PDA

View Full Version : Engl Pro of Engl XXL of Mesa rectifier cab?



Timothy_AAH
22 april 2009, 22:47
hey,

ik ben aan het kijken om een nieuwe cab te kopen,
nu weet ik niet direct welke van de drie de beste keuze zou zijn
ik speel voornamelijk deathmetal, een donkere 'evil' klank,
occasioneel floept er wel eens een Steve Vai-achtig ding uit men vingers:seriousf:
mijn rack setup:

sennheiser wireless
korg dtr-2000 tuner
mesa/boogie triaxis preamp
rocktron hush superc
rocktron Xpression effects
mesa/boogie coliseum poweramp

alles staat in serie geschakeld
momenteel speel ik op een marshall 1960 (v30 speakers)
maar die kan de low-end van men setup niet goed genoeg aan
de Engl Pro heb ik al geprobeerd, die klinkt al VEEEEL beter

zijn er hier mensen die 2 van 3 of al alle 3 gebruikt hebben,
en dus een vergelijking kunnen maken?
thx!

sjaak1990
22 april 2009, 23:23
Heb wel de ENGL gehoord, vind dat ENGL cabs niet lekker klinken. Geen diepte, gewoon heel vlak en saai. Misschien nog wat andere cabs aan dit lijstje toevoegen? Je zit al in de top klasse qua prijs. Bogner, K&E, Avater en nog meer mogelijkheden.

De beste cab is de cab die JIJ het beste vind klinken.
Verder zoek je strakke zware klanken of losse? Dan kan een XXL cab wat zijn, ik vind 2 2x12's juist lekker. Heerlijk strak en direct, niet zo gauw een massa van geluid maar meer detail.
Verder zou ik ook niet alleen naar V30's kijken, celestion g12k, eminence, jensen...

Timothy_AAH
23 april 2009, 00:05
uiteraard is de beste cab de cab die ik het beste klinken vind,
maar ik heb niet de mogelijkheid om ze allemaal te testen, dusja

inderdaad liefst strakke gedetailleerde klanken, niet zo van die uitwaterende waar je uiteindelijk praktisch niets in hoort...

Bogner zou ik inderdaad ook nog aan het lijstje kunnen toevoegen, heb er al veel goeds over gehoord, maar ook nog nooit kunnen testen

zoals Sarco zegt in zijn topic "Gezocht: metal/hardrock amp met ballen"

...Belangrijk is dat het een geluid met ballen is, ik wil voelen wat ik speel...

uiteindelijk is men kennis van speakers echt behoorlijk beperkt,
vandaar dat ik ook vraag :)

sjaak1990
23 april 2009, 00:23
Als je zoveel geld uitgeeft zou ik K&E ook mijn lijstje zetten, tenminste als je niet voor 2e hands gaat :)

Het idee van de druk die jij wilt is duidelijk. Vond dat de ENGL niet veel druk gaf eerlijk gezegd.

Over v30's, hebben veel mids en de mids kunnen soms ook hard klinken. Kan zijn dat dit precies is wat je zoekt als dat niet zo is let er dan op :)
Orange kan ook nog wat zijn.

Ik adviseer toch om te testen. Veel winkels hebben Bogner cabs, dus vast ook wel een winkel te vinden met ENGL en Bogner, Mesa cabs zie je ook vaak dus misschien kan je die 3 wel in 1 winkel vergelijken.

Succes :)

pannekoek
23 april 2009, 01:38
hmmm, ik zou voor een bogner of een mesa rectifier cab gaan. vind ze allebei ontzettend strak klinken, strakker dan ENGL

JeanPaul du Vinnie
23 april 2009, 02:30
Rectocabs zijn nu niet bepaald de meest strakke kasten die er zijn. Allez, de oversized-versies toch niet.

AART
23 april 2009, 09:10
Rectocabs zijn nu niet bepaald de meest strakke kasten die er zijn. Allez, de oversized-versies toch niet.

Klopt, maar als je op zoek bent naar superstrakke sounds moet je ook geen oversized cab nemen. De recto cab is trouwens redelijk strak nog voor een oversized cab, iig strakker dan een 1960AV (had ik hiervoor). Hangt wel van de amp af, met een amp met veel laag is het misschien dubbel op, maar met mijn Mark IV is het echt geweldig.

iWishmaster
23 april 2009, 09:17
Jukebox (nu Guitarking) in Boekel heeft Kool & Elfring, Mesa Recto (weet niet precies welke) en Bogner kasten staan en ook nog een hele lijst andere cabs. Ze zijn ook niet te beroerd je (goed) advies te geven en je kunt je complete setup meenemen en aansluiten in hun testruimte. Als het enigsinds in de buurt is voor je, een aanrader!

(En nee, ik werk er niet, maar ik kom er wel graag).

Johannes
23 april 2009, 09:35
Het enige advies dat ik kan geven is: ga eens wat verschillende cabs vergelijken. Ik vind rectifier cabs bijv. lang niet zo lekker klinken als ENGL pro kasten.
Zoals je hier in de reacties al ziet, heeft het hier weer heel veel met smaak te maken. Wat de een bagger vindt, vindt de ander juist fantastisch. Breng eens een bezoekje aan de wat betere winkels hier in Nederland, of maak er anders een dagje Keulen (Musicstore) of Ibbenbüren (Musik Produktiv) van. Bij de Duitse superstores hebben ze echt ontzettend veel. Een belletje of mailtje en je weet wat hun huidige assortiment is.

Scucces!

pol
23 april 2009, 10:50
Testen, al die cabs die je opnoemt zijn wel goed.

ik vind mesa en engl allebei prima voor deathmetal, bogner wat minder, vond ik wat te donker klinken, beetje wollig ook.

Timothy_AAH
23 april 2009, 13:21
ok, zal dus testen worden I suppose :)
bedankt voor de aanraders, maar ik woon in Brugge en heb men rijbewijs nog niet, dus winkels in Nederland zijn niet echt een optie xD
mss inderdaad een dagje Keulen van maken met enkele vrienden^^

Marc Oblivian
23 april 2009, 14:24
Ja, Keulen is inderdaad wat dichterbij.......

Timothy_AAH
23 april 2009, 15:35
Ja, Keulen is inderdaad wat dichterbij.......

weet ik niet :p waarschijnlijk niet voor sommige winkels in Nederland
kwas gewoon al langer eens van plan om naar Keulen te gaan, dusja, wrm nu niet:)

Marc Oblivian
23 april 2009, 16:28
Guitarking in Boekel is in ieder geval dichterbij. Gewoon een roadtrip langs al die zaken maken joh!

x.a.d
23 april 2009, 17:28
Jukebox (nu Guitarking) in Boekel heeft Kool & Elfring, Mesa Recto (weet niet precies welke) en Bogner kasten staan en ook nog een hele lijst andere cabs. Ze zijn ook niet te beroerd je (goed) advies te geven en je kunt je complete setup meenemen en aansluiten in hun testruimte. Als het enigsinds in de buurt is voor je, een aanrader!

(En nee, ik werk er niet, maar ik kom er wel graag).

Hebben de engl xxl ook staan volgens de site!

pol
23 april 2009, 20:54
niet naar Keulen gaan, in Boekel kan je veel beter testen.

signsofzodiac
23 april 2009, 22:00
The American Guitarstore in Enschede heeft sowieso een XXL en een Rectocab staan, een Pro dacht ik ook, en meestal is een Bogner 4x12 ook wel in da house. FF bellen voor de zekerheid, maar op volume testen is daar doorgaans geen enkel probleem!

EDIT: post over Belgie nog niet gelezen, excuus

Bl44t44p
23 april 2009, 22:14
Ik zeg ook: Boekel. Misschien even een eindje reizen, maar ze hebben alles staan, je kunt het uitgebreid testen met je eigen spullen en je krijgt ook nog eens fatsoenlijk advies.

vuur
23 april 2009, 22:19
als je van Brugge bent, misschien eens de trein nemen naar Gent en daar de FAD cabs testen bij www.freeqi.be

Zo heb je ook een zicht op minder voor de hand liggende speakers

AART
23 april 2009, 22:21
Over de rectocab nog btw: De reden dat ik de rectocab heb genomen is onder andere dat ie redelijk 'droog' klinkt. Ik hou van een open sound met een niet zo 'verzadigde' gain, denk VHT Ultralead als extreem voorbeeld. Ik haat fuzzy overdrive en hou wel van een strakke sound. De 1960AV die ik had was fuzzy, niet echt strak en ook niet echt droog. De bogner was een stuk beter, een soort 1960AV maar dan 'goed' (dikker hout, beter hout als achterplaat, betere constructie), en dat hoorde je in het geluid: strakker en voller, maar nog steeds wat fuzzy. De recto heeft dat minder. Wel een meer 'boomy' laag, maar mijn Mark IV is absoluut niet 'boomy' van zichzelf dus dat viel in mijn geval wel mee.

Als je juist op zoek bent naar een meer 'juicy' overdrive (erg verzadigd), dan is de mesa minder voor je denk ik. Maar ga eens testen, want het omschrijven van geluid is altijd moeilijk en ook voor iedereen verschillend.

pol
23 april 2009, 22:29
als je van Brugge bent, misschien eens de trein nemen naar Gent en daar de FAD cabs testen bij www.freeqi.be (http://www.freeqi.be)

Zo heb je ook een zicht op minder voor de hand liggende speakers

lijkt me idd heel interessant, is eens iets anders.

Bogner was ik niet zo gek van, beetje muffige klank.

rectocab is zeker niet slecht, ik heb de oversized gehad, en nu de niet oversized versie, allebei prima kasten.

de Engl standaard pro vond ik ook lekker strak klinken, ooit eens op gespeeld tijdens een optreden.

Timothy_AAH
24 april 2009, 00:23
kzal wel eens rondkijken wat ik waar kan gaan testen:)
alleszins bedankt voor alle suggesties!

Filip
24 april 2009, 19:07
Heb zowel een Kool & Elfring XXL 4x12 met Celestion K-100's en een 2x12 MESA met V30's thuis staan.

K-100's zijn speciaal voor de diepe en strakke low end.

MESA is dan weer wat meer mid voiced.

Allebei te testen in Gent.

(+ Eigenlijk allebei te koop...)

Timothy_AAH
24 april 2009, 20:06
dus v30's met k-100's combineren zou eigenlijk echt wel vet moeten klinken?
is uiteraard nog te zien hoe de kast zelf is gebouwd...
maar puur qua speakers?

LP_CL
26 april 2009, 10:41
Al gedacht aan Orange PPC cabs? Die hebben BAKKEN low end.

Filip
27 april 2009, 11:26
V30's en K-100's in één kast is "not done".

Ik wou ook eerst die twee combineren, maar volgens Kool & Elfring is die twee speakers in één kast verre van optimaal.

Die gasten bij K&E bouwen alleen maar speakerkasten, dus heb ik hun woorden ook niet in twijfel getrokken.

Orange kasten hebben idd ook wel een pak low end, maar die klinken imo toch wel te donker.

Timothy_AAH
27 april 2009, 11:46
V30's en K-100's in één kast is "not done".

Ik wou ook eerst die twee combineren, maar volgens Kool & Elfring is die twee speakers in één kast verre van optimaal.

Die gasten bij K&E bouwen alleen maar speakerkasten, dus heb ik hun woorden ook niet in twijfel getrokken.

Orange kasten hebben idd ook wel een pak low end, maar die klinken imo toch wel te donker.

yup idd, kheb gisteren een mailtje gestuurd naar K&E, kreeg dezelfde opmerking die jij hier nu geeft :) en ik zal ze idd ook niet in twijfel trekken :p

Jan-Willem
27 april 2009, 14:40
Ik heb een tijdje geleden ook een nieuwe 4x12 kast gekocht en het is een Engl Pro XXL geworden erg vette kast al zeg ik het zelf.

Heb toen verschillende 4x12 kasten getest (bogner, Mesa Boogie, Diezel, Kool&elfring) en ik moet zeggen dat de kasten van Diezel en Kool&elfring me erg tegen vielen vooral na alle goede verhalen die ik had gehoord over K&E hier op het forum was ik zeer benieuwd naar deze kasten maar toen ik ze had aan gesloten was het snel bekeken. Een wollig geheel en te bassig naar mijn mening.

Uit eindelijk waren het 1 Mesa en 2 Engl kasten die over bleven die voor mij als beste waren en daarbij heb ik voor de Engl PRO XXL gekozen omdat het mid er beter in uitkwam.

Zelf speel ik black metal en kwa evilness zit het bij Engl altijd wel goed maar jah ik ben dan ook totaal niet bevooroordeeld ;)

Timothy_AAH
27 april 2009, 14:49
evilness is posi :D!
damn it, kmoet dringend eens gaan testen :p

Bl44t44p
27 april 2009, 16:51
Ik heb een tijdje geleden ook een nieuwe 4x12 kast gekocht en het is een Engl Pro XXL geworden erg vette kast al zeg ik het zelf.

Heb toen verschillende 4x12 kasten getest (bogner, Mesa Boogie, Diezel, Kool&elfring) en ik moet zeggen dat de kasten van Diezel en Kool&elfring me erg tegen vielen vooral na alle goede verhalen die ik had gehoord over K&E hier op het forum was ik zeer benieuwd naar deze kasten maar toen ik ze had aan gesloten was het snel bekeken. Een wollig geheel en te bassig naar mijn mening.

Uit eindelijk waren het 1 Mesa en 2 Engl kasten die over bleven die voor mij als beste waren en daarbij heb ik voor de Engl PRO XXL gekozen omdat het mid er beter in uitkwam.

Zelf speel ik black metal en kwa evilness zit het bij Engl altijd wel goed maar jah ik ben dan ook totaal niet bevooroordeeld ;)

Wat vond je van die Bogner dan ?

Jan-Willem
28 april 2009, 07:59
Ik had een Bogner OS 2x12 waar ik niet helemaal tevreden over was. Leuke cab om thuis mee te spelen maar in mijn bandsituatie en met mijn versterker had ik er helemaal niks aan omdat er te veel bas in zit.

Bogner is wel goed maar weet ook niet meer precies waarom hij niet meeging naar de volgende ronde. De Mesa en de twee Engl versterkers vond ik gewoon beter en straker en dat is precies waar ik ze nodig voor heb, strakheid en bruutheid.

Geoffrey
9 juni 2009, 20:49
evilness is posi :D!
damn it, kmoet dringend eens gaan testen :p

Ben je al gaan testen..?

Timothy_AAH
9 juni 2009, 21:02
nee, was te ongeduldig :p
heb dan maar de engl xxl gekochtn echt wel tevreden van!
Hij is in ieder geval 1000 keer beter dan men oude marshall!