PDA

View Full Version : snaren akoustisch/elektrisch



tom92
24 april 2009, 21:10
Ik heb sinds kort een akoestische gitaar.
ik speel al 1 1/2 jaar op elektrisch(jah weet dat je beter akoestisch kunt beginnen maar ik ben eigenwijs:roll:).
wat me gelijk opviel is dat ik veel harder op snaren moet drukken om een mooie zuivere klank eruit te krijgen. en ook van akkoorden wisselen gaat moeilijker, is dit gewoon of kan het aan de snaren liggen?
zo ja, aanraders?...

kingyellow
24 april 2009, 21:52
Nu weet je niet alleen (dat je op een acoustische moet beginnen),
Nu weet je ook waarom!!;)

Acoustisch is gewoon harder werken.Kramp in de handen,zere vingers.
Als je veel speelt zul je merken dat het steeds makkelijker gaat.

tom92
24 april 2009, 22:01
Het was niet een dure gitaar dus ik twijfel ook een beetje aan de kwaliteit van de snaren.
wat zijn goede snaren voor akoestisch, ik hoor veel over "elixers"? wat is het voordeel van deze snaren?

rijsberman
24 april 2009, 22:13
Dat ze lang mee gaan door de coating. Verder niet, eigenlijk. Elixir is een dochter van D'addario. Het zijn dus eigenlijk gewoon gecoate D'addario's.

Robdop
25 april 2009, 00:07
vind ik een beetje een rare beredenering. want d'addario heeft ook gecoate snaren.

Muzieknono
25 april 2009, 07:36
Je kunt ook even naar de actie van je gitaar laten kijken en zet er vervolgens maar gewoon d'addario .11 op.
Succes Dirk Jan :B

bagheera
25 april 2009, 08:57
Ik heb op mijn ovation type semi akoestisch gewoon 0.10 electrische snaren van d adario staan niet echt gebruikelijk maar het geeft me wel de klank die ik persoonlijk zoek.

Ik loop ook niet echt hoog op met elixir maar dat is ook persoonlijk

Buzz
25 april 2009, 09:31
Nu weet je niet alleen (dat je op een acoustische moet beginnen),
Nu weet je ook waarom!!;)

Acoustisch is gewoon harder werken.Kramp in de handen,zere vingers.
Als je veel speelt zul je merken dat het steeds makkelijker gaat.

Wat een flauwekul! Een goed afgestelde akoestische gitaar kan ook zeer comfortabel spelen. Elektrisch speel ik op .010, akoestisch op .012, maar ik kan nou niet zeggen dat ik op de akoestische nou zoveel harder moet werken.
Omdat een akoestische gitaar vaak een hogere snaarspanning heeft, stelt dat (hogere) eisen aan de afstelling. Veel ak. gitaren hebben een beroerde afstelling is mijn ervaring. Als je dat goed oplost is kramp en zere vingers van iemand die al anderhalf jaar elektrisch speelt gauw over, hoor.

YoJorisss
25 april 2009, 13:20
Volgens mij is het een feit dat Akoestisch gitaar spelen wat meer werk is. Maarja, dat maakt niet uit. Ik heb ervoor gekozen om met Akoestisch te beginnen en hopelijk kan/mag ik voor de zomer een electrische aangeschaffen (Fender Squier Deluxe :D)

freddy
25 april 2009, 16:21
Ik heb dezelfde mening als Buzz,ik heb 4 gitaren een fender strat en 3 akoestische ze zijn alle 4 goed afgesteld en eigenlijk speel ik het liefst op mijn Taylor 410 daar liggen de dikste snaren op dat speelt iets moeilijker maar eenmaal je eraan gewend bent vind ik niet dat ik zoveel harder moet werken.
Gitaristen die een goede afstelling niet zo belangrijk vinden hebben waarschijnlijk nog nooit op een goed afgestelde gitaar gespeeld anders zouden ze snel van mening veranderen, daar ben ik absoluut zeker van.

tom92
25 april 2009, 16:56
Ik ben vanmorgen bij de winkel geweest.
de verkoper adviseerde me vrijwel direct elixer. zodanig heb ik die gekocht.
Na wat prutsen om die snaren erop te krijgen(voor eerst dat ik op akoestisch snaren wissel)
was het resultaat qua geluid inderdaad beter. Ik denk dat ik gewoon aan
de akoestische gitaar moet wennen.:B

Richie74
25 april 2009, 17:46
Kllopt inderdaad gewoon wennen,.....
Akoestisch is mits in orde en goed afgesteld niet per definitie moeilijker te bespelen. Maar vaak zie je pas bij de wat betere merken dat dit ook daadwerkelijk goed te doen is.

Je kunt ook zoals gezegd dunnere snaren 0,10 gebruiken, dan gaan i.i.g de bends makkelijker. Ook zou je om het je in het begin wat makkelijker te maken de gitaar in zijn geheel een half toontje lager kunnen stemmen en dan oefenen totdat je erbij neervalt.

Akoestisch is niet moeilijker als electrisch, maar vereist gewoon een andere techniek.