PDA

View Full Version : Xotic: AC/RC/BB.....pffff, welke past bij mij setup?



Don Olivier
25 april 2009, 07:46
Even een vraagje over de verschillende Xotic pedalen.

Ik speel meestal over Vox versterkers (Vox AC30CC2X) die ik boost voor wat meer drive met een Boss SD1. Werkt best goed en persoonlijk vind ik Asymetrische clipping prettiger dan de TS (symetrische) clipping.

Nu heb ik gelezen dat de AC ook gebruikt maakt van deze Asymetrische clipping. De AC zou daarom ook mijn eerste keuze zijn.

Ik heb ook weleens een Fulltone OCD geprobeerd (versie 4) maar tsja kon er niks mee. Niet mijn smaak. Persoonlijk vind ik em wat te steriel.

Nu zijn er ook nog de RC en BB booster. Ik heb tal van clips bekeken op You Tube maar zou graag wat ervaringen van jullie willen lezen alvorens ik tot aanschaf van een van de pedalen overga.

Alvast bedankt!

_M_P
25 april 2009, 09:40
Ik denk toch dat je het beste gewoon kunt gaan proberen. Het zijn allemaal erg goede pedalen, maar zoals je zelf ook al aangeeft is het karakter nogal verschillend.

Ik ben zelf de trotse bezitter van een BB-plus. Dat is echt een ontzettend rock-beest, en daarmee ontzettend wat ik zoek. De AC-plus is wat milder geloof ik, maar pin me er niet op vast.

Proberen dus:)

shredneck
25 april 2009, 11:22
Even een vraagje over de verschillende Xotic pedalen.

Ik speel meestal over Vox versterkers (Vox AC30CC2X) die ik boost voor wat meer drive met een Boss SD1. Werkt best goed en persoonlijk vind ik Asymetrische clipping prettiger dan de TS (symetrische) clipping.

Nu heb ik gelezen dat de AC ook gebruikt maakt van deze Asymetrische clipping. De AC zou daarom ook mijn eerste keuze zijn.

Ik heb ook weleens een Fulltone OCD geprobeerd (versie 4) maar tsja kon er niks mee. Niet mijn smaak. Persoonlijk vind ik em wat te steriel.

Nu zijn er ook nog de RC en BB booster. Ik heb tal van clips bekeken op You Tube maar zou graag wat ervaringen van jullie willen lezen alvorens ik tot aanschaf van een van de pedalen overga.

Alvast bedankt!


Ik heb een tijd met een ac30 (1963) en een rc booster gespeeld, ik kreeg een mooie crunch en kon er een behoorlijke gallagher sound mee krijgen. Later een rangemasterachtige geprobeerd, maar de RC (compleet ander pedaal, weet ik) is veel breder in te stellen en boost als een gek.

AC vind ik te mild, perfect voor fusion leads, voor rythm tja...alles kan maar mijn smaak is het niet. Het is WEL een goed pedaal, begrijp me niet verkeerd, maar van de drie voor mij niet aantrekkelijk.

De BB zou je eigenlijk moeten kopen, die kan ook erg goed boosten en heeft veel gain on tap.


De OCD heb ik ook gehad, ik vind die toch een soort van bass-heavy en saai. Voor leads gebruikte ik destijds met de VOX een fulldrive, die zou iedereen moeten hebben (assym tubescreamer met boost en ook een cleanboost!)

Don Olivier
25 april 2009, 13:38
Fulldrive heb ik ook gehad.....ook de Mosfet versie. Vond mijn SD1 beter.......tsja, echt!
Zelfs onze drummer viel het op dat de SD1 warmer klonk ;)

Ik heb niet per se een cleane boost nodig. Meer een extra trap (asymetrische) overdrive!

Yek1
25 april 2009, 13:40
Heb zowel de RC als de BB. De RC is een echte booster, zou 'm nooit voor oversturing gebruiken (gain knop is vooral lekker voor een 'randje'). De BB gebruik ik met maar een beetje gain op mijn gainkanaal voor een mooie solotoon. Maar de BB kan ook heerlijke gain toevoegen aan een clean signaal.

Shaggy
25 april 2009, 13:54
De rc is zoals eerder gezegd een echte clean booster, die je ook evt als soort drive kunt gebruiken.

De bb is net als de rc heel transparant maar heeft meer drive. Ik vind deze meer clarity en strakke bottom-end toevoegen aan een drivekanaal of pedaal. Alleen als drive kan ook maar erg dik klinkt het niet, daar is te transparant voor. Het laat ook je toon intact. Als je nu een SD1 gebruikt, dan brengt de RC net te weinig denk. Neem dan, net als ik, een BB. Menigeen xotic gebruiker heeft ze trouwens allebei.

De AC heeft meer mids en klinkt doffer, vind ik meer tubescreamer-achtig. Niettemin een lekkere pedaal.

Dick Wolkendeck
25 april 2009, 14:00
In een test tussen de OCD en de ac booster werd het de AC booster. Ik gebruik de AC booster over een jcm800 (50 Watt single channel 1 x 12" combo). De jcm klinkt erg fel en de AC Booster maakt er een moddervette rock/metal toon van. Racer X, Queensryche. Nartuurlijk kun je hem over een cleane amp proberen en dan jazz en fusion gaan spelen, maar er staat booster op, dus ik gebruik hem om mijn amp over de rooie te laten gaan. ;-)

Eigenlijk vind ik de AC in zijn basiskarakter niet zo heel veel verschillen van mijn 1983 tubescreamer, maar de AC geeft je dan niet zo'n droge kartonnen sound. De ts is vooral mid, de ac klinkt veel breder, veel laag als je wilt en erg warm. Ook reageert de ac goed op de volumeknop van je gitaar.

De AC booster werkt ook erg goed om mijn strat met low-output elementen te boosten voordat hij in mijn 5150 geplugt wordt. Vet, en de gain van de 5150 mag op 4 blijven staan.

Negative K3 fan
25 april 2009, 15:34
toen ik nog een ac30 had (ac30/6tb korg reissue), was de combinatie met een super hard on (clone) echt magistraal, vooral het normal kanaal leefde gewoon helemaal op.

Het nadeel is dat als je eenmaal bent begonnen er twee nodig hebt of een super duper want je wil hem niet meer uitzetten :)