PDA

View Full Version : versleten fret - fretten ophogen :)



Richie74
25 april 2009, 10:11
Paar weekjes terug een oude akoestische gitaar weer eens van zolder gehaald. Ooit een neergezet om op te gaan knappen.

Het grootste probleem met deze gitaar was fretwear op de eerste 2 frets b en e snaar. De gitaar was het echter niet meer waard om de fretten te laten vervangen, en aangezien ik herfretten niet zelf kan bedacht ik ze gaan op te hogen.

Dus soldeerbout gepakt, en de aan te pakken frets eerst schoongemaakt. toen de frets goed verhit en een laag soldeer erover gelegd (1e foto). Opvallend is hoe goed het soldeer hecht aan de fret, (je zou wellicht denken dat het er gelijk afvalt, maar muurvast).
Daarna met een klein veiltje en schuurpapier zo vlak mogelijk gemaakt,(2e foto) Had eigenlijk nog wat netter gekund maar was benieuwd of het zou werken dus gelijk de snaren terug gezet.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VFKBRYTB.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SPZZYHWT.jpg

Uiteindelijke resultaat is boven verwachting, ben alle buzz kwijt was in een half uurtje klaar en speel nu al paar weken om te zien hoe snel het tin slijt, maar dat lijkt nihil,.....

Kortom toch leuk om ff te delen, ik bedoel,.... doe dit niet met je Martin Gibson Lowden enz. ;) maar bij gitaren die het herfretten niet meer waard zijn wellicht een leuke optie.

Pais
25 april 2009, 10:21
wow goed bezig! Hoor je geen klankverschil tussen de gesoldeerde fret en andere fretten?

LaurentB
25 april 2009, 15:48
Wat verrassend dat dat tin het houdt! Ik zou verwachten dat dat binnen de kortste keren wegslijt.


Er mogen ook wel eens nieuwe snaren op, trouwens.

harrie-beton
25 april 2009, 17:50
tin is veel te zacht lijkt me. Ik zou de fret eruit halen in zijn geheel en 1 nieuwe erin. Het zijn gewoon stukken rails.

Richie74
25 april 2009, 17:53
Ja haha, die snaren zijn idd op.

Deze gitaar had veel aandachtspunten en heb eerst gekeken of alles goed bleef,.....

Inderdaad had ik ook verwacht dat het tin snel weg zou zijn, het zit er dus nog goed op,..... maar misschien is het over een week of 2 wel versleten,.... vind het in ieder geval leuk dat het tot dusver gelukt is.

O en de vraag over de sound, ik hoor geen verschil,... maar vraag me af of een fret uberhaupt bepalend is voor de sound.

LaurentB
25 april 2009, 19:19
(...)
O en de vraag over de sound, ik hoor geen verschil,... maar vraag me af of een fret uberhaupt bepalend is voor de sound.

Nou, theoretisch moet er zo weinig mogelijk trillingsenergie van de snaar op de fret overgebracht worden. Gevoelsmatig zou zacht materiaal een dempende werking kunnen hebben.
Maar ik weet ook dat die gevoelsmatige ideeën niet altijd kloppen.

Richie74
25 april 2009, 20:23
tin is veel te zacht lijkt me. Ik zou de fret eruit halen in zijn geheel en 1 nieuwe erin. Het zijn gewoon stukken rails.

Ja ook ooit eens geprobeerd, het is een drama om die jongens zonder beschadiging van het fretboard eruit te krijgen. De nieuwe frets erin is ongeveer een even grote uitdaging.
Als ze er dan eenmaal inzitten ben je ook nog niet klaar en kun je alsnog vaak aan het veilen en poleisten.

Klinkt eenvoudig, maar is het zeker niet.

Pepe
25 april 2009, 21:01
Slim. Ik doe min of meer hetzelfde met ingesleten topkammen, druppeltje lijm erin, speciale lijm weliswaar, en dan weer op hoogte vijlen, no sweat.

Ik verwacht ook dat het soldeer vrij snel wegslijt maar soit, zolang dat niet sneller gaat dan het er weer opbrengen..http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Farether
26 april 2009, 10:11
Slim. Ik doe min of meer hetzelfde met ingesleten topkammen, druppeltje lijm erin, speciale lijm weliswaar, en dan weer op hoogte vijlen, no sweat.

Ik verwacht ook dat het soldeer vrij snel wegslijt maar soit, zolang dat niet sneller gaat dan het er weer opbrengen..http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Wat voor lijm gebruik je daar voor?
Kheb hier nog een oud gitaartje voor mijn vriendin liggen waarvan de topkam bij de hoge e snaar helemaal is ingesleten.

Pepe
26 april 2009, 11:31
Cyanoacrylaatlijm, soort secondelijm, het smelt samen met de kunstof en laat zich zo bewerken. Ik heb dat van Voxhumana maar volgens mij heeft elke hobbywinkel dat. Werkt ook prima voor de kunstof zadeltjes van een gitaarbrug, soort kleien.