PDA

View Full Version : Gitaar modden naar minder gain geluid



Misery Signals
23 april 2009, 23:21
Hallo,

Ik heb een Bogner Uberschall met twee kanalen, een helder clean (bijna niet crunchy te krijgen) en een vet leadkanaal (ook bijna niet crunchy te krijgen)...
Ik zou dus graag een crunchy geluid willen. Als ik de volumeknop wat dichtzet op mijn gitaar, merk ik dat het geluid best lekker wordt zonder echt volumeverlies. Zou je op je gitaar ipv een toneknop bij voorbeeld een switch kunnen zetten zodat je kan switchen naar een stand waarin je volumeknop een beetje dicht gezet wordt? Draaien aan de knop duurt te lang en is niet praktisch bij snel veranderen van geluid.

MS

edje kadetje
23 april 2009, 23:25
kun je niet beter een pedaaltje gebruiken om je volume naar beneden te halen (bv equalizer en dan heel zacht zetten)?

Misery Signals
23 april 2009, 23:51
Ik wil buiten mijn gitaar de rest van mijn setup midigestuurd houden. Zo'n extra pedaaltje moet weer extra ingetrapt worden he... het zou aan de gitaar moeten gebeuren...

MS

espike
24 april 2009, 08:31
Klinkt alsof het volgende zou meoten werken: draai volume knop dicht tot waar ie 'lekker' klinkt, meet de weerstand in de potmeter, koop zo'n weerstand en zet m aan een schakelaar naar je output

WillemdaGuide
24 april 2009, 09:16
Als je toch al een midisetup hebt kun je ook overwegen een kleine midilooper voor de pre-amp te hangen met daarin een drivepedaaltje voor je chrunch.

iWishmaster
24 april 2009, 09:22
Als je toch al een midisetup hebt kun je ook overwegen een kleine midilooper voor de pre-amp te hangen met daarin een drivepedaaltje voor je chrunch.

Of een 'volumeknop-in-een-doosje'-pedaal. (EHX heeft pas zo'n pedaaltje uitgebracht, ik geloof iets van 30 euro maar).

Ander alternatief is inderdaad met een schakelaar een weerstand of (trim)potmeter in/uit het circuit halen. Dan moet je wel een extra gat in je gitaar boren voor dat knopje. Persoonlijk zou ik daar niet aan beginnen, maar wie ben ik :dontgeti:

pasqual
24 april 2009, 10:46
om welke gitaar gaat het? als het een met humbuckers ia, zou je kunnen splitten. dus minder output.

groeten Pasqual.

Harry
24 april 2009, 10:55
ik zou het gewoon met de volumeknop op de gitaar doen.....

olaftheholy
24 april 2009, 11:00
Kun je in je randapparatuur niet veel makkelijker een patch programmeren met daarin je gewenste volume...
Weet niet wat je gebruikt maar als je ergens een inputsignaal kan halveren moet dat toch gaan, onder een knop zetten en klaar!