PDA

View Full Version : Nieuwe band, nieuwe setup, oud spul...



Michael AE
23 april 2009, 03:10
Omdat ik bezig ben met een nieuwe live-setup voor mijn nieuwe band, leek het mij een leuk idee jullie in dit topic op de hoogte te houden van de progressie. :)

Na het uiteenvallen van mijn (bij sommigen van jullie wellicht bekende) band Stillborn, ben ik met de drummer en de zanger (en een nieuwe bassist) een nieuw project begonnen. In dit project ben ik de enige gitarist en heb ik dus een wat voller geluid nodig.

Mijn idee is om met twee versterkers te gaan spelen in een stereo setup. Onze muziek is metal, maar dan met meer Rock & Roll invloeden.

Mijn idee is om één versterker te gebruiken gericht op de metal kant en één die wat meer ouderwets klinkt.

De metalkant ben ik al uit; dat wordt de Bogner XTC. Nu twijfel ik nog welke versterker ik voor het vleugje R&R wil gebruiken.

Kandidaten zijn een Marshall JCM800, een Fender Twin, een Vox AC30CC1 en een Matchless Phoenix. (De laatste drie gebruik ik dan hoofdzakelijk met een drivepedaal voor de heavy stukken en zonder drivepedaal voor de cleanere partijen.)

Eventueel overweeg ik nog een amp er bij te kopen speciaal voor deze set. De grootste kandidaat is de Plexi+ van CMW amps, omdat die een heerlijke ouderwetse sound heeft, maar toch relatief strak blijft. Dit is wel prettig, want ik wil geen brij. Toch ben ik niet op zoek naar een super strak geluid uit amp 2. Het moet een beetje vies klinken om het klinische van de Bogner aan te vullen.

In de oefenruimte heb ik deze setup al uitgeprobeerd met een JCM900 en mijn HBE Big D drivepedaal. Dit pedaal klinkt heerlijk smerig en zelfs een beetje fuzzy. In combinatie met de strakke Bogner geeft dit een enorme muur van sound. Eigenlijk helemaal niet metal en dat wil ik ook. De JCM900 is echter iets te schel en niet vet genoeg voor mij.

Nu dus de zoektocht naar de perfecte combinatie, waarbij ik jullie suggesties natuurlijk ook goed kan gebruiken.

Het schakelen ben ik al uit, daar heb ik een Soundsculpture Switchblade voor. Ook komt er een TC Electronic 2290 bij voor delay, een Eventide Eclipse voor freaky effecten en een aantal pedalen voor modulatie en extra drive waar nodig. Dit kan ook allemaal met de Switchblade (en een Axess FX1 controller) worden geschakeld.

Volgende week ga ik een aantal daagjes bezig met het ontwerpen, tweaken en uitproberen van deze set en zal ik uiteraard als het mogelijk is wat plaatjes schieten.

;)

bastiaanvanbeek
23 april 2009, 07:47
je zou misschien voor in de plaats een AC30 CC1, een AC15 CC1X (met Celestion Blue speaker) kunnen nemen. Naar mijn mening geeft de Celestion Blue speaker een beter geluid dan de NeoDog speaker die in de AC30CC1 zit. Ik heb ze allebij met elkaar vergeleken, en ik vind ze allebei heel goed. alleen de Celestion Blue geeft toch wat meer het orginele vox geluid.

hier hebben ze de AC15 die ik bedoel:

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/VOX-AC-15-Custom-Classic-1x12-Blue-Bulldog-Speaker/art-GIT0007971-000

Lexvandoef
23 april 2009, 10:31
Micheal heeft thuis al een AC30CC1 in z'n stal staan ;).

Anyway, leuk topic Micheal, ik ga dit zeker volgen! Trouwens, die Big D is lekker joh! Ik gebruik hem nu als thuis speleding ;).

Marc Oblivian
23 april 2009, 10:35
Poeh, lastig. Wat ik eruit lees is dus niet allen de sound van de rockamp zeg maar belangrijk, maar wat evenzo belangrijk is, is hoe deze matcht met de Bogner.
Matchless valt dan af (woordgrapje). Nee, lastig. De amps die jij noemt zijn natuurlijk allemaal in staat om met of zonder wat pedalen een redelijk vuige rocksound neer te zetten.
Zijn er geen bands die een soortgelijke setup met in ieder geval een XTC gebruiken? Daar zou je uit kunnen halen of het wat is.
Anders met de Bogner onder de arm leuren naar gitaarzaken om te testen naast andere versterkers. Ik neig zelf een beetje naar de JCM800 kant...
Ben benieuwd naar de uitkomst en naar de band!
Succes!

Struik
23 april 2009, 11:29
Michael,

Je weet precies wat je zoekt, waarom niet eens met iemand als bijv. Chris om de tafel zitten en precies dat wat jij zoekt samen uitwerken?
Een plexi-T zeg maar?

Edit, haal ik zomaar Tristan en Michael door elkaar....

Squier4ever
23 april 2009, 12:03
die gast van triggerfinger gebruikt ook matchless live, supervet geluid als je het mij vraagt.

Nellyrocks
23 april 2009, 14:58
Wat is er mis met een JCM800 dan. Lijkt me best een goeie kandidaat.

Je hebt het nu toch over het bandje met Andy? Leve Andy :blast:, hij is een held en nog een fijne bassist ook.

TimmU
23 april 2009, 15:27
Ja, dat is met Andy. Had al een flyertje gehad van hem 2 weken geleden, voor een gig van hun. Schijnt gaaf te zijn!:blast:

Les Paul R8
23 april 2009, 16:49
Michael.....nothing beats a Plexi+ on 11......

Michael AE
23 april 2009, 18:04
je zou misschien voor in de plaats een AC30 CC1, een AC15 CC1X (met Celestion Blue speaker) kunnen nemen. Naar mijn mening geeft de Celestion Blue speaker een beter geluid dan de NeoDog speaker die in de AC30CC1 zit. Ik heb ze allebij met elkaar vergeleken, en ik vind ze allebei heel goed. alleen de Celestion Blue geeft toch wat meer het orginele vox geluid.

hier hebben ze de AC15 die ik bedoel:

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/VOX-AC-15-Custom-Classic-1x12-Blue-Bulldog-Speaker/art-GIT0007971-000

Inderdaad helemaal te gek die AC15, maar ik heb toch liever een AC30CC1 en niet alleen omdat ik die al heb. ;)

Heb toen al een weloverwogen keus gemaakt waar de CC1 uit is gekomen, maar toch bedankt voor je reactie!

Michael AE
23 april 2009, 18:06
Micheal heeft thuis al een AC30CC1 in z'n stal staan ;).

Anyway, leuk topic Micheal, ik ga dit zeker volgen! Trouwens, die Big D is lekker joh! Ik gebruik hem nu als thuis speleding ;).

Hey Lex, die Big D is te gek, hè? Het is echt een hele smerige drive. Heeft ook wel iets van een Fuzz weg vind ik. Erg mooi ding.

Michael AE
23 april 2009, 18:09
Poeh, lastig. Wat ik eruit lees is dus niet allen de sound van de rockamp zeg maar belangrijk, maar wat evenzo belangrijk is, is hoe deze matcht met de Bogner.
Matchless valt dan af (woordgrapje). Nee, lastig. De amps die jij noemt zijn natuurlijk allemaal in staat om met of zonder wat pedalen een redelijk vuige rocksound neer te zetten.
Zijn er geen bands die een soortgelijke setup met in ieder geval een XTC gebruiken? Daar zou je uit kunnen halen of het wat is.
Anders met de Bogner onder de arm leuren naar gitaarzaken om te testen naast andere versterkers. Ik neig zelf een beetje naar de JCM800 kant...
Ben benieuwd naar de uitkomst en naar de band!
Succes!

Ja, precies. Erg lastig. Belangrijk is inderdaad dat de rock kant goed klinkt in samenwerking met de Bogner. Eigenlijk is dat het voornaamste.

Ik ken weinig bands met zo'n setup die ook doen wat ik ga doen, dus dat wordt lastig, maar zoeken kan geen kwaad.

JCM800 leek mij ook de eerste kandidaat, omdat ik al een keer een plaat heb opgenomen met een PRS/Bogner en LP/JCM800 combinatie en dat blies iedereen van zijn stoel.

Michael AE
23 april 2009, 18:10
Michael,

Je weet precies wat je zoekt, waarom niet eens met iemand als bijv. Chris om de tafel zitten en precies dat wat jij zoekt samen uitwerken?
Een plexi-T zeg maar?

Edit, haal ik zomaar Tristan en Michael door elkaar....

Heb ik zeker overwogen en ik zal daar met Chris eens over gaan praten. Hij zal vast een aantal goed suggesties hebben, me dunkt.

Michael AE
23 april 2009, 18:13
die gast van triggerfinger gebruikt ook matchless live, supervet geluid als je het mij vraagt.

Ja, heb een keer geluid voor ze gedaan een hele tijd terug toen en toen gebruikte hij een 50 watt Superlead, zijn Matchless Spitfire en een HC30 top. Enorm groot en vet geluid had hij toen. Ik werd terplekke fan van die band.

Michael AE
23 april 2009, 18:17
Wat is er mis met een JCM800 dan. Lijkt me best een goeie kandidaat.

Je hebt het nu toch over het bandje met Andy? Leve Andy :blast:, hij is een held en nog een fijne bassist ook.

Ja, Andy is onze nieuwe bassist inderdaad. Wat een monster die gozer en naast goed spelen is hij ook nog cool!

Michael AE
23 april 2009, 18:18
Ja, dat is met Andy. Had al een flyertje gehad van hem 2 weken geleden, voor een gig van hun. Schijnt gaaf te zijn!:blast:

Ja, je komt toch ook wel kijken hè? 9 mei in het Witte Theater in Ijmuiden! Dan is ook gelijk de vuurdoop van deze set.

Michael AE
23 april 2009, 18:20
Michael.....nothing beats a Plexi+ on 11......

Dat is zeker waar. Ik zit er sterk over te denken toch ook een Plexi + aan te schaffen.

Mijn Mesa MKIV bevalt wel, maar is eigenlijk overbodig, dus ik denk dat ik die maar in de verkoop doe. Dan nog iets anders verkopen en dan kan ik voor een Plexi+ gaan!

Ik twijfel hier nog wel een beetje over, maar goed, wie nie waagt...

toneblo
23 april 2009, 18:27
Mijn gitarist doet het met een JSX-Peavey en een Marshall jcm TSL 2000 met MM trafos en kt77 lampen.
Hij mixt die twee on stage door twee kasten geladen met v30's en blending two amps is een verry nicy issue!!!

Ik moet zeggen, als bassist ben ik er wel weg van, als gitarist denk ik: kut, nu mijn doekoe's nog!!!

Werkt wel hoor, on-stage blending!!:rockon:

Michael AE
23 april 2009, 18:29
Ik ben trouwens ook nog aan het denken over welke speakers ik ga gebruiken voor deze set. Als het compact moet neem ik gewoon 2 of 3 Bogner Cubes mee, maar ik speel met de XTC toch het liefst over een 4x12.

Ik heb nog twee Marshall 2x12's waar ik niets mee doe, dus die zou ik eventueel kunnen gebruiken. Ze klinken niet geweldig, maar het is te doen.

Les Paul R8
23 april 2009, 18:29
Dat is zeker waar. Ik zit er sterk over te denken toch ook een Plexi + aan te schaffen.

Mijn Mesa MKIV bevalt wel, maar is eigenlijk overbodig, dus ik denk dat ik die maar in de verkoop doe. Dan nog iets anders verkopen en dan kan ik voor een Plexi+ gaan!

Ik twijfel hier nog wel een beetje over, maar goed, wie nie waagt...

Ik dacht ook dat de Plexi+ een beetje een 1-trick pony zou zijn. Maar niets is minder waar. Hij is veelzijdiger dan alles channel switchers die ik ooit gehad heb...Lekkere van de Plexi+ is, dat hij gewoon werkt met elke gitaar. Of je nou een ES, een Strat, een Les Paul gebruikt. Het is gewoon altijd smullen.

Waarom ga je trouwens stereo en niet 2 amps als 2 verschillende kanalen?

Anyway...wat je keuze ook gaat worden...het zal ongetwijfeld mooi spul worden en goed klinken. Mocht je trouwens de Plexi+ nog een keertje goed uit willen proberen, dan ben je natuurlijk welkom.

Michael AE
23 april 2009, 18:30
Mijn gitarist doet het met een JSX-Peavey en een Marshall jcm TSL 2000 met MM trafos en kt77 lampen.
Hij mixt die twee on stage door twee kasten geladen met v30's en blending two amps is een verry nicy issue!!!

Ik moet zeggen, als bassist ben ik er wel weg van, als gitarist denk ik: kut, nu mijn doekoe's nog!!!

Werkt wel hoor, on-stage blending!!:rockon:

Cool! Leuk om te horen dat meer mensen dit doen. Moet jij ook helpen sjouwen, of niet? :D

toneblo
23 april 2009, 18:32
Dat maakt niet uit, de energie die wij krijgen uit een drie uur durende set maakt alles goed.
Zelf blend ik een Marshall vintage modern met een triamp en 4x12.
Erg kicken hoor!!

toneblo
23 april 2009, 18:33
....als bassist zijnde mag hij mij wel eens helpen met 2 kasten 8x10!!:D

Tristan
23 april 2009, 21:50
Hee Michael!

Waarom probeer je het niet zo:

Small Rig
amps
1. Bogner XTC + Bogner 4x12
2. Vox AC30CC1

pedalboard


Large Rig
amps
1. Bogner XTC + Bogner 4x12
2. Matchless Phoenix of Marshall JCM800 + Bogner 1x12 Cube

rack
TC2290

pedalboard

Tristan
23 april 2009, 22:10
Ik vind zelf de combi Marshall + Vox samen altijd erg lekker werken, los trouwens ook, Marshall voor de crunch en leads en Vox voor de cleans en soms een vuige crunch...
Ik heb trouwens laatst in de studio (Spitsbergen Groningen) over een combi van JCM800 + Silverface Bassman (+ natuurlijk de Big D) gespeeld en daar kwam me ook echt een waanzinnige sound uit, moddervet en supergoor, heerlijk... :D

Voor de stijl die je met King Nitro speelt vermoed ik dat deze combi's het erg goed zullen doen:

1. Bogner XTC + Bogner Straight 4x12 (V30)
2. Matchless Phoenix + Bogner Straight 4x12 (V30)

1. Bogner XTC + Bogner Straight 4x12 (V30)
2. CMW amps Plexi + / Marshall JCM800
Kool & Elfring 2x12 / Bogner Straight 4x12 (G12-65 / G12M20)

Negative K3 fan
23 april 2009, 22:28
als je echt wat anders wilt en geen metal dan denk ik toch aan de AC30. Met de JCM kun je nog redelijk richting metal gaan, de twin berust helemaal op pedaaltjes, maar de AC30 is echt wat anders.

Met een plexi, danwel plexi plus kun je natuurlijk ook niet fout gaan.

Wat Adam Jones (Tool) doet, komt een beetje bij jou in de buurt: harde muziek, maar niet direct metal en multi amping. Live doet ie het met z'n oude vertrouwde Superbass, VH-4 en Recto. Clean regelt ie volgens mij met de volume knop...

sjaak1990
23 april 2009, 22:54
Wat Adam Jones (Tool) doet, komt een beetje bij jou in de buurt: harde muziek, maar niet direct metal en multi amping. Live doet ie het met z'n oude vertrouwde Superbass, VH-4 en Recto. Clean regelt ie volgens mij met de volume knop...

Klopt helemaal. Clean doet hij met zijn volume knop. Hij heeft geen shuggah shuggah sound maar gewoon een dikke scheur. Vind het één van de beste sounds, geweldig en oh zo duidelijk Tool!
Ben wel benieuwd naar zijn superbass, heb gehoord dat hij die voor de mids en treble gebruikt maar vraag me af of hij stock is. Hij haalt er heel wat gain uit en weet niet of hij hem boost

Ik zeg plexi/plexi+

Tristan
24 april 2009, 01:43
Tool is op zich wel cool maar die gitaarsound vind ik niet supervet als ik eerlijk ben, hou dan meer van de gitaarsound van Alice in Chains bijvoorbeeld, dat je die sound makkelijk uit een Plexi + kan halen heb ik inmiddels aan den lijve ondervonden... :D
Maar, iets in mij spreekt ook voor de Bogner XTC / Fender Twin combi, was ik helemaal vergeten, zeker ook even checken want zo'n Fender kan superbruut zijn met het juist scheurpedaal ervoor (ik denk dat de Big D echt monsterlijk klinkt op de Twin), aan de andere kant, misschien wordt het dan al wel teveel Grunge...

TimmU
24 april 2009, 09:18
Ja, je komt toch ook wel kijken hè? 9 mei in het Witte Theater in Ijmuiden! Dan is ook gelijk de vuurdoop van deze set.

Ja, ik ben er wel bij hoor! Ben benieuwd!!


Minimeeting?

Einzeln
24 april 2009, 11:29
Trouwens, die Big D is lekker joh! Ik gebruik hem nu als thuis speleding ;).

Da's fijn om te horen. Ik vond hem heel lekker, maar ga nu voor simpel met mijn bos sd

Harry
24 april 2009, 12:28
Michael, er staat nog een Bedrock 650 op marktplaats. Ik heb het gevoel dat je dat geluid zoekt. Lekker compact ook, en koeihard. Het is maar een tip :)

Jimwoud
24 april 2009, 21:55
Vet idee hoor. Misschien dat ik wel langskom in Ijmuiden, wil misschien naar The Spades in A'dam. Ik wil zo'n setup ook weleens proberen met m'n Blackmore en Sovtek+booster tegelijk. Denk dat dat ook wel een leuk koppel is. Helaas heb ik maar een cabinet.

Henri H
24 april 2009, 22:51
Michael, wat is er mis met de rocksound in deze video (behalve de geluidskwaliteit)?:

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=15788650

Ik ben bevooroordeeld en kan je dus ook alleen maar een Marshall adviseren.
Ik heb zelf een JMP 50 W combo gehad en heb nu een JCM800 2250 en een JVM410H maar alle 3 hebben ze zeker een goede rocksound.
Hoe ouder hoe meer vintage en dus lekkerder in veel gevallen, dat wel.
De JVM is gewoon wat moderner en veelzijdiger.

2 JVM's zou ook een leuke oplossing zjn. :D

sjaak1990
24 april 2009, 23:03
Michael, wat is er mis met de rocksound in deze video (behalve de geluidskwaliteit)?:

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=15788650

Ik ben bevooroordeeld en kan je dus ook alleen maar een Marshall adviseren.
Ik heb zelf een JMP 50 W combo gehad en heb nu een JCM800 2250 en een JVM410H maar alle 3 hebben ze zeker een goede rocksound.
Hoe ouder hoe meer vintage en dus lekkerder in veel gevallen, dat wel.
De JVM is gewoon wat moderner en veelzijdiger.

2 JVM's zou ook een leuke oplossing zjn. :D

Ik vind de JVM toch ruk. Vind hem totaal niet veelzijdig. Clean kanaal is scherp en slecht. Crunch gaat, en allebei de lead kanalen vind ik dun en fizzy en tja kut... Vind een goede éénkanaals veelzijdiger, cleaner gewoon volume terug maar wel altijd een goede sound.
Heel anders iets dan een plexi of jcm800 of dergelijke amps.
XTC is ook veelzijdig genoeg lijkt me. JVM naast een XTC, lijkt me iets om niet te proberen want dan zet je de JVM meteen uit.

Henri H
25 april 2009, 01:17
Ja, ik hoor het wel vaker van "kenners" die een JVM niet goed (lees: kut :D) vinden.
Ik heb dan ook alleen maar de JMP en JCM als echte referentie amps en ik moet zeggen dat ik juist het crunch kanaal van de JVM wat minder vind en de beide lead en het cleane kanaal juist zeer bruikbaar vind.
OD1 orange is een instant JCM800/tubescreamer sound en OD2 de moderne variant ervan.
Het cleane kanaal is misschien erg droog maar zeker niet "scherp en slecht", eerder droog, vol en mega-clean.
Daar valt met de juiste FX (chorus, delay, reverb, etc.) genoeg uit te halen.

Misschien een beetje off topic maar als iemand "mijn" amp gaat afzeiken krijg ik altijd de neiging om een weerwoord te geven.
Een JVM is wellicht ook geen goede optie voor Michael maar een JCM/Plexi(+)/JMP des te meer denk ik.
Stiekem wil ik ook een XTC/HOOK setup :D

Les Paul R8
25 april 2009, 13:17
Stiekem wil ik ook een XTC/HOOK setup :D

Ik niet. Plexi+ en Studiocage is een heerlijke combi :D

Lexvandoef
25 april 2009, 14:37
Ik niet. Plexi+ en Studiocage is een heerlijke combi :D

En toch is live is zo'n HOOK wel errug fijn hoor ;)

Les Paul R8
25 april 2009, 15:07
En toch is live is zo'n HOOK wel errug fijn hoor ;)

Veel te veel gesjouw....Studiocage is veel lichter.....Zou voor jou toch mee moeten tellen....:p

Lexvandoef
25 april 2009, 15:13
Veel te veel gesjouw....Studiocage is veel lichter.....Zou voor jou toch mee moeten tellen....:p

Tsja ach, ik heb afgelopen donderdag samen met de bassist de hele backline ingepakt en weggesjouwd, ivm een drumstel valt een HOOK nog wel mee ;).

Nellyrocks
25 april 2009, 20:32
Tsja ach, ik heb afgelopen donderdag samen met de bassist de hele backline ingepakt en weggesjouwd, ivm een drumstel valt een HOOK nog wel mee ;).

Daarbij heb ik zo'n idee dat Michael zich niet zo druk maakt over tillen gezien zijn stapels spullen. Kan me vergissen.

Chris Winsemius
25 april 2009, 23:42
Daarbij heb ik zo'n idee dat Michael zich niet zo druk maakt over tillen gezien zijn stapels spullen. Kan me vergissen.

Daar heeft ie 'n vriendin voor.

ieme
26 april 2009, 15:06
Combineren is t... gewoon combineren, vanavond met die en morgen met die amp...

je rack zo maken dat je alles kan schakelen, aan de achterkant van je rack een interface bouwen dat je altijd een willekeurige amp erbij kan zetten... Ik gebruik daarbij de GCP en GCX van Voodoolab

Ik kan naast mijn rack met mn triple er de 2 kanaals dual bij doen en dan loopt vanuit mijn rack de 220 voeding, signaal kabel en een kabel voor kanalen te schakelen naar de dual. dit kan ik ook gebruiken voor mijn vox, dan schakelt ie ipv kanalen de tremolo aan of uit, of de marshall jcm800 dan schakelt ie van t clean naar t dirty kanaal... zo kan ik eindeloos combineren!

Voor kleine kroegen enz gebruik ik deze setup:
Mesa triple met 1 bogner 212 greenback

http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/24042009558.jpg

Voor de reguliere optredens gebruik ik dit:

Mesa Triple recto met 2 bogner 2X12 greenbacks

http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/24042009559.jpg

Voor de grote optredens gebruik ik dit:

Mesa Triple recto LE met 2 bogner 212 greenbacks met Vox ac30 LE

http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/24042009560.jpg

Voor de vintage mood gebruik ik dit:

Marshall JCM800 met 4X12 bogner greenback en de Vox ac30 op een Bogner 212 shiva size greenback
http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/24042009557.jpg



Zoals je ziet de keuze is reuze...

http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/24042009556.jpg

AART
26 april 2009, 15:22
Zoals je ziet de keuze is reuze...

Mooie schutting heb je daar ;) Van de Gamma?

@Michael: Altijd leuk dat soort luxeproblemen. De klassieke combi binnen metal voor een modern/vintage muur is meestal Recto + JCM 800. Ik zou dan ook gaan voor een JMP of 2203 (zonder boost voor een opener geluid) en een modernere high gain bak (je XTC in dit geval waarschijnlijk). Is de Mark IIC of IV (rhy2?) niks voor naast je XTC? lijkt me een leuke combi, maar wel iets moderner en minder open dan een oude Marshall of VOX. Met de IIC zou je op het clean kanaal een aardige r&r sound moeten kunnen krijgen (Stones).

Als ik financieel beter zat zou ik de MK 4 wel weer terugwillen, kan er nooit teveel hebben. ;)

Michael AE
27 april 2009, 07:40
Hee Michael!

Waarom probeer je het niet zo:

Small Rig
amps
1. Bogner XTC + Bogner 4x12
2. Vox AC30CC1

pedalboard


Large Rig
amps
1. Bogner XTC + Bogner 4x12
2. Matchless Phoenix of Marshall JCM800 + Bogner 1x12 Cube

rack
TC2290

pedalboard

Ja, is zeker een idee. Ik zal het proberen deze week.

Michael AE
27 april 2009, 07:42
als je echt wat anders wilt en geen metal dan denk ik toch aan de AC30. Met de JCM kun je nog redelijk richting metal gaan, de twin berust helemaal op pedaaltjes, maar de AC30 is echt wat anders.

Met een plexi, danwel plexi plus kun je natuurlijk ook niet fout gaan.

Wat Adam Jones (Tool) doet, komt een beetje bij jou in de buurt: harde muziek, maar niet direct metal en multi amping. Live doet ie het met z'n oude vertrouwde Superbass, VH-4 en Recto. Clean regelt ie volgens mij met de volume knop...

AC30 is zeker een goede optie om de boel wat meer een vintage vibe mee te geven. Ik ga dat zeker testen!

Tool is zeker een inspiratiebron geweest voor dit idee, alhoewel ik zijn sound niet echt heel bijzonder vind. (Diezel, bluegh...:stop:)

Michael AE
27 april 2009, 07:43
Tool is op zich wel cool maar die gitaarsound vind ik niet supervet als ik eerlijk ben, hou dan meer van de gitaarsound van Alice in Chains bijvoorbeeld, dat je die sound makkelijk uit een Plexi + kan halen heb ik inmiddels aan den lijve ondervonden... :D
Maar, iets in mij spreekt ook voor de Bogner XTC / Fender Twin combi, was ik helemaal vergeten, zeker ook even checken want zo'n Fender kan superbruut zijn met het juist scheurpedaal ervoor (ik denk dat de Big D echt monsterlijk klinkt op de Twin), aan de andere kant, misschien wordt het dan al wel teveel Grunge...

Heel jammer dat mijn twin nog steeds niet gerepareerd is. :(

Ik heb er gewoon simpelweg geen tijd voor om hem weg te brengen. Lijkt mij ook echt een super combi, namelijk.

Michael AE
27 april 2009, 07:44
Ja, ik ben er wel bij hoor! Ben benieuwd!!


Minimeeting?

Cool, man! Ja, een mini-meeting zou cool zijn. ;)

Michael AE
27 april 2009, 07:45
Michael, er staat nog een Bedrock 650 op marktplaats. Ik heb het gevoel dat je dat geluid zoekt. Lekker compact ook, en koeihard. Het is maar een tip :)

Hey Harry, bedankt voor de tip! Ik zal zeker eens gaan luisteren. Was erg onder de indruk op de eerste meeting waar ik was in Groningen. Toen had jij hem mee, geloof ik!

Michael AE
27 april 2009, 07:47
Vet idee hoor. Misschien dat ik wel langskom in Ijmuiden, wil misschien naar The Spades in A'dam. Ik wil zo'n setup ook weleens proberen met m'n Blackmore en Sovtek+booster tegelijk. Denk dat dat ook wel een leuk koppel is. Helaas heb ik maar een cabinet.

Zou cool zijn als je kwam!

Jij speelt toch in een band met Wouter? Grappig, hij werkt waar onze drummer ook werkt en ik heb nog met hem gespeeld op de basisschool en getourd als geluidsman met de Travoltas. Doe hem de groeten!

Michael AE
27 april 2009, 07:49
Michael, wat is er mis met de rocksound in deze video (behalve de geluidskwaliteit)?:

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=15788650

Ik ben bevooroordeeld en kan je dus ook alleen maar een Marshall adviseren.
Ik heb zelf een JMP 50 W combo gehad en heb nu een JCM800 2250 en een JVM410H maar alle 3 hebben ze zeker een goede rocksound.
Hoe ouder hoe meer vintage en dus lekkerder in veel gevallen, dat wel.
De JVM is gewoon wat moderner en veelzijdiger.

2 JVM's zou ook een leuke oplossing zjn. :D

Hahaha, leuk zeg. Good old times.

Tsja, die sound is best wel te gek al zeg ik het zelf, maar ik wil toch nog een meer vintage tintje toevoegen. Ik hou heel erg van "vintage" achtige sounds, maar dat werkt toch minder in deze band. Het leek me daarom leuk een combinatie te maken van de moderne sound waar een band als dit om vraag in combinatie met de "vintage" sound waar ik persoonlijk erg van hou. Dit geeft me ook een excuus om mijn andere amps weer wat vaker te gebruiken! :P

Michael AE
27 april 2009, 07:51
Daarbij heb ik zo'n idee dat Michael zich niet zo druk maakt over tillen gezien zijn stapels spullen. Kan me vergissen.

Hahaha, nee, sjouwen maakt me niet uit. Ben ook nog een blauwe maandag roadie geweest en dat was elke dag met een Fender Twin amp en Marshall Bluesbreaker sjouwen. Geen enkel probleem mee. Als je goed tilt, heb je nergens last van.

Michael AE
27 april 2009, 07:52
Daar heeft ie 'n vriendin voor.

Hahahahah! (Helaas wel één met een hernia!)

Michael AE
27 april 2009, 07:53
Combineren is t... gewoon combineren, vanavond met die en morgen met die amp...

je rack zo maken dat je alles kan schakelen, aan de achterkant van je rack een interface bouwen dat je altijd een willekeurige amp erbij kan zetten... Ik gebruik daarbij de GCP en GCX van Voodoolab

Ik kan naast mijn rack met mn triple er de 2 kanaals dual bij doen en dan loopt vanuit mijn rack de 220 voeding, signaal kabel en een kabel voor kanalen te schakelen naar de dual. dit kan ik ook gebruiken voor mijn vox, dan schakelt ie ipv kanalen de tremolo aan of uit, of de marshall jcm800 dan schakelt ie van t clean naar t dirty kanaal... zo kan ik eindeloos combineren!

Voor kleine kroegen enz gebruik ik deze setup:
Mesa triple met 1 bogner 212 greenback

http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/24042009558.jpg

Voor de reguliere optredens gebruik ik dit:

Mesa Triple recto met 2 bogner 2X12 greenbacks

http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/24042009559.jpg

Voor de grote optredens gebruik ik dit:

Mesa Triple recto LE met 2 bogner 212 greenbacks met Vox ac30 LE

http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/24042009560.jpg

Voor de vintage mood gebruik ik dit:

Marshall JCM800 met 4X12 bogner greenback en de Vox ac30 op een Bogner 212 shiva size greenback
http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/24042009557.jpg



Zoals je ziet de keuze is reuze...

http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/24042009556.jpg

Te gek, Ieme! Ik wil ook zo'n flightcase met alles er in. Lijkt me super handig.

Michael AE
27 april 2009, 07:55
Mooie schutting heb je daar ;) Van de Gamma?

@Michael: Altijd leuk dat soort luxeproblemen. De klassieke combi binnen metal voor een modern/vintage muur is meestal Recto + JCM 800. Ik zou dan ook gaan voor een JMP of 2203 (zonder boost voor een opener geluid) en een modernere high gain bak (je XTC in dit geval waarschijnlijk). Is de Mark IIC of IV (rhy2?) niks voor naast je XTC? lijkt me een leuke combi, maar wel iets moderner en minder open dan een oude Marshall of VOX. Met de IIC zou je op het clean kanaal een aardige r&r sound moeten kunnen krijgen (Stones).

Als ik financieel beter zat zou ik de MK 4 wel weer terugwillen, kan er nooit teveel hebben. ;)

Ja, de MKIIC of MKIV is ook een optie voor een heftige muur natuurlijk. Ik ga het gewoon proberen, wie weet is het de beste combinatie ooit.

Of ik de MKIV weg ga doen weet ik nog niet, helaas. Is een hele te gekke amp, maar ik weet niet of het iets toevoegt aan mijn collectie. Vind het in elk geval heel cool hem flink aan de tand te hebben gevoeld.

Chris Winsemius
28 april 2009, 13:58
Hahahahah! (Helaas wel één met een hernia!)

Beterschap & greez!

Harry
28 april 2009, 14:06
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harry http://www.gitaarnet.nl/forum/images/buttons/viewpost.gif (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2016563#post2016563)
Michael, er staat nog een Bedrock 650 op marktplaats. Ik heb het gevoel dat je dat geluid zoekt. Lekker compact ook, en koeihard. Het is maar een tip :)

Hey Harry, bedankt voor de tip! Ik zal zeker eens gaan luisteren. Was erg onder de indruk op de eerste meeting waar ik was in Groningen. Toen had jij hem mee, geloof ik!


klopt! Er hebben verschillende mensen op gespeeld die erg gecharmeerd waren van het geluid. O.a. Lennart die het volume half openzette zodat iedereen moest maken dat ie wegkwam. :seriousf:

Die op marktplaats is trouwens de comboversie.

ieme
28 april 2009, 16:45
Michael, dit is dan ook een aanrader in je rack

VLNR:
Main power in via powercon
Speaker out via speakon
Speaker out via speakon
Power out voor extra amp via powercon
Line out voor extra versterker via jack
Switch out voor extra versterker via jack schakelbaar via GCX
Pedalboard power out via powercon
Pedalboard send via xlr
Pedalboard return via xlr
Pedalboard midi via xlr

Opbouwen met 2 amps binnen 2 minuten! en alles werkt 100% zeker, geen snoeren meer los over de vloer, alles via multikabels en gaan!

http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/27042009568.jpg

ieme
30 april 2009, 11:35
hey mike, hoe is de stand van zaken??

yhcmarc
1 mei 2009, 11:28
Heel jammer dat mijn twin nog steeds niet gerepareerd is. :(

Ik heb er gewoon simpelweg geen tijd voor om hem weg te brengen. Lijkt mij ook echt een super combi, namelijk.

Ik combineer mijn Ampeg V4 / JCM800 af en toe ook met een London city Reverb hundred (fender twin reverb kloon met EL34 eindtrap) en dat klinkt echt heel vet. Nadeel is wel dat die twin echt voluit (als in echt voluit, volume op 10) voordat het een beetje gaat scheuren en er wat meer sustain in komt, want dat ding is zo ontzettend clean. Gelukkig heb ik een Weber Mass die ik er dan op kan zetten :)

Die twin heeft echt een compleet andere voicing dan mijn ampeg en 800 en maakt het allemaal een stuk breder.

Ik zou dus zeker eens met die twin gaan experimenteren als die gemaakt is.

marc_o
11 mei 2009, 13:33
Zeg Michael, je weet heus wel dat je een Rivera Knucklehead reverb nodig hebt....ik zou de 100 watt top pakken en een viertal V-30's....klaar!

Nellyrocks
11 mei 2009, 17:14
Ik hoorde van Andy dat je het zaterdag met de Bogner en Matchless hebt gedaan. Uit een dronken maar betrouwbare bron van de eerste hand heb ik vernomen dat dat eigenlijk ook al vanaf het begin een beetje de bedoeling was.

Tevreden? Andy vond het heel vet. Alleen jammer dat hij zichzelf niet hoorde.

Tristan
11 mei 2009, 17:39
Haha, was ik die dronken maar betrouwbare bron misschien? :D

Ik vond King Nitro wel vet, vooral de nieuwe songs, wat meer Rock 'n Roll erin.
De 800 of Twin hadden het denk ik ook wel lekker gedaan, misschien nog net wat goorder dan de Matchless.
Andy was inderdaad wel lastig te horen.
Hoe dan ook, ik ben wel benieuwd naar de nieuwe songs en gigs van King Nitro, dus bring it on zou ik zeggen. :D

Sculpture & The Clay vond ik ook erg goed, een aantal keer kreeg ik zelfs kippenvel, supergoeie songs, deed me een beetje denken aan de oude Simple Minds tijd.

Michael AE
12 mei 2009, 02:55
Ik hoorde van Andy dat je het zaterdag met de Bogner en Matchless hebt gedaan. Uit een dronken maar betrouwbare bron van de eerste hand heb ik vernomen dat dat eigenlijk ook al vanaf het begin een beetje de bedoeling was.

Tevreden? Andy vond het heel vet. Alleen jammer dat hij zichzelf niet hoorde.

Hey dude,

Ja, sorry, was een beetje dronken op bevrijdingspop. :makeup:

Ik wilde inderdaad voor de Matchless/Bogner combi gaan in het begin en heb uiteindelijk na wat testen besloten om het gewoon eens live te proberen. In de oefenruimte klonk deze set echt prima...

Echter...

...live vond ik de combinatie wat tegenvallen. De Matchless kwam niet mooit tot zijn recht, voornamelijk omdat de Bogner erg dominant klonk. In de oefenruimte had ik daar totaal geen last van, maar op het podium is het toch een ander verhaal.

Ook vraag ik me af of ik wel hou van het hele EFX-loop verhaal. Ik ben dol op de delay uit mijn 2290, maar ik vind de Bogner en de Matchless echt niet lekker voelen met iets in de loop.

Dus, in dit geval gaat het experiment gewoon door. W/D/W is altijd de beste optie, vind ik, om de delays lekker te laten klinken, maar dat is echt een hele hoop gedoe en ik vind het dual amp verhaal nog steeds erg interessant.

Stereo delays heb ik niet echt nodig. Mijn volgende missie is een dual amp setup, met de optie om W/D te gaan. Eerst ga ik het gewoon weer met de Matchless proberen, en dan misschien later met een andere amp. Het idee is dus droog gaan draaien met twee amps en als er delay nodig is, één van de amps wet draaien.

Wordt vervolgd!

Michael AE
12 mei 2009, 03:00
Haha, was ik die dronken maar betrouwbare bron misschien? :D

Ik vond King Nitro wel vet, vooral de nieuwe songs, wat meer Rock 'n Roll erin.
De 800 of Twin hadden het denk ik ook wel lekker gedaan, misschien nog net wat goorder dan de Matchless.
Andy was inderdaad wel lastig te horen.
Hoe dan ook, ik ben wel benieuwd naar de nieuwe songs en gigs van King Nitro, dus bring it on zou ik zeggen. :D

Sculpture & The Clay vond ik ook erg goed, een aantal keer kreeg ik zelfs kippenvel, supergoeie songs, deed me een beetje denken aan de oude Simple Minds tijd.

Thanks, dude! Ik vind de nieuwe stijl ook stukken meer rocken. De nieuwe songs zullen ook zeker meer die richting op gaan.

Matchless klonk inderdaad niet goor genoeg naar mijn smaak. Vreemd, want dat deed hij in de oefenruimte wel. Wellicht heb ik gewoon iets verkeerd aangesloten of ingesteld.

JCM800/Twin combinatie is geen slecht idee, maar ik toch binnenkort de JCM800/Bogner combi eerst eens proberen. Heb ik al goede ervaringen mee. ;)

Het kan gelukkig alle kanten nog uit, maar ik ben er wel achter dat ik het vooral live moet testen, want de oefenruimte geeft toch een vertekend beeld.

Nellyrocks
12 mei 2009, 13:29
Wel mooi hoor, een band met twee van de grootste gear nerds die ik ken.
Andy is ook al aan zijn derde versterker dit jaar. Het ergste is nog dat de Aguilar die hij straks binnen krijgt een versterker is die hij eerder heeft gehad.

Tristan
12 mei 2009, 14:19
Haha, ja, funny... :D
Moet Andy dan niet eens gewoon een full buizenbak gaan proberen, misschien een oude Marshall Superbass (Plexi of 800), Custom Hiwatt, of een goede Ampeg?
Het valt me op dat bijna al die basversterkers tegenwoordig hybrid zijn, dat is gewoon niet echt lekker, allemaal zo braaf en weinig echte ballen of feel...
Pat had laatst ook nog even zo'n nieuwe Boogie Carabine mee of zoiets, best leuk ding hoor en het wilde wel, maar het was het uiteindelijk toch niet helemaal qua feel.
De Eden is dan weer zo slap als een drol, geen ballen te halen uit dat ding...

Michael:
Ik bedoelde eigenlijk meer een Bogner/800 of een Bogner/Twin (met pedaal) combi, ik denk wel dat je op de goede weg zet met de 800 een keer naast de Bogner te zetten...
Hoe had je nou alles aangesloten dan, stereo ofzo?
Trouwens, ik heb ook helemaal geen mics gezien, hoe was het uitversterkt?

Ik denk dat ik die Eventide eruit zou janken, weet ik niet hoor, blijf die gewoon klinisch en niet vet vinden klinken, gewoon een pedalboard voor de modulatiedingetjes en eventueel nog een extra drive en dan de delays W/D uit de 2290 halen, wets op de Bogner en de 800 droog houden of andersom...
Inderdaad een beetje wat je als laatste zegt dus als ik het goed begrijp... :D

Nellyrocks
12 mei 2009, 15:21
Andy zweert bij Aguilar. 750 watt top met een 6x10. Grappig detail is dat hij ontzettend veel verschillende overdrives heeft geprobeerd en uiteindelijk uit is gekomen op een gemodde ratt. Hij is nu al aan zijn zesde wha in een jaar.

Ik vind zijn Adamovic wel echt te gek

http://adamovic.nl/1B/Basses/Jupiter/Ju2.htm

Hij heeft hem nu in fotonegatief. De houtsoorten omgedraaid.

ps.

Jullie waren inderdaad allebei heel erg dronken met bevrijdingspop en ik had nog geen biertje vast gehouden. :(

Michael AE
12 mei 2009, 15:33
Wel mooi hoor, een band met twee van de grootste gear nerds die ik ken.
Andy is ook al aan zijn derde versterker dit jaar. Het ergste is nog dat de Aguilar die hij straks binnen krijgt een versterker is die hij eerder heeft gehad.

Ja, zijn pedalenbak is ook echt elke keer weer anders. Hij heeft nu een wah die hij gelijk weer terug gaat sturen, dus het is gewoon een zoektocht.

Michael AE
12 mei 2009, 15:39
Haha, ja, funny... :D
Moet Andy dan niet eens gewoon een full buizenbak gaan proberen, misschien een oude Marshall Superbass (Plexi of 800), Custom Hiwatt, of een goede Ampeg?
Het valt me op dat bijna al die basversterkers tegenwoordig hybrid zijn, dat is gewoon niet echt lekker, allemaal zo braaf en weinig echte ballen of feel...
Pat had laatst ook nog even zo'n nieuwe Boogie Carabine mee of zoiets, best leuk ding hoor en het wilde wel, maar het was het uiteindelijk toch niet helemaal qua feel.
De Eden is dan weer zo slap als een drol, geen ballen te halen uit dat ding...

Ampeg vind ik eigenlijk ook niet veel soeps. Ik heb Andy over een Ampeg gehoord en hij is er zelf niet over te spreken omdat hij ze zo wollig vindt en ik ben het daar wel mee eens. Heb hem nog niet over zijn favoriete merk Aguilar gehoord, maar daar komt binnenkort verandering in. Ik vind basversterkers nog moeilijker dan gitaarversterkers. Geen idee wat ik nou goed vind. De meeste dingen vind ik wel bruikbaar, maar ik heb van geen elke basamp nog een stijve gekregen.


Michael:
Ik bedoelde eigenlijk meer een Bogner/800 of een Bogner/Twin (met pedaal) combi, ik denk wel dat je op de goede weg zet met de 800 een keer naast de Bogner te zetten...
Hoe had je nou alles aangesloten dan, stereo ofzo?
Trouwens, ik heb ook helemaal geen mics gezien, hoe was het uitversterkt?Ja, de 800/Bogner combi is echt vet hoor.

Dit keer had ik gewoon twee mono signalen, dus een paar pedalen op de Matchless en een paar pedalen op de Bogner. De Eventide zat in de loop van de Matchless en de 2290 in de loop van de Bogner. (Beiden true bypass)

Ik werd met twee van die Sennheisers uitversterkt. Van die scheerapparaten. En dan niet op een standaard, maar er gewoon losjes overheen gehangen. (Waardeloos vind ik dat.)


Ik denk dat ik die Eventide eruit zou janken, weet ik niet hoor, blijf die gewoon klinisch en niet vet vinden klinken, gewoon een pedalboard voor de modulatiedingetjes en eventueel nog een extra drive en dan de delays W/D uit de 2290 halen, wets op de Bogner en de 800 droog houden of andersom...
Inderdaad een beetje wat je als laatste zegt dus als ik het goed begrijp... :DDe Eventide heb ik bij dit optreden niet gebruikt. Gebruik hem sowieso niet veel, dus ik denk dat ik die er weer uit ga gooien. Was wel cool om mee te experimenteren en ik vind hem heel vet klinken, maar het is niet mijn ding.

Tristan
13 mei 2009, 00:56
Een goede Ampeg vind ik wel onwijs vet hoor, hoeft zeker niet wollig te zijn, misschien wel wat traag voor Metal...
Superbass zou ik dan echt gaan denken, ik denk dat al die hybrid dingen het uiteindelijk gewoon niet echt zijn...
Of misschien Hiwatt, zullen wel iets meer hifi zijn dan een Ampeg of Marshall denk ik (nooit echt goed gehoord)...

Cool, ben heel benieuwd naar de Bogner/800 combi... :D
Ah, okee, dubbel mono, is wel cool, ik zou de 2290 gewoon in de loop van de Bogner hangen en dan de 800 erbij en soms de 2290 aanschakelen als je een delay nodig hebt, dan heb je de 800 dus als dry en de Bogner als wet...
Oh ja kut, begrijp ik ook dat ik niet gezien heb, die 'sloppy' manier van microfoons plaatsen, minder laag heb je dan ook...
Ik snap het wat betreft die Eventide...

Haha Niels, ik voelde me helemaal niet zo dronken op Bevrijdingspop joh... :D

skanky
13 mei 2009, 07:22
Ik werd met twee van die Sennheisers uitversterkt. Van die scheerapparaten. En dan niet op een standaard, maar er gewoon losjes overheen gehangen. (Waardeloos vind ik dat.)


Michael als geluidstech zou je toch moeten weten dat dat geen scheerapparaten zijn....scheerapparaten zijn md421's, jij hebt het over e609/606/906. :D
Maar over Ampeg gesproken, is een v4 niks voor je? Lekker fuzzy, lekker ranzig, icm met je bogner?

Nellyrocks
13 mei 2009, 08:16
Haha Niels, ik voelde me helemaal niet zo dronken op Bevrijdingspop joh... :D

Ik ben blij dat je het dan blijkbaar vergeten bent.

En wacht maar tot jullie Andy op zijn Aguilar horen spelen. Dat is echt wel heel vet hoor. Hibride of niet.

Michael AE
13 mei 2009, 15:16
Michael als geluidstech zou je toch moeten weten dat dat geen scheerapparaten zijn....scheerapparaten zijn md421's, jij hebt het over e609/606/906. :D
Maar over Ampeg gesproken, is een v4 niks voor je? Lekker fuzzy, lekker ranzig, icm met je bogner?

Hahaha, ja, da's waar, maar ik kon even niets anders bedenken om Tristan duidelijk te maken welke mics het waren. Ze lijken ook wel een heel klein beetje op een ouderwets scheerapparaat vind ik, hoor. :chicken:

Hmmm, Ampeg v4 heb ik ooit eens gehoord, maar daar weet ik niet veel meer van. Eerst even de 800 proberen en als dat niets is, ga ik er wel 1 opsnorren.

Michael AE
13 mei 2009, 15:43
Een goede Ampeg vind ik wel onwijs vet hoor, hoeft zeker niet wollig te zijn, misschien wel wat traag voor Metal...
Superbass zou ik dan echt gaan denken, ik denk dat al die hybrid dingen het uiteindelijk gewoon niet echt zijn...
Of misschien Hiwatt, zullen wel iets meer hifi zijn dan een Ampeg of Marshall denk ik (nooit echt goed gehoord)...

Ampeg speakers zijn voornamelijk heel erg wollig en ik ben helemaal niet zo wild van die versterkers. Het enige goede Ampeg geluid dat ik ooit heb gehoord was een bassist uit griekenland die een oude SVT met 8x10 had en daarnaast een Marshall JCM800 Bass fullstack. Die laatste klonk duidelijk beter en had ook veel meer bruikbaar laag. Het bekende "deken van de speaker" effect was ook duidelijk aanwezig.

Bij sommige dingen werkt Ampeg prima, maar ik vind het niks voor onze band. Ben heel benieuwd naar de Aguilar. Als ik Andy zo hoor moet het geniaal zijn, maar goed, dat zien we wel. Als ik het niet cool vind is Andy de eerste die naar iets anders op zoek gaat, me dunkt! :D


Cool, ben heel benieuwd naar de Bogner/800 combi... :D
Ah, okee, dubbel mono, is wel cool, ik zou de 2290 gewoon in de loop van de Bogner hangen en dan de 800 erbij en soms de 2290 aanschakelen als je een delay nodig hebt, dan heb je de 800 dus als dry en de Bogner als wet...

Ja, ik ook! :D Moet hem even ophalen, maar waarschijnlijk ga ik hem vanavond uitproberen.

Ben zelf ook meer van de dubbel mono, want stereo is in een zaal meestal zo nutteloos. Dan hoort de ene helft van het publiek het één en de andere helft het ander. Een beetje spreiding kan geen kwaad, maar helemaal stereo ben ik vanaf gestapt.

Ik denk ook dat het Bogner wet en JCM800 dry wordt. Ik gebruik met solo's toch alleen de Bogner, want anders wordt het te veel een brij ben ik al achter. Ben trouwens ook bezig met een 7-string telecaster. ;) Lijkt me te gek om met single-coils metal te spelen.

Ik ben er we achter dat die Anderson echt een hele te gekke gitaar is. Nooit vals, geen dode plekke op de neck, geen last van wisselende temperaturen en alles werkt gewoon zoals het hoort. Heerlijke, vooral heel betrouwbare gitaar om live te gebruiken. Jammergenoeg vind ik de body van Lindenhout echt vreselijk klinken. Heel dood en klinisch. Ik zit er aan te denken een andere body te (laten) maken van elzen of mahonie en er dan gelijk een vaste brug op te (laten) zetten. Dan gelijk een paar andere pickups ofzo.


Oh ja kut, begrijp ik ook dat ik niet gezien heb, die 'sloppy' manier van microfoons plaatsen, minder laag heb je dan ook...
Ik snap het wat betreft die Eventide...

Ja, in de zaal klonk het vreselijk. Het podiumgeluid was goed, hoor. Vooral die Bogner is gewoon perfect gevoiced voor mij. Precies de juiste balans van laag, hoog en midden en die lekkere vieze presence. Wel een echte metalbak, maar met genoeg karakter dat het niet gelijk als zo'n Engl klinkt. Nu alleen nog een andere amp voor "nog meer karakter" en ik ben tevreden. ;)

Eventide is fantastisch als je veel vage shit wil doen, maar ik hou het meestal bij een paar delays en wat modulatie. De delays klinken beter met de 2290 en de modulatie klinkt beter uit een pedaal, dus de Eventide gaat waarschijnlijk op marktplaats. Als ik ooit nog vaag wil, koop ik wel een h3000. Die heeft wat minder mogenlijkheden, maar klinkt minder klinisch. Misschien koop ik wel een tweede 2290. ;)


Haha Niels, ik voelde me helemaal niet zo dronken op Bevrijdingspop joh... :D

Hahaha, ik eigenlijk ook niet, maar ik was het zeker wel. Ik had rond die tijd ongeveer 120€ aan bier uitgegeven en Eva ook nog eens zo'n 110€. Echt verschrikkelijk. Naja, nu weet ik in elk geval hoe die gasten van Mötley Crüe zich moeten hebben gevoeld.

Michael AE
13 mei 2009, 15:45
Ik ben blij dat je het dan blijkbaar vergeten bent.

En wacht maar tot jullie Andy op zijn Aguilar horen spelen. Dat is echt wel heel vet hoor. Hibride of niet.

Ik ben zeker heel benieuwd, man! Hij is nogal van het volume en dat is bij ons ook wel nodig. Ik hoop wel dat het niet te klinisch klinkt, maar dat zal wel goed komen.

Tristan
14 mei 2009, 01:32
Hahaha, ja, da's waar, maar ik kon even niets anders bedenken om Tristan duidelijk te maken welke mics het waren. Ze lijken ook wel een heel klein beetje op een ouderwets scheerapparaat vind ik, hoor. :chicken:

Hmmm, Ampeg v4 heb ik ooit eens gehoord, maar daar weet ik niet veel meer van. Eerst even de 800 proberen en als dat niets is, ga ik er wel 1 opsnorren.

God lul, ik weet toch wel wat een 609 is, ik dacht, scheerapparaat, dat zijn MD's, maar ik had maar niks gezegd (boeit ook niet, want ik snapte wel wat je bedoelde, me dunkt dat ze daar geen MD's hadden)... :D

Tristan
14 mei 2009, 01:40
Ampeg speakers zijn voornamelijk heel erg wollig en ik ben helemaal niet zo wild van die versterkers. Het enige goede Ampeg geluid dat ik ooit heb gehoord was een bassist uit griekenland die een oude SVT met 8x10 had en daarnaast een Marshall JCM800 Bass fullstack. Die laatste klonk duidelijk beter en had ook veel meer bruikbaar laag. Het bekende "deken van de speaker" effect was ook duidelijk aanwezig.

Bij sommige dingen werkt Ampeg prima, maar ik vind het niks voor onze band. Ben heel benieuwd naar de Aguilar. Als ik Andy zo hoor moet het geniaal zijn, maar goed, dat zien we wel. Als ik het niet cool vind is Andy de eerste die naar iets anders op zoek gaat, me dunkt! :D

Speakerkasten zijn misschien wel minder, hoor ik wel vaker, de amps vind ik wel te gek, maar waarschijnlijk niet voor Metal nee...
Ben ook wel benieuwd naar die Aguilar, schijnt superspul te zijn...

Ja, ik ook! :D Moet hem even ophalen, maar waarschijnlijk ga ik hem vanavond uitproberen.

Ben zelf ook meer van de dubbel mono, want stereo is in een zaal meestal zo nutteloos. Dan hoort de ene helft van het publiek het één en de andere helft het ander. Een beetje spreiding kan geen kwaad, maar helemaal stereo ben ik vanaf gestapt.

Ik denk ook dat het Bogner wet en JCM800 dry wordt. Ik gebruik met solo's toch alleen de Bogner, want anders wordt het te veel een brij ben ik al achter. Ben trouwens ook bezig met een 7-string telecaster. ;) Lijkt me te gek om met single-coils metal te spelen.

Haha, ja, kicken, moet je misschien Sjak Zwier eens checken, bouwt toch wel vette dingen hoor...
Die Anderson vind ik niet zo, inderdaad vanwege die Lindenhouten body denk ik, misschien dat Essen wel wat is.
Eerlijk gezegd vind ik je Ibanez 7 String dan meer karakter hebben...

Ik ben er we achter dat die Anderson echt een hele te gekke gitaar is. Nooit vals, geen dode plekke op de neck, geen last van wisselende temperaturen en alles werkt gewoon zoals het hoort. Heerlijke, vooral heel betrouwbare gitaar om live te gebruiken. Jammergenoeg vind ik de body van Lindenhout echt vreselijk klinken. Heel dood en klinisch. Ik zit er aan te denken een andere body te (laten) maken van elzen of mahonie en er dan gelijk een vaste brug op te (laten) zetten. Dan gelijk een paar andere pickups ofzo.



Ja, in de zaal klonk het vreselijk. Het podiumgeluid was goed, hoor. Vooral die Bogner is gewoon perfect gevoiced voor mij. Precies de juiste balans van laag, hoog en midden en die lekkere vieze presence. Wel een echte metalbak, maar met genoeg karakter dat het niet gelijk als zo'n Engl klinkt. Nu alleen nog een andere amp voor "nog meer karakter" en ik ben tevreden. ;)

Voordat ze je uitversterkten was het geluid in de zaal het ook niet helemaal, vrij klinisch, ik weet het niet, haha, ben benieuwd wat het wordt met die 800, zou toch moeten Rocken als de ziekte zou je denken... :D

Eventide is fantastisch als je veel vage shit wil doen, maar ik hou het meestal bij een paar delays en wat modulatie. De delays klinken beter met de 2290 en de modulatie klinkt beter uit een pedaal, dus de Eventide gaat waarschijnlijk op marktplaats. Als ik ooit nog vaag wil, koop ik wel een h3000. Die heeft wat minder mogenlijkheden, maar klinkt minder klinisch. Misschien koop ik wel een tweede 2290. ;)

Ja, precies, dat heb ik ook een beetje met dat ding, ik hou ook niet zo van digitaal, behalve de 2290 dan, die is echt te gek...

Hahaha, ik eigenlijk ook niet, maar ik was het zeker wel. Ik had rond die tijd ongeveer 120€ aan bier uitgegeven en Eva ook nog eens zo'n 110€. Echt verschrikkelijk. Naja, nu weet ik in elk geval hoe die gasten van Mötley Crüe zich moeten hebben gevoeld.

Haha, damn, dat zijn wel bedragen zeg, ondanks dat we gratis konden zuipen heb ik toch nog een extra 50 euro uitgegeven en dat was niet aan eten, dus tsja, ik heb ook goed mijn best gedaan, haha...
Toch voelde ik me echt niet dronken, we hebben het ook nog lang genoeg volgehouden tot half negen 's ochtends aan de Whisky bij mij thuis, haha... :D

Nellyrocks
14 mei 2009, 08:20
Een heel verhaal quoten en vervolgens alleen op de laatste zin reageren.

Tristan
14 mei 2009, 11:55
Ja, waardeloos, ik weet...
Waarschijnlijk nog de naweeen van Bevrijdingspop, haha... :D

AART
14 mei 2009, 14:58
Ja, waardeloos, ik weet...
Waarschijnlijk nog de naweeen van Bevrijdingspop, haha... :D

Op naar de korsakoff of 27 mei?;)

Michael AE
14 mei 2009, 20:50
Tijdens de repetitie gisteren viel me op dat mijn XTC een beetje raar klonk. Minder laag dan normaal en veel minder dynamiek. Bleek dat de mastervolume nog half dicht stond. Dat klinkt dus voor geen meter met de XTC. Heel vreemd. Nu open gezet en dat klinkt echt tien keer vetter. :???:

Tristan
14 mei 2009, 21:14
Op naar de korsakoff of 27 mei?;)

Haha, misschien wel, ik weet nog niet 100% zeker of dat optreden wel doorgaat eigenlijk... :D

Tristan
14 mei 2009, 21:15
Tijdens de repetitie gisteren viel me op dat mijn XTC een beetje raar klonk. Minder laag dan normaal en veel minder dynamiek. Bleek dat de mastervolume nog half dicht stond. Dat klinkt dus voor geen meter met de XTC. Heel vreemd. Nu open gezet en dat klinkt echt tien keer vetter. :???:

Okee, weird man, ik dacht dat je 'm nooit met de master helemaal open gebruikte?

ieme
14 mei 2009, 21:41
mike, weet je nou al hoe en wat je eigenlijk gaat doen?
tip voor je pedalboard, CAE MXR 402 overdrive boost pedaal.... heb hem sinds kort en is een erg erg vet pedaal!

Michael AE
14 mei 2009, 21:51
Okee, weird man, ik dacht dat je 'm nooit met de master helemaal open gebruikte?

Ja, ik heb eigenlijk de master altijd uit staan, maar dan gebruik je ook de loop niet. Alleen de master van de Matchless is wel te pruimen, maar bij de XTC is het echt een ramp.

Michael AE
14 mei 2009, 21:52
mike, weet je nou al hoe en wat je eigenlijk gaat doen?
tip voor je pedalboard, CAE MXR 402 overdrive boost pedaal.... heb hem sinds kort en is een erg erg vet pedaal!

Hey Ieme, nee, ben er nog niet helemaal achter.

CAE heb ik wel eens geprobeerd, maar ik was er niet helemaal wild van. Scheelt natuurlijk met wat voor setup je zo'n ding gebruikt. ;)

ieme
14 mei 2009, 22:33
Hey Ieme, nee, ben er nog niet helemaal achter.

CAE heb ik wel eens geprobeerd, maar ik was er niet helemaal wild van. Scheelt natuurlijk met wat voor setup je zo'n ding gebruikt. ;)

nah, ik vind em wel vet! maar voornamelijk voor zn goeie cleanboost die ik gebruik voor de solos met mn vox, als main overdrive pedaal heb ik al jaren mijn trouwe 3 knobs red snapper

Michael AE
16 mei 2009, 16:58
Gisteren bij een Tool coverband wezen kijken. De gitarist speelde op een JCM800 en dat klonk best goed! Morgen weer repeteren, dus dan denk ik dat ik gelijk de JCM800 meeneem om aan de tand te voelen. Wellicht een betere combinatie dan de Matchless.

Waar ik wel achter kwam trouwens; ik heb live per ongeluk de een andere overdrive gebruikt in plaats van de HBE Big D. :(
Vandaar dat het zo vreemd klonk. In de oefenruimte vergeten de Big D in het rack te leggen in plaats van (waarschijnlijk) de Barber Direct Drive die er al in zat. Live ben je met andere dingen bezig, dus ik heb het niet eens door gehad. Nu zie ik ineens de Big D in mijn tas zitten. *oeps*

Grote kans dat ik morgen de JCM800 neerzet en de Matchless ook gelijk. Dat is wel het voordeel van de Switchblade; je kan gewoon willekeurig dingen toevoegen aan je setup zonder al te veel gedoe.

Ik hoop niet dat die set zo goed klinkt dat ik voortaan met 3 amps moet gaan slepen. :soinnocent:

Michael AE
16 mei 2009, 16:59
nah, ik vind em wel vet! maar voornamelijk voor zn goeie cleanboost die ik gebruik voor de solos met mn vox, als main overdrive pedaal heb ik al jaren mijn trouwe 3 knobs red snapper

Man, die Red Snapper is echt te gek in combinatie met sommige amps.

Nielsje
16 mei 2009, 17:33
mike, weet je nou al hoe en wat je eigenlijk gaat doen?
tip voor je pedalboard, CAE MXR 402 overdrive boost pedaal.... heb hem sinds kort en is een erg erg vet pedaal!

Hmm... een tijdje terug hebben we die ook aan de tand gevoeld op de meeting die ik had georganiseerd in ons oefenhok, en daar werd 'ie eigenlijk unaniem als 'niet fijn' beoordeeld. Vond het maar een korzelig ding.
Maar goed, het ligt natuurlijk aan je instellingen, en gebruikte gear.

Ik snap niet wat Micheal moeilijk doet. Ik heb hem vaker horen spelen, over verschillende versterkers, maar die Matchless was de enige waar ik écht een goeie kloppende staaf van kreeg! Mèn, puur genot!
Allemaal natuurlijk afhankelijk van het soort muziek wat je speelt, maar had ik al gezegd dat je van die Matchless een echte Rocket Queen wordt? :cheerup:

Michael AE
16 mei 2009, 22:37
Hmm... een tijdje terug hebben we die ook aan de tand gevoeld op de meeting die ik had georganiseerd in ons oefenhok, en daar werd 'ie eigenlijk unaniem als 'niet fijn' beoordeeld. Vond het maar een korzelig ding.
Maar goed, het ligt natuurlijk aan je instellingen, en gebruikte gear.

Ik snap niet wat Micheal moeilijk doet. Ik heb hem vaker horen spelen, over verschillende versterkers, maar die Matchless was de enige waar ik écht een goeie kloppende staaf van kreeg! Mèn, puur genot!
Allemaal natuurlijk afhankelijk van het soort muziek wat je speelt, maar had ik al gezegd dat je van die Matchless een echte Rocket Queen wordt? :cheerup:

Ja, dat is ook zo. Op de amp van Harry was het niet geweldig inderdaad. Werkte wel, maar niemand vond het echt geweldig geloof ik. Naja, ligt met pedalen inderdaad vaak aan de andere gear die je gebruikt.

De Matchless is inderdaad mijn favoriete versterker. Ik ga nog eens proberen alleen de Matchless te gebruiken in deze band. Het is niet echt een metalbak natuurlijk, maar dat maakt niet zo heel veel uit.

Tristan
17 mei 2009, 01:15
Gisteren bij een Tool coverband wezen kijken. De gitarist speelde op een JCM800 en dat klonk best goed! Morgen weer repeteren, dus dan denk ik dat ik gelijk de JCM800 meeneem om aan de tand te voelen. Wellicht een betere combinatie dan de Matchless.

Waar ik wel achter kwam trouwens; ik heb live per ongeluk de een andere overdrive gebruikt in plaats van de HBE Big D. :(
Vandaar dat het zo vreemd klonk. In de oefenruimte vergeten de Big D in het rack te leggen in plaats van (waarschijnlijk) de Barber Direct Drive die er al in zat. Live ben je met andere dingen bezig, dus ik heb het niet eens door gehad. Nu zie ik ineens de Big D in mijn tas zitten. *oeps*

Grote kans dat ik morgen de JCM800 neerzet en de Matchless ook gelijk. Dat is wel het voordeel van de Switchblade; je kan gewoon willekeurig dingen toevoegen aan je setup zonder al te veel gedoe.

Ik hoop niet dat die set zo goed klinkt dat ik voortaan met 3 amps moet gaan slepen. :soinnocent:

Oh, damn, dat is wel een verschil ja...
Ik vond de sound echt behoorlijk klinisch, maar ik snap nu ook beter waarom...
Ook deze keer heeft indirect dan wel weer enigszins bewezen dat je een geweldige Metalsound uit de Matchless kan halen met de Direct Drive ervoor, de sound was zeker niet slecht, alleen had niet dat extra wat ik normaal van jou verwacht...
Damn, ja, drie amps, dat is helemaal sick natuurlijk... :D
Ik ben benieuwd wat uiteindelijk je bevindingen zijn met de Bogner/Matchless en Bogner/JCM800 combi's...
Maar Dude, kneus zeg, dat je de Direct Drive in je tas jankt in plaats van de Big D, ik bedoel, de naam zegt het al, als men je vraagt wil je een Direct Drive of een Big D? :D

marc_o
17 mei 2009, 12:06
Ik heb tegenwoordig de direct drive in mijn setup staan en die doet het echt voortreffelijk met de Rivera's...halfje gain op de Rivera, totdat je een goeie R&R sound krijgt en je schopt 'm met de DD compleet de stratosfeer in, jihoeoeoe!

marc_o
17 mei 2009, 12:07
Gisteren bij een Tool coverband wezen kijken. De gitarist speelde op een JCM800 en dat klonk best goed! Morgen weer repeteren, dus dan denk ik dat ik gelijk de JCM800 meeneem om aan de tand te voelen. Wellicht een betere combinatie dan de Matchless.



Hey, daar ga ik volgende week heen....A Perfect Tool toch? Waren ze goed?

tillens
17 mei 2009, 13:35
Ja, dat is ook zo. Op de amp van Harry was het niet geweldig inderdaad. Werkte wel, maar niemand vond het echt geweldig geloof ik. Naja, ligt met pedalen inderdaad vaak aan de andere gear die je gebruikt.

De Matchless is inderdaad mijn favoriete versterker. Ik ga nog eens proberen alleen de Matchless te gebruiken in deze band. Het is niet echt een metalbak natuurlijk, maar dat maakt niet zo heel veel uit.


En als de matchless het niet meer doet voor je, dan weet je dat je em gewoon aan mij kan verkopen! :)

Michael AE
17 mei 2009, 20:47
Ik heb tegenwoordig de direct drive in mijn setup staan en die doet het echt voortreffelijk met de Rivera's...halfje gain op de Rivera, totdat je een goeie R&R sound krijgt en je schopt 'm met de DD compleet de stratosfeer in, jihoeoeoe!

De DD is helemaal te gek als je de sound van een gemodificeerde Marshall wil op een cleane bak. In deze setup is hij wel wat steriel vind ik, maar het blijft een leuk pedaal.

Michael AE
17 mei 2009, 20:53
Hey, daar ga ik volgende week heen....A Perfect Tool toch? Waren ze goed?

Ja, inderdaad, A Perfect Tool. :)

De zanger doet echt heel goed Maynard na. Zijn stem is erg overtuigend. Goede muzikanten ook.

Het enige wat ik jammer vond, was dat ze een beetje de essentie van Tool missen. Tool is 100% feel, dynamiek en groove. Vooral live. Als je dat niet neerzet, dan sla je de plank in mijn optiek toch een beetje mis. Helaas vond ik dat ze dat enorm belangrijke aspect niet goed voor elkaar hadden. De riffs waren allemaal erg goed uitgezocht, maar helaas was de uitvoering gewoon minder sterk. Jammer.

De show was ook wat saai en er ging van alles mis met de computer. Je merkte dat ze dat vervelend vonden. De sound van de band was wel erg goed. (P.A. vond ik minder sterk.)

Michael AE
17 mei 2009, 20:54
En als de matchless het niet meer doet voor je, dan weet je dat je em gewoon aan mij kan verkopen! :)

:D

Jij weet ook wel dat ik de Matchless nooit meer weg doe!

Michael AE
17 mei 2009, 21:26
Nou, vandaag dus een repetitie. Helaas had ik geen auto (Nou ja, wel een auto, geen rijbewijs...:soinnocent:) tot mijn beschikking, dus ik ben maar weer even met de Matchless/Bogner combi gaan kloten. (Ook de rede dat ik de andere amps nog niet heb kunnen proberen, trouwens. Binnenkort toch maar eens mijn theorie gaan halen...)

Dit maal had ik wel de Big D in mijn rack, maar dat was het toch ook niet helemaal. (Wel vele malen beter dan de DD in deze setup)
Het geheel is wel lekker vies, maar het voegt niets toe aan de sound. Het is meer een soort zompige onderlaag dan het rock 'n' roll gevoel dat ik zoek.

Tijdens de pauze maar eens gaan kutten met de Matchless. Hij is erg gevoelig voor volumesettings namelijk. Stom genoeg heb ik daar de vorige keer gewoon geen tijd voor genomen.

Wat ik vaak doe is de master lager en dan het kanaalvolume omhoog voor crunch. Werk best lekker als je in een kleine kroeg staat, maar toch klinkt de Matchless gewoon het beste als je hem flink op zijn donder geeft. Dan gaat hij heerlijk grommen en wordt hij enorm dynamisch. Hij staat dan wel effe net te hard, maar goed.

Toen ik de perfecte volumesettings had gevonden, vond ik hem nog net iets te clean, dus toen ben ik wat drive-pedalen gaan testen. Verassend genoeg klonk de Maxon OD808 het vetste. Dat kwam voornamelijk door het extra midden en viezigheid zonder modder. Best een goede combinatie met de Bogner.

Ik ben na de repetitie nog even wat gaan tweaken en ik ben er gewoon achter dat ik totaal niet van veel gain hou. Alles krijgt veel meer ballen als je wat minder verzadiging gebruikt, maar ja. Het blijft wel een metalband, dus ik MOET gewoon wat meer gain gebruiken.

Dat is dus het volgende probleem. Hoe krijg ik de sound wat meer verzadigt, zonder aan sound te verliezen...

Wat ik nu nog ga proberen:

- JCM800/Bogner
- JCM800/Matchless
- en de Twin en AC30

Heb trouwens voor de gein ook nog een oude Rectifier aangesloten, maar dat was het ook niet. De Bogner heeft dat specifieke grommende laag en laagmidden, maar dan strakker en met meer karakter. Leek net alsof ik de Mesa door een telefoon hoorde in vergelijking.

tillens
17 mei 2009, 23:24
als ik het zo hoor, heb je die matchless dus niet nodig...
ik houd ook niet van gain, je geluid wordt minder doordringend en rommelig... wellicht voor metal nog steeds het beste een amp die redelijk over zijn nek gaan met evt een drive ervoor... dan kan de matchless dus naar mij :rockon:

marc_o
18 mei 2009, 09:57
Wat ik gisteren eens heb gedaan is de Direct Drive stapelen met een Klon, maar dat zal ook lukken met de maxon, de Klon wordt zeg mar de vruchtbare bodem waar je je ranzigheid in kunt planten....ontzettend lekker resultaat in ieder geval....maar hey, weet eigenlijk niet eens wat voor muziek je nu maakt....heb je geen voorbeeld ergens? Als jij hier al vragen over je sound gaat stellen....is de hel misschien dichtgevroren?

:)








rivera

Einzeln
18 mei 2009, 22:05
Hoe krijg ik de sound wat meer verzadigt, zonder aan sound te verliezen...


Leuk topic. Wat ben je nu precies bang te verliezen. Dynamiek?

AART
18 mei 2009, 22:22
Ik heb ook dat ik niet teveel gain wil gebruiken omdat je anders zoveel inlevert (rauwheid, karakter). Droge gain met veel druk vind ik daarom lekker (VHT Ultralead als extreem voorbeeld). Heb je wel eens op zo'n amp gespeeld?

Volgens mij is de XTC ook wel droog, maar die heb ik nooit goed gehoord.

Michael AE
20 mei 2009, 16:45
Wat ik gisteren eens heb gedaan is de Direct Drive stapelen met een Klon, maar dat zal ook lukken met de maxon, de Klon wordt zeg mar de vruchtbare bodem waar je je ranzigheid in kunt planten....ontzettend lekker resultaat in ieder geval....maar hey, weet eigenlijk niet eens wat voor muziek je nu maakt....heb je geen voorbeeld ergens? Als jij hier al vragen over je sound gaat stellen....is de hel misschien dichtgevroren?

:)








rivera

Ja, de Klon is helemaal te gek. Moet ik maar weer eens proberen, maar dan met deze setup.

De muziek die we maken is feitelijk ongeveer hetzelfde als we met Stillborn deden, alleen dan veel meer rock & roll en veel meer experimenteren. Ik wil het geheel echter wat minder Metal laten klinken, vandaar de zoektocht naar een andere sound.

Hahaha, nou, dit topic is meer bedoelt om mijn zoektocht met jullie te delen dan dat ik echt vragen aan jullie wil stellen, hoor. :p ;) (Geintje natuurlijk, alle hulp is welkom.)

Michael AE
20 mei 2009, 16:51
Leuk topic. Wat ben je nu precies bang te verliezen. Dynamiek?

Thanks.

Ja, zeker. Dynamiek, maar ook voornamelijk druk in het laag. Dat stuwende, grommende laag dat je krijgt bij low-gain is eigenlijk niet met high-gain te krijgen. Dat is jammer. Toch ga ik proberen of ik niet dat stuwende kan krijgen met meer verzadiging. Het grootste probleem lijkt me dat je met meer oversturing ook meer compressie krijgt, waardoor er dynamiek verloren gaat. Dat is volgens mij bijna niet op te lossen, dus zal ik het met twee amps moeten gaan doen.

Die duw in het laag heeft natuurlijk ook heel veel met dynamiek te maken. Amps die je clean kan krijgen door zacht aan te slaan en die die duw geven als je harder aanslaat zijn mijn favorieten. Mijn Matchless heeft dat heel erg, vooral als je hem wat harder zet. Erg lekker vind ik dat.

Michael AE
20 mei 2009, 17:08
Ik heb ook dat ik niet teveel gain wil gebruiken omdat je anders zoveel inlevert (rauwheid, karakter). Droge gain met veel druk vind ik daarom lekker (VHT Ultralead als extreem voorbeeld). Heb je wel eens op zo'n amp gespeeld?

Volgens mij is de XTC ook wel droog, maar die heb ik nooit goed gehoord.

Ja, VHT heb ik wel eens geprobeerd. Te gek hoor, maar niet mijn voicing. Ik hou meer van laag en laagmidden met een gezonde dosis Marshall achtige presence en hoogmidden. De VHT's die ik geprobeerd heb, waren meer op dat hoogmidden gevoiced.

Nu kan je de klank wel met een EQ aanpassen, maar ik heb het ook meer over de feel. Altijd lastig uit te leggen dit, maar ik ga het proberen. ;)

De meeste amps die heel strak reageren op je spel, leggen te veel nadruk in de voicing op een bepaald soort nasty hoog en een voor mij niet lekker hoog/hoogmidden. Meestal hebben ze een bepaald karakter dat er niet uit te halen is. Zodra je de EQ gaat aanpassen, hou je nog wel een beetje dat karakter terwijl je het er zoveel mogelijk hebt uitgedraaid, maar dan is ook gelijk je hele fundament weg. Dan heb je geen sound meer over.

Amps die meer op het laag/laagmidden zijn gefocust, hebben altijd een modderige feel. Geen directe attack. Daar gebruik ik dan dikwijls een boost bij, die dan ook weer dat vervelende hoogmidden karakter toevoegt, of gewoon de feel TE veel aanpast. Bovendien is het met dit soort amps altijd lastig door de mix prikken.

De XTC is voor mij de "best of both worlds" want die heeft precies genoeg sag en een hele lekkere dosis laag/laagmidden, met toch die prik en presence. Ik kan met mijn spel bepalen of ik iets heel strak wil hebben of dat ik juist wat meer die Recto onderkant wil. De XTC reageert echt heel goed op wat je er in stopt. Het is een erg moeilijk versterker om mee te spelen, want hij heeft dat cliché "je moet werken voor je toon" gevoel.

Ik hou er van als ik mijn amp kan laten doen wat IK wil en niet dat ik op een bepaalde manier moet spelen omdat de amp anders niet goed klinkt. De XTC doet dit beter dan andere amps die ik geprobeerd heb.

(Lastig uit te leggen dit, maar ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is. ;) )

marc_o
20 mei 2009, 17:11
Michael, probeer aub als je de kans hebt eens een 1e serie Knucklehead uit, het liefst de 100 Watt top. Feitelijk is het een hele dikke JCM800 met een toonregeling die wel werkt, waar bovendien een prima clean op zit. Heel ander beestje dan de huidige knucklehead reverb, wat een echt scheurmonster is. Doe wel een stapje achteruit, het gaat nogal hard :)

Michael AE
20 mei 2009, 17:21
Michael, probeer aub als je de kans hebt eens een 1e serie Knucklehead uit, het liefst de 100 Watt top. Feitelijk is het een hele dikke JCM800 met een toonregeling die wel werkt, waar bovendien een prima clean op zit. Heel ander beestje dan de huidige knucklehead reverb, wat een echt scheurmonster is. Doe wel een stapje achteruit, het gaat nogal hard :)

Ga ik zeker doen, Marc. Ik vond jouw tone erg lekker met de knucklehead op het gitaarnetfestival. Heb jij een serie 1?

Michael AE
21 mei 2009, 02:54
Vandaag weer een repetitie. (Goh, wat repeteren wij veel...)
Dit keer had ik de Matchless en de Maxon OD808 in combinatie met de Bogner maar weer eens geprobeerd.

Katsjiingggg!

Daar was de sound die ik zocht.

De Bogner doet nu zijn ding en de Matchless zorgt voor een hele vette duw in het laag en een hele hoop extra midden. Mijn gitaar knorde gewoon. Heerlijk. :D

Ook nog een probleem opgelost; ik merkte de vorige keer dat de boel uit fase stond. Dat zorgt er natuurlijk ook voor dat de boel iel en leeg klinkt. Heel stom van me om daar niet goed op te letten.
Gelukkig zit er op de Matchless een "Speaker Phase Reversal Switch". Hiermee kon ik de Matchless dus in fase zetten met de Bogner.
Toen ik dat had gedaan geloofde ik mijn oren niet. Precies de sound die ik voor ogen (oren) had.

Ik heb de vorige keer al een 4x12 gebruikt voor de Matchless en dat werkte ook beter dan de cube die ik daarvoor gebruikte in dit geval. Binnenkort dus maar op zoek naar (nog) een Bogner 4x12 voor bij de XTC. Dan doe ik die lekker in het crème en dan kan de zwarte Bogner 4x12 onder de Matchless. :cheerup:

Oh, nog 1 ding. Er is nieuwe software voor de Eclipse die ik eerst even ga installeren voordat ik hem te koop zet. Hiermee is de vertraging van het schakelen tussen presets drastisch verminderd en hebben ze alle patches van de mod- en timefactor toegevoegd. Deze kun je onafhankelijk van de andere alchoritmes laden, dus dat betekend dat je ze naast de andere effecten kunt gebruiken.

Henri H
21 mei 2009, 11:45
Ik heb ook een half jaar geleden gezocht naar een overdrive voor bij m'n JCM800 en daar kwam de (reissue) Maxon OD808 ook verreweg als beste uit.
Ik heb zeker een stuk of 8 overdrives getest.
Pas geleden heb ik een DIY musikding OD808 overgekocht van iemand v.h. forum en die klinkt voor zover ik tot nu toe kan beoordelen identiek.
Ik heb de ene op m'n pedalboard in de oefenruimte en de andere thuis en voor gigs.
Het ding laat de JCM800 heerlijk scheuren, precies de sound die ik lekker vind met alle 3 de knopjes op 12 uur.
En ja, een extra Bogner kast kan geen kwaad. :D

btw, wat vind je van een HOOK?
Heb je die wel 's getest?
Kan die een beetje tippen aan de Matchless?

ieme
23 mei 2009, 18:55
pssst, vernet plexi, pssst.....

Michael AE
23 mei 2009, 20:43
Ik heb ook een half jaar geleden gezocht naar een overdrive voor bij m'n JCM800 en daar kwam de (reissue) Maxon OD808 ook verreweg als beste uit.
Ik heb zeker een stuk of 8 overdrives getest.
Pas geleden heb ik een DIY musikding OD808 overgekocht van iemand v.h. forum en die klinkt voor zover ik tot nu toe kan beoordelen identiek.
Ik heb de ene op m'n pedalboard in de oefenruimte en de andere thuis en voor gigs.
Het ding laat de JCM800 heerlijk scheuren, precies de sound die ik lekker vind met alle 3 de knopjes op 12 uur.
En ja, een extra Bogner kast kan geen kwaad. :D

btw, wat vind je van een HOOK?
Heb je die wel 's getest?
Kan die een beetje tippen aan de Matchless?

De Hook is een te gekke channelswitcher, maar hij kan absoluut niet tippen aan de Matchless. Die duw waar ik het steeds over heb, kun je eigenlijk alleen uit een non-channel switching amp halen. De Hook is wel de meest dynamische channelswitcher die ik heb gehoord, trouwens, maar je moet een amp als de Matchless gevoeld hebben om te weten dat het echt iets bijzonders is. ;)

Michael AE
23 mei 2009, 20:50
pssst, vernet plexi, pssst.....

Pssst, Mesa MKIV kopen, iemand? pssst

Op dit moment ga ik voor de Matchless, omdat ik dat gewoon een hele sterke amp vind. Iets anders kopen zit er op dit moment helaas even niet in. Gewoonweg geen geld meer over, behalve als ik iets verkoop.

Trouwens, morgen ga ik met de band een promootje opnemen. Ik zal even kijken of ik dan ook wat clips kan opnemen en die zal ik dan hier plaatsen. :cheerup:

Henri H
23 mei 2009, 21:03
Tja, een channelswitcher tegenover een één-kanaals amp is niet echt een vergelijking natuurlijk, maar voor mij is een channelswitcher gewoon een must, heb echt geen zin om 2 amps te sjouwen/vervoeren/opbouwen/afbreken. Hehe, ik wordt al moe als ik er aan denk.

Ik kijk uit naar de opnames.

Les Paul R8
24 mei 2009, 01:53
Tja, een channelswitcher tegenover een één-kanaals amp is niet echt een vergelijking natuurlijk, maar voor mij is een channelswitcher gewoon een must, heb echt geen zin om 2 amps te sjouwen/vervoeren/opbouwen/afbreken. Hehe, ik wordt al moe als ik er aan denk.

Ik kijk uit naar de opnames.

Ik doe het al een hele tijd met 1 amp, zonder channelswitching. Kan prima, met de juiste overdrives en spelen met de volumeknop op je gitaar.

Mitch
24 mei 2009, 10:08
Ik doe het al een hele tijd met 1 amp, zonder channelswitching. Kan prima, met de juiste overdrives en spelen met de volumeknop op je gitaar.
Ja precies. Juist als je toch al een pedalboard hebt snap ik niet zo goed waarom je per se een channel switcher nodig hebt. Met een goede basissound die op randje crunch zit afhankelik van attack of stand van de volumepot, een tweetal drives en één of twee boosts kun je toch een heleboel, ook in een coverband.

Henri H
24 mei 2009, 12:05
Ik heb 15 jaar lang met een JMP 50 W 2x12 combo gespeeld en idd veel met de volume-knop v.d. gitaaar gewerkt, maar ik heb altijd de behoefte gehad naar een sprankelend clean.
Ik weet dat er heel veel goede drive pedalen zijn, zoals Box of Rock, OCD, MI-Audio, etc., maar een drive en ook een volle gain haal ik toch liever uit een versterker.
Misschien dat ik er nog wel een keer op terugkom, maar op dit moment is het een channelswitcher voor mij.

marc_o
24 mei 2009, 21:31
Ga ik zeker doen, Marc. Ik vond jouw tone erg lekker met de knucklehead op het gitaarnetfestival. Heb jij een serie 1?


Nee, ik heb de Knucklehead reverd top. Dat is de 3 kanaalsversien met op ieder kanaal nog een boost...
De eeraste serie is 2 kanaals, eigenlijk een hotrodded 800 met veel meer bassballen en druk, met daarbij nog een heel goed clean kanaal. Ieder kanaal van de eerste serie heeft ook een boost..

De serie die ik heb heeft bovenop de oude versie sowieso meer gain en dus ook een reverb en een 3e kanaal met meer gain dan me lief is.

tillens
24 mei 2009, 21:47
En jij speelt erop dus dat ding heeft sowieso een serieuze hoeveelheid cohonas!

marc_o
25 mei 2009, 10:13
En jij speelt erop dus dat ding heeft sowieso een serieuze hoeveel cohonas!



Jij hebt echt ongelooflijk veel gelijk!

:ok:

Nellyrocks
25 mei 2009, 15:51
Trouwens, morgen ga ik met de band een promootje opnemen. Ik zal even kijken of ik dan ook wat clips kan opnemen en die zal ik dan hier plaatsen. :cheerup:

en en en????

ieme
25 mei 2009, 15:55
wat je ook doet, ik vind het: wauw, vet cool echt wel heftig!

sjaak1990
25 mei 2009, 21:07
Kan geen goede demo´s vinden van matchless. Ben erg benieuwd naar de sound, ze hebben ook zoveel modellen :dontgeti:

Tristan
25 mei 2009, 22:34
Tsja, het is gewoon een hele eigen sound, zeer dynamisch en ontzettend veel ballen maar ook heerlijk smooth en zingend als je de snaren aait...

tillens
26 mei 2009, 06:42
ik moet zeggen dat je ontzettend gelijk hebt. matchless doet haar naam eer aan, want het is gewoon niet te vergelijken met iets anders...

Michael AE
26 mei 2009, 15:34
Hmmm, de clips laten nog even op zich wachten, maar ik heb wel een teaser fotootje van mijn setup van een paar weken geleden.

http://i98.photobucket.com/albums/l260/MichaelAE_2006/Photo0133.jpg

iWishmaster
26 mei 2009, 15:37
Woooooooooooooooooow. Da's een setje waar ik alleen maar van kan dromen ... Lijkt me fantastisch om zo'n stapel gear te hebben staan (en in staat bent het te gebruiken) :blast:.

Henri H
26 mei 2009, 15:51
Ja, mooi spul!
Alleen een beetje jammer misschien van die Marshall cabs?
Wie weet valt er daar nog wat te verbeteren?
Welk type Matchless is dat?

En die Marshall top, is dat een Mode Four? :dontgeti:

Nielsje
26 mei 2009, 15:55
En jij speelt erop dus dat ding heeft sowieso een serieuze hoeveelheid cohonas!


Jij hebt echt ongelooflijk veel gelijk!

:ok:

Get a room! Of Tillens moet gewoon even uit de kont van Marc kruipen..

Madcow
26 mei 2009, 16:09
Hmm, Ik zou je gear echtwel willen. Maar ik denk dat ik danmaar 1 cab en 1 amp ga gebruiken. Ik heb het niet op 6 verschillende guitarsounds in 1 nummer.

marc_o
26 mei 2009, 16:47
Get a room! Of Tillens moet gewoon even uit de kont van Marc kruipen..



Ga 's dood

marc_o
26 mei 2009, 16:48
Hmmm, de clips laten nog even op zich wachten, maar ik heb wel een teaser fotootje van mijn setup van een paar weken geleden.

http://i98.photobucket.com/albums/l260/MichaelAE_2006/Photo0133.jpg


Bescheiden setje Michael...enne.....hieroverheen knal je dus een Boss Metalzone.....neem ik aan, voor dat echte hardrockgeluidje..

HaroldA
26 mei 2009, 17:12
Bescheiden setje Michael...enne.....hieroverheen knal je dus een Boss Metalzone.....neem ik aan, voor dat echte hardrockgeluidje..

Ach, een van de vetste metal platen allertijden is met een metalzone ingespeeld, dus het kan best! :rockon: At the Gates / Slaughter of the soul

sjaak1990
26 mei 2009, 17:28
Ik heb ook mijn twijfels bij de cabs, maar mooi blijf het wel :)

marter544
26 mei 2009, 17:39
Hmmm, de clips laten nog even op zich wachten, maar ik heb wel een teaser fotootje van mijn setup van een paar weken geleden.

http://i98.photobucket.com/albums/l260/MichaelAE_2006/Photo0133.jpg

Dat gebruik je alleen voor opnames neem ik aan? Als je zoiets live gebruikt mag je wel een tourbus voor jou alleen hebben.. Klinkt zo'n mode four eigenlijk goed? Aangezien het nog steeds een torrenbak is, maar dan duur (voor een torrenbak) en groot.

Henri H
26 mei 2009, 21:34
Ach, een van de vetste metal platen allertijden is met een metalzone ingespeeld, dus het kan best! :rockon: At the Gates / Slaughter of the soulIs dat toevallig Angel Of Death van Slayer?
Dat is nl. één van de vetste metal platen, met een smerige sound.
Kan ook gewoon een JCM 800 met een metal/screamer pedaaltje ervoor zijn. :chicken:

Inspiratie voor een nieuw topic: "vetste metal plaat met smerige sound". :D

interessander
26 mei 2009, 21:40
Ik gok op slaughter of the soul van at the gates.

Ontopic: Leuke multi-amp setup, lus je de versterkers ook wel eens door?
Ik heb wel eens een 5150 met een bassman en een orange eindtrap gecombineerd en dat is ook erg lekker!

Renin
26 mei 2009, 21:45
Is dat toevallig Angel Of Death van Slayer?
Dat is nl. één van de vetste metal platen, met een smerige sound.
Kan ook gewoon een JCM 800 met een metal/screamer pedaaltje ervoor zijn. :chicken:

Inspiratie voor een nieuw topic: "vetste metal plaat met smerige sound". :D


Je bedoelt: Reign in Blood neem ik aan.......


(dat is verdikkeme bijna heligschennis)


en o ja....


SLAYER!!!!!:blast:

tillens
26 mei 2009, 22:50
Hmmm, de clips laten nog even op zich wachten, maar ik heb wel een teaser fotootje van mijn setup van een paar weken geleden.

http://i98.photobucket.com/albums/l260/MichaelAE_2006/Photo0133.jpg

Verdomme Michael, die matchless ziet er knetter biek uit! €2400 nieuw toch?

Michael AE
27 mei 2009, 13:23
Woooooooooooooooooow. Da's een setje waar ik alleen maar van kan dromen ... Lijkt me fantastisch om zo'n stapel gear te hebben staan (en in staat bent het te gebruiken) :blast:.

Thanks. Is ook wel gaaf, natuurlijk. Op deze manier kun je gewoon eens lekker tijdens een repetitie testen. Dat klinkt altijd anders dan in een winkel natuurlijk.

Michael AE
27 mei 2009, 13:25
Ja, mooi spul!
Alleen een beetje jammer misschien van die Marshall cabs?
Wie weet valt er daar nog wat te verbeteren?
Welk type Matchless is dat?

En die Marshall top, is dat een Mode Four? :dontgeti:

Die Marshall cabs waren even om te testen, ik gebruik zelf alleen maar Bogner Cabs.

De Mode Four is van een andere dude en die Mode Four Cab trouwens ook. Die heb ik op deze foto alleen even als tafeltje voor de Recto gebruikt. :sssh:

Michael AE
27 mei 2009, 13:27
Dat gebruik je alleen voor opnames neem ik aan? Als je zoiets live gebruikt mag je wel een tourbus voor jou alleen hebben.. Klinkt zo'n mode four eigenlijk goed? Aangezien het nog steeds een torrenbak is, maar dan duur (voor een torrenbak) en groot.

Nee, live gebruik ik het ook. Tourbus is niet nodig, ik heb gewoon een Renault Kangoo.

Mode Four is een drama. Stond toevallig bovenop de Recto, maar ik ben er niet wild van. Veel te gruizig en veels te veel treble. Eigenlijk alle cliché euvels van een transistor bak kom je in dit model tegen.

Michael AE
27 mei 2009, 13:29
Hmm, Ik zou je gear echtwel willen. Maar ik denk dat ik danmaar 1 cab en 1 amp ga gebruiken. Ik heb het niet op 6 verschillende guitarsounds in 1 nummer.

Ik gebruik ook niet 6 verschillende sounds. Alle versterkers staan ten alle tijden te blazen.

Michael AE
27 mei 2009, 13:29
Bescheiden setje Michael...enne.....hieroverheen knal je dus een Boss Metalzone.....neem ik aan, voor dat echte hardrockgeluidje..

Nee, Metalzone is ZOOO 1996. Ik gebruik uitsluitend de DOD Deathmetal.

Michael AE
27 mei 2009, 13:31
Ik gok op slaughter of the soul van at the gates.

Ontopic: Leuke multi-amp setup, lus je de versterkers ook wel eens door?
Ik heb wel eens een 5150 met een bassman en een orange eindtrap gecombineerd en dat is ook erg lekker!

Nog niet geprobeerd, maar dat lijkt me zeker een leuk experiment. Ik ben wel eens benieuwd hoe de XTC voortrap klinkt op de Matchless eindtrap. Als dat nou heel gaaf klinkt, kan ik altijd de preamp van de XTC laten nabouwen in een 19" behuizing.

Michael AE
27 mei 2009, 13:35
Verdomme Michael, die matchless ziet er knetter biek uit! €2400 nieuw toch?

Thanks! Matchless maakt de mooiste versterkers op deze planeet. Elke keer als ik hem zie krijg ik een stij...euhm...krijg ik zin om te spelen.

Ik heb er geloof ik iets meer voor betaald. 2575€ geloof ik.

Michael AE
27 mei 2009, 13:44
Zo, de opnames achter de rug.

Dit keer heb ik gewoon alles aangesloten wat ik wilde, zodat ik in de mix kon kijken waarmee ik de beste sound had. Ik had de XTC, de Matchless en de JCM800 in de ruimte staan; allemaal met hun eigen 4x12 cabinet. En HARD!

Bovendien had ik per amp 2 microfoons geplaatst. Bij de XTC en Marshall een sm57 (sorry, Han!) en een Sennheiser 604 en bij de Matchless een sm57 en een Rode condensator.

Dit alles heb ik dubbel (en op sommige stukken zelfs 4-dubbel) opgenomen, waarmee ik in totaal dus 24 tracks gitaar heb. :cheerup:

Ik kan alleen maar tot deze conclusie komen: "Had ik dit maar eerder geprobeerd."

Ik kan echt alle kanten op met deze sound. Het is echt de combinatie Metal/Rock die ik vanaf het begin al wilde, maar dan heel subtiel of heel grof, net wat ik zelf wil.

Ik zal eens kijken of ik vanavond wat clipjes kan maken met de verschillende versterkers.

TimmU
27 mei 2009, 13:57
Get a room! Of Tillens moet gewoon even uit de kont van Marc kruipen..

Ach man, jij hebt al jaren een studerende immigrant in je hol!

tillens
28 mei 2009, 20:02
Ach man, jij hebt al jaren een studerende immigrant in je hol!

Muhahahaha!

Heel fijn!

Die matchless is gewoon helemaal wauws! moet er ook eentje bij hebben!

Michael AE
29 mei 2009, 04:34
Ik zit er aan te denken een Lightning top te kopen voor thuis... :p

Nellyrocks
29 mei 2009, 13:07
Michaels nieuwe sig straks?



Gear
...en nog meer Gear
......en belachelijk veel meer gear.

Michael AE
29 mei 2009, 15:02
Michaels nieuwe sig straks?

:D

tientekens......

tillens
29 mei 2009, 19:23
Ik zit er aan te denken een Lightning top te kopen voor thuis... :p

das volgens mij een heel fijn ampje, heeft haar guitars die ook?

The Man Who Knew Too Much
30 mei 2009, 20:38
Heel even off-topic

Dan zou ik eerder gaan voor een Matchless Nighthawk.

Ik heb ooit eens een mailtje naar Matchless gestuurd over de verschillen tussen alle 15 watt modellen. Daarin legden zij uit dat de Lightning gebaseerd is op het clean kanaal van de DC30 en de Nighthawk van het lead kanaal van de DC30. De laatste heeft daardoor meer gain en is toch allround.

Zou 15 watt toch niet wat teveel zijn voor thuisgebruik?

Tristan
31 mei 2009, 01:43
Mwa, ik heb ze beiden getest en dat valt wel mee eigenlijk, ze klinken redelijk indentiek, meer hetzelfde dan zeg maar het eerste en tweede kanaal van de HC30...
Ik vind de Lightning misschien net ietsje lekkerder klinken, evenals dat ik het eerste kanaal van de HC30 en Phoenix ook net iets mooier em veelzijdiger vind dan het tweede kanaal...
Veel te luid voor thuis...