dat wel).
Als ik een '92 studio met wat lakschade te koop had, kon degene die bij mij aan de deur kwam met een bod van 400€, gelijk weer vertrekken met een maat 47 schoenafdruk op zijn achterwerk.:supercool:

Ah zo! ja 400,- is dan wel een belediging ja... beetje lakschade tssss.
Van die stand dat kan wel kloppen, heb er een waar de rubberen dop van af is en de achterkant van m'n strat heeft ook zo'n eeltplek.
Gelukkig dat het maar een strat is.

RolandT
26 april 2009, 12:20
Die lak lost op door de chemische weekmakers in het schuimrubber van de staander. Heel bekend.Dat staat inderdaad in alle Gibson handleidingen en vaak ook op de staander. Hier gaat het echter om een 10x10 cm bloot hout. Die kerel heeft zijn gitaar dus zoveel jaren in zo'n staander staan; op een bepaald moment moet je toch zien dat er iets mis is. Wat dacht hij dan "laat het nog maar wat verder oplossen"? Weinig zorgzaam.

olaftheholy
26 april 2009, 12:22
Die lak lost op door de chemische weekmakers in het schuimrubber van de staander. Heel bekend.


:dontgeti:

grayfink
26 april 2009, 14:34
:dontgeti:
Wist je niet? De meeste gitaren hebben polyurethaan lak, die hebben er geen last van. De wat duurdere gitaren (niet alleen Gibson) hebben een dunne (en meer resonante) nitrocelluloselaklaag. Daar ben je dus een wat duurdere stander voor nodig.

macwilliams
26 april 2009, 16:00
Feit is wel dat ik de verkoper ken en ik dus ook persoonlijk zal onderhandelen over de prijs.
Ik heb de gitaar hier al een week thuis gehad om te proberen.
Het klinkt misschien wel echt als uitmelkerij om er nog 100 euro af te doen, maar je zou de achterkant van die gitaar moeten zien.
Ik weet het is de bespeelbaarheid en de klank die essentieel is, maar echt toen ik die gitaar zag de eerste maal trok ik zo'n grimas op m'n gezicht alsof er echt iets heel veel pijn deed, echt zonde.
De verkoper had me ook niet ingelicht over de schade trouwens.


Ah zo! ja 400,- is dan wel een belediging ja... beetje lakschade tssss.
Van die stand dat kan wel kloppen, heb er een waar de rubberen dop van af is en de achterkant van m'n strat heeft ook zo'n eeltplek.
Gelukkig dat het maar een strat is.

Orpheo had een Gibson LP studio winered met ebben toets uit 1992 die geheel van zijn wijnrode lak ontdaan was. Die gitaar is dus onafgewerkt aangekocht en weer doorverkocht voor €500,-. Het is ook nog eens zo dat orpheo mij net voor was anders had ik met liefde die €500,-- betaald.

Deze gitaar waar het nu over gaat is nog enigzins te herstellen en dus eigenlijk meer waard. Maar wie weet door de invloed van recessie en andere bullshit is die gitaar juist niet meer waard dan die €500,-

Onderhandelen mag altijd maar wanneer ze jou het vreten van het bord stoten kunnen ze toch ook een holpor verwachten?

rufus
26 april 2009, 17:50
Holpor...til niet zo zwaar aan het topic zou ik zeggen.
Het topic gaat er toch over dat ik wil weten als de prijs van 500 correct is, bij deze blijkt dat dus ook meer dan correct te zijn als ik iedereen z'n reactie zie.
Voila ik kan de man z'n prijs gerust aanvaarden, zonder hem een imbeciel voorstel te doen.
Ik informeer me toch voor ik domme dingen doe.
Maar holpor is wel een uitermate cool woord.

macwilliams
26 april 2009, 18:27
Holpor...til niet zo zwaar aan het topic zou ik zeggen.
Het topic gaat er toch over dat ik wil weten als de prijs van 500 correct is, bij deze blijkt dat dus ook meer dan correct te zijn als ik iedereen z'n reactie zie.
Voila ik kan de man z'n prijs gerust aanvaarden, zonder hem een imbeciel voorstel te doen.
Ik informeer me toch voor ik domme dingen doe.
Maar holpor is wel een uitermate cool woord.

Je mag altijd lager bieden niets vreemds aan. In jouw geval ook wenselijk aangezien de gitaar er al een jaar staat. Denk alleen niet in heel hoge percentages. Gewoon 5%, is heel normaal. De holpor is voor de belachelijke bieders.

Ik til niet zwaar aan dit topic. Deel mijn mening