PDA

View Full Version : Truss rod stuk vrees ik. Wat nu?



knarf
22 april 2009, 23:35
Bij het afstellen van m'n gitaar heb ik gemerkt dat de truss rod dienst weigert; zowel links als rechts draaien heeft geen enkel effect. Zijn er andere manieren om te kijken wat er mis is of moet de hele handel eruit?

't Is een goedkoop maar leuk one piece maple halsje, dus met skunk stripe achteraan. Zou het graag houden en er iets van leren.

Hoe ga ik best tewerk? Al iemand z'n truss rod eruit gehaald en een nieuwe gestoken?

Yoshida
23 april 2009, 08:47
Naar mijn weten is het niet mogelijk om een trussrod te vervangen zonder de toets te verwijderen.

Als je rechtsom draait (righty-tighty) voel je dan weerstand? Normaal moet je niet veel verder kunnen komen dan circa een halve tot een hele slag, en dan heb je het al over een extreme aanpassing. Het duurt even voor de buiging zich doorzet in het hout. Normaal zou minder dan een kwart slag al aanmerkelijk resultaat moeten hebben. Het kan 24 uur duren voordat de nek zich helemaal heeft aangepast.

superfly
23 april 2009, 10:36
Naar mijn weten is het niet mogelijk om een trussrod te vervangen zonder de toets te verwijderen.
.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je zou toch de skunkstripe uit kunnen frezen, en de truss rod vervangen.
Linkje: http://www.tdpri.com/forum/telecaster-discussion-forum/137345-lite-ash-truss-rod-replacement.html

olaftheholy
24 april 2009, 11:12
als het goed is moet je het hele 'rod' gedeelte eruit kunnen halen, ik weet dat het bij sommige tr's kan, of dat bij deze het geval is weet ik dus niet...

edit ; gaat alleen bij TR's met de 'kogel'aan de bevestigingszijde van de neck.
Die hebben een t-stuk met een getapte draad ongeveer onder de nut.

stijnkenens
24 april 2009, 18:11
Ik heb het eens op deze manier opgelost:

tusen kam en eerste fret hout weggehaald tot aan de trekstang.
Dan nieuwe moer erop (als het mogelijk is) en alles terug verzegeld met nieuw hout en epoxy.
http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/vanalles/DSC02475.jpg


Ook langs achter was de skunk verwijderd, want die was volledig gebarsten.
http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/vanalles/DSC02459.jpg


Daarna nieuwe esdoorn erover, afwerken, fret er terug inslaan en lijmen, kam en snaren erop. Afstellen en spelen maar.
http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/vanalles/DSC02480.jpg


Zo gaat het dus ook.

s.

aaronstonebeat
24 april 2009, 20:38
Loopt zo'n skunk stripe van binnen niet mee met de kromming van de truss rod? In dat geval zou het nog een lastig freesklusje kunnen zijn.

PS

Mooi stukje gitaarchirurgie S :ok:

knarf
25 april 2009, 00:26
Daar ben ik ook een beetje bang voor, maar ik zou willen proberen om een double truss rod te installeren en dan hoef ik de hals slechts met een recht stuk hout op te vullen, toch?

@ stijnkenens: da's idd een knap stuk gitaarchirurgie !! Hoe wist je zo zeker dat dààr precies het probleem zat?

snaarplukker
25 april 2009, 00:27
Of voor 49 Britse ponden een nieuwe hals kopen.;)

aaronstonebeat
25 april 2009, 00:40
Daar ben ik ook een beetje bang voor, maar ik zou willen proberen om een double truss rod te installeren en dan hoef ik de hals slechts met een recht stuk hout op te vullen, toch?

@ stijnkenens: da's idd een knap stuk gitaarchirurgie !! Hoe wist je zo zeker dat dààr precies het probleem zat?

Dan hoef je idd maar met 'n recht stuk hout op te vullen maar zo'n dual action rod moet ook aan de voorkant tegen een recht stuk hout liggen; dus als je een opstelling hebt om de skunk stripe eruit te frezen zou ik denken dat het wijs is de zaak even te laten zitten, de truss rod te verwijderen en door te frezen tot je ook de bolling/holling aan de voorkant er uit hebt.

Toch?

Of is die voorkant al recht omdat de truss rod in een U-channel zit?

knarf
25 april 2009, 00:51
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je zou toch de skunkstripe uit kunnen frezen, en de truss rod vervangen.
Linkje: http://www.tdpri.com/forum/telecaster-discussion-forum/137345-lite-ash-truss-rod-replacement.html

Dank voor de link! Hier ben ik echt wat mee. Aan deze manier van werken had ik nog niet gedacht.

knarf
25 april 2009, 00:58
Dan hoef je idd maar met 'n recht stuk hout op te vullen maar zo'n dual action rod moet ook aan de voorkant tegen een recht stuk hout liggen; dus als je een opstelling hebt om de skunk stripe eruit te frezen zou ik denken dat het wijs is de zaak even te laten zitten, de truss rod te verwijderen en door te frezen tot je ook de bolling/holling aan de voorkant er uit hebt.

Toch?

Of is die voorkant al recht omdat de truss rod in een U-channel zit?

Yep, het zou idd de bedoeling zijn het hele channel gelijk uit te frezen. Als ik het goed heb moet zo'n dual action rod ook vlak onder het fretboard zitten. Ik vermoed niet dat de rod die er nu nog inzit voorzien is van een U-profiel, maar ben niet zeker.

Een nieuw halsje is een optie maar deze ligt me wel en 't is ook een gelegenheid eens wat te leren over truss rods herstellen.

aaronstonebeat
25 april 2009, 01:02
Voor dit soort dingen zouden we allemaal een röntgenapparaat moeten hebben :seriousf:

knarf
25 april 2009, 01:12
Naar mijn weten is het niet mogelijk om een trussrod te vervangen zonder de toets te verwijderen.

Als je rechtsom draait (righty-tighty) voel je dan weerstand? Normaal moet je niet veel verder kunnen komen dan circa een halve tot een hele slag, en dan heb je het al over een extreme aanpassing. Het duurt even voor de buiging zich doorzet in het hout. Normaal zou minder dan een kwart slag al aanmerkelijk resultaat moeten hebben. Het kan 24 uur duren voordat de nek zich helemaal heeft aangepast.

Jawel, als ik de nut aandraai voel ik weerstand maar dit heeft geen resultaat in de bow van de neck. Lijkt me wel straf dat het een dag zou duren eer de hals zich heeft aangepast? Heb ik nog niet eerder meegemaakt, normaal heb ik instant resultaat, maar ik bekijk het even. Alvast bedankt voor de tip!

knarf
25 april 2009, 01:14
Voor dit soort dingen zouden we allemaal een röntgenapparaat moeten hebben :seriousf:

:crazyhappy: Dan zie je waarschijnlijk ook onmidd. waar de fout zit! Is er een dokter in de zaal?

Puerco
25 april 2009, 13:55
Check deze reparatie eens: http://www.timeelect.com/54-neck.htm
Vakwerk!!!

barno
25 april 2009, 14:43
Check deze reparatie eens: http://www.timeelect.com/54-neck.htm
Vakwerk!!!

ik zie geen reparatie, wel enkele heel interessante foto's van doorgezaagde halzen, mooi

stijnkenens
25 april 2009, 20:25
De toets was gebroken en de skunk kwam er uit aan de achterkant.
De moer zat gedraaid, en bij het aanspannen trok die heel de hals kapot.
Het leek me logisch dat het daar zat :D

Ik schrik er niet voor terug om weer zo iets te doen, het is me al eens gelukt. Enkel het beginnen eraan is wel even slikken, het is niet iets dat je even tussen de soep en de patatten doet. Maar ik heb er wel plezier in.

Ook die eerste link is een leuk stukje gitaar chirurgie. Dat ga ik onthouden. Op die twee staan enkel wat foto's en eigenlijk weet je niet wat die gast nu juist gedaan heeft, alsof hij al de info voor zich wil houden en niets wil verklappen. Waarom dan nog stoefen met z'n '54 neck en de waarde ervan.

s