PDA

View Full Version : optocoupler probleempjes



KoenB
23 april 2009, 13:38
Ik ben nu bezig met een ploploze killswitch, dmv een optocoupler. De ledkant van de optocoupler zit aan een weerstand/druktoets/batterij. De andere kant zit aan de hot en ground van de jack. Deze zit er nu in http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=22_77&products_id=478 . Ik heb de datasheet bekeken, maar ik wordt nou ff niet helemaal wijs of ik dat kreng zomaar op 40mA kan laten werken (hij is toch wel duur om uit te laten fikken). In de gitaar zit een 9V batt iig.

Dit is wel essentieel, aangezien de weerstand in de aan-stand nu 6k is, en daardoor is er niet echt een goede "kortsluiting", er is dus nog steeds hoorbaar gitaargeluid met de killswitch ingedrukt. Volgens de datasheet is de weerstand in de aan-stand bij 40mA slechts 1,5 ohm, dat lijkt er meer op.

En dan is er probleem 2: hij plopt nog steeds! Het is niet zo hard als met alleen een simpel schakelaartje, maar toch, het hoort niet. Enig idee hoe dit zou komen?

iWishmaster
23 april 2009, 13:56
Ik snap niet echt wat je nu gemaakt hebt, kun je misschien een schemaatje tekenen ofzo?

In ieder geval zou het zo ongeveer moeten:
Batterij - schakelaar - weerstand - led-kant optocoupler - ground
Andere kant (transistor-kant) gewoon als onderbreking van het audiosignaal.

Weerstand moet (ongeveer) zijn:
9V / 0.040A = 225 Ohm
In de E12 reeks wordt dat 220 of 330 Ohm.

6K is veel te hoog voor deze optocoupler: je wilt hem namelijk volledig openen dicht sturen.

ponq
23 april 2009, 14:38
En dan is er probleem 2: hij plopt nog steeds! Het is niet zo hard als met alleen een simpel schakelaartje, maar toch, het hoort niet. Enig idee hoe dit zou komen?

http://www.muzique.com/lab/led.htm

JER00N
23 april 2009, 17:16
Als je de datasheet (http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/perkinelmer/VT500.pdf) bekijkt kun je vinden dat de absolute maximum-waarde voor de stroom door de LED idd 40 mA is. Liever dus nog iets eronder blijven.




Weerstand moet (ongeveer) zijn:
9V / 0.040A = 225 Ohm
In de E12 reeks wordt dat 220 of 330 Ohm.

6K is veel te hoog voor deze optocoupler: je wilt hem namelijk volledig openen dicht sturen.

Je vergeet de spanningsval over de LED (3V bij 40 mA) mee te nemen in de berekening. Het wordt dus R = (9-3)/0,04 ohm

Verder is het misschien beter om een FET te gebruiken, die hebben een veel lagere weerstand als ze geleiden. Waarom wil je het eigenlijk galvanisch scheiden?

Duff
23 april 2009, 17:48
Als je de datasheet (http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/perkinelmer/VT500.pdf) bekijkt kun je vinden dat de absolute maximum-waarde voor de stroom door de LED idd 40 mA is. Liever dus nog iets eronder blijven.



Je vergeet de spanningsval over de LED (3V bij 40 mA) mee te nemen in de berekening. Het wordt dus R = (9-3)/0,04 ohm

Verder is het misschien beter om een FET te gebruiken, die hebben een veel lagere weerstand als ze geleiden. Waarom wil je het eigenlijk galvanisch scheiden?

ik denk om de plop van een schakelaar weg te nemen?

cluseau
23 april 2009, 19:56
En dan is er probleem 2: hij plopt nog steeds! Het is niet zo hard als met alleen een simpel schakelaartje, maar toch, het hoort niet. Enig idee hoe dit zou komen?

Meet even op de signaaldraad of er DC op staat. Moet absoluut vrij van DC zijn, zo niet zul je een plop horen.

Frans

nico verduin
23 april 2009, 21:26
Mogelijk is de H11F1M een mogelijkheid? on resistance 200 ohm, off state 300Mohm. Schakel tijd van uit naar aan en vice versa: 25 uSec.

fredjuh
23 april 2009, 22:02
Cluseau: hier hebben we t eerder over gehad, en het komt niet door de DC, ben ik later achter gekomen. Als je je hand op je snaren legt en sluit de ring en de tip kort dan hoor je niks. Doe je dat echter spelend, dan heb je een plop.

nico verduin
23 april 2009, 22:57
Cluseau: hier hebben we t eerder over gehad, en het komt niet door de DC, ben ik later achter gekomen. Als je je hand op je snaren legt en sluit de ring en de tip kort dan hoor je niks. Doe je dat echter spelend, dan heb je een plop.Heb je gemeten dan?

fredjuh
23 april 2009, 23:14
Ik heb t gewoon uitgeprobeerd, en er staat bij mij zonder gitaar maar 0,1 mV over de tip en ring.

cluseau
23 april 2009, 23:24
het komt niet door de DC, ben ik later achter gekomen.

Het moet natuurlijk wel iets zijn.

Het lijkt me eigenlijk simpel: Er gebeurt iets wat hoorbaar wordt als een plop, Alsof er iets naar beneden valt dus. Spanning misschien? Denk het wel. De vraag is..... waar....., waarom..... en wat kunnen we er aan doen? Veel over praten......? Dat niet, dat is meer iets voor doorgedraaide watjes. Dus dan pak de scoop erbij en ga je meten ipv veronderstellen. Ben reuze benieuwd. Dit zijn juist leuke storingen hoor, weer eens wat anders dan flessen trekken.

@Koen: Wat voor amp heb je, kunnen we ff in het schema kijken.
Ik heb een voorzichtig vermoeden maar het is dan wel belangrijk de juiste amp erbij te pakken hoewel al die ingangen praktisch hetzelfde zijn.

Frans.

cluseau
23 april 2009, 23:28
Ik heb t gewoon uitgeprobeerd, en er staat bij mij zonder gitaar maar 0,1 mV over de tip en ring.


Weet je wat er gebeurt als je die kort sluit? Juist, een spanningsval van 0.1mV. Weet je ook hoeveel keer die versterkt bij je speaker aankomt? Voila

Frans

nico verduin
23 april 2009, 23:28
Ik heb t gewoon uitgeprobeerd, en er staat bij mij zonder gitaar maar 0,1 mV over de tip en ring.en met gitaar? dan krijg je namelijk een stroomkring....

fredjuh
24 april 2009, 10:19
Als je gitaar aansluit wordt de spanning juist minder, en ik heb al gezegd dat als je je hand op je snaren legt dat je killswitch 95% stil is. Het komt door de AC die opgewekt wordt als je speelt en dat heeft al gauw een amplitude van een volt en dát geeft een plop.;)

cluseau
24 april 2009, 10:41
Als je gitaar aansluit wordt de spanning juist minder, en ik heb al gezegd dat als je je hand op je snaren legt dat je killswitch 95% stil is. Het komt door de AC die opgewekt wordt als je speelt en dat heeft al gauw een amplitude van een volt en dát geeft een plop.;)

Hmmmm, als dat zo is moeten we dus een schakelaar zo simpel mogelijk ontwerpen die heel voorzichtig de hot wire aan massa legt. Laten we zeggen een "softkillswitch" voor gitaaramps. Niet zo'n probleem hoor maar ik heb daarvoor wel een amp nodig waarbij dit probleem zich voordoet.
Vrijwilligers.....?

Dat de DC minder wordt bij aansluiten gitaar is logisch, Nico zij het al!

Frans.

fredjuh
24 april 2009, 16:19
Tot nu toe doet bij mij elke amp het... Het komt echt niet door de amp het is echt alleen de gitaar.
Ik heb even de datasheet erbij gepakt.
De response time is 2,5ms en 1/2,5ms=400Hz Duidelijk hoorbaar dus. Dit moeten we dus gaan vertragen met een cap, zoals in de link van ponq.
Ik haal er ook uit dat de spanningsval gemiddeld 1,65V is.
Stel we laten m draaien op 20mA:
(9V-1,65V)/20mA=367,5 Ohm Dat wordt dus 330 of 390.
Dan zou het dus worden:
schakelaar, daaraan een 10uF naar ground en een 330 naar de anode van de led, en dan de andere kant van de led aarden.

edit: no offense nico, ik snapte je gewoon ff niet, maar je was wel duidelijk.

Dirk_Hendrik
24 april 2009, 17:48
2 andere redenen voor ploppen:

1) Inschakelstoompiek als de Led wordt aangeschakeld geeft een spanningsdip over de bedrading, ook de massabedrading dus. Zaak om je stroom constant te houden (wat in de praktijk neerkomt op je led bedraden voor "constant aan" en de schakelaar parallel aan de led te zetten)
2) Te snel schakelen van je audiosignaal kapt je signaal haverwege de golfvorm af. Dat ga je ook horen als een piek. Met een Vactec heb ik daar m'n twijfel over. Zo snel zijn die dingen niet. Het past wel in de beschrijving bovenstaand. Je zou daarvoor kunnen overwegen je Led met een transistor aan te schakelen en de basistroom wat langzamer op te laten komen (milli seconden range). RC netwerkje aan de basis dus.

ponq
24 april 2009, 21:14
http://www.muzique.com/lab/led.htm

Als het inschakelen van de LED de oorzaak van de plop is, zie mijn quote. Of had je dat al geprobeerd?

fredjuh
24 april 2009, 22:18
Er moeten dus 2 dingen gebeuren: weerstand verlagen naar 330 ohm voor zo'n 20mA, en een capje van tientallen uF's eraan.
En het dan nog niet goed is kijken naar de opties van Dirk. Eerst dit uitproberen lijkt mij, want je wilt het natuurlijk zo simpel mogelijk aanpakken.

cluseau
26 april 2009, 11:17
Er moeten dus 2 dingen gebeuren: weerstand verlagen naar 330 ohm voor zo'n 20mA, en een capje van tientallen uF's eraan.
En het dan nog niet goed is kijken naar de opties van Dirk. Eerst dit uitproberen lijkt mij, want je wilt het natuurlijk zo simpel mogelijk aanpakken.

Die 20mA komt wel uit een batterijtje van ca 100mA/U en is bovendien totaal overbodig. De galvanische scheiding draagt niets bij aan het voorkomen van het ploppen dus die 20mA is weggegooid geld.
Maar als het je te doen is om met optocouplers te experimenteren, ga gerust je gang.......

Is dit nu een voorbeeld van "zo simpel mogelijk", :???: kom op mensen, het moet toch eenvoudiger / zuiniger kunnen!

Frans.

KoenB
26 april 2009, 11:58
Nouja 5 uur lang mn killswitch ingedrukt houden doe ik ook niet hoor ;)

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/killswitch.png
Dit is dus wat ik gemaakt heb, even om verwarring te voorkomen. Ik wou dit met een optische scheiding doen omdat je dan 2 volledig gescheiden stroomkringen hebt. Met fets had het volgens mij ook gekund, maar daar heb ik erg weinig verstand van, en (volgens mij) vreten die dingen dan ook constant stroom ipv alleen wanneer de killswitch ook daadwerkelijk gebruikt wordt.

fredjuh
26 april 2009, 12:29
Maar je zegt dat er met de switch ingedrukt nog geluid doorheenkomt, dus je moet die weerstand kleiner maken tot dat niet meer gebeurt. En daarna uitproberen met zo'n dikke cap om het schakelen nog langzamer te maken. BTW, hoor je bij het loslaten van de knop nu ook een plop? Normaal is dat wel zo, maar die optocoupler is die kant op veel langzamer.

cluseau
26 april 2009, 12:44
Nouja 5 uur lang mn killswitch ingedrukt houden doe ik ook niet hoor ;)

Begrijpelijk maar t gaat om het idee.

Misschien stomme vragen maar wat voor pu's gebruik je en heb je daar ook specificaties van? Impedandie / afgegeven spanning ?

Kan ik een en ander simuleren en een schakelingetje proberen te bakken.

Frans

cluseau
26 april 2009, 16:20
Met fets had het volgens mij ook gekund, maar daar heb ik erg weinig verstand van, en (volgens mij) vreten die dingen dan ook constant stroom ipv alleen wanneer de killswitch ook daadwerkelijk gebruikt wordt.

Stroom vreten ligt aan de constructie, niet aan componenten.

Misschien is onderstaand schemaatje iets voor je, ff in elkaar gepruts en werkt als een trein. Zelf bij een impedantie van 10K nagenoeg stil te krijgen. Schakelsnelheid kun je natuurlijk nog iets versnellen door de 10u wat kleiner te kiezen. Met de huidige waardes gaat het schakelen vrij traag en misschien wil je dat sneller. Naarmate de impedantie van je gitaar hoger is kun je rustig de 47u ook verkleinen. Ongetwijfeld kan het nog verbeterd worden maar dat is mede afhankelijk van je gitaar en die heb ik hier niet voor me.

Schema.....

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/killswitch.jpg

In deze opstelling verbruikt hij 600uA dus zal je batterijtje wel ff meegaan.

suc6

Frans.

KoenB
26 april 2009, 17:30
Maar je zegt dat er met de switch ingedrukt nog geluid doorheenkomt, dus je moet die weerstand kleiner maken tot dat niet meer gebeurt. En daarna uitproberen met zo'n dikke cap om het schakelen nog langzamer te maken. BTW, hoor je bij het loslaten van de knop nu ook een plop? Normaal is dat wel zo, maar die optocoupler is die kant op veel langzamer.

Nee bij het loslaten is er geen plop, dus het lijkt er op dat de boel nog iets langzamer moet inderdaad. Ik zal dit eerst proberen met een capje, en ik ga de weerstand verlagen zodat de led feller brand, en daardoor zal de weerstand in de aan-stand stukken lager zijn.

Mocht dit niet werken, dan ga ik het schakelingetje van cluseau eens proberen. Ziet er lekker simpel uit, ben benieuwd.

Ik heb overigens GFS power rails in mn gitaartje hangen, die hebben een impendantie van 14k volgens mij.