PDA

View Full Version : Ervaringen HAAR GUITARS



JoopPannekoek
23 april 2009, 15:48
Aan reacties te lezen op een andere plaats is iedereen vol lof over Haar gitaren. Maar zijn er hier ook mensen met slechte ervaringen?

Ik heb me zelf zo net een Haar gitaar geruild. Het is een 2008 model dat weinig bespeeld is geweest en waar de eigenaar niet geprutst heeft (ken hem persoonlijk), na enkele uren gespeeld te hebben en de elektronica gecontroleerd te hebben, kwam ik tot volgende conclusie:

Pro:



- Zowel nek als body zijn in huis gemaakt en ondanks lichte afwijking van een Fender dik OK

- De nek is fijn geoliëd

- De body is mooi gelakt met nitro

- De Relic is mooi gedaan

- De solderingen zijn perfect

- De onderdelen van hoogwaardig materiaal

- Nek en body passen perfect op elkaar

- 2 piece body

- Birdseye nek

- ...



Contra’s:



- afwerking inleg van positiestippen, verkeerde boringen die achteraf zijn opgevuld

- halspen in hals zit niet mooi recht en reageert niet zoals verwacht.

- de frezing voor de electronica was blijkbaar te klein, er is dus een stukje hout aan de potmeter zijde moeten afkappen/vijlen om er alles in te krijgen (maar goed beter te veel hout in begin als omgekeerd!)

- er is geen geleidende verf of folie gebruikt om de elektronica beter af te scheiden van externe elektromagnetische stralingen (gek voor moderne tijden)

- het brugelement (onder de slagplaat) zat vol met stof van afgevijld plastic afkomstig van de slagplaat

- fretten zijn goed afgevijld aan de zijkant maar ook nog eens gelijmd met de bijhorende slordigheid

- fretten zijn niet afgevijld aan de bovenkant in hogere posities wat er voor zorgt dat bij benden de snaren doodlopen tegen de volgende frets! (Vooral Si snaar tegen 17e fret)

- Mid pickup is niet aangesloten op Tone pot

- ...



Graag jullie ervaring!



Groet,




Joop

JeroenSchaaf
23 april 2009, 15:57
Owke , waar heb je hem tegen geruild?

Ben je er wel tevreden mee? of ga je hem weer verkopen.

Eko
23 april 2009, 16:21
Ik heb er een aantal in handen gehad die stuk voor stuk zeer goed waren afgewerkt. Kan exemplarisch zijn.
Het niet aansluiten van de mid pick-up is een modificatie ,ten opzichte van een Fender, die vaker wordt toegepast. Het wordt gedaan voor mensen die veel met het brugelement spelen om het scherpe kantje ( in het geluid) er af te kunnen halen.
Spreek je bij de frets wel over lijm? Bij veel blanke halzen wordt er gelakt na het fretten. Dit geeft een zekere mate van afdichten van de fetsleuf. Bij Fenders ziet dit er nog wel eens koddig uit omdat er dan bijkans druipers/ zakkers tussen zitten. Kan hetzelfde zijn. Frets worden meestal klemmend er in geslagen.
Je zou met de eerste eigenaar eens samen naar Eric toe kunnen gaan en hem om service vragen.

frankpaul1
23 april 2009, 17:19
Ik heb ook een Haar Telecaster gehad en dat was een erg goed afgewerkte gitaar. Ik vind de topictitel wat overdreven, ik lees maar erg weinig wat echt een slechte ervaring te noemen is. De opgevulde positiemarkeringen zijn dan nog wel de ergste, maar dat is toch geen echte ramp.

Bolder
23 april 2009, 17:26
Bij mijn Fender strat is m'n mid-pup ook niet op de tonepot aangesloten

Aca Ilic
23 april 2009, 17:50
Ik heb ook een Haar Telecaster gehad en dat was een erg goed afgewerkte gitaar. Ik vind de topictitel wat overdreven, ik lees maar erg weinig wat echt een slechte ervaring te noemen is. De opgevulde positiemarkeringen zijn dan nog wel de ergste, maar dat is toch geen echte ramp.


ik heb geen ervaringen mee frank ( omdat ik gitaar via andere gitaar bouwer laat maken), maar in afgelopen periode zijn heeeeeeeeel wat Haar strats op markt te koop gestaan, dus dat wil ook iets zeggen wat kwaliteit betreft dan ;-)
Het is net zoals met oude Fenders : jij had goeie en jij had slechte....

Les Paul R8
23 april 2009, 17:53
Ik heb ook een Haar Telecaster gehad en dat was een erg goed afgewerkte gitaar. Ik vind de topictitel wat overdreven, ik lees maar erg weinig wat echt een slechte ervaring te noemen is. De opgevulde positiemarkeringen zijn dan nog wel de ergste, maar dat is toch geen echte ramp.

Sorry, maar een trussrod die niet goed werkt vind ik behoorlijk serieus en is ook niet zomaar te repareren.

Persoonlijk ben ik niet zo weg van Haar en vind ik ze erg overhyped. Ik heb een paar goeie exemplaren in mijn handen gehad, maar meer mindere exemplaren. Mijn mening is dat Haar onder de kwaliteit zit van de gewone USA Fenders. De CS van Fender vind ik daar nog een stuk boven zitten.

frankpaul1
23 april 2009, 17:54
ik heb geen ervaringen mee frank ( omdat ik gitaar via andere gitaar bouwer laat maken), maar in afgelopen periode zijn heeeeeeeeel wat Haar strats op markt te koop gestaan, dus dat wil ook iets zeggen wat kwaliteit betreft dan ;-)
Het is net zoals met oude Fenders : jij had goeie en jij had slechte....

Dat er Haar gitaren te koop staan vind ik totaal geen relatie hebben met de kwaliteit. Zoveel staan er ook niet te koop, op dit moment maar eentje op Marktplaats en die is ook al weer gereserveerd.

Chiel
23 april 2009, 17:58
Ik heb er nu drie Haar relic Strats.

Daphne Blue met maple hals. Hiervan is de afwerking echt perfect, het is wel een oudje. Dit is één van de eerste met het nieuwe logo. Waanzinnige sound, maar helaas niets voor live doeleinden. Hij heeft een beetje last van een Middip.

Vintage White met rosewood toets. Afwerking body was een beetje identiek aan wat jij noemt. Solderingen waren slordig en er zat ook een verkeerde volumepot in waardoor deze alleen maar vol open kon. Solderingen, potmeter en jackinput dus op een gegeven ogenblik zelf vervangen. Kwa sound en playability echter wel een waanzinnige gitaar.

3 tone sunburst met rosewood toets. Deze heb ik zo'n 2 jaar geleden laten bouwen als spare voor m'n Vintage White (op de kleur na is deze identiek). Inmiddels is dit zo'n beetje mijn mail axe geworden. Deze is recentelijk afgesteld door een gitaarbouwer en deze was zeer te spreken over de bouwkwaliteit.

Kortom, er zitten (eigenlijk net zoals de Fender gitaren) hier en daar nog wel eens wat maandag ochtend modelletjes tussen.

olaftheholy
23 april 2009, 17:59
Hallo Joop en welkom op Gitaarnet!!!

Het enige echte 'probleem' lijkt het aanlopen van de snaren boven de 17e fret te zijn en dat is simpel te verhelpen.
Voor de rest lijkt het een prima gitaar, echter heeft hij wat afwerkingsfouten/slordigheden.(maandagochtendmodel zoals chiel zegt!!!)
Ik denk dat je best (zoals waarde Eko al zei) bij Erik v/d Haar terecht kan, hij staat immers voor z'n producten en misschien serviced hij je gitaar wel waar nodig.

Als je een paar foto's post van je gitaar en de klachten, kunnen wij wat beter zien wat je precies bedoelt.
Nu is het nog 'klinkt als'

veel plezier op gitaarnet!

future2future
23 april 2009, 18:01
Zelf speel ik al weer bijna 2 jaar naar volle tevredenheid op een haar strat. Goede gitaar, geen enkel probleem mee. Ik zou ook nog wel een aar tele willen hebben!

Dat haar gitaren van mindere kwaliteit zijn dan standaard amerikaanse fenders ben ik het helemaal niet mee eens, naar mijn mening zijn de haar's wel een stuk beter.

Chiel
23 april 2009, 18:04
Mijn mening is dat Haar onder de kwaliteit zit van de gewone USA Fenders. De CS van Fender vind ik daar nog een stuk boven zitten.
En zo heb ik al heel wat CS'jes uit de states laten komen die ik absoluut niet beter vond als mijn Haar Strats. Dit weekend ook weer even een hele dikke CS in de handen gehad en live uitgechecked. Zeker geen verkeerde gitaar, maar dat zijn mijn Haar stratjes ook niet. Geluidsman begon alleen direct te klagen dat de gitaar in de mix verzoop. En dan te bedenken dat de CS in kwestie meer dan het dubbele van de Haar Strats koste. En dat is dan ook meteen de reden dat ik deze Haar Strats heb. Value for Money en echt hele goede live gitaren.

Aca Ilic
23 april 2009, 18:15
Dat er Haar gitaren te koop staan vind ik totaal geen relatie hebben met de kwaliteit. Zoveel staan er ook niet te koop, op dit moment maar eentje op Marktplaats en die is ook al weer gereserveerd.


waar heeft het wel dan relatie mee?
By the way, als je laatste half jaar gitaar advertenties gelezen had ,dan je het wel gemerkt;-)
Bottom line:
ze hebbe goede spul, maar ze hebben ook net zoals iedere gitaarmaker - minder goede spul
In tegenstelling is Rebel relic beter wat kwaliteit betreft...

frankpaul1
23 april 2009, 19:12
waar heeft het wel dan relatie mee?
By the way, als je laatste half jaar gitaar advertenties gelezen had ,dan je het wel gemerkt;-)
Bottom line:
ze hebbe goede spul, maar ze hebben ook net zoals iedere gitaarmaker - minder goede spul
In tegenstelling is Rebel relic beter wat kwaliteit betreft...

Het lijkt me eerder een relatie hebben met GAS, ofwel tijd voor een andere gitaar. Wil totaal niet zeggen dat de gitaar slecht is. Of zijn alle 150+ Gibsons en 300+ Fenders op marktplaats slecht?? Er zullen vast minderen tussen zitten, maar ik denk dat de relatie tot marktplaats wat vergezocht is. En ik hou de ads echt wel goed bij.

budje
23 april 2009, 19:20
Conclusie: Elke fabrikant heeft betere en minderde producten

Het zonnetje schijnt buiten!:hippie:

Aca Ilic
23 april 2009, 19:33
Conclusie: Elke fabrikant heeft betere en minderde producten

Het zonnetje schijnt buiten!:hippie:

precies budje, het is nou eenmaal zo of je nou een Gibson of PRS of een Haar bespeelt: je kunt onzettend veel van je gitaar houden en proclameren dat het beste merk is, maar ook reeel moeten blijven en weten dat iedere gitaarbouwer ook zijn slechte dagen heeft...

frankpaul1
23 april 2009, 19:40
precies budje, het is nou eenmaal zo of je nou een Gibson of PRS of een Haar bespeelt: je kunt onzettend veel van je gitaar houden en proclameren dat het beste merk is, maar ook reeel moeten blijven en weten dat iedere gitaarbouwer ook zijn slechte dagen heeft...

Dat is ook totaal niet waar jouw stelling over ging, dat ging over de relatie kwaliteit en gitaren die op marktplaats te koop waren. Ongetwijfeld heeft elke bouwer slechte exemplaren.

the sure thing
23 april 2009, 19:43
Ik heb een lange tijd een Haar strat gehad en weer verkocht omdat ik de hals iets te dik vond.

De FEEL van mijn Haar strat was geweldig. De afwerking ook. Ik had alleen wel af en toe het gevoel dat de intonatie niet helemaal 100% was. Dat betekent: als ik akkoorden ging pakken hoog op de hals (11e fret of hoger) die niet meer 100% zuiver waren. Dit kan volgens mij met een afstelbeurt wel weer geregeld worden? Of ligt dit aan het fretwerk?

Soms had ik ook op bepaalde plekken op de hals dat de toon IETSIES minder doorklonk dan op andere plekken, maar dooie plekken niet.

En... de Haar strat hoefde ik bijna nooit te stemmen! Mijn meest stabiele gitaar qua stemmen die ik gehad heb.

Anyway: dik tevreden, op die intonatie na dan.

Kheb nu een Fender CS. Gekozen uit ongeveer 15 andere CS modellen. Het verschil tussen de CS modellen is groot!

Aca Ilic
23 april 2009, 19:59
Dat is ook totaal niet waar jouw stelling over ging, dat ging over de relatie kwaliteit en gitaren die op marktplaats te koop waren. Ongetwijfeld heeft elke bouwer slechte exemplaren.


Het is waarschijnlijk toch een van de oorzaken dat ze vaak op de markt te koop staan.Dat zijn toch handgebouwde insrumenten en je kunt bepaalde kwaliteit verwachten ( net zoals je van Fender CS kunt verwachten maar toch zijn ze niet allemaal zo geweldig).

Chiel
23 april 2009, 20:37
En... de Haar strat hoefde ik bijna nooit te stemmen! Mijn meest stabiele gitaar qua stemmen die ik gehad heb.

Anyway: dik tevreden, op die intonatie na dan.
Idem dito hiero. Meest betrouwbare live gitaar voor mij ooit!

Ash ketchum
23 april 2009, 22:58
Mijn Haar blijft mij iedere jam/oefenavond/gig weer verbazen qua sound en bepspeelbaarheid. Prik lekker door de mix en klinkt voor singlecoils aardig dik. Het enige echte minpuntje vond ik dat er hier er daar wat scherpe freteindes waren, maar die waren zo verholpen. Een extra fretje was ook niet mis geweest, maar dat zou de relic uiterlijk een beetje tegengaan naar mijn inzicht.

Harm
23 april 2009, 23:03
Nu een tijdje een Haar strat... Klinkt geweldig, maar goed ook uitgetest en gekozen uit een aantal... waarbij ik wel de strat van de bassist bij mij uit de band meehad (die had al eerder een geweldig klinkende haar strat gekocht) voor vergelijk... Die ik uitkoos vond ik de beste (smaak dus) ... prikt goed door de mix, speelt lekker en klinkt gewoon erg goed... Meer wil ik dus niet...

Maar ja, CS Fender blijft lastig... Heb nu een Fender CS Nocaster en ik moet zeggen dat ik nog geen tele heb gehoord (ook niet van Haar) die beter klinkt dan deze...

Bij mij blijft het horen, vergelijken, horen, vergelijken en als je er dan eentje vindt, kopen!

Harm

Pepe
23 april 2009, 23:26
Dat "door de mix prikken" van die Haars, is dat een positieve kwaliteit?
Die midhoog piek kom ik wel vaker tegen bij strats en hoe leuk en aardig ook bij live gebruik, het is juist niet wat ik wil horen uit zo'n ding en er ook niet echt uit te halen valt.
Fenders hebben daar ook wel last van, de ene wat meer dan de ander maar voor een goed vintage geluid zoek ik toch echt een geluid wat harmonisch in balans is, kamerbreed ipv piek.

the sure thing
23 april 2009, 23:46
Dat "door de mix prikken" van die Haars, is dat een positieve kwaliteit?
Die midhoog piek kom ik wel vaker tegen bij strats en hoe leuk en aardig ook bij live gebruik, het is juist niet wat ik wil horen uit zo'n ding en er ook niet echt uit te halen valt.
Fenders hebben daar ook wel last van, de ene wat meer dan de ander maar voor een goed vintage geluid zoek ik toch echt een geluid wat harmonisch in balans is, kamerbreed ipv piek.Ik heb nu 1 optreden en 3 oefensessies met mijn Fender CS gehad, daarvoor een lange tijd een Haar strat. Hoewel de Fender CS elementen warmer klinken, prikken de Suhr LP enkelspoelertjes idd beter door de mix. Het is niet zozeer een "midhoog piek" het is een soort van "hele" piek. Moeilijk uit te leggen, maar ik mis mijn Suhr elementjes ergens nog steeds. Die hebben overigens ook meer laag dan de Fender CS elementen.

Iemand zei laatst dat de Haar strat elementen weinig meer met het oude Fender geluid te maken had. En dat klopt eigenlijk wel: de Haar strats zijn een soort van moderne "power" strats. Veelzijdiger misschien ook wel.

arjanb01
24 april 2009, 07:28
+1

Net zoals bij Fenders heb je bij Haars mindere exemplaren ertussen, het blijft pure handbouw he ? En niet van die perfecte gitaartjes die met CadCam programma's in mekaar zijn gezet.
Die van mij prikt inderdaad perfect door de mix, en ik krijg er een zeer overtuigende Hendrix/SRV sound uit (ondanks de Suhr LP elementjes). Zeer te spreken over mn strat en ik gebruik hem naast mn MM Luke 2 zowel als live axe en als repetitie axe.

RolandT
24 april 2009, 07:56
Net zoals bij Fenders heb je bij Haars mindere exemplaren ertussen, het blijft pure handbouw he ? En niet van die perfecte gitaartjes die met CadCam programma's in mekaar zijn gezet.Ik zou verwachten dat de handbouw beter zou zijn dan de CadCam. Ik mag hopen dat handbouw wil zeggen "meer naar je eigen wens" en niet "minder goed gemaakt dan door de machines" ;)

Chiel
24 april 2009, 08:09
Dat "door de mix prikken" van die Haars, is dat een positieve kwaliteit?
Die midhoog piek kom ik wel vaker tegen bij strats en hoe leuk en aardig ook bij live gebruik, het is juist niet wat ik wil horen uit zo'n ding en er ook niet echt uit te halen valt.
Fenders hebben daar ook wel last van, de ene wat meer dan de ander maar voor een goed vintage geluid zoek ik toch echt een geluid wat harmonisch in balans is, kamerbreed ipv piek.
Voor studiowerk zou ik ook absoluut voor het laatste kiezen, maar live moet het gewoon inprikken en gaaaaan zijn. Wat dat betreft blijft het een persoonlijke voorkeur en dus smaak.

Les Paul R8
24 april 2009, 08:23
Ik zou verwachten dat de handbouw beter zou zijn dan de CadCam. Ik mag hopen dat handbouw wil zeggen "meer naar je eigen wens" en niet "minder goed gemaakt dan door de machines" ;)

Handbouw zorgt vaak voor hogere kosten en een minder consistent product. Dat is ook juist het probleem bij Haar (maar vaak ook bij andere handgebouwde gitaren). Niet elke gitaar is super. De CS van Fender en Gibson krijgen ook niet elke gitaar super goed. Ook daar wordt het nodige met de hand gedaan.
De toppers van de Fender CS die ik geprobeerd hebben waren voor mij een stuk beter dan de beste Haars die ik geprobeerd heb.

ar250artist
24 april 2009, 09:33
Onlangs heb ik ook een Haar strat getest en daar viel me op dat het lakwerk een beschadiging had bij de bevestiging van de hals. Voor een gitaar van 1400,- vond ik dat eigenlijk niet kunnen. Hiij speelde en klonk verder wel prima, maar heb toch voor een 2e hands Fender std plus gekozen. Die klonk en speelde het beste van alle geteste gitaren. En de prijs was daarmee ook een stuk interessanter.

Rick trodat
24 april 2009, 09:38
Ik heb een lange tijd een Haar strat gehad en weer verkocht omdat ik de hals iets te dik vond.

De FEEL van mijn Haar strat was geweldig. De afwerking ook. Ik had alleen wel af en toe het gevoel dat de intonatie niet helemaal 100% was. Dat betekent: als ik akkoorden ging pakken hoog op de hals (11e fret of hoger) die niet meer 100% zuiver waren. Dit kan volgens mij met een afstelbeurt wel weer geregeld worden? Of ligt dit aan het fretwerk?

Soms had ik ook op bepaalde plekken op de hals dat de toon IETSIES minder doorklonk dan op andere plekken, maar dooie plekken niet.

En... de Haar strat hoefde ik bijna nooit te stemmen! Mijn meest stabiele gitaar qua stemmen die ik gehad heb.

Anyway: dik tevreden, op die intonatie na dan.

Kheb nu een Fender CS. Gekozen uit ongeveer 15 andere CS modellen. Het verschil tussen de CS modellen is groot!

Bijna geen enkele gitaar is 100% zuiver op de 11e fret en hoger, wanneer je akkoorden pakt. Sterker nog ik heb er nog geen in mijn handen gehad, die exact die toon speelt als lager op de hals. Kan ook aan mij liggen.

Naar de TS: Die afschermende folie (shield) vind ik zelf ook niet zo geweldig hoor. Hij is wel stil, maar mist wel iets.

De enig ereden waarom ik geen HAAR zo laten bouwen, is omdat je zo wel eens een jaar moet wachten op je gitaar. Maar als ik er eentje 2e hands kan kopen zal ik dat niet laten.

Dick Wolkendeck
24 april 2009, 11:34
Dat "door de mix prikken" van die Haars, is dat een positieve kwaliteit?
Die midhoog piek kom ik wel vaker tegen bij strats en hoe leuk en aardig ook bij live gebruik, het is juist niet wat ik wil horen uit zo'n ding en er ook niet echt uit te halen valt.
Fenders hebben daar ook wel last van, de ene wat meer dan de ander maar voor een goed vintage geluid zoek ik toch echt een geluid wat harmonisch in balans is, kamerbreed ipv piek.

Vintage, dat is toch niks anders dan een pick-up met een aan kracht verloren magneet zodat je beter een nieuwe kunt kopen? ;)

Met alle respect, maar die midhoog piek is juist het kenmerk van de fendersound. Als je de fender van Blackmore, Hank Marvin, Hendrix, Page, Dick Dale, Iron Maiden, etc, etc, goed beluistert in de opnames, dan zul je merken dat de vetheid vooral door een goede bandmix bereikt wordt en dat de midhoogpiek de gitarist de mogelijkheid biedt heel expressief te zijn. Het is toch bekend dat je harder moet werken op een fender voor een goede toon? Wil je een vet geluid, dan moet je vet spelen (beuken! springen! mond open! zweet!) en een goede, strakke bassist hard in de mix zetten.

En dan on topic: mag de titel worden voorzien van een vraagteken, gezien de overwegend positieve reacties en gezien het feit dat zelfs de topic starter geen echte klachten heeft? Fijn weekend!

taylor
24 april 2009, 12:01
lijkt mij een beetje een vreemd verhaal als je dat zag toen je hem pobeerde waarom heb je de ruil dan doorgezet??

teminste sommige dingen had je al wel kunne zien. stof onder een pick-up tja was dat nou voor een klacht pffff

olaftheholy
24 april 2009, 12:56
In tegenstelling is Rebel relic beter wat kwaliteit betreft...

Beter niet, misschien wel consistenter...

Chris Winsemius
24 april 2009, 13:55
Even over het shielding-gebeuren:

Tot '59 bij Fender Strats alleen rond de schakelaar en potmeters, daarna 'n plaat onder de gehele slagplaat en daarna weer 'n klein gedeelte.

Zelf ervaar ik meer shielding (hogere capaciteit bedrading tov. massa) als warmer qua klank, soms 'n voordeel voor 'n specifieke Strat en soms voor 'n specifiek exemplaar 'n nadeel.

Volgens de "vintage-regels" zou ik 'n 50s Strat met weinig shielding willen en 'n 60s Strat met 'n hele plaat onder de slagplaat.

Verdere shielding (in de uitfrezingen v/d elementen en elektronica-ruimte) vind ik zelf meestal "too much" qua invloed op de klank maar in bepaalde gevallen (enkelspoels, veel instoring, veel gain) kan het gewoon praktischer zijn voor bepaalde gitaristen in bepaalde situaties.

OT: iedere plank hout, dus iedere gitaar is anders.............

TMKXL
25 april 2009, 13:04
Ik ben woensdag nog bij Erik geweest, heb daar nog verscheidene strats en een tele getest.
Super gitaren! Ik kan niet anders zeggen. Vooral een daphne blue strat die hij net af had gemaakt klonk heel erg mooi. Lekkere lush sound, mooi helder maar rond. Dat de 2e tone knob op het brugelement zit ipv het middelste element is iets wat standaard op elke strat zou moeten zitten! Als je met (veel) gain speelt en je draait de tone knob wat terug op het brugelement wordt ie wat dikker en smeuiger van klank wat super lekker is, werkt echt heel goed! Voor de rest, ja ze zijn erg goed gereliced, hebben veel karakter, spelen lekker en zijn gewoon top IMO.

Koreak
26 april 2009, 20:16
Voor die prijs!!!! DE BESTE.


K

Mimasu
4 november 2009, 00:06
Al lang niet meer gereageerd op deze topic maar ik moet nog even wat kwijt:

Alle reacties lijken te kloppen, zowel negatief als positief.

Vorige maand een fantastische relic surf green Haar strat gekocht. In de winkel vergeleken met andere Haars (3-stuks) en meerdere CS Fenders. De surf green Haar won met een straatlengte voorsprong. Dus mee naar huis.

Nogmaals, hij speelt en klinkt fantastisch!!!!

Maar heeft bijna alle "minpuntjes" die ik ook in deze discussie tegenkom:

Body erg slecht afgewerkt, aan de achterzijde niet goed glad geschuurd, aan de binnenzijde helemaal een "drama". Positiestippen scheef op de hals (verschillen meerdere mm's), toets vol met lijmresten, schroeven van de pickguard steken uit omdat ze helemaal scheef in de body zitten, elementen (Voodoos) brommen als een gek (in ieder geval veel erger dan mijn andere vergelijkbare strats), elementen lijken niet in de covers te passen (als ik ze bijstel komen de covers niet mee maar lijkt het element door de cover heen te komen).

Maar nogmaals: hij speelt en klinkt fantastisch!!!!

Alle voordelen die ik heb langs zie komen heeft ie ook. Met name fantastische Relic, goeie lak, feel en geluid.

Spijt van mijn aankoop? Zeker niet. Enige echte probleem, brom, lossen we wel op, de rest is cosmetisch.

En daar zit 'm nou juist de verbazing. Veel "minpuntjes" zijn zo makkelijk weg te werken dat Haar zichzelf bijna te kort doet doet het niet te doen. Een schroef helemaal scheef in de body boren kost net zo veel tijd als er een recht in boren. De positiestippen op de juiste plek kost één malletje en een beetje aandacht. De lijm op de toets veeg je er in een keer af. Met 5 minuten langer schuren en een scherpere frees is de body ook OK.

Als Haar daar aandacht aan zou besteden worden die nu fantastische gitaren wellicht ooit nog het beste van het beste

Leon

mesaman
4 november 2009, 01:16
ik weet het niet....ik heb het idee dat er wat marketing achter zit en men wil geloven dat dit zo goed is.ik vind ze niet slecht ,maar zeker niet goed.t valt mij wat tegen allemaal.mischien heb ikhet helemaal verkeerd....

guitarkid
4 november 2009, 08:42
+1

Net zoals bij Fenders heb je bij Haars mindere exemplaren ertussen, het blijft pure handbouw he ? En niet van die perfecte gitaartjes die met CadCam programma's in mekaar zijn gezet.


Maar je zou verwachten dat de kwaliteitscontrole toch wel dusdanig is dat die mindere gitaren er wel uitgepikt worden en dat de afwerkingsfoutjes verholpen worden vóór de gitaar verkocht wordt...!
Ik realiseer me dat een gitaar voor de één perfect kan zijn terwijl de andere er niet mee uit de voeten kan, maar scherpe frets, lakfouten, lijmresten etc....? Da's geen kwestie van smaak.
Dan misschien toch maar een "perfect CadCam gitaartje..?" ;)
Ten tweede: die "mindere" gitaren gaan dus wel voor de zelfde prijs de deur uit.
Een vriend van mij liet ooit in Madrid, samen met zijn collega, twee concertgitaren bouwen bij Contreiras. En dan praat je over serieuze bedragen.
Er werden er een stuk of zes gebouwd en zij kozen er twee uit die ze het best vonden spelen en matchen (het is een gitaar-duo) en de andere gitaren werden iets goedkoper als "confectie-gitaar" (nou ja...) verkocht.
Zo zou het eigenlijk altijd moeten, als je een gitaar laat bouwen. 't Kost een paar centen, maar daar betaal je dan ook voor....! :)

Gr. C.

Rick trodat
4 november 2009, 13:24
Al lang niet meer gereageerd op deze topic maar ik moet nog even wat kwijt:

Alle reacties lijken te kloppen, zowel negatief als positief.

Vorige maand een fantastische relic surf green Haar strat gekocht. In de winkel vergeleken met andere Haars (3-stuks) en meerdere CS Fenders. De surf green Haar won met een straatlengte voorsprong. Dus mee naar huis.

Nogmaals, hij speelt en klinkt fantastisch!!!!

Maar heeft bijna alle "minpuntjes" die ik ook in deze discussie tegenkom:

Body erg slecht afgewerkt, aan de achterzijde niet goed glad geschuurd, aan de binnenzijde helemaal een "drama". Positiestippen scheef op de hals (verschillen meerdere mm's), toets vol met lijmresten, schroeven van de pickguard steken uit omdat ze helemaal scheef in de body zitten, elementen (Voodoos) brommen als een gek (in ieder geval veel erger dan mijn andere vergelijkbare strats), elementen lijken niet in de covers te passen (als ik ze bijstel komen de covers niet mee maar lijkt het element door de cover heen te komen).

Maar nogmaals: hij speelt en klinkt fantastisch!!!!

Alle voordelen die ik heb langs zie komen heeft ie ook. Met name fantastische Relic, goeie lak, feel en geluid.

Spijt van mijn aankoop? Zeker niet. Enige echte probleem, brom, lossen we wel op, de rest is cosmetisch.

En daar zit 'm nou juist de verbazing. Veel "minpuntjes" zijn zo makkelijk weg te werken dat Haar zichzelf bijna te kort doet doet het niet te doen. Een schroef helemaal scheef in de body boren kost net zo veel tijd als er een recht in boren. De positiestippen op de juiste plek kost één malletje en een beetje aandacht. De lijm op de toets veeg je er in een keer af. Met 5 minuten langer schuren en een scherpere frees is de body ook OK.

Als Haar daar aandacht aan zou besteden worden die nu fantastische gitaren wellicht ooit nog het beste van het beste

Leon

Het klopt dat bepaalde voodoo's o.a. high output) niet in de standaard covers passen. Die zijn net 1 mm afwijkend. Dat is heel slordig, als erik dat niet wist.

Tja je kan beter de onderdelen bij haar zelf kopen, en em zelf in elkaar zetten. Een strat maken kan iedereen, als je de onderdelen maar hebt.

Mimasu
4 november 2009, 23:57
die "mindere" gitaren gaan dus wel voor de zelfde prijs de deur uit.
Een vriend van mij liet ooit in Madrid, samen met zijn collega, twee concertgitaren bouwen bij Contreiras. En dan praat je over serieuze bedragen.
Er werden er een stuk of zes gebouwd en zij kozen er twee uit die ze het best vonden spelen en matchen (het is een gitaar-duo) en de andere gitaren werden iets goedkoper als "confectie-gitaar" (nou ja...) verkocht.

Da's nou het aparte aan mijn Haar. Die won qua geluid en feel van meerdere CS fenders. Dus is zeker geen 'mindere gitaar'. Had een cosmetisch veel betere gitaar minder goed geklonken had ik toch de best klinkende gekozen. Maar 't blijft even slikken: Ideaal zou zijn goed klinkend én cosmetisch in orde.

Leon

Pepe
5 november 2009, 00:35
Maar dat is misschien wel een van de weinige dingen die je juist mag verwachten van een Custom build. Zolang je bij een beproefd recept blijft zal het geluid misschien subtiel variëren en dan is "beter" iets persoonlijks, Customshop of productiemodel maakt dan weinig uit, bijna elke strat van voor 89 komt van een lopende band. De Customshop is ook niet opgericht om beter klinkende gitaren te maken maar omdat er een markt is voor eigen wensen.
Als je vervolgens dan weer custom productiemodellen gaat maken blijft alleen het het oog voor detail over waar de winst in zou moeten zitten.

Ik lees, ook hier, vaak iets van "Customshop dus klinkt waanzinnig" maar helaas werkt dat niet zo.

guitarkid
5 november 2009, 09:15
Da's nou het aparte aan mijn Haar. Die won qua geluid en feel van meerdere CS fenders. Dus is zeker geen 'mindere gitaar'. Had een cosmetisch veel betere gitaar minder goed geklonken had ik toch de best klinkende gekozen. Maar 't blijft even slikken: Ideaal zou zijn goed klinkend én cosmetisch in orde.

Leon

Hallo Leon.

Voor de duidelijkheid; de andere gitaren die gemaakt waren hadden de zelfde kwaliteit en afwerking, maar ze wilden wel de twee meest bij elkaar passende exemplaren qua geluid. Het mooie was dat ze uit meerdere exemplaren konden kiezen en de kopers van de andere gitaren hadden dan de mazzel dat ze de overgebleven gitaren voor een iets lagere prijs konden kopen (maar nog zéér serieuze bedragen, hoor..). Die gitaren zijn dus kwalitatief identiek, het verschil zit in de details die echte handbouw met zich meebrengt.

HGr. C.

Frank Shredders
6 november 2009, 10:19
Op het moment dat je een gitaar wilt kopen, en er hangen er 10 aan de muur,
bespeel je ze allemaal, net zo lang totdat je erachter komt welke het fijnst speelt, en het beste klinkt. Dat is voor iedereen anders. Voor de een is dat een Fender, voor de ander een Haar.

Mijn ervaring:

Ik had een behoorlijke goede USA Fender Lonestar strat (Texas Specials +
Seymour Duncan Pearly Gates humbucker) en was daar erg tevreden mee.
Na lang vergelijken heb ik echter de pickups vervangen door een set van Suhr, 2 V60 LP's en een SSH. Klonk te gek. Ik dacht, deze gitaar verkoop ik NOOIT meer. Maar... Toen leende ik van iemand een Suhr Pro Series S3,
en kwam erachter wat resonantie, transparantie en sustain is. Om het ultieme vergelijk te kunnen maken heb ik ook van een vriend een Haar strat geleend (60's model met 3 x V60 LP's). Na uren spelen, vergelijken, luisteren,
etc. kwam ik erachter dat mijn Fender best plat en levenloos klonk, ondanks zijn uitstekende pickups. De Haar had veel meer body, sustain en KARAKTER.
Dat merk je al als je 'unplugged' speelt. De Suhr was nogsteeds erg goed maar met zijn basswood body en maple top een veel modernere klank.

Ook heb ik verscheidene Fender Custom modellen in mijn handen gehad.
Dat is in mijn ogen Strat USA kwadraat. En een haar is gewoon toch een heel andere gitaar. Al met al vind ik een Fender CS veel te duur voor wat je er voor krijgt. Als je een gitaar zoekt met SOUND en je wil geen 2500-3000 uitgeven dan is de Haar een zeer goede optie. En ja, de Fender zal best beter afgewerkt zijn, meer aanzien hebben met certificaat etc. Maar als je 1 op 1 gaat vergelijken dan heeft een Haar gitaar meer karakter denk ik.

Uiteraard zijn dit mijn eigen bevindingen en sommigen zullen het er niet mee eens zijn.. Maar ik kan begrijpen dat iemand die jaren en jaren Fenders heeft gespeeld moeite kan hebben met een Haar. Diegenen die niet de 'klik' voelen als ze een Haar bespelen, dat heeft misschien gewoon met referentie te maken of ze hebben te weinig exemplaren voor handen gehad om te proberen.

Ik moet nog 3-4 weken wachten op mijn custom made Haar, en ja, ben best
huiverig voor wat ik ga krijgen. Maar 1 ding weet ik zeker, het wordt qua
klank een monsterlijk goed ding! And that's what counts for me..

acousticmats
6 november 2009, 15:34
Ik heb ook een Haar Telecaster gehad en dat was een erg goed afgewerkte gitaar. Ik vind de topictitel wat overdreven, ik lees maar erg weinig wat echt een slechte ervaring te noemen is. De opgevulde positiemarkeringen zijn dan nog wel de ergste, maar dat is toch geen echte ramp.

hoe dom moet je zijn om dat verkeerd te boren? als gitaarmaker dan...

bert k
6 november 2009, 16:06
Ik ga de topictitel aanpassen, dat kan idd beter.

barno
6 november 2009, 16:27
hoe dom moet je zijn om dat verkeerd te boren? als gitaarmaker dan...

positiedots boren makkelijk, dacht ik ook eerst, maar het is best tricky, heb ik zelf evaren. neemt niet weg dat dat absoluut niet kan op Haar-niveau

Mimasu
17 november 2009, 23:06
Zijn we weer, even een uptdate:

Zoals ik al eerder zei brommen de voodoo's in mijn Haar strat behoorlijk. Heb inmiddels het zaakje afgeschermd en het gaat prima nu.

Ben wel weer wat aanvullende eigenaardigheden tegengekomen: één van de 6 schroeven van het afdekplaatje op de achterzijde eindigt in de lucht (had denk ik hout onder moeten zitten). En de frezing van de electronica is niet diep genoeg. Bij het afschermen zag ik dat in het hout onder de switch ingedrukt was. Gewoon niet diep genoeg uitgefreesd. Na het lakken nog wat stukken uit de cavity gefreesd omdat ander de electronica er niet in past (dus niet alleen niet diep genoeg maar ook niet groot genoeg). De randen bij de output bijgevijld omdat hij er anders niet in past. Al met al weer meer afwerkingsproblemen. Maar:

Hij klinkt fantastisch, de feel is perfect en de gitaar doet precies wat ik wil. Klasse!

En wat wil je dan nog meer?? Een klein beetje betere afwerking.

Leon

Arjan12
17 november 2009, 23:48
Hij zal best goed klinken, maar mij klinkt (no pun intended) de afwerking als behoorlijk kut in de oren. Stagg zou zich schamen voor dit prutswerk als ik lees wat er allemaal mis aan is.

Ja, ik chargeer.

barno
17 november 2009, 23:51
Hij zal best goed klinken, maar mij klinkt (no pun intended) de afwerking als behoorlijk kut in de oren. Stagg zou zich schamen voor dit prutswerk als ik lees wat er allemaal mis aan is.

Ja, ik chargeer.

tja, Stagg wordt gemaakt door een Chinese robot. Het is geen excuus maar mss is de verklaring dat Haar een klein bedrijf is dat veel handwerk doet en niet genoeg winst maakt om daarvoor de noodzakelijke tijd te kunnen nemen.

Arjan12
17 november 2009, 23:53
tja, Stagg wordt gemaakt door een Chinese robot. Het is geen excuus maar mss is de verklaring dat Haar een klein bedrijf is dat veel handwerk doet en niet genoeg winst maakt om daarvoor de noodzakelijke tijd te kunnen nemen.

Zou zomaar kunnen. Jij als bouwer bent het toch met me eens dat dit gewoon niet mag gebeuren bij een handgebouwde gitaar waar meer dan anderhalfduizend euro (?) voor wordt betaald?

Pepe
17 november 2009, 23:59
Ik heb het idee dat Haar meer orders aanneemt dan ze aankan of anders gezegd, ze verkopen harder dan dat ze produceren. Hoe ze produceren blijft wazig though, iemand een idee hoeveel mensen er bij Haar werken?
Ik kan me niet voorstellen dat Erik nog de eindcontrole doet van elke gitaar, dat zou een hoop slordigheden verklaren.

Pé.
18 november 2009, 00:27
Nou toen ik er een tijdje geleden ben geweest liep er geloof ik 3 man op de gitaarafdeling rond, inclusief Erik zelf. En 1 iemand bemande de HOOK afdeling.

Pepe
18 november 2009, 01:33
Er wordt hard gewerkt daar, dat is zeker. Al die imports erbij waar verder niemand zich in Nederland aan waagt, hoop pain in the ass.

toneblo
18 november 2009, 05:30
Ooit echt goed, maar nu de munt harder telt dan de liefde voor het instrument, is het beduidend minder!

Mimasu
19 november 2009, 00:25
Er wordt hard gewerkt daar, dat is zeker. Al die imports erbij waar verder niemand zich in Nederland aan waagt, hoop pain in the ass.

Niemand die daar aan twijfelt denk ik. En, Toneblo, of de munt harder telt dan de liefde voor het instrument betwijfel ik. Te veel gitaren willen maken speelt misschien wel een rol.

Misschien komen alle afwerkingsmankementen wel samen in mijn gitaar (maandagochtend?), en is de rest beter.
Het probleem is niet het gebrek aan eindcontrole. Het probleem zit eerder in het proces. Wellicht niet meer helemaal handgebouwd, maar gebruik van aangeleverde "bodyblanks"?
Al dan niet helemaal handgebouwd intereseert me niets. Als iemand met ingekochte spullen en geautomatiseerde machines de kwalitiet van een handgebouwde gitaar kan leveren: alle respect!

Probleem met de Haars is dat ze voelen en klinken als een handgebouwde gitaar die twee maal zo duur is, maar dat op en of andere manier niet kunnen combineren met een acceptabel afwerkingsniveau. En dat is eeuwig zonde.
Voor slechts weinig extra inspanning is de gitaar wel goed afgewerkt. En laat dat dan 100 euro extra kosten. Who cares?. Heb je nog steeds voor de helft van de centen een gitaar die net zo goed is als een Fender CS.

Nogmaals een eerder door mij aangehaalde oude wijsheid. Het kost net zo veel tijd om een scheef gat te boren als om een recht gat te boren. Het kost net zoveel moeite om een gat in het hout te boren dan een gat net naast het hout. Met een mal die iemand in een uur kan maken zitten alle positiestippen weer in het midden. Als als je de eerste keer ziet dat de frezingen in de body te klein zijn zou dat toch binnen enkele weken opgelost moeten zijn. Het lijkt me allemaal zo vermijdbaar. En da's gruwelijk jammer.

Het is fantastisch om te zien welke vooruitgang Van der Haar de afgelopen jaren heeft geboekt bij het relicen. Ziet er nu prima uit. Als ze zo'n kwaliteitslag ook zouden kunnen maken met de afwerking hebben we een Hollands topproduct.

Leon

DeiDRagonas
19 november 2009, 01:41
Ik persoonlijk vind Haar gitaren ronduit slecht. Nog nooit een Haar vast gehad die ik echt goed vond. Zelfde geld voor Bo-El gitaren btw (hoewel je die een stuk minder tegenkomt..). De vroegere Haars gaan nog, maar ik zou voor de helft van de prijs een mexicaanse Fender, Blade of G&L halen, wordt ik veel blijer van.



:punk:

Quink
19 november 2009, 01:44
Het kost net zo veel tijd om een scheef gat te boren als om een recht gat te boren.

Jij hebt duidelijk nog nooit een boor in je handen gehad. :stop:

Marcel61
19 november 2009, 04:49
Niemand die daar aan twijfelt denk ik. En, Toneblo, of de munt harder telt dan de liefde voor het instrument betwijfel ik. Te veel gitaren willen maken speelt misschien wel een rol.

Misschien komen alle afwerkingsmankementen wel samen in mijn gitaar (maandagochtend?), en is de rest beter.
Het probleem is niet het gebrek aan eindcontrole. Het probleem zit eerder in het proces. Wellicht niet meer helemaal handgebouwd, maar gebruik van aangeleverde "bodyblanks"?
Al dan niet helemaal handgebouwd intereseert me niets. Als iemand met ingekochte spullen en geautomatiseerde machines de kwalitiet van een handgebouwde gitaar kan leveren: alle respect!

Probleem met de Haars is dat ze voelen en klinken als een handgebouwde gitaar die twee maal zo duur is, maar dat op en of andere manier niet kunnen combineren met een acceptabel afwerkingsniveau. En dat is eeuwig zonde.
Voor slechts weinig extra inspanning is de gitaar wel goed afgewerkt. En laat dat dan 100 euro extra kosten. Who cares?. Heb je nog steeds voor de helft van de centen een gitaar die net zo goed is als een Fender CS.

Nogmaals een eerder door mij aangehaalde oude wijsheid. Het kost net zo veel tijd om een scheef gat te boren als om een recht gat te boren. Het kost net zoveel moeite om een gat in het hout te boren dan een gat net naast het hout. Met een mal die iemand in een uur kan maken zitten alle positiestippen weer in het midden. Als als je de eerste keer ziet dat de frezingen in de body te klein zijn zou dat toch binnen enkele weken opgelost moeten zijn. Het lijkt me allemaal zo vermijdbaar. En da's gruwelijk jammer.

Het is fantastisch om te zien welke vooruitgang Van der Haar de afgelopen jaren heeft geboekt bij het relicen. Ziet er nu prima uit. Als ze zo'n kwaliteitslag ook zouden kunnen maken met de afwerking hebben we een Hollands topproduct.

Leon

Toch jammer dat je geen foto's plaast van de fouten. Kan dat misschien nog?

toneblo
19 november 2009, 06:19
[quote=Mimasu;2203556]Niemand die daar aan twijfelt denk ik. En, Toneblo, of de munt harder telt dan de liefde voor het instrument betwijfel ik. Te veel gitaren willen maken speelt misschien wel een rol.


En waarom willen we dan te veel gitaren maken???
nou?




























Juist....!
kwantiteit moet het lijden tot roem en rijkdom..doekoe's dus!

Vergeet niet dat elk instrument karakter heeft, of het nu een goed karakter is of niet, luister er naar en voel dat aan, ga dan eens kijken hoe je dat naar "eigen smaak" af kunt stellen.
Elk houten instrument is als een mens, er zijn er echt geen twee van, zo uniek!

arjanb01
19 november 2009, 07:30
Nu ik hier enkele vorige posts lees bedenk ik me dus dat ik echt geluk gehad heb om een 100% perfect exemplaar te hebben gekocht in 2007. Al deze klachten herken ik echt niet.
Het hout voelt goed, de hals is perfect volgens de specs van een '60ties strat, de body heeft heeeeel veeel sustain (akoestisch). En dan te bedenken dat ik ook enkele CS strats van 4,5K in handen heb gehad en die waren net zo fijn als deze.
Handbouw zal echt wel grillig zijn, maar de klachten die ik hier lees lees ik een beetje met verbazing. Erik weet toch echt wel hoe je een strat bouwt ?

x.a.d
19 november 2009, 11:15
Wellicht niet meer helemaal handgebouwd, maar gebruik van aangeleverde "bodyblanks"?
Al dan niet helemaal handgebouwd intereseert me niets. Als iemand met ingekochte spullen en geautomatiseerde machines de kwalitiet van een handgebouwde gitaar kan leveren: alle respect!

Leon

Is dat dan niet raar dat het als handgemaakt word verkocht...? dan is het gewoon een half bouwpaket?? of zie ik dat verkeerd? Verder vind ik het wel goede gitaren hoor !! Zeer mooie relics !

Mimasu
19 november 2009, 21:45
Toch jammer dat je geen foto's plaast van de fouten. Kan dat misschien nog?

Ik noem het geen fouten, zullen we het slordigheden noemen, bijvoorbeeld:

Oeps, electronica past niet:

http://i124.photobucket.com/albums/p19/mimasu_album/DSCN4241.jpg

Oeps, net het hout gemist:

http://i124.photobucket.com/albums/p19/mimasu_album/DSCN4242.jpg

Maar toch ook nog even in volle glorie. De beste strat die ik ooit gespeeld heb:

http://i124.photobucket.com/albums/p19/mimasu_album/Haar1.jpg

Met een fantastische relic kop:

http://i124.photobucket.com/albums/p19/mimasu_album/DSCN4234.jpg

Leon

G.G.
19 november 2009, 21:49
Ik noem het geen fouten, zullen we het slordigheden noemen, bijvoorbeeld:

Oeps, electronica past niet:


Als ik een van mijn strats met zulk freeswerk zou moeten afleveren, en zeker voor +/- €1500 dan zou ik me DOODSCHAMEN!!!

Bij die tremelofrezing stikt het van de fouten. Blok zit nit in het midden waardoor de bovenste veer in de knoei komp (ook omdat de verenhaak niet netjes gecentreerd zit).

Afdekplaatje is gewoon dom. Die hadden ze moeten aftekenen. Dan hadden ze gezien dat het geheel een halve CM naar achteren zou kunnen.

humbucker
19 november 2009, 21:51
Dat vind ik toch ook niet kunnen! Maarja, als het ding zo lekker klinkt, wat maakt het in feite uit :)

Pepe
19 november 2009, 21:58
Haar de Alfa Romeo onder de gitaren?
Het maakt natuurlijk wel uit. Dat de gitaar goed klinkt is geen pluspunt, het zou er nog moeten bijkomen dat..
Die slorigde 'kan mij het schelen"atitude deed Fender begin tachtig de das om maar bij Haar is het blijkbaar ook wel eens maandagochtend. Ik snap alleen niet dat ze zo'n body toch verkopen, bij een beetje merk wordt die uit de roulatie genomen of krjgt een 2 stamp.

Aca Ilic
19 november 2009, 22:10
ik heb geen ervaringen mee frank ( omdat ik gitaar via andere gitaar bouwer laat maken), maar in afgelopen periode zijn heeeeeeeeel wat Haar strats op markt te koop gestaan, dus dat wil ook iets zeggen wat kwaliteit betreft dan ;-)
Het is net zoals met oude Fenders : jij had goeie en jij had slechte....

.......toch blijf ik er bij dat in laatste tijd akelig veeeeeeeeeeeeel Haar strats te koop staan................

Mimasu
19 november 2009, 22:24
Die slorigde 'kan mij het schelen"atitude deed Fender begin tachtig de das om maar bij Haar is het blijkbaar ook wel eens maandagochtend. Ik snap alleen niet dat ze zo'n body toch verkopen, bij een beetje merk wordt die uit de roulatie genomen of krjgt een 2 stamp.

Maandagochtend of niet, het probleem is de kwaliteitscontrole. Deze topic begint, meer dan en half jaar geleden, met iemand die een 2008 Haar heeft met bijna dezelfde problemen. Ik kocht die van mij een maand geleden. En zoals die klinkt kan ie nooit lang gehangen hebben, iedereen had deze meteen gekocht.

Probleem is dus niet dat er eentje doorslipt. Probleem is dat er eentje door blijft slippen.

Leon

G.G.
19 november 2009, 22:28
Zulke fouten kunnen gemaakt worden, maar dan zou ik ze in een winkel willen zien met foto's van de binnenkant en eeen hele grote sticker met de tekst:

"Maandagmorgen model, 40% KORTING!`

ofzoiets

G.G.
19 november 2009, 22:29
Om hoeveel van die Haar dingen hebben we het nu eigenlijk, want hier worden er 2 genoemd, en dat is op wat ze produceren natuurlijk niet heel erg schokkend.

Quicksilver
19 november 2009, 22:33
Om hoeveel van die Haar dingen hebben we het nu eigenlijk, want hier worden er 2 genoemd, en dat is op wat ze produceren natuurlijk niet heel erg schokkend.

Er worden 2 genoemd op gitaarnet, er zullen veel meer mensen buiten gitaarnet om zijn die ook zoiets hebben? Niet iedere NL/BE gitarist post hier in het rond, ik denk dat van de populatie Haar Guitars eigenaren nog geen 50% hier zit, nog veel minder waarschijnlijk.

Maargoed ik zou het verder ook niet weten.. :chicken:

VDB
16 februari 2010, 10:52
Beste forumlezers,


Aangezien ik terecht ben gekomen op dit topic en mijn ervaringen over mijn Haar stratocaster graag wil delen, volgende reactie ...

Ik heb sinds een klein jaar ook een Haar strat.
De klank zit heel goed al heb ik de Voodoo's vervangen door Suhr's.
Ze voelt na een grondige afstelbeurt heel lekker aan, ondanks de forse hals.
Dus tot zover niks als lof.

Wat de afwerking of kwaliteit betreft (en tevens vriendelijkheid van de bouwer), ben ik minder te spreken. Ook hier misgefreesde positiestippen en foutieve of te kleine frezingen voor de elektronica.

Wat mijn conclusie betreft: op de eerste plaats moet het ding klinken (dus ben ik best tevreden), op de tweede plaats moet de gitaar wat bouw en constructie in 100% orde zijn, zeker voor +/- 1500 euro en daar mag Erik Van de Haar wel even bij gaan stilstaan.

Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden:

http://img180.imageshack.us/img180/9423/img4970m.jpg (http://img180.imageshack.us/i/img4970m.jpg/)

http://img109.imageshack.us/img109/372/img4968p.jpg (http://img109.imageshack.us/i/img4968p.jpg/)

http://img6.imageshack.us/img6/3972/img4967lo.jpg (http://img6.imageshack.us/i/img4967lo.jpg/)

http://img63.imageshack.us/img63/6/img4966z.jpg (http://img63.imageshack.us/i/img4966z.jpg/)

http://img211.imageshack.us/img211/6730/img4971j.jpg (http://img211.imageshack.us/i/img4971j.jpg/)

beruk
16 februari 2010, 11:46
En daar betaal je €1500 euro voor? Dat doen ze in Mexico bij Fender beter hoor! Schandalig....

Quink
16 februari 2010, 12:17
Wat ik me dan afvraag, als je zo'n positiestip ziet bij het ophalen van je gitaar, dan neem je hem toch überhaupt niet mee? Tenminste, ik zou de bouwer dan toch laten weten de gitaar pas mee te nemen en te betalen als hij i.p.v. een hals uit de "uitprobeersels" bak de definitieve gemonteerd zou hebben. :dontgeti:

Tokaifan
16 februari 2010, 12:19
Wat ik me dan afvraag, als je zo'n positiestip ziet bij het ophalen van je gitaar, dan neem je hem toch überhaupt niet mee? Tenminste, ik zou de bouwer dan toch laten weten de gitaar pas mee te nemen en te betalen als hij i.p.v. een hals uit de "uitprobeersels" bak de definitieve gemonteerd zou hebben. :dontgeti:

Dat bedacht ik me dus ook. Ik wil het niet goedpraten, maar ik zou hem nog niet kopen ook al was hij 500 euro.

Wat zijn eigenlijk de andere klachten, ik zie dat de binnenkant niet helemaal afgelakt is, maar wat is er met de kop aan de hand?

bat
16 februari 2010, 12:23
Tsja, 9 jaar geleden kocht ik een nieuwe auto. Ben 2 keer om die auto heen gelopen toen ik hem op kwam halen, zag er perfect uit. Pas een dag later, toen ik de auto trots showde aan een oom, wees hij aan dat er toch iets niet klopte met dat paneeltje daar. Inderdaad, dat klopte gewoon niet, moest ook de dealer weer de volgende dag toegeven. En het was nou niet echt iets wat nauwelijks opviel...

Kan dus prima dat je het niet meteen ziet. VDB geeft ook aan dat hij ook niet zo tevreden was over de vriendelijkheid van de bouwer, dus wellicht dat daar het probleem ook zit.

Ben dus benieuwd naar dat deel van het verhaal van VDB. Los daarvan is het beschamend dat een kwaliteitsbouwer überhaupt een dergelijke B-keus hals monteert. Die heeft die hals immers gebouwd en weet dondersgoed dat het gat van die stip niet goed was.

budje
16 februari 2010, 12:24
Wie van jullie heeft ooit alle stippen gecontroleerd toen hij een gitaar kocht? En de binnenkant was ooit wel afgelakt, en is daarna met de hand weer vergroot. Aan de kop zie ik ook niets.

RS-Rik
16 februari 2010, 12:30
Vintage, dat is toch niks anders dan een pick-up met een aan kracht verloren magneet zodat je beter een nieuwe kunt kopen? ;)

Met alle respect, maar die midhoog piek is juist het kenmerk van de fendersound. Als je de fender van Blackmore, Hank Marvin, Hendrix, Page, Dick Dale, Iron Maiden, etc, etc, goed beluistert in de opnames, dan zul je merken dat de vetheid vooral door een goede bandmix bereikt wordt en dat de midhoogpiek de gitarist de mogelijkheid biedt heel expressief te zijn. Het is toch bekend dat je harder moet werken op een fender voor een goede toon? Wil je een vet geluid, dan moet je vet spelen (beuken! springen! mond open! zweet!) en een goede, strakke bassist hard in de mix zetten.

En dan on topic: mag de titel worden voorzien van een vraagteken, gezien de overwegend positieve reacties en gezien het feit dat zelfs de topic starter geen echte klachten heeft? Fijn weekend!


Alnico is juist een magneet die heel weinig aan kracht verliest. Vroegah waren de productiemethoden wat minder consistent waardoor sommige pickups wat (in positieve zin) afweken (in sound) van het gemiddelde.
Vroegah werden er vooral magneten gebruikt die we nu scharen onder "alnico 2" de inductie van deze is wat lager dan een alnico 5 of 8

Quink
16 februari 2010, 12:50
Wie van jullie heeft ooit alle stippen gecontroleerd toen hij een gitaar kocht?

Tuurlijk, je kunt altijd wat over het hoofd zien, zeker in je enthousiasme over een nieuwe gitaar. Die "nafrezing" onder de slagplaat zie je sowieso niet bij het ophalen. Maar die positiestip is toch wel *erg* slordig/opvallend.

Wat uiteraard niet wegneemt dat de verantwoordelijkheid hiervoor bij de bouwer ligt, en dat *als* deze hals als 100% is verkocht dat imo niet had mogen gebeuren.

RS-Rik
16 februari 2010, 12:59
Interessant topic, wat er allemaal wel niet gemakkelijk fout kan gaan bij een kwaliteits-bouwer. Die nafrezing in de body vind ik wel vergeeflijk. Misschien kiest ie de bodies wel uit op tone en mogen die niet 100% fender gefreesd zijn, of zijn de gefreesd met kleine pots in gedachte... Misschien is dat wel gewoon een afweging met een noodzakelijk kwaad.

Realeigo
16 februari 2010, 13:03
Interessant topic, wat er allemaal wel niet gemakkelijk fout kan gaan bij een kwaliteits-bouwer. Die nafrezing in de body vind ik wel vergeeflijk. Misschien kiest ie de bodies wel uit op tone en mogen die niet 100% fender gefreesd zijn, of zijn de gefreesd met kleine pots in gedachte... Misschien is dat wel gewoon een afweging met een noodzakelijk kwaad.

Bij v/d haar maken ze alles zelf. Ook bodies.

RS-Rik
16 februari 2010, 13:05
staat er nergens dat ze ook met halffabrikaten werken?

VDB
16 februari 2010, 13:05
Aan de kop is niks op te merken, die foto zit er enkel bij om aan te tonen dat het wel degelijk over een Haar gitaar gaat en geen Koreaans model.

bat
16 februari 2010, 13:06
Interessant topic, wat er allemaal wel niet gemakkelijk fout kan gaan bij een kwaliteits-bouwer. Die nafrezing in de body vind ik wel vergeeflijk. Misschien kiest ie de bodies wel uit op tone en mogen die niet 100% fender gefreesd zijn, of zijn de gefreesd met kleine pots in gedachte... Misschien is dat wel gewoon een afweging met een noodzakelijk kwaad.
Die nafrezing in de body zou ik ook niet snel over vallen. Dergelijke dingen heb ik ook op veel duurdere gitaren wel gezien en eerlijk gezegd doet het weinig af aan de kwaliteit.

Maar zo'n positiestip, dat mag gewoon niet. Punt. Zonde van de hals, maar die mag gewoon niet op de markt komen, ook niet als B-keus. Doe je dat toch, nouja, dan is deze discussie dus het gevolg.

barno
16 februari 2010, 13:40
handgebouwde gitaren, tja daar kan dit soort dingen mee gebeuren, alleen kan Haar zich dat allang niet meer permitteren gezien de reputatie,waarvan ik me trouwens afvraag waar die van komt. Laat het duidelijk zijn: ik geloof zeker dat hij goede strat kopieën bouwt. Alleen lijkt het me - gezien de afwerkingsflaters - dat er nog veel betere stratbouwers zijn, die waarschijnlijk niet de gave hebben hun ding goed in markt te zetten.

fred dons
16 februari 2010, 14:41
Erik is over het algemeen behoorlijk kritisch op zijn nekken, ik heb best wel wat nekken van hem overgenomen die hij niet meer kon gebruiken omdat er een halve mm te veel of te weinig hout op de neck zat of omdat een positie dot een haartje te veel naar links of naar rechts zat (en dat waren op zich prachtige nekken maar niet meer geschikt voor zijn gitaren)
in het begin kocht ik ook nog wel eens gitaren van hem waar wat cosmetische fouten opzaten en waar ik dan een flinke korting op kreeg maar tegenwoordig verkoopt hij die liever niet meer omdat mensen die een dergelijke gitaar zagen Erik afrekenden op die specifieke gitaren die niet representatief waren voor zijn normale productie

geen idee wat er met deze gitaar is mis gegaan maar ik zou het zeker melden bij Erik

bat
16 februari 2010, 14:44
in het begin kocht ik ook nog wel eens gitaren van hem waar wat cosmetische fouten opzaten en waar ik dan een flinke korting op kreeg maar tegenwoordig verkoopt hij die liever niet meer omdat mensen die een dergelijke gitaar zagen Erik afrekenden op die specifieke gitaren die niet representatief waren voor zijn normale productie
Dat bedoel ik. Ik snap het best: zo'n hals met een foutje dat op zich het bespelen niet belemmert weggooien is doodzonde, zeker als je al niet superveel winst maakt op een gitaar. Maar het komt altijd terug, na een paar keer verkopen is inmiddels niet meer duidelijk dat iets een B-keus exemplaar was...

RoyII
16 februari 2010, 14:59
Interessant topic, wat er allemaal wel niet gemakkelijk fout kan gaan bij een kwaliteits-bouwer.

Ik vind bij deze foto's het woord kwaliteits-bouwer niet meer van toepassing, dit kan toch niet op een handgebouwde gitaar van 1500 euro?

Is het zo dat een ieder zo graag een Haar gitaar wil hebben en de bouwer er daarom tegenwoordig mee wegkomt? Als hij deze bouwkwaliteit, of kwaliteitseisen aan het begin van z'n bouw-'carriere' ook als uitgangspunt had genomen, was Haar nooit zo'n gevestigde naam in gitaarland geworden.

Het gebruikte hout etc. is ongetwijfeld van prima kwaliteit, maar ik heb een tweetal haar strats en een tele gehad (tweedehands gekocht voor livewerk), en ze konden mij weinig bekoren; weinig laag, matige afwerking en zeker niet beter als een gemiddelde Fender.

Rick trodat
16 februari 2010, 15:12
Erik, heeft inderdaad, zeker de laatste jaren slechte (lees soms beschamende) afwerkingen in zijn gitaar. Een goede vriend van me had een haar gekocht en daar niet versterkt getest:stop:, kwam die thuis...huh geen geluid. Wij dat ding open maken, bleek dat ding verkeerd bedraad.

Was natuurlijk wel makkelijk op te lossen. Maar het blijkt dat Erik de gitaren niet allemaal test. Misschien wel als hij er een voor George kooymans bouwt o.i.d.

Wat wel blijkt is dat de kwaliteit en het spuitwerk van uitzonderlijke kwaliteit is. Alle bodies van een haar leven en resoneren als een gek. Dat kom je op een fender weinig tegen.

SRV2000
16 februari 2010, 15:34
Ik vind bij deze foto's het woord kwaliteits-bouwer niet meer van toepassing, dit kan toch niet op een handgebouwde gitaar van 1500 euro?

Is het zo dat een ieder zo graag een Haar gitaar wil hebben en de bouwer er daarom tegenwoordig mee wegkomt? Als hij deze bouwkwaliteit, of kwaliteitseisen aan het begin van z'n bouw-'carriere' ook als uitgangspunt had genomen, was Haar nooit zo'n gevestigde naam in gitaarland geworden.

Het gebruikte hout etc. is ongetwijfeld van prima kwaliteit, maar ik heb een tweetal haar strats en een tele gehad (tweedehands gekocht voor livewerk), en ze konden mij weinig bekoren; weinig laag, matige afwerking en zeker niet beter als een gemiddelde Fender.


Ik begrijp de frustratie van alle leden in deze topic,
We hebben het hier over gitaar ( ook al is het een maandag ochtend exemplaar ) van mischien 1500 Euro en dan mag dit niet gebeuren.
Maar.... voordat we allemaal nu Haar in het slechte daglicht gaan zetten, zou ik als TS en ook de ander 2 leden die met dit probleem zitten eerst contact op zou nemen met Eric.
Haar staat Garant voor hun producten, En als je dit probleem bij Eric melt ben ik er van overtuigd dat hij jullie zeker zult helpen met het zoeken van een oplossing.

Kortom zoek eerst contact op met Haar en post dan vervolg bericht. ( want het is zo makkelijk iemand af te zeiken )
Dit is wel zo eerlijk tegen over Haar, want wees eerlijk fouten maken is menslijk,;)

@ rick: als iemand een gitaar onversterkt test en wel koopt voor zon groot bedrag is in mijn ogen knap idioot

bat
16 februari 2010, 15:47
@ rick: als iemand een gitaar onversterkt test en wel koopt voor zon groot bedrag is in mijn ogen knap idioot
Anderzijds vind ik dat je ervan uit mag gaan dat een gitaar voor een dergelijk bedrag minimaal getest mag zijn op of ie werkt.

Quink
16 februari 2010, 15:59
Dit is wel zo eerlijk tegen over Haar, want wees eerlijk fouten maken is menslijk,;)

Dat is waar, maar *als* deze hals is verkocht als zijnde 100%, dus niet als B-hals, dan kun je imo niet spreken van een "foutje". Als koper kun je wellicht nog een dergelijke positiestip over het hoofd zien, als bouwer *weet* je gewoon dat deze niet klopt. En hoort de hals niet verkocht te worden.

Maar goed, ik weet dus verder niks van de gitaar, en hoe deze is verkocht.

VDB
16 februari 2010, 16:24
Deze gitaar komt recht uit zijn winkel.
Dus geen B-halzen, of toch geen B-prijzen.

Voor alle duidelijkheid: De gitaar speelt en klinkt lekker en daar ben ik heel tevreden mee. Het is niet de bedoeling om Erik Van de Haar in de zeik te zetten, maar eerder iedereen er op te wijzen als je voor "Haar" gaat even op te letten en alles deftig na te kijken/ testen!

Bmweber
16 februari 2010, 16:39
ik speel nu ook al 2 jaar op een Haar en alle negatieve punten in het topic herken ik niet(heb ze net ook even allemaal nagekeken) die van mij is prima afgewerkt en is niks aan op te merken. hij speelt en klinkt alleen geweldig en krijg ook van anderen er alleen maar complimenten over zijn geweldige bespeelbaarheid en looks. na al dat negatieve moest ik dit ook weer even kwijt.

maar ik ben het er wel mee eens over dat een verkeerd geboorde inlay etc. niet kan.

Tokaifan
16 februari 2010, 17:07
Dit doet mij denken aan dat topic over Max Guitarstore een tijdje terug. Beide zijn het goede winkels (zo niet twee van de beste). Zoals ik al eerder zei praat ik het gedrag niet goed, maar als je een product van 1500 euro koopt ga je toch niet eerst lopen klagen op internet, maar dan ga je naar de winkel terug.

Wat al eerder verteld is, ik weet zeker dat Erik je maar wat graag zou willen helpen. Voor hem is het ook niet goed als er gitaren met lelijke halzen op de markt komen. De Haar gitaren waar ik op gespeeld heb zijn stuk voor stuk geweldige gitaren. De bodies zijn beter afgewerkt dan Fenders, de nekken voelen stukken beter aan en het geluid is heerlijk.

DeiDRagonas
16 februari 2010, 20:56
Dit doet mij denken aan dat topic over Max Guitarstore een tijdje terug. Beide zijn het goede winkels (zo niet twee van de beste). Zoals ik al eerder zei praat ik het gedrag niet goed, maar als je een product van 1500 euro koopt ga je toch niet eerst lopen klagen op internet, maar dan ga je naar de winkel terug.

Wat al eerder verteld is, ik weet zeker dat Erik je maar wat graag zou willen helpen. Voor hem is het ook niet goed als er gitaren met lelijke halzen op de markt komen. De Haar gitaren waar ik op gespeeld heb zijn stuk voor stuk geweldige gitaren. De bodies zijn beter afgewerkt dan Fenders, de nekken voelen stukken beter aan en het geluid is heerlijk.

Ik persoonlijk vind dat Haar zn reputatie al wel zo'n beetje verspeeld heeft. Ik blijf er in elk geval verre van... De Haars die ik bespeeld heb waren stuk voor stuk gitaren die het allemaal net niet waren. Zwier maakt imho bijv. veeeel betere strats. Echter nog steeds niet zo goed als de gewone productie modellen van Fender... Van een MIM Fendertje wordt ik al veel blijer bijvoorbeeld. En da's geen grap.

D.

bat
16 februari 2010, 21:12
Voor hem is het ook niet goed als er gitaren met lelijke halzen op de markt komen.
Daarom is het deste onbegrijpelijker dat er in dit topic al twee staan die simpelweg niet goed zijn.

Mukkez
16 februari 2010, 21:32
Van een MIM Fendertje wordt ik al veel blijer bijvoorbeeld. En da's geen grap.

D.

Doel je daarmee op de prijs/kwaliteit verhouding? Of vind je dat die MiM Fenders beter zijn dan Haar gitaren of andere Fenders?

DeiDRagonas
16 februari 2010, 21:37
Doel je daarmee op de prijs/kwaliteit verhouding? Of vind je dat die MiM Fenders beter zijn dan Haar gitaren of andere Fenders?

Beide... Prijs/kwaliteit is echt super. En idd, dat komt omdat je nog niet de helft betaald van wat je voor een Haar betaald terwijl ik de MIM Fenders vaak duidelijk betere gitaren vind dan de gemiddelde Haar!

D.

Pepe
16 februari 2010, 21:50
De gemiddelde Haar... je bedoelt dat er slechtere en betere zijn? Dan zou ik iets uitzoeken wat beter is.
Erik doet niet alles zelf en het blijft mensenwerk dus je zal best hier en daar wel eens wat tegen komen. En je kan altijd er mee terug natuurlijk, dat lijkt me juist het voordeel.

Het komt me raar voor om een handbuilt uit Utrecht te kopen en bij onvolkomenheden niet terug te gaan.

tillens
16 februari 2010, 22:38
Dit doet mij denken aan dat topic over Max Guitarstore een tijdje terug. Beide zijn het goede winkels (zo niet twee van de beste). Zoals ik al eerder zei praat ik het gedrag niet goed, maar als je een product van 1500 euro koopt ga je toch niet eerst lopen klagen op internet, maar dan ga je naar de winkel terug.

Wat al eerder verteld is, ik weet zeker dat Erik je maar wat graag zou willen helpen. Voor hem is het ook niet goed als er gitaren met lelijke halzen op de markt komen. De Haar gitaren waar ik op gespeeld heb zijn stuk voor stuk geweldige gitaren. De bodies zijn beter afgewerkt dan Fenders, de nekken voelen stukken beter aan en het geluid is heerlijk.

Enige verschil is waarschijnlijk dat Erik je helpt, en waarschijnlijk je probleem begrijpt. Bij Max roepen ze meteen op het forum dat je niet moet zaniken op een forum en dat je dan zelf met de winkel contact moet opnemen om het op te lossen in plaats van het posten op een forum. ...

Pepe
16 februari 2010, 22:41
[quote=tillens;2291784 Bij Max roepen ze meteen op het forum dat je niet moet zaniken op een forum en dat je dan zelf met de winkel contact moet opnemen om het op te lossen in plaats van het posten op een forum. ...[/quote]

... wat natuurlijk het enige juiste advies is.

tillens
16 februari 2010, 22:51
... wat natuurlijk het enige juiste advies is.

Misschien had ik moeten zetten in plaats van zaniken ; melding maken van een misstap van een winkel...

the sure thing
16 februari 2010, 23:02
Ik zou er echt mee teruggaan naar Erik.

Erik gebruikt geen half-fabrikaten qua hout, alles wordt daar zelf gemaakt. Ik kan mij wel voorstellen dat er wel eens fouten worden gemaakt in het hele maak-proces (Erik werkt er niet alleen!) maar Erik is wat dit betreft 100% aanspreekbaar.

Ik heb een tijd een Haar strat gehad en was de best klinkende strat die ik ooit gehad heb. De hals vond ik toch te dik, dus toch weer verkocht, maar ergens mis ik m nog steeds....

Tokaifan
17 februari 2010, 00:42
Misschien had ik moeten zetten in plaats van zaniken ; melding maken van een misstap van een winkel...

Kijk er zit verschil tussen melding maken van een misstap en gaan zaniken (om het even op die term te houden) zonder dat je bent teruggeweest. Ben je naar de winkel - om het even in dit geval welke winkel - teruggegaan met de boodschap dat er iets niet aan het gekochte product klopt en je bent dan slecht behandeld en je klacht wordt als een lachertje afgedaan, dan is het een ander verhaal.

Fransln
6 maart 2010, 14:43
Ook ik bestelde een v/d Haar strat ( 2008 ). En ook ik was niet tevreden over het geleverde werk. En naar aanleiding van de mensen die hier roepen dat je contact met Erik moet opnemen zou ik zeggen, Erik heeft daar geen oren naar. Tegen mij zei hij dat hij niet iedere klant tevreden kon stellen. Mijn kritiek was het volgende:
-De cut-aways waren niet netjes afgewerkt maar voelden enorm oneffen/bobbelig
-De dunner E-snaar liep te vlak langs de rand van de toets hetgeen lastig speelt
- We hadden een maximaal gewicht van 3 kg afgesproken en mijn gitaar woog exact 3,4 kg
Het enige waarin Erik tegemoet wou komen was om nog es naar de body te kijken om de oneffenheden bij de cut-aways op te lossen. Dit was slechts een onderdeel van de problemen (en zeker niet het belangrijkste) en ik ben hier niet op ingegaan. Het meest vervelende vond ik het punt van het gewicht. Door blessures wou ik juist een hele lichte gitaar en toen ik het ding ophaalde had ik geen weegschaaltje bij me. Al met al ben ik blij dat ik inmiddels Haarloos ben :soul:

Ik reageer hier nietom de bouwer af te zeiken maar om mensen die zich orienteren voldoende informatie te geven om een goede keuze te maken.

VDB
15 maart 2010, 13:47
Vorige week een tweedehands Haar van 2009 bezocht, met de intentie hem aan te kopen op voorwaarde dat hij minstens even goed klonk als mijn huidige Haar strat.

Klank, scoorde hij minder, dus niet gekocht.

Afwerking, ... hallow jongens!

- Bijna alle vijsjes van het slagplaat zaten gigantisch schuin. (een vijs recht in een body schroeven, duurt nochtans even lang als een vijs er schuin in te draaien)
- De slagplaat stond gebogen zodat je als speler recht op de pickups kon zien tussen body en slagplaat.
- Het was een heavy relic, maar het leek alsof de body nog vernist of geoliëd was op het "naakte" hout.
- Heel gek ook, op verschillende plaatsen zag je het naakte hout, terwijl er 1 cm vandaan de lak blonk als een spiegel ... logischerwijs hoort die mat te zijn.
- Zoals het hoort bij een relic, zat er geen afdekplaat op aan de achterkant (geen probleem, hoort zo), maar de 6 schroefgaten ontbraken ... dit is misschien mierenneukerij maar oog voor detail ontbreekt hier.

Mijn persoonlijke stelling werd bevestigd: Haar heeft topgitaren, maar slaat de bal meer en meer voor me mis.

lindstrom
15 maart 2010, 13:49
- Bijna alle vijsjes van het slagplaat zaten gigantisch schuin. (een vijs recht in een body schroeven, duurt nochtans even lang als een vijs er schuin in te draaien)


Vijs? je bedoeld schroeven?

speedmusic
15 maart 2010, 13:56
Vijs (http://nl.wikipedia.org/wiki/Schroef_%28verbinding%29)

10 tekens

Orbis
15 maart 2010, 13:59
Heel off topic maar: waarom gebruikt een West-Fries een Belgisch-Nederlandse term ;) .

OT: als vakman kun je een dergelijke slechte afwerking ook tegenover jezelf toch eigenlijk niet maken?

Fistfunk
15 maart 2010, 14:00
Mijn 2ct over Haar:
Bestel er geen gitaar, maar koop er een die al in de winkel/online staat. Die kun je vantevoren uitproberen en hetgeen je bestelt kan zomaar tegenvallen qua klank, terwijl de gitaren die niet op bestelling gemaakt worden vaak een betere combinatie van hout e.d. hebben.

Antoon
15 maart 2010, 14:03
Bijna alle vijsjes van het slagplaat zaten gigantisch schuin. (een vijs recht in een body schroeven, duurt nochtans even lang als een vijs er schuin in te draaien)


Was dat niet bewust gedaan? Als ze allemaal met de punt van de slagplaat af wijzen is het misschien om het krimpen van de slagplaat te simuleren.

speedmusic
15 maart 2010, 14:03
@ Orbis, vijs was mij ook niet bekend, de eerste hit met google was de bewuste wiki pagina.

Rick trodat
15 maart 2010, 14:43
Misschien dat Erik eens op het forum moet kijken. Dit zijn toch punten die hem straks de kop gaan kosten. Het gevoel overheerst erg dat Erik de laatste jaren slordig is gaan werken.

Quink
15 maart 2010, 15:09
- Zoals het hoort bij een relic, zat er geen afdekplaat op aan de achterkant (geen probleem, hoort zo)

Waarom "hoort dat zo"? :???:

Dat er bij relics sprake is van nep slijtage, ok, dat "hoort zo". Maar als dat plaatje er nog wel zit is het geen "echte relic" of zo?

Rutger Molenberghs
15 maart 2010, 15:14
Als ik dit allemaal lees, dan is er toch iets behoorlijk mis aan het lopen bij Erik. Erg spijtig...

Ik heb zelf een Haar tele en die is wel goed afgewerkt. Bovendien speelt en klinkt ze fantastisch. Maar ik heb die gitaar wel tweedehands gekocht dus ik kon op voorhand zien welk vlees ik in de kuip had. Maar zo'n verhalen over iemand die voornamelijk op bestelling bouwt, zijn geen goed teken. Je moet de bouwer vertrouwen, want je kan niet op voorhand testen. :confused:

Vooral het bericht van Fransln verontrust me. Hij geeft de bouwer een kans om zijn fouten recht te zetten, maar daar heeft Erik blijkbaar geen oren naar. Ik hoop dat Erik dit topic leest en zich herpakt. Mijn gitaar van hem is schitterend, maar na dit gelezen te hebben, ben ik er niet zo happig op om daar een strat te bestellen. Jammer, dit was één van de gitaren die nog op mijn verlanglijstje stond. Die sunburst swamp ash strat met birdseye maple nek, rosewood toets en gouden hardware zal er dus niet meteen komen. :(

Jammer dat het zo moet lopen met iemand die zo'n goede instrumenten gebouwd heeft.

Ibanez666
15 maart 2010, 16:12
met een post count van 1 en 4 lijken de klagers Fransln en VDB zich bijna maar om 1 reden aangemeld te hebben. Ik kan niet anders dan twijfelen over hun intentie????

Riky
15 maart 2010, 16:30
met een post count van 1 en 4 lijken de klagers Fransln en VDB zich bijna maar om 1 reden aangemeld te hebben. Ik kan niet anders dan twijfelen over hun intentie????

Ik zat dit topic door te lezen en dacht precies hetzelfde.

vulvasonic
15 maart 2010, 16:46
met een post count van 1 en 4 lijken de klagers Fransln en VDB zich bijna maar om 1 reden aangemeld te hebben. Ik kan niet anders dan twijfelen over hun intentie????

Misschien omdat ze zo pissig zijn (met name Fransin) dat ze het belangrijk genoeg vonden hier een opmerking over te moeten plaatsen?

Het is de zoveelste keer dat ik er over begin (tot grote ergernis van enkele Haar fans), maar ik blijf het belachelijk vinden dat een gitaarbouwer relics maakt en dat doet met de verkeerde mal voor de body (tele).
Ik weet dat ik er niet over zou moeten blijven doorzeiken, maar voor mij is zoiets niet te bevatten.

Ibanez666
15 maart 2010, 19:06
Misschien omdat ze zo pissig zijn (met name Fransin) dat ze het belangrijk genoeg vonden hier een opmerking over te moeten plaatsen?

Het is de zoveelste keer dat ik er over begin (tot grote ergernis van enkele Haar fans), maar ik blijf het belachelijk vinden dat een gitaarbouwer relics maakt en dat doet met de verkeerde mal voor de body (tele).
Ik weet dat ik er niet over zou moeten blijven doorzeiken, maar voor mij is zoiets niet te bevatten.

Het zou goed kunnen dat ze oprecht zijn, maar mijn guts zeggen wat anders. En daar vertrouw ik meestal op.

Orbis
15 maart 2010, 19:29
met een post count van 1 en 4 lijken de klagers Fransln en VDB zich bijna maar om 1 reden aangemeld te hebben. Ik kan niet anders dan twijfelen over hun intentie????

Als mijn zo'n loer zou zijn gedraaid (want dat is het eigenlijk wel, je bestelt iets voor goed geld en je krijgt half werk terug) zou ik ook graag mijn ergernis ventileren. En waar doe je dat beter dan op het grootste gitaarforum van de Nederlandssprekende wereld? Dus ze zullen zich zeker hebben aangemeld om te klagen, maar dat betekent niet dat hun klachten niet oprecht zijn. En als zelfstandige bouwer kun je het je niet veroorloven om één slechte gitaar af te leveren, laat staan twee. Bovendien wordt in beide posts niet gehint naar een plek waar eventueel wél een goede gitaar op bestelling gemaakt kan worden. Het lijkt me dus geen concurrentie Erik die hem zwart wil maken.

the sure thing
15 maart 2010, 20:36
ff een duit in het zakje:

Ik heb een Haar relic strat gehad en dat was een GEWELDIGE gitaar. Alleen ik vond de hals wat te dik (persoonlijke smaak) en heb m weer verkocht.

Wat je i.m.h.o. NOOIT dient te doen (bij geen enkel merk, ook niet bij geen een bouwer, of het nou Haar, Heinz, rebel relic enz enz is) is een gitaar OP BESTELLING laten maken of kopen. Ook niet voor de Fender CS uit een catalogus bestellen of wat dan ook. Een gitaar blijft een voorwerp van hout en heeft ALTIJD minieme afwijkingen, ondanks de nog zo goede specs.

Koop altijd een gitaar die al in de winkel hangt of 2e hands, maar VOEL m eerst voordat je beslist.

DeiDRagonas
15 maart 2010, 20:44
Koop altijd een gitaar die al in de winkel hangt of 2e hands, maar VOEL m eerst voordat je beslist.


Wat een onzin! Die rommel kun je tegenwoordig toch gewoon via Thomann ofzo bestellen???



;) <-------


D.

Pepe
15 maart 2010, 21:42
Wat je i.m.h.o. NOOIT dient te doen (bij geen enkel merk, ook niet bij geen een bouwer, of het nou Haar, Heinz, rebel relic enz enz is) is een gitaar OP BESTELLING laten maken of kopen.

Nouja, alsof een gitaar op bestelling maken per definitie op een teleurstelling uit loopt.
Ik heb dat 2 keer gedaan en het heeft haken en ogen maar aan de andere kant kan je die ene unieke droomgitaar ook niet uit een rek halen.
Nooit is zo'n absoluut woord wat ik niet snel zou gebruiken.

the sure thing
15 maart 2010, 22:53
Nouja, alsof een gitaar op bestelling maken per definitie op een teleurstelling uit loopt.
Ik heb dat 2 keer gedaan en het heeft haken en ogen maar aan de andere kant kan je die ene unieke droomgitaar ook niet uit een rek halen.
Nooit is zo'n absoluut woord wat ik niet snel zou gebruiken. Tsja, je droomgitaar dien je wel uit een rek te pakken. Gewoon naar een winkel gaan met belachelijk veel keus.

Ik stel het wel een beetje absoluut, maar een gitaar van EUR 1.000 of (heel veel) meer zo maar bestellen vind ik echt van de zotte. Het KAN goed gaan, maar ik denk dat in die prijscategorie het toch vaker gaat tegenvallen (vooral als je een ervaren gitarist bent).

Pepe
16 maart 2010, 00:02
Een voorbeeld.
Ik wil een stratocaster met een 1delige lichte essen body en een grove tekening in 2tone nitro. Getinte D shape neck met een 12 radius en medium frets, vintage steel block, Fralin blues, treble bleed en Schaller mini's.
Dat is geen exoot maar gewoon een standaard strat met dingen die ik in zo'n gitaar zoek maar zoiets ga je niet in een rek vinden.
Het ligt dan redelijk voor de hand om zoiets te laten bouwen. Vd Haar heeft een beetje een raar concept, je laat een gitaar bouwen maar je hebt niet de mogelijkheid om tijdens het bouwproces langs te komen. Het is ook niet echt mijn idee van een Custom gitaar. Gaat dat bij Zwier ook zo? Je gooit ze op een hoop maar misschien zit daar verschil in?
En 1000 euro is natuurlijk niet veel voor een gitaar, lower mid class.

Freddy Krueger
16 maart 2010, 00:40
Ik heb ook een Haar Strat, op bestelling laten maken.

Ik heb nog nooit zo'n "slordig" afgewerkte gitaar gehad, geen enkele schroef is er recht ingedraaid, dots zijn scheef, deuken in frets, schaafplekken die ik niet wou, freeswek (onder slagplaat) is triest, slagplaatschroeven zitten deels los. jack is gammel...

MAAR hij speelt en klinkt geweldig, ongelovelijk, net als mijn eerste gitaar, een goedkoop kutding maar wel 10 keer beter dan de beste Fender ik ooit in mijn handen heb gehad.

Het hout van Haar gitaren is gewoon goed, mooie klank, licht van gewicht. Andere onderdelen zijn van andere fabrikanten, topspul dus, kun je weinig aan verknallen, tenzij je niet kunt solderen.

Conclussie: ik zou er zo weer 1 kopen, ondanks die twijfelachtige bouw en schroefkunsten.

geert1976
16 maart 2010, 01:01
Ik heb het hele topic nu vanaf de eerste post gelezen.

Er zijn duidelijk voor en tegenstanders van de Haar gitaren.
Qua sound vind ik de meningen relatief, omdat hier voor mijn gevoel een hoop persoonlijke smaak bij komt kijken.

De ene fout in de productie is erger dan de ander, maar het mag naar mijn mening bij een dergelijke gitaar niet kunnen gebeuren, zoals extra frezingen om de elektronica kwijt te kunnen, ik vind het echter geen halszaak, omdat dit allemaal onder de kap zit en je dit niet ziet.

Wat ik wel erg vind is verkeerd geboorde dotmarkers, al dan niet opgevuld en een tremfrezing die helemaal verkeerd is, waardoor de veren in het gedrang komen.

Haar zal ongetwijfeld goede strats maken, maar wat mij opvalt is dat de "klagers" vooral klagen over latere modellen, wellicht dat Erik alles piekfijn deed en zijn medewerkers de kreet relic iets te letterlijk nemen.
Blijft toch dat als ik de klachten lees er in de eindcontrole er veel voor verbetering vatbaar is en je er een hoop klachten uitvist die dan niet meer op het net verschijnen.

Vooral schroeven scheef inboren, neen dat mag vind ik met dit soort gitaren niet kunnen, evenals fretboards met opgevulde misboringen voor dotmarkers.

Toch heeft Erik wel iets aparts bereikt, sommigen leggen veel geld neer voor deze gitaren en accepteren de foutjes, omdat het voor hen DE gitaar is, dan doe je toch iets goed.

Zwier bouwt ook erg mooie gitaren, maar is volgens mij nog een éénpitter en wat ik gezien het van Zwier ziet er erg goed uit en ze schijnen inderdaad van een heel goed niveau te zijn, Pascal van Bluf is er kind aan huis geloof ik en heb ik nooit op iets anders zien spelen dan een Zwier.

Hendriks
16 maart 2010, 07:31
Ik vind het wel opvallend dat de gitaren van vd Haar hun waarde redelijk houden ten opzichte van andere Nederlandse bouwers , je ziet regelmatig mooi spul langskomen voor een fractie van de prijs , terwijl een vd Haar ongeveer net zoveel afschrijft als een Fender.
Dit moet toch wel iets zeggen , ik heb overigens nog nooit een vd Haar vast gehad , maar vehalen over zoals die van Freddy vind ik niet kunnen.

universe777
16 maart 2010, 07:32
Ik heb me heel lang uit deze discussie gehouden. Maar nu Sjak Zwier het risico loopt over een kam geschoren te worden met Haar wil ik toch even mijn mening geven.

Ik heb een custom Haar. Ik ga nooit meer bij hem terug. Hij komt z'n afspraken niet na, luisterd niet en doet vooral maar wat.
In de loop der tijd heb naast mijn LP een stuk of 7 strat kopien van Haar in mijn handen gehad. Allemaal goed klinkende instrumenten. Gemaakt van top spul. Maar allemaal hadden ze praktische maar vooral cosmetische issues. Verkeerde cavities, bruggen die klem zaten tegen slagplaten. Contouren die niet klopten. (Wat volgens mij echt niet kan als je kopien maakt.) En ondanks dat zijn relics er best ok uitzien heeft hij ondertussen wat shortcuts doorgevoerd die je als je een beetje kijkt ziet.

Ook de opmerking dat alles in-house gemaakt wordt, daar heb ik mijn twijfels over. Een bouwer uit vlaardingen vertelde me persoonlijk (tijdens een kleine rondleiding) dat hij van Erik opdacht had gekregen een hele lading halzen voor hem te bouwen, wijzend naar een stapel .

Op het moment wordt er door Sjak Zwier een gitaar gebouwd voor me. Ettelijke keren contact gehad. Persoonlijk meerdere keren bij hem geweest o.a. voor het shapen van de hals. Hij doet dat naar aanleiding van je ondervindingen tijdens het spelen. Totaal iets van drie uur bezig geweest todat IK blij was. Over ieder klein onderdeel wordt nagedacht.
Na het debakel met Erik heb ik er hard over nagedacht of ik er ooit weer aan zou beginnen. Maar ik ben blij dat ik het gedaan heb.

Ik ga Erik verder niet bashen. Hij kan mooie dingen maken, werkt zich ongetwijfeld helemaal de pleuris (op z'n Rotterdams gezegd) en heeft het zeer druk. Maar hij laat voor iemand met zijn reputatie te veel steken vallen voor je geld.

vanalles
16 maart 2010, 08:33
Ik heb juist erg goede ervaringen met Haar. Onlangs ben ik daar enkele dagen geweest om een amp te kopen en Erik had alle tijd voor me.
Daarnaast heb ik twee strats van hem. De ene heb ik verkregen via een ruil met een LP en is bijzonder goed en net afgewerkt. Ook ik heb veel strats gehad en heb er (al zeg ik het zelf) best veel kijk op. De SSS-freezing is keurig en de 11 schroefjes van de slagplaat zitten loodrecht naar beneden. Electronica keurig. De hals vind ik persoonljk geweldig en de frets zijn mooi afgewerkt. Het hout is zorgvuldig gekozen. Ik heb een essen body met full maple neck. Toch is dit misschien wel de "warmste" strat die ik heb gehad.

De andere strat stond bij hem in de testruimte. Een mix tussen een tele en een strat met p90's. Had Erik eigenlijk gemaakt voor zichzelf als expiriment. Ik kan me voorstellen dat hij er dan niet die tijd en aandacht aan besteedt, wanneer het een gitaar voor zichzelf betreft. Ondanks dit is het afwerkingsniveau erg hoog. Geen rammelende onderdelen, krakende pots of wat ook.

De drie dagen dat ik er was heb ik Erik ook veel in de weer gezien met klanten die komen en gaan. Ik kan niet anders zeggen dan dat hij vriendelijk en oprecht overkomt.

Dit is mijn ervaring en die deel ik ook graag hier. Een ieder heeft een andere graadmeter voor wat goed is en wat niet, dus blijft het moeilijk om op basis van ervaringen die je leest een keuze te maken voor iets of iemand.

Mocht iemand overwegen om een Haar aan te schaffen: je bent van harte welkom om die twee van mij eens goed te proberen.

Riky
16 maart 2010, 11:30
Ik heb de witte v/d Haar van Chiel (van het forum) al eens in mijn handen gehad. Niet versterkt gehoord, maar dat ding voelde echt mega goed. Zag er ook goed uit. Voelt echt als een oude ingespeelde gitaar en voelde heel erg soepel aan.
Ik was behoorlijk onder de indruk toen.

Ik heb pas geleden nog een telecaster van v/d Haar in mijn handen gehad en die wel versterkt gehoord. Vnd het wederom een hele toffe gitaar. Volume was erg fijn te regelen en de feel was weer erg, erg lekker. Speelt onwijs soepel.

Het zeker zijn dat het hier en daar flink misgaat, maar de 2 gitaren die ik vast heb gehad zou ik maar al te graag bezitten.

future2future
16 maart 2010, 14:53
Mijn haar strat is echt een hele fijne, lekker spelende gitaar. Ik zie wel wat kleine afwerk dingetjes, maar niks ernstigs. ook goeie kerel om mee te dealen hoor, naar mijn ervaring dan, ik heb nog nooit problemen met hem gehad, altijd neemt hij de tijd (en ik heb er al best veel gekocht0 , toen ik met spoed iets moest laten fixen kon ik er zelfs op wachten.

PT1989
16 maart 2010, 14:55
Mijn haar strat is echt een hele fijne, lekker spelende gitaar. Ik zie wel wat kleine afwerk dingetjes, maar niks ernstigs. ook goeie kerel om mee te dealen hoor, naar mijn ervaring dan, ik heb nog nooit problemen met hem gehad, altijd neemt hij de tijd (en ik heb er al best veel gekocht0 , toen ik met spoed iets moest laten fixen kon ik er zelfs op wachten.

Heb precies het zelfde... Super strat speelt heel fijn! Maar er zitten wel wat slordige afwerk dingetjes op...Bij cutaway. Maar het zijn erg goede gitaren! Zit er over na te denken om op lange termijn nog een te kopen!

Frans3134
23 maart 2010, 18:53
met een post count van 1 en 4 lijken de klagers Fransln en VDB zich bijna maar om 1 reden aangemeld te hebben. Ik kan niet anders dan twijfelen over hun intentie????

Dat is dan onterecht. Ik ben niet iemand die overal maar op reageert maar ben hier vooral om wat info op te doen. Je zou het ook zo kunnen zien: Iemand die zelden reageert zal wel een hele goede reden hebben als hij iets post. M.a.w woorden meestal is het me de moeite niet waard, maar als je 1500 zuurverdiende centen uitgeeft is het wel bitter als je bestelde gitaar niet is wat je met de bouwer hebt afgesproken. Trouwens, mijn account heb ik hier al heel wat langer dan mijn eerste reactie. Ook daaruit zou je kunnen afleiden dat ik niet speciaal daarvoor een account heb aangemaakt. By the way: ik klaag niet, ik vertel puur mijn ervaringen. Doe er je voordeel mee.

Greetz :soul: :mmmm:

Fransln
24 maart 2010, 07:49
Zie net dat ik blijkbaar met 2 accounts inlog..............dat heb je als je je wachtwoorden en gebruikersnaam wel es vergeet. Maar goed Frans3134 is ook Fransln



Dat is dan onterecht. Ik ben niet iemand die overal maar op reageert maar ben hier vooral om wat info op te doen. Je zou het ook zo kunnen zien: Iemand die zelden reageert zal wel een hele goede reden hebben als hij iets post. M.a.w woorden meestal is het me de moeite niet waard, maar als je 1500 zuurverdiende centen uitgeeft is het wel bitter als je bestelde gitaar niet is wat je met de bouwer hebt afgesproken. Trouwens, mijn account heb ik hier al heel wat langer dan mijn eerste reactie. Ook daaruit zou je kunnen afleiden dat ik niet speciaal daarvoor een account heb aangemaakt. By the way: ik klaag niet, ik vertel puur mijn ervaringen. Doe er je voordeel mee.

Greetz :soul: :mmmm:

rijsberman
24 maart 2010, 09:31
als je bestelde gitaar niet is wat je met de bouwer hebt afgesproken

Oh, is dat 't probleem. Da's makkelijk. Als je wat anders hebt afgesproken, moet je het geleverde niet accepteren.

Riky
24 maart 2010, 09:46
Oh, is dat 't probleem. Da's makkelijk. Als je wat anders hebt afgesproken, moet je het geleverde niet accepteren.

Dat lijkt mij ook. Zoiets staat toch zwart op wit? Ligt tenminste wel voor de hand, helemaal met bij zo'n hoeveelheid geld...

VDB
31 augustus 2010, 11:38
Al is het al een ouder onderwerp, post ik toch nog even graag een mening/ervaring.



Deze zomer dan toch weer op een Haartje gebotst die werkelijk fantastisch is.
De gitaar is gebaseerd op een Rory Gallagher strat.
Ze is perfect afgewerkt en klinkt fantastisch, al is de relic (voor mij) wat "over the top", maar goed ik heb ze gekocht voor de geweldige volle klank/toon en feel.

http://img651.imageshack.us/img651/9825/haar.png (http://img651.imageshack.us/i/haar.png/)




http://img409.imageshack.us/img409/9673/haar2.jpg (http://img409.imageshack.us/i/haar2.jpg/)






Daarnaast ook een Fender Custom Shop Tele '63 (Time machine) gekocht, die eveneens super is.

Beiden zijn top!

smullie
31 augustus 2010, 11:44
Mooi... De relic is niet mijn ding, maar als jij ze fantastisch vindt spelen, dan kan ik je alleen maar feliciteren met deze aankoop...

http://img651.imageshack.us/img651/9825/haar.png

Dick Wolkendeck
31 augustus 2010, 11:57
Misschien heeft hij ze ook met superdunne laklaag? Dan relict de gitaar lekker snel in het dagelijks gebruik. Heel "true", dan.