PDA

View Full Version : Up- en downstrokes



Bluze
24 april 2009, 21:44
Hoe weet ik, als ik een melodie speel, waar ik upstrokes speel en waar downstrokes bij alternate picking?

Ik ken de algemene regel:

1 e 2 e 3 e 4 e
d u d u d u d u

Ik probeer dit nu toe te passen op een nummer wat ik graag wil leren. "In het echt" hebben de noten natuurlijk vaak niet eenzelfde duur, maar staan zestienden en triolen gezellig in 1 maat.

Hoe maak ik de verdeling?

Ik weet dat ik het nummer gewoon kan spelen zoals het mij uitkomt, maar ik wil graag een systeem hebben in mijn spel.

-=JEROEN=-
25 april 2009, 00:20
Als je echt persee een systeem wil, probeer iedere 1e toon (van een groepje) met een downstroke te beginnen. Een andere manier is om zo veel mogelijk een downstroke óp de tel te spelen (upbeat).

bastiaanvanbeek
25 april 2009, 08:00
Hoe maak ik de verdeling?

Ik weet dat ik het nummer gewoon kan spelen zoals het mij uitkomt, maar ik wil graag een systeem hebben in mijn spel.

dat verschilt per nummer. ik ben laatst bezig geweest met een solo achtig stukje van frank zappa waarbij ik binnen dat stuk soms met een downstroke begin en soms met een upstroke. het is maar net hoe het uitkomt. soms begin je bijvoorbeeld met een downstroke en kom je 10 noten later al niet meer goed uit. het is denk ik meer een kwestie van kijken wat het beste werkt bij het nummer dat je speelt.

marter544
25 april 2009, 11:40
Speel het gewoon op de manier zoals et voor jou het makkelijkste gaat... Ik speel eigenlijk altijd gewoon up en down afgewisseld, ook met triolen ed. Alleen met riffs als die van master of puppets doe ik alleen downstrokes, omdat het anders niet goed klinkt.

Danieldg
25 april 2009, 13:25
Speel het gewoon op de manier zoals et voor jou het makkelijkste gaat... Ik speel eigenlijk altijd gewoon up en down afgewisseld, ook met triolen ed. Alleen met riffs als die van master of puppets doe ik alleen downstrokes, omdat het anders niet goed klinkt.

+1 Je moet zo ergonomisch mogelijk spelen, dus wat jou het beste uitkomt. Bij bepaalde liedjes moet je je vaak wel houden aan een bepaald schema omdat je anders niet dezelfde accenten bekomt (zoals het hier bovengenoemde Master Of Puppets).

Bluze
25 april 2009, 19:46
Als je echt persee een systeem wil, probeer iedere 1e toon (van een groepje) met een downstroke te beginnen. Een andere manier is om zo veel mogelijk een downstroke óp de tel te spelen (upbeat).

Dit is eigenlijk precies wat ik bedoel.

Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met Last Chance van Vinnie Moore.

In dat nummer komt het veel voor dat een lick begint op de 2e achtste noot van de maat, dus op de "ne van 1"

Dan begin ik die lick dus met een upstroke (want de eerste noot die ik speel ligt dus niet op de tel) maar kom ik door verschil in tijdsduur van notenuit met een upstroke op tel 1 van de volgende maat.

Bedankt voor de reacties in ieder geval

Bluze
25 april 2009, 20:31
Ik heb hier een lick geupload: http://www.megaupload.com/?d=UQXE9LLJ
Misschien zouden jullie er eens naar willen kijken?

Wat ik tot dusver doe: Ik begin met een upstroke, want de eerste d (fret 15, 2de snaar) valt op de tel. Dan gaat alles goed tot de laatste noot van de maat want dat wordt dan een downstroke. Maar dan zou ik de eerste noot van de tweede maat ook met een downstroke moeten doen en dan krijg je 2 downstrokes achter elkaar.

Oplossing?

Bram+
25 april 2009, 20:39
Hoe weet ik, als ik een melodie speel, waar ik upstrokes speel en waar downstrokes bij alternate picking?

Ik ken de algemene regel:

1 e 2 e 3 e 4 e
d u d u d u d u

Ik probeer dit nu toe te passen op een nummer wat ik graag wil leren. "In het echt" hebben de noten natuurlijk vaak niet eenzelfde duur, maar staan zestienden en triolen gezellig in 1 maat.

Hoe maak ik de verdeling?

Ik weet dat ik het nummer gewoon kan spelen zoals het mij uitkomt, maar ik wil graag een systeem hebben in mijn spel.
Theoretisch gezien zou alternate picking moeten inhouden dat je ups en down om en om doet (alterneren dus). Voor de consistentie zou je als je zestienden speelt maar om een of andere reden een noot moet overslaan, wel de beweging moeten maken, zodat je in hetzelfde ritme blijft (bij iedere hele tel omlaag). Bij triolen zou je bijvoorbeeld d u d kunnen/moeten doen maar wel weer oppakken bij d om in hetzelfde schema terug te komen, maar dat ligt ook een beetje aan de context.

-=JEROEN=-
26 april 2009, 00:20
Ik heb hier een lick geupload: http://www.megaupload.com/?d=UQXE9LLJ
Misschien zouden jullie er eens naar willen kijken?

Wat ik tot dusver doe: Ik begin met een upstroke, want de eerste d (fret 15, 2de snaar) valt op de tel. Dan gaat alles goed tot de laatste noot van de maat want dat wordt dan een downstroke. Maar dan zou ik de eerste noot van de tweede maat ook met een downstroke moeten doen en dan krijg je 2 downstrokes achter elkaar.

Oplossing?
2 downstrokes achter elkaar is niet zo'n ramp hoor, dus als je het zo wil spelen, doe dat dan. Als je met een downstroke begint, dan eindig je wel met een downstroke, maar die noot duurt 2 tellen; tijd zat om te herstellen voor het volgende stuk (dat dan weer met een downstroke begint).

Wat je ook kan doen is met een upstroke beginnen en het stukje fis-d-b spelen met u-u-d. Dit noemen ze economy picking en is een stuk efficienter kwa beweging (je maakt immers een opgaande beweging van fis naar d naar b). De rest speel je dan weer met alternate picking.

http://i42.tinypic.com/2w6b7so.gif