PDA

View Full Version : type condensator voor tone



espike
24 april 2009, 22:15
Nou zat ik eens even een audiofielen site door te lezen, en daar kwijlen ze nog al eens over de verschillende soorten condensatoren, en de effect die dingen hebben op het uiteindelijk geluid van een leuke buizen versterker.
Nou kan ik me zo voorstellen dat dit ook geldt voor gitaren.

weet iemand wat het verschil is in gebruik, qua geluid voor tone knoppen tussen polyester, polypropyleen. en keramische condensatoren. specifiek heb ik t dan over 47nF
En natuurlijk praktisch: is het merkbaar zonder meetinstrumenten.

jan jansen
25 april 2009, 07:43
Nou zat ik eens even een audiofielen site door te lezen, en daar kwijlen ze nog al eens over de verschillende soorten condensatoren, en de effect die dingen hebben op het uiteindelijk geluid van een leuke buizen versterker.
Nou kan ik me zo voorstellen dat dit ook geldt voor gitaren.

weet iemand wat het verschil is in gebruik, qua geluid voor tone knoppen tussen polyester, polypropyleen. en keramische condensatoren. specifiek heb ik t dan over 47nF
En natuurlijk praktisch: is het merkbaar zonder meetinstrumenten.

Apart slag volk hoor die audiofielen..zijn zo overtuigd van hun gelijk...valt niet mee te discussieren.
Maar een antwoordt...zelf uitproberen en ondervinden of er verschil inzit.

:blast::blast:

Kakihara
25 april 2009, 08:44
Ik heb ergens gelezen (bij Donald Brosnac of Dan Erlewine, ik weet het niet meer precies) dat de goedkopere keramische condensatoren sneller 'verslijten', i.e. de waarde van de maximale capaciteit zou sneller dalen dan bij de duurdere polypropylene. Keramische condensatoren zouden ook ruisgevoeliger zijn dan die gemaakt zijn uit een polymeer. Theoretisch zou dit verschil moeten hoorbaar zijn, en al zeker indien de caps al een tijdje in gebruik zijn.

aaronstonebeat
25 april 2009, 13:02
Als ik dit zo lees, ben ik weer blij dat ik m'n meest recente toonregeling zonder condensator heb uitgevoerd; weer 'n zorg minder :)