PDA

View Full Version : Condensatoren



Chroxy
23 april 2009, 00:16
Nu heb ik net een tubescreamer zelf gebouwd en nu kriebelt het om een OCD en/of SHO te maken..

nu zie ik dat er vele verschillende condensatoren zijn; van elco's, tot MKT's tot keramische..

Zijn er nu klanksgewijs verschillen wanneer ik ze onderling zou wisselen maar de waarde hetzelfde zou laten (even erbuiten gelaten dat ze allemaal een % afwijking kunnen hebben)..? En welke zijn het beste voor effecten?

sjaak1990
23 april 2009, 00:47
Klank verschil is er heel duidelijk tussen de verschillende soorten.
Condensatoren in pedalen heb ik geen ervaring mee, maar heb wel duidelijk gemerkt dat de soort condensator in mijn versterker voor flinke verschillen zorgde. Zijn natuurlijk ook betere en slechtere kwaliteit condensatoren van dezelfde soort.

iWishmaster
23 april 2009, 09:09
In veel 'nieuwere' pedalen zitten MKT's (blauwe cubus / balk-vormige) en soms 'green caps' (zien er uit als groene druppels). Tenminste, mijn tubescreamer had een mix van beide en wat andere die ik van binnen heb gezien gebruiken vaak 1 of beide van deze.
Ik heb een test gedaan met mijn tubescreamer met deze twee. De 'green caps' vond ik beter, maar het is subtiel: iets minder 'kil' vond ik. Heb ook even snel een elco geprobeerd (ondanks dat deze toch al zelden te krijgen zijn in lagere waardes): doe geen moeite, elco's in het signaalpad wordt een brij.

Dit zal echt een kwestie van experimenten worden. Ofwel, bouwen en dan een paar setjes verschillende types kopen.

ponq
23 april 2009, 09:55
in de meeste massa-productie pedalen zitten vooral de goedkoopste caps.

De verschillende soorten die jij noemt hebben vooral te maken met de verschillen in waarden. Keramisch meestal tot 1000pF, MKT tot 1uF, daarboven meestal elko's (dus met polariteit).

Of binnen dezelfde waarden-range verschillende types anders klinken.... zo'n boute uitspraak als hierboven (Sjaak) zou ik niet doen. Het hangt namelijk nogal af van waar die cap zit. Niet elke cap zit in het audio-pad namelijk.

Maar: prik eens een TS op een breadboard en ga dan experimenteren met veschillende caps:
-verschillende waardes (veel effect)
-verschillende types/merken (weinig effect)

cluseau
23 april 2009, 10:52
Niet elke cap zit in het audio-pad namelijk.

Weet je dat heel zeker?

(Condensatoren aan de AC kant even buiten beschouwing gelaten)

Heynis
23 april 2009, 11:12
Hangt een beetje van het pedaal af natuurlijk. Bij pedalen met LFO's erin zitten er een heleboel niet in het signaalpad, maar bij overdrives vrijwel allemaal.

dacrow
27 april 2009, 12:30
in de meeste massa-productie pedalen zitten vooral de goedkoopste caps.

De verschillende soorten die jij noemt hebben vooral te maken met de verschillen in waarden. Keramisch meestal tot 1000pF, MKT tot 1uF, daarboven meestal elko's (dus met polariteit).

Of binnen dezelfde waarden-range verschillende types anders klinken.... zo'n boute uitspraak als hierboven (Sjaak) zou ik niet doen. Het hangt namelijk nogal af van waar die cap zit. Niet elke cap zit in het audio-pad namelijk.

Maar: prik eens een TS op een breadboard en ga dan experimenteren met veschillende caps:
-verschillende waardes (veel effect)
-verschillende types/merken (weinig effect)

+1


Mooi en correct verwoord :)

HaroldA
27 april 2009, 12:59
Nu heb ik net een tubescreamer zelf gebouwd en nu kriebelt het om een OCD en/of SHO te maken..

Je zou een amp a/b/y kunnen maken! :sssh: :soinnocent:


Ik ben trouwens ook met de SHO en OCD begonnen, en beiden hebben onlangs mijn bordje verlaten... De OCD smeert alles dicht en de SHO eigenlijk ook, maar ze zijn wel leuk/makkelijk om te bouwen...

Andere leuke projecten:
* lovepedal eternity (ga ik ook bouwen)
* goede buffer (ga ik ook bouwen)
* amp a/b/y (ben ik mee bezig)
* rebote of PT80 delay (rebote 2.5 heb ik al gebouwd)
* tubescreamer gebaseerd op een echte buis! (wishlist)
* Boss en/of Ibanez pedaaltjes true bypass maken mbv relais (ben ik mee bezig)

Chroxy
27 april 2009, 17:07
hmm.. zou ja! ;)..

Nee ik ben vooral een prutser eersteklas, en die tubescreamer heb ik met veel pijn, moeite en achterlijke fouten kunnen maken. Mijn eerste pedaaltje (ABC switch) deed het ook al niet en die heeft Ponq moeten reanimeren!

In ieder geval leer ik dus steeds meer in de hoop wat leuke (en bruikbare) dingetjes te kunnen maken, vandaar dat ik jou vroeg of je een ABY kon maken ;)

OCD/SHO tegen vallen! Oef, gezien onze gelijke setup (qua amps en gitaren toch ook wel) ben ik nu ietswat afgeschrokken! Nja, toch even lekker doorsolderen, want ben vooral benieuwd naar de SHO icm een telecaster.