PDA

View Full Version : versterken contrabas



batsblues
23 april 2009, 11:53
Ik heb een contrabas gekocht €200,- en een hoop werk. Hals zat onder verkeerde hoek op de kast en fingerboard was niet helemaal vlak. Alles zelf hersteld. Nu speelt ie, ondanks zijn uiterlijk best leuk.

Ik wil hem graag versterken. Ik weet dat ik op een gitaarforum zit.

Ik ben dus een versterker nodig. Heb daar wat vraagjes over.

1. Wat is het essentiele verschil tussen een bas- en een gitaarversterker?

2. Wat is het verschil in geluid tussen een buizen en een niet buizen versterker.

3. Is een buizenversterker geschikt voor een contrabas?

Misschien hele domme vragen maar ik denk dat ik eerst iets meer moet weten voordat ik een serieus kan gaan kijken.

Bedankt

sjaak1990
23 april 2009, 12:00
Is genoeg over te vinden met google en op het forum zelf.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120580

Verschil buizen en alles staat hierin.

iWishmaster
23 april 2009, 12:06
In principe zou je vrijwel elke basversterker voor een contrabas kunnen gebruiken, maar of het ook lekker klinkt durf ik niet te zeggen: akoestische gitaar over een gitaarversterker klinkt meestal ook nergens naar, vandaar. Zoek eens naar een akoustische basgitaar versterker zou ik zeggen: dat komt qua 'specs' het dichtste in buurt van wat je zoekt. Wellicht is ook alleen een preamp (voor bij een piezo element) en dan via mengpaneel in een PA power amp ook een optie.

Harry
24 april 2009, 10:17
mijn vriendin versterkt haar contrabas over haar gewone basversterker, een Hartke 3500 met een 2 x 10" en een 1 x 15" SWR kabinet.
Ze heeft in de brug zo'n contactelementje zitten, weet even niet wat dat voor ding is. Soms is het behelpen qua feedback, maar dat hou je toch met zo'n enorme klankkast.

pimmetje
24 april 2009, 10:22
Wij deden bij een vroegere bassist ook gewoon de contrabas over de basversterker. Ging op zich prima, maar idd redelijk snel feedback met die enorme bak lucht :D.

cluseau
24 april 2009, 10:58
Wij deden bij een vroegere bassist ook gewoon de contrabas over de basversterker. Ging op zich prima, maar idd redelijk snel feedback met die enorme bak lucht :D.

Maar dat is toch niet afhankelijk van het type versterker of zie ik dat verkeerd?

pimmetje
24 april 2009, 11:29
Nee, dat is zoals Harry al zegt door die grote klankkast.

Harry
24 april 2009, 12:25
ook wel hondenhok genoemd :seriousf:.... Misschien zijn er speciale versterkers voor, of geschiktere, maar die feedback is volgens mij niet te voorkomen.

tidalwave_sideburns
24 april 2009, 15:37
J-I-M-B-O (http://www.ampeg.com/artists/artist.php?artistID=60)

lijkt me een normale basversterker

Bolder
24 april 2009, 15:54
Mijn moeder heeft een element in de brug, en gebruikt een Polytone Minibrute, klinkt goed...

schwalbe
24 april 2009, 18:06
Wat je nodig hebt is een (semi) perametrische EQ op de versterker om de feedback tegen te gaan. Daarnaast kan het handig zijn om wat keuzes te hebben qua ingangsimpedantie ivm het feit dat sommige contrabas elementen afwijkend zijn qua impedantie.