PDA

View Full Version : nieuwe fender kopen: custom shop of wat?



dr miranda
23 april 2009, 15:56
Ik ben toe aan een nieuwe gitaar, na vijf jaar op een stag strat te hebben gespeeld. Heb er best wel wat geld voor over (2800 eu) maar ik kan niet goed besluiten wat voor soort fender strat ik wil.

Ik zie veel custom shop strats maar zie niet wat daar nou anders aan is dan bij de gewone strats van om en nabijde 1600 euro. Kan iemand mij uitleggen wat er anders is aan die custom shops?

espike
23 april 2009, 16:20
image, en pretentie o.a.
Verder zijn er natuurlijk wel verschillen: neck model, andere pickups, om de sound van een bepaalde gitarist te benaderen.

Maar met je budget kan je volgens mij ook rustig bij een gitaarbouwer vragen om een strat volgens je eigen specs te laten bouwen.

Wat ik zelf ooit eens gedaan heb na een bonus van de belastingdienst ;) is gewoon een grote muziek zaak instappen, en de lekkerst spelende strat meenemen.
De grap is, uiteindelijk ben ik met een squier naar buiten gegaan.

Eko
23 april 2009, 16:28
Bij de Customshop praat je over diverse mogelijkheden die je niet bij standaard instrumenten kunt krijgen. Speciale kleuren bv. Een Daphneblue bij een `60`s strat is niet standaard maar kan daar gewoon wel.
Veel instrumenten zijn gebouwd door kleine teams of door enkele bouwers en uit geselecteerde houten delen. De zorg en afwerking staat op een zeer hoog niveau.
Het moeilijke is dat het een getraind oor vraagt en vaardige handen om te bepalen of een intrsument goed is of niet. Als je nog niet heel ervaren bent is dit lastig te bepalen. Ook moet je voor jezelf weten welk instrument er bij je past. Je moet niet kopen vanwege de naam die er op staat ( Customshop) maar vanwege de eisen die je aan het instrument stelt.
Ga eens naar een goed gesorteerde winkel bv Kees Dee in Amersfoort. Die heeft alle variaties op stock. Je vindt er een USA standard , een USA vintage en Customshop vaak naast elkaar. Kijk eens of je het de moeite waard vind. Als je jezelf een plezier wilt doen , maak dan even een afspraak als je van ver moet komen.

dr miranda
23 april 2009, 17:30
OK bedankt, ja zal ik zeker doen ff langs die kees dee. Maar ik ben geen beginner hoor. En ik weet opzich wel heel goed wat ik wil.. Althans, er is voor mij niet echt 1 ultieme gitaar. De strat vertegenwoordigd voor mij wel de gitaar waar ik het meeste uit kan halen. Maar als ik een knappe strat heb ga ik ook nog wel een gretch jazzgitaar kopen, puur vanwege het te gekke geluid. Maar dat vind ik niet echt een goede basisgitaar... bedankt voor de reacties

toneblo
23 april 2009, 17:53
\
Wat ik zelf ooit eens gedaan heb na een bonus van de belastingdienst ;) is gewoon een grote muziek zaak instappen, en de lekkerst spelende strat meenemen.
De grap is, uiteindelijk ben ik met een squier naar buiten gegaan.


...dit zijn de beste omstandigheden om i.d.d. achter een geweldige gitaar te komen.
Je hebt budget, koopt vervolgens een gitaar die ECHT GOED IS en je komt naar buiten met 2/3 van je budget nog in je zak...... en dat met dit weer, dat schreeuwt om een biertje in de zon op een terrasje!!!:crazyhappy:

Kijk en luister altijd naar wat je zelf het lekkerst vind spelen, da's pas belangrijk.
Of anders, koop in ieder geval niet die relic dingen met die matte afwerkingen, zonde van je geld en ze zijn maar net zo goed als gewone squirs.

Bij musicstore in keulen hebben ze de originele joey bonamassa strat hangen voor minder dan jou buget.
Moet je wel naar keulen....en er is er maar 1 van...:(... dus misschien wat voor jou???

Reb
23 april 2009, 19:28
Met dat budget zou ik niet eens meer kijken naar een Fender, maar eerder naar een Musicman Silhouette Special of Albert Lee. Houd je geld over en zit op hetzelfde niveau als custom shop. ;)

sjaak1990
23 april 2009, 19:31
Tja zo custom is die Fender Custom shop toch niet? Alsof een andere kleur bijzonder is. Kan je beter een ECHTE custom gitaar nemen. Fender Custom shop is natuurlijk kwalitatief gewoon erg goed maar je kan net zoveel kwaliteit ook helemaal op maat hebben.
Ik vind de Musicman Silhouette Special telkens vies en vies tegenvallen. Vind mijn blade veel fijner en ook gewoon een stuk beter klinken. Heb niet het gevoel dat ik op een gitaar uit die prijsklasse speel als ik erop speel.

the sure thing
23 april 2009, 19:49
Ik ben met een flink budget naar Kees Dee gegaan. Die heebt meer dan 40 (!) Fender custom shop modellen op voorraad. Ik ben daar UREN geweest en uiteindelijk met een Fender CS naar buiten gegaan. Zomaar een CS bestellen en/of kopen vind ik geen goed idee. Als je voor een dure gitaar gaat, neem dan je tijd.

Het nadeel van een gitaar laten bouwen is dat je aan de koop vast zit, ook al bevalt de gitaar niet 100%.

Ik heb mijn Haar strat weggedaan en een Fender CS ervoor teruggekocht. De meeste (niet alle!!) Fender CS modellen zijn beter dan de meeste (niet alle) andere Fender modellen. De CS is 2x zo duur dan de normale Fender, maar niet 2x zo goed. Hij is in mijn beleving ongeveer 30% beter. En dat vind ik de moeite van de investering toch waard.

EDIT: ik heb ooit op een Fender Squier Bullet gespeeld van een vriend. Dat was wel 15 jaar geleden maar het geweldige gevoel van die hals zal ik nooit meer vergeten... :)

Eko
23 april 2009, 20:16
Het aantal te koop aangeboden CS modellen op Marktplaats doet ook het vermoeden opkomen dat een hoop mensen een gitaar om de naam kopen. Een `60`s strat koop je dan met een hoop korting door hem zo te kopen. Als je een relic versie koopt zie je het verschil niet eens.
Ik heb zelf een ( speciale) CS strat. Eerlijk gezegd is het de beste strat die ik ooit gehoord heb en bespeeld. Nooit meer te koop. Wel zou ik er een andere versie bij willen hebben.

Hendriks
23 april 2009, 20:26
Avri '57, '62