PDA

View Full Version : Bas gitaar op een JTM45??



gerwin
22 april 2009, 22:48
Binnenkort ga ik in een blues bandje spelen, en da niet als gitarist maar als bassist. Maar nu had ik eens gelezen dat er ook JTM45's als bas versie zijn geweest in het verleden. Wat is dan het verschil t.o.v een "gewone" JTM? Het lijkt mij hadig om op die jtm bas tespelen, uiteraard niet op m'n 4x12tv kast maar ik heb nog een trace elliot 4x10 staan. Zou dit een beetje gaan? Het lijkt me dat ik de amp er niet mee verknal.

Chris Winsemius
22 april 2009, 22:54
Het verschil tussen de lead- en bass-versies v/d JTM45s is (ip.) slechts 1 condensatortje. Bij de lead 1tje op de volume-regelaar en bij de bass niet.

Mits je bass-speakers gebruikt en geen moderne/Level42/etc. bass-sound verwacht: gewoon proberen!

Puerco
22 april 2009, 23:01
De JTM45 is een bijna directe copie van de Fender Bassman. Geen probleem om bass over te spelen hoor, kan in ieder geval geen kwaad voor je amp (als het al schade zou aanrichten is dat uitsluitend aan je speakers).
Het verschil met bass spec is dat in dat geval de bright cap van de volume pot ontbreekt op het bright kanaal (of was het toch de bright cap op de mixer resistor?).
Of het geluid je zal bevallen is wat anders, als je houd van een beetje distortion (denk Jack Bruce - Cream) zal het geen probleem zijn maar als je een strakke cleane bass wilt kan het tegenvallen.
Gewoon proberen dus, als de impedantie van die cab maar klopt!

Bernardduur
23 april 2009, 10:18
Ik gebruik de mijne wel vaker zo....... alleen is 50W soms gewoon te weinig.

gerwin
25 april 2009, 10:00
Ik heb het even geprobeerd, maar het klinkt prima en inderdaad je komt op een gegeven moment wel wat vermogen tekort. Maar ga het wel doen zo, ik ga op zoek naar een paar 12" speakers met een hoog redement.